Main Menu

Allmänt

Started by moxxe, 2009-05-18, 11:25:41

Previous topic - Next topic

moxxe

Hej Grabbar.

Mycket fina modeller.
Samt ett bra gäng Imac flygare.
Men hur ska man få unga ducktiga modellflygare.
Det är inte alla som kan ge sina barn en modell på 12000 kr.
Basik är vell tänkt som instegsklass.
Vad jag såg i Hässleholm,så var det en stor spänvid.
Från en trainer till en 80000 tusen modell.
Var i ligger lika chans, när det ser utt på det viset.
Bara en tanke..................

MVH
Moxxe

Aerobat

Hej Moxxe,

Jag kanske inte är riktigt rätt man att svara för jag är ny på IMAC (och flyger stora modeller).
Hässleholm var en träningstävling och flera där kommer att tävla i Sportsman.
Observera också att största (\"finaste\") modellen \"bara\" blev femma i Hässleholm och att en relativt liten modell flögs till en fin tredjeplats.
Även om en stor modell gör det enklare för piloten är det spakandet som avgör i slutändan.

//Ulf S
Mvh Ulf

Aeroparts

Ja du MOXXE. Min åsikt är, ha förtröstan. Titta tillbaka lite i forumet och resultat listorna och se vad som placerat sig hyfsat tidigare, så får du nog tänka om lite. Naturligtvis har konkurensen hårdnat men det beror inte i huvudsak på storleken eller priset.
Det är ju helt klart lättare med en stor maskin, men man blir inte en sämre pilot med en mindre maskin som kräver lite mer.
Det finns många \"billiga\" maskiner runt 1.8m som duger gott och som flyger fantastiskt. Men det går ju att flyga med ännu mindre, även en vanlig trainer. Det har också varit många maskiner till salu för mycket låga priser. Det handlar ju om att det finns en klass där man kan börja att flyga tävlingsmässigt med vad som helst. I Basic är det ju faktiskt möjligt att ställa upp med ett flygplan typ F3A som är helt överlägset även en stor IMAC maskin i egenskaper förutom mycket kraftig vind så möjligheterna finns, det som gör den stora skillnaden är träning i alla former.
Nu skall du inte däppa över detta utan kom och tävla med vad du än har så kommer du att vara välkommen.[;)]
/ Lennart

AndersN

Hej!
På frågan om hur man skall få unga duktiga modellflygare så måste det börja på klubbnivå och som i alla andra idrotter med mycket lek, så är tävling nästa utvecklingsfas. Så problemet är nog inte IMACs utan det är klubbarna och SMFFs nöt att knäcka för samhället är inte som det har varit utan det är en hård konkurans där det glada föreningslivet på 70-talet är ett minne blott.
Alla hobbys kostar mer eller mindre pengar och man behöver absolut inte någon dyr stor modell att exempelvis delta i IMAC.

PS IMAC deltagare har naturligtvis inte för avsikt att ha stora dyra modeller för att avskräcka nya deltagare gamla som unga DS

Ser framemot hård konkurans från nya ungdomar[:D] / Anders N

Kent

Vem f..n är Rallykalle, joenella, gotland, Immelman, beachen, myggan73, Aeroparts, Spitfiremagnus83, Henrik, Speedbird m fl??

OK, Jag känner de flesta men nya på forumet kanske vill veta.
Vad är det för fel på sitt rätta namn?

OK OK KEY jag kallas Kent men mitt rätta namn är Ove-Göran [:I]

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Den viktigaste resursen är inte pengar, det är tid.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Kent!

Jag heter Magnus. Ursprungligen från Ängelholm, numera emigrerad till Malmö för studier på Lärarhögskolan. Gammal tryckare som sadlat om. Började flyga 2007 och kommer till säsongen 2012 ge mig på basic.

Tycker Spitfiren är det vackraste av alla flygmaskiner. Jag är född 1983, därav min signatur; Spitfiremagnus83

Vill du veta något mer, bara fråga!

paroos

Hej Ove-Göran och Lonsan...

Jo, den här tråden är gammal, sista inlägget innan idag gjordes för snart 2,5år sedan...[:I]

Och vad forum alias och riktiga namn hade med ämnet att göra vet jag inte heller...[;)]

Men visst...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

man kan ju som jag presentera sig med en pilotprofil tex.
Det finns ju en hel Forumtråd till detta, tyvärr har ju inte alla presenterat sig där[B)]

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power

//Micke

Spitfiremagnus83

Det är väl kul att gamla trådar vaknar till liv. Ett kvitto på att forumet används.

Lonsan

öh, såg bara att den låg överst på startsidan...hoppsan

MPX Royal Pro 16
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Undrade lite varför Uffe skrev att han var ny på Imac

MPX Royal Pro 16
Hitec