Rippa mig hit och rippa mig dit

Started by yak55sp, 2009-07-27, 01:37:31

Previous topic - Next topic

yak55sp

Jag tror att vi måste ta oss en funderare på detta med ( RIPPADE ) propellrara.

Jag tror vi kommer att döda IMAC och våra arranggörer!
Om våra flygplan låter som JA 37 VIGGEN mad EBK steg 3 när vi flyger.

Jag tror att vi i IMAC bör börja fundera på detta snarast!!!!

Rent säkerhetsmässigt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En rippad snurra??? Vibrerar inte den okontrolerat vid denna bladhastighet?????????????

Hur länge håller propellern för dessa vibrationer???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????[:0][:0][:0]

Bild????
Kent´s Kanon extra

Ulf Svartén


Image Insert:

140.24 KB
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Skymic

jag håller med vi måste bli tuffare på ljudkraven, det skall inte premieras att haen högljud maskin.

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Aeroparts

Helt rätt.
Mycket intressant att få lite fakta om propeller typ, material, art av skada etc.
Ryktet säger att det inte var bladbrott vid roten utan att propellern sprack ??
Har faktiskt blivit lite förvånad att ett flertal vågar köra med propellrar som har mycket stora jack vid bladrot efter dåligt justerade spinnrar.
Skulle aldrig ens våga montera dylika.
/ Lennart

Aerobat

Kanske borde denna tråd finnas under regler?

Iaf, jag skulle gärna vilja ha klart för mig vad som gäller angående ljud och ljudpoäng.
1. Vad krävs för att få en 10:a? Peter nämnde att det i princip måste vara en elektrisk maskin typ Pontus ljud.
2. Vad krävs för att få en 0:a?
3. Vad händer om man får 0 av bägge/majoriteten av domarna? Reglerna är ju rätt klara på denna punkt.

Sen är det ju en intressant fråga om det är farligt med rippande proppar (vibrerande blad) eller om det bara är ett ljudproblem. Kanske har vi någon aerodynamisk kunnig som kan redogöra fakta.

/Ulf S(vensson)

PS. Tack Ulf för allt jobb med proppellerbyten.
DS.


//Ulf S
Mvh Ulf

Kent

Tack för era inlägg, nu gick rippandet i graven för min del.
Som tur är finns Extraljudet inspelat som jag kan lyssna på ibland innan jag själv går i graven [xx(][:D],

Era synpunkter ang. säkerhet/ljudnivåer mm håller jag fullständigt med om.
Tyvärr har jag en tendens att få \"crazy\" ideer.

Hädanefter lovar jag, att det från min sida kommer att gå städat till vid våra sammankomster, Var genast på mig om ni ser några avvikelser (hellst direkt på plats)

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

imacse_peter

Ok, tråden flyttad hit som nog är mer rätt...

Var går gränsen mellan 0/5/10 poäng på ljudet? Hur långt är ett snöre?

Tyvärr är inte reglerna definierade på den punkten, det är domarnas upplevelse som räknas.
Naturligtvis måste det diskuteras, helst på en domarkurs där så många som möjligt deltager. Och deltager för att också börja döma och inte enbart för att förbättra sin egen flygning...

Så det är inte helt enkelt att svara på dina frågor men så här:

1. En el-maskin är ju en given 10:a. Kanske skulle båda \"Ulf\" också haft 10? jag vet inte... Ska kombinationen 3-bladig snurra + canister automatiskt ge 10p?
2. En rippande propeller är noll för mig, liksom en brölande \"avgas-samlare\".
3. Det svarade du själv på, det står i reglerna. Ljudmätning av modellen och om den inte klarar kraven så måste något åtgärdas inför nästa flyning. Problemet är att man kan klara sig genom ett ljudtest på marken och ändå föra ett himla liv i luften, vad gör man då?

Som sagt, ingen enkel fråga men som tål att diskuteras...

____________
Peter Schmidt


// Peter Schmidt

Aerobat

Klart att det är en subjektiv bedömning. Som en lekman ok relativ nybörjare på området tycker jag:

1. Icke rippande el typ Pontus = 10:a. Ulf Svartens icke rippande, icke skramlande och resonanslösa Extra borde ha 10 enligt min åsikt. Annars finns inget incitament att anstränga sig för att få till en fin ljudbild. Få utomstående störs nog av det ljudet. Min maskin har mer resonans, vilket inte ger en lika trevlig ljudbild.
2. Peters syn låter helt rimlig.
3. Det var inte det jag menade. Jag avsåg vad som händer om man klarar mätningen (vilket samtliga enkelt gjorde) men låter som f-n i luften och får 0 av domarna. Reglerna säger:
\"These boxes shall translate in the computer to a score of: Too Noisy - 0, Acceptable – 5, Very Quiet - 10. This score will then be multiplied by the K value for the individual class. If two judges are utilized, both judges' scores must concur to issue a Too Noisy penalty or a Very Quiet bonus. In absence of a Too Noisy or Very Quiet#8214; concurrence, an Acceptable will be scored for each sequence flown. If three or more judges are utilized, a simple majority concurrence will issue a Too Noisy penalty or Very Quiet bonus. All Pilots that receive a Too Noisy penalty shall be notified of the penalty by the Contest Director prior to the next round. Pilots that receive a Too Noisy penalty will be allowed to adjust the aircraft setup and fly the next round (Known Unknown). Any pilot, who receives a second Too Noisy penalty during any Known, or Unknown, will be disqualified from further competition at that contest.\"


Markmätningen har inget med domarscore eller ljud i luften att göra. Svarten och jag hade samma markmätning 91DB när jag körde 28x10 trä som rippar grymt i luften. Detta bör vi beakta när grannar klagar.


//Ulf S
Mvh Ulf

paroos

#7
Hej,

Har beskrivit reglerna i en egen tråd.

Ang. punkt 3. Se det som två olika saker ingående i ljudbedömningen.

Steg 1. är Ground sound level test. Före första start på tävlingen skall alla modeller ljudmätas på marken. Detta är första kollen, eller \"gallringen\" om man så vill.
Klarar man inte denna mätning får man inte ens starta...
(Här har vi låtit lokal arrangerande klubbs egna buller regler styra om det blir mätning eller ej.)

Steg 2. är sedan Sound score. avhandlat här och i min tråd.
Sound score är \"luftburet buller test\". Subjektivt, ja eftersom vi inte har möjlighet att decibelmäta modellen under flygning.

Man måste alltså klara bägge \"testerna\" ex. på en klubb med bullerkrav, som ex. er egen Helsingborgs MFK. Ni har väl, 94? Db som gräns...?

Man kan alltså klara Db gränsen på maktestet, men sedan ändå väsnas för mycket i luften och få en nolla. Vilket kanske leder till att man inte får flyga mer.

Alltså, IMAC och Buller krav = Först Db test på mark. OK och du får börja flyga. Väl i luften subjektiv bedömning av domarna och sound score regler.


Hoppas detta klargör!?





Patrick Roos
IMAC Sverige
I love Crazy Kent in a totally non-homo kind of way...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se