Ripp regler...

Started by paroos, 2009-07-28, 11:39:43

Previous topic - Next topic

paroos

#45
Nedan har jag översatt det vesäntliga ur RCP-IMAC09-005.
Dvs regeländringsförslaget ang ljudpoäng. (RCP står för Rules Change Proposal)

Förslaget till ny regeltext har jag översatt så troget jag kunde.
Kommentaren till regeländringen har jag översatt delvis fritt för att få fram andemeningen lättare samt utvecklat det lite på slutet)
Svart text är oförändrad regeltext, röd text är föreslagen ny regeltext och blå text är kommentaren till förslaget.

5.4. Flygbedömning för kända och okända sekvenser.
Domarna skall utvärdera varje flugen sekvens i sin helhet gällande det övergripande ljudintryck  modellen har avgett. Efter poängen för de individuellt flugna manövrerna skall varje bedömd känd och okänd sekvens ha ytterliggare en "siffra" längst ned i protokollet. Denna siffra kallas för "The Sound Score", på svenska; Ljudpoäng. Ljudpoäng kommer att ha ett K-värde beroende på vilken klass som flugits. De olika klassernas K-faktorer är:
- Unlimited 15 K
- Advanced 12K
- Intermediate 9K
- Sportsman 6K
- Basic 3K.
Ljudpoängen utdelas  i en skala av 10 till 0, där 10 skall tolkas som "Mycket tyst" och poäng i den nedre delen av skalan skall tolkas som "Mycket bullrig". Endast hela poäng används i poängsättningen. Den utdelade ljudpoängen skall sedan multipliceras med K-värdet för aktuell klass och inkluderas i den totala flygpoängen för sekvensen. Notera att poängen sätts individuellt av varje domare och samråd mellan domarna behövs ej.

Om en pilot tilldöms en ljudpoäng på tre (3) eller lägre under samma sekvens av två eller fler domare, skall piloten av tävlingsledaren underrättas om problemet och ombes att justera eller modifiera modellen innan nästkommande flygrunda för att minska bullret. Om samma pilot, efter det att han underättats om problemet, återigen tilldelas en ljudpoäng på tre (3) eller lägre under samma sekvens av två eller fler domare, så kommer piloten i fråga att diskas från fortsatt tävlande på aktuell tävling.


Logiken bakom den föreslagna ändringen, inklusive bristerna i nuvarande regler:
Buller är ett ökande problem för oss (IMAC/Modellflyget) i hela världen. Denna ändring har som målsättning att reducera bullret genom införande av högre K-värden gällande ljud och genom detta uppmuntra piloterna att lägga mer arbete på att reducera modellernas bullernivåer. Vidare så förenklar förslaget domarnas arbete med ljudbedömning och ger även en rakare och mer rättvis ljud bedömning. Med nuvarande regler så blir poängsättningen inte alltid trovärdig då domarna inte alltid vill sätta extremerna 10 eller 0 poäng vilket resulterar i att poängen blir 5=OK, även om det egentligen var en 9:a och en 4:a. Likaså innebär nuvarande regler att 0:a och en 10:a alt. 5:a  översätts av poängräkningsprogrammet till 5 = OK, om domarna inte varit eniga/kunnat enas, då slätas den tänkta poängen ut till 5=OK.  Det nya förslaget tar till vara varje enskild domares poängsättning som då verkligen räknas och gör skillnad istället för att slätas ut.

Tillägg Patrick: Idag kan en pilot alltså flyga med en modell som bullrar ganska mycket, så mycket att en domare sätter 0. Men den andre domaren vågar/kan/vill inte gå så långt och sätter 5. Resultatet blir att de inte är eniga och då resulterar detta i poängen 5 = OK, vilket det ju inte är. Naturligvis blir det likadant i andra änden med en mycket tyst modell. Så i ena fallet borde piloten tvingats åtgärda den bullriga modellen men "belönades" istället med 5. I andra fallet borde piloten belönats med höga ljudpoäng men fick "bara" 5. Inte rättvist, inte bra.

MVH

Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

En liten fundering...i aircombat tror jag att de har regler om max vartal och propellerstorlek.
Känns inte helt orealistiskt att tillämpa något sådant för IMAC.
Utvecklar inte det mer just nu.


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Tänkte kasta in en liten brandfackla i debatten...Gällande el-kärror.

Öppen fråga kring soundscore:
- Går det att bedöma modeller med el-motor kontra förbränningsmotor på lika villkor?    
-Utgångspunkt: en förbränningsmotor kommer alltid i utgångsläget att låta mer än en el-motor.
-Tankenäring: Om en El-kärra får 10p på ljudet, kan då även en tyst bensinkärra få 10p även om den låter mer?
-Om ja på ovan, hur kalibrerar vi det som domare?
-Är det med nya K faktorerna en för stor fördel med el kontra förbränning? (Dvs börjar förbränningsmotor bli ett handikapp?)

Hoppas på en intressant diskussion!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

En 3 meters elkärra kan låta lika mycket som ev väldämpad bensinare som man haterar trottlen på rätt sätt.
Det finns en tysk som tävlar på hög nivå med en 3 meters Raven med elmotor, och den är inte ljudlös.

//Mikael

Lonsan

He he, gud förbjude att bensin blir ett handikapp...eller?
Beshorners Raven är inte direkt ljudlös, det beror på att man stretchat lite väl långt på motorn, det är en 2kg elmotor som plågar upp till 15-19 kW genom att jobba med ganska högt varv(6500-7000) och prop med dålig stigning (29x12 3bl) Jag och flera tjatar just nu på att Plettenberg ska ta fram en riktig 40-50% motor med mer vrid och lägre varv.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Ingemar

Hej!

Jag ska i alla fall försöka dömma bensin, el, och metanol motorbuller så lika det nu går. Får försöka sätta nivån för en 10:a där mdellen är så tyst att det inte är någon mening att dämpa mer med tanke på grannarna. En nolla är antagligen helt utan ljuddämpning (lös manifolder). Varje dommare få sätta sin nivå men min gissning är att 3:an blir nära där man tycker det bullrar för mycket och 8:an nära där de tystaste bensinarna är idag.

/ Ingemar Thöörn
 

Aeroparts

Efter årets första tävling så borde det väl vara bevisat att det går att flyga med tvåbladig propeller och att det inte är det tredje bladet som minskar ljudet, bara man väljer rätt storlek stigning och eventuellt nyttjar gasen på rätt sätt. Ett mycket bra exempel är Ulf Svartens ZDZ 160 med Engel 30x16 som bara susar. Sedan kan ju naturligtvis flygegenskaperna bli bättre med ena eller andra valet. Vi kan få vår Engel 30x14 på MVVS 116 att rippa i planflykt, men att bara vänta lite med att öka effekten till det behövs så är det inga problem för kraften räcker. Under de intermediate passen som kördes i Simmelsberga så rippade propellern en gång kortvarit i en planflykt. (Då räknar jag inte med Calles lilla lekrunda på fredag kväll[;)])
Tyvärr har vi själva inte tre eller fyrkammardämpare utan pipor med lite sämre ljuddämpning så vi har ett högre avgasljud, en del kommer också  ifrån det \"lilla\" hålet som omvärlden sugs in i och det skall vi försöka fixa till, även huvskrammel skall vi titta på.
Med telemetrin MPX M-LINK som vi nu monterar i maskinen kommer vi att få ner propellervarv direkt i radion, och det skall bli intressant att jämföra lite propellrar vid vilka varv de börjar att rippa.
Tyckte verkligen att ljudnivåerna kommit i fokus, och att det var ett allmänt samtalsämne hur tyst många maskiner gick.
Det måste vara ett gott första betyg att det inte är omöjligt.
/Lennart

paroos

#52
Jag håller med, de flesta var helt ok!
Dömde intermediate och en runda sportsman så jag fick lyssna på alla kärror i de klasserna.
Satte mest 5-6 och nån 7:a, tror det var Pontus som fick en 2:a bara, gillade inte alls det störiga surrandet från el-vispen, brrr...
[:D]
Skämt åsido, det var en jag satte klar 1:a på och några 3:or.
Ligger man mellan 1 och 3 i snitt på sina sound scores kan man räkna med problem då det är tävling på ett fält med restriktioner, eller överhuvudtaget framöver!
Detta var årets första tävling och då vi domare kalibrerade oss. Ingen blev tillsagd eller diskad trots 3:a eller lägre.
På NM blir det iofs den gamla 0-5-10 bedömningen men dock i full effekt. Från Brännebrona måste vi köra soundscore på allvar, dvs dubbla 3:or eller lägre på ljudet måste man åtgärda, om inte och det upprepas är man groundad.
Är det så illa att man ligger på 0:a eller 1:a nivå betyder det förmodligen att tävlingsledningen ihop med ev. nån domare groundar en redan på träningsflygning nr1!

(Dvs om man tokväsnas/rippar)

Var väl egentligen bara 2 kanske 3 kärror som verkligen hade stora problem med rippande propp. Några med oljud i övrigt. Överlag var det helt ok.
Min egen kärra bedömer jag som 5-6 med 28-12 träpropp. Dock bullrade den på slutet, fattade inte varför förrens jag torkade den ren undertill efteråt. Har dels en öppning en bit bak efter där cannistrarna slutar i kroppen. Den är ventilationshålet. Framför finns en stor yta kropp som är klädd. Denna skar jag upp då vi jobbade med cannister installationen, klädde sedan på igen. Dock har jag förmodligen inte torkat rent tillräckligt innan och hela biten hade flugit av! Det var alltså helt öppet under dämparna...[:I]
Där ser man också hur mycket bara en bit kläsdel kan stänga till kroppen och ute ljud.
Skall nu sätta på Engel spinner o 3 bladig propp och börja träna med denna setup. Provade den 3-bladiga i en runda, hade aldrig flugit 3 bladig innan. Tyckte det var mycket stor skillnad och bytte tillbaka igen. Nu skall jag i lugn o ro lära mig flyga 3 bladigt tänkte jag. Speciellt tyckte jag att fartregistret ändrades, dvs acceleration och broms var mycket skarpare, också stor skillnad i hammerhead där man inte har samma gratis drag.

Vill återgigen påpeka att vi inte kör nån buller-Gestapo kampanj!
Jag själv gillar vrålande motorer och en go rippande tryckare![:p][}:)] Och flyger man på ett fält där man vet att ingen störs och inga restriktioner finns, fint! Rippa på...
MEN! Många fält i Sverige i allmänhet och vissa där vi har tävling i synnerhet är bullerkänsliga och har problem. För att säkra IMACs framtida väl o ve måste vi säkerställa att IMAC inte bullrar för mycket och bidrar till problemen/ökade problem. Därav har soundscore tillkommit. (Man har samma problem i USA och worldwide.)
Ju mer avancerade program uppåt i klasserna ju mer motorkrävande. Därav krävs mer från piloten gällande throttle hantering och kärran i dämpning. Detta är anledningen till att soundscore har högre K faktor ju högre klass.

Håller med om att Uffe S Yak var tyst o fin trots 160cc motor och krävande program. Trots 16 stigning gick det ju bra att landa också...

MVH

Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
På NM är det lite bullerkänsligt, det kommer att flygas delvis i ett airspace väldigt nära ett bostadsområde...
Därav noga med soundscore.
DS.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Casselby

Hej på er!

Idag provade jag en Mejzlik 29x10S 2-Blad på min 3W 106:a.
funkade super bra faktiskt! Inget propp-ripp, och bromsar skit fint i nedförsbackarna.

Fråga till er som kör med 13-16\" stigning: Går det inte fort ner för backarna???
Själv föredrar jag att ha typ 10-12\" stigning annars bromsar proppen så dåligt tycker jag.

Jag testade en 30x13,5 på min 3 Meters Extra för några år sedan. Men jag var inte nöjd alls. Extran blev som en raket och bromsade så dåligt att man var tvungen att flyga bland molnen om man skulle utföra en manöver rakt ned med lite rollar på det sjunkande benet.

Mvh
//Casselby