AboveAll Extra 260 50cc

Started by paroos, 2009-05-02, 21:41:48

Previous topic - Next topic

paroos

Hej,

Jaha har inte hunnit med nån byggtråd faktiskt...men hur som helst. Idag kom RPM Tim och hälsade på och vi hjälptes åt att fixa till det sista. (Även Roddan dök upp lite senare) Efter provstart av motorn samt diverse småfix och radio + killswitch inställningar bar det av till fältet. Peter S anslöt där.
Eftersom Peter har testflugit ALLA mina modeller genom tiderna och ingen av dem sedan har klabbat så har jag nu blivit lite skrockfull.
Visst hade jag kunnat ta upp den själv men, man skall inte bryta \"förtrollningen\".[^]
Så Peter tog upp den, körde några svängar, trimmade lite, provocerade lite i några minuter. Sedan kom den vanliga -Inga problem, helt okritisk! kommentaren också landa.

Därefter tog jag över och flög två rundor och tja, helt odramatsikt. Flyger stabilt, trackar fint och har inga \"hyss\". Man visste ju redan allt om denna kärran innan så jag förväntade mig inga konstigheter. Visst man vet ju inte om allt funkar i en ny kärra men det var inga problem allt funkade perfekt.

Tack till Börje Sebring som tillverkat dämparen, klockren! och kanonfina standoffs till motorn.
Tack till RPM Tim som \"trimmat\" motorn och för lite bygghjälp samt den fina avgasslangen.
Också Peter för den obligatoriska kontroll-flygningen!

Måste nämna motorn...oj oj oj. Tänk om CRRC-Pro hade levererat dem så här direkt i låddan!! Motorn är \"tillsnyggad\" överallt invändigt inga skarpa kanter kvar även utblåsporten nerslipad, och lite förstorad.
Till detta RC-XL tändsystemet (finns som option) som fungerar mycket fint (6V). Samt den hemmagjorda dämparen med stor volym.
Alltihop lirar grymt fint och det är ett jäkla tryck i motorn som ännu ej är inkörd. Varvade en JXF 22-8 som en glasspinne. Går och drar jämt o fint över hela registret. Mycket bra vertikalprestanda och bromsar fint. Härligt ljud med stora dämparen och mycket tyst.

Slutvikten blev exakt 8kg, vilket ger en lagom vingbelastning för IMAC flygning, 94g/dm2.
Köpte även kolfiberstället som finns till.

Setup:
Hyperion DS20-UMD (14kg) på alla roder.
Hitec HS625MG på throttle.
Manuell choke.
SM-Modellbau, Sundchalter3, elektronisk killswitch.
Emcotec DPSI BIC
2x1800mAh Lipo mottagare/servo
2300mAh NiMh 6V tändning
Spektrum AR9000, 9kan, 2,4Ghz mottagare.
CRRC-Pro GF50i, RPM \"Demon\" Edition
Hemmabygd \"cannister\".
JXF 22-8

Nu skall klädslen strykas fri från rynkor, fixa lite finlir, på med fet spinner och sen skall det \"pimpas\"[:D]

Ber att få återkomma med bilder.
(Vet inte om Roddan tog några idag kanske?)





Patrick Roos
IMAC Sverige
5 veckor kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

roddan

Det kommer bilder senare idag!
Får gratulera till den fina premiären!
Det blev något kort på Extran i luften och under sista
fixet hemma hos dig!
Men den fina flygpremiären beror nog mycket på futabaremmen
som användes[:D]
Sen använde du ju min rem, och då var det ju fina futababakterier
på den som smittade av sig till din hemska JR-radio[}:)][}:)][}:)]

Skämt å sido, nu är du en riktig man som växt upp! GRATTIS!!!!!
BENSIN ÄR FÖR MÄN!!!

 

Skymic

Ahha där har vi det, en Futaba flygare som inviger dina flygplan inte undra  på att de går bra [:D]

Lycka till
/Micke
//Micke


paroos

1. Naturligvis var det inga F#%!%#a loggor på nackremmen. Då hade den brännt in i köttet som vigvatten på en vampyr.[:0]
2. Rätt Micke, klart att provflygningar går fint när Peter får \"Feel the difference\"[:D]

Wow nu e jag en riktig man...jaha dags att köpa hyvlar och raklödder!
[8D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
5 veckor kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

roddan

Jaha!
Då var det dags att lägga in lite bilder från Roos lilla premiärtur!!!



Image Insert:

123.98 KB






Image Insert:

140.13 KB




Image Insert:

135.94 KB




Image Insert:

130.7 KB



Image Insert:

121.46 KB



Image Insert:

136.87 KB



Image Insert:

53.31 KB

Image Insert:

118.44 KB

Image Insert:

43.37 KB



Image Insert:

58.33 KB



Image Insert:

27.11 KB



Image Insert:

44.44 KB



Image Insert:

104.46 KB
 

yak55sp

Hej

Jo då.
Jag se också FUTABA emblemet på remmen.

Ulf
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

paroos

Hjälp!!

Igår försökte eländet ta livet av sig själv i garaget...
Kastade sig av byggbordet i ett försök att bryta ryggen av sig.
Dock var jag snabbt på plats och gjorde HLR så den överlevde.
Fick en hjärnskakning dock. Åkte till \"motorkåpsakuten\" (hemma hos Peter) för omplåstring. Några glasfiberremsor och lite epoxy senare håller den nu på att återhämta sig.

Det måsta vara nackremmen...kände sig antagligen så besudlad att den inte orkade mer...
Inatt fick den sova med PCM9XII:an så idag var den gladare igen!

Patrick Roos
IMAC Sverige
5 veckor kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

petaks01

Futaba abstinensen blev helt enkelt för stor... [:D]
 

Skymic


grymt snyggt Patrik!

var ute idag och flög men höll på att blåsa iväg, så jag fick ge upp
det gick bättre för Calle med veloxen i blåsten


/Micke
//Micke


mds

Hej jag tycker 8 kg låter mycket??för den modellen
mvh mathias

paroos

#10
Oja, går säkert att få den 1kg lättare om man kör liten dämpare, lipo till tändningen, skippar BIC:en...etc.
Men jag vill ha lite \"massa\" i kärran. Ligger bättre i luften då när det blåser (vilket det alltid gör på tävling).
Men den är absolut inte tung eller uppför sig tungt.
94g/dm2 i vingbelastning är inte speciellt mycket i denna storleken.
Motorn drar också kärran vertikalt tills den försvinner...

Jag flyger inte och har heller inte några 3D ambitioner. Endast ren IMAC-program flygning. Därav ville jag ha stabiliteten.
Ex. Jonas Brauer från Hässleholms MFK har en likadan. Han flyger 3D och byggde lätt. Tippar att hans väger runt 7kg.

Intressant nog handlar debatten alltid om hur lätt en kärra kan bli. Aldrig om vilken vikt/vingbelastning som är lagom för ett visst ändamål. Att ha en kärra som är superlätt är trevligt ibland. Men ganska jobbigt när man flyger i IMAC i halv storm. Min andra kärra är sån. (GreatPlanes Extra 330S, 204cm spv.) http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=348
Väger...tja typ ingenting. 5-5,5kg? Vingbelastning som en depron modell typ. Den är ganska jobbig i blåsten, åker som ett löv[:(!].
Även jobbig att landa då den bara vill flyga o flyga. I lite motvind så har jag lärt mig harrier landa den stillastående, fortfarande med mycket små höjd utslag. Det var ganska kul på vår IMAC basic tävling. Fick motorstopp för första gången, långt ute över åkern.
Vände upp mot vinden, och där stod den, utan motor, helt stilla och hovrade UTAN att sjunka...[8)] Fick först dyka rakt ner, plana ut, låta den sväva ner. Ställde sig mjukt på alla 3 hjulen ute i åkern, inte en skråma. Roddan och RPM Tim tror att jag fuskar och har nån sorts \"anti gravitations generator\" inbyggd[:D]
Nu skall den få en 50cc bensinare i nosen istället för O.S.160an.
Antagligen 1kg i viktökning vilket kommer att göra den gott. (för att inte tala om prestandan..hehehe kommer att bli helt sjukt[}:)])

När man kommer upp i +2,5m kärror behöver man inte tänka på sånt här längre. Då åtnjuter man det bästa av båda världarna. Bra massa o stabilitet och ändå lätt på vingen. (Om man inte fullkomligt överlastar men det är svårt).



Patrick Roos
IMAC Sverige
5 veckor kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

#11
Intressant patrik!

Jag håller med, det gäller att hitta den rätta vingbelastningen för
Programmen, t ex min Yak är är ju 2.2 m och väger ca 8 kg och jag skulle nog kunnat lasta i den lite till på CG, kommer ihåg hur det var i Jönköping förra året, oflygbart vissa stunder, mycket beroende på för låg vingbelastning. Det är ju detta som gör att det är svårt att kombinera en perfekt kärra för programmet med en för Freestyle, man bör ha två kärror för att få det bästa av två världar.

F3A väder här idag igen + 9 grått, grått och 10 sek, men som tur är finns ju ett garage full med ägodelar[:D]

/Micke
//Micke


mds

Hej men vad är en optimal vingbelastning på en 50cc maskin

mvh m
mvh mathias

paroos

#13
Hej MDS

Det beror helt på ändamålet med kärran och tycke och smak samt flygstil...
Bra svar va??[:D]

Vidare vilken typ av kärra vi pratar om, dessutom -vad är en 50cc kärra för dej? Egentligen är det ju allt från 2m till 2,3m. För vissa (inga namn) t.o.m. kärror på 180cm[:p]
(Många sätter 50cc i ex GreatPlanes Performance series plan, Yak54, Extra 330, Cap232 etc alla ligger kring 2m. Men, ex. Composite ARFs Extra som är 230cm är också byggd för en 50cc...och allt där emellan)

Om vi tar en typisk aerobatic kärra (extra, yak etc) som är 215-220cm spv så är min PERSONLIGA preferens att nånstans mellan 90-100g/dm2 är fin-fint för IMAC flygning.

Skall du flyga 3D så är det enklare, bygg så lätt det bara går!!


Patrick Roos
IMAC Sverige
5 veckor kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

mds

Hej Jag har en AboveAll Extra 260 2.16 cm som ovan och en C-ARF Extra 300 2.12cm (som reservmodell (tom) ).Jag har monterat en DA-50 och JR 8711 mm. Bara dom bästa sakerna för en nybörjare[:D][:)]
mvh mathias