Reparationer

Started by Kent, 2009-07-28, 19:41:27

Previous topic - Next topic

Kent

Har redan fixat det skruvade landstället på min Apollo 13.
Slapp byta stället men det var svettigt att få det i någorlunda rätt vinkel igen

Nu gäller det vingen. Den ena gick av en bit utanför rörtunneln (frigolitvinge).

Får se detta som positivt då jag slipper bråka med själva stommen i vingen. Den andra vingen ser helt OK ut. Måste kollas noggrannt naturligtvis

Jag har lagat ett liknande brott på en gammal F3A kärra för många år sedan. Tror att jag använde mig av vanligt vitlim för att först foga ihop halvorna (lät det torka ca.en vecka), för att sedan se över plankningen och göra erforderliga förstärkningar.

Hade tänkt att först limma ihop halvorna genom att använda en hylvelbänk för att få erforderligt tryck och att få allt rakt.

En fråga till er flygdårar därute: Vilket lim är bäst lämpat för det jag beskrev ovan?

Anm.: Kan använda hjulkåporna från min Robertsson CAP 232.
Converterar Extran till en Cabriolet, då även huven skakade sönder.

Trodde att detta skulle bli ett vinterprojekt men det är typiskt, börjar man pilla på en havererad kärra är det svårt att sluta med pillandet.

Tacksam för råd



Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Aeroparts

Tråkigt med haveriet.
Cellplastkärnan har ju ingen betydelse för hållfastheten i vingen, så limma ihop den med PU-lim det fyller också ut om det skulle fattas lite smått.
Sedan vet jag inte hur du tänkt dig med plankningen, det är ju den som tar upp lite belastning förutom balken.
Normalt är det ju den sk D-boxen som ger vridstyvheten till vingen det andra är ju i stort sett bara utfyllnad. Kan du inte laska plankningen så går det ju att skära ett snitt under plankningen och köra in 0,8-1mm plywood några cm och limma ihop delarna.
Den är väl förmodligen glasfiberklädd med tunn väv, oavsett så kan du ju lägga på tunn väv.
Men som sagt det viktigaste är ju att få tillbaka styrkan i hela vingbalks längden. Man kan ju få en chock ibland när man tittar in i glasfibervingarna och ser att det inte finns tillstymmelse av balk utanför vingröret.
(Jag tycker det är sjukligt kul att reparera trasiga flygplan, dock ej i det skicket som Veloxen blev.)
/ Lennart

dahlberg

Om jag inte mins fel så var din vinge en ren cellplast kärna med balsaplankning.
Hur man reparerar beror på hur mycket tid man vill lägga ner. Jag hade limmat ihop vingen med pu-lim blandat med vit-lim då skummar det ordentligt så vingen måste spännas fast ordentligt så att den inte vrider sig på något sätt. Cellplast har en förmåga att expandera när den brister så det är en god ide att mäta upp den. När detta har stelnat skulle jag byta ut balsan i brottet ca 20cm -30cm och limma med samma blandning. Det är balsaplankning som ger vingen dens styrka på dessa vingar. Eller slipa ner balsaplankningen en bit och lägga på tunt glass eller kevlar två lager 80grams väv (har nog en bit om du vill ha) ej kolfiber för då är det risk att det blir för styvt, som resulterar i brott där kolfibern slutar. Jag har använt denna teknik att sätta i hopp vingmitten på 3 meters el seglare som bär på 20 sub-c celler och det håller.

/Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Kent

#3
Tack för era inlägg. Det skall nog gå bra att laga vingen.

Huven (cockpit) sprack ju också.

Extran är ju en gammal Eurokit modell (240 cm). Var inne på Eurokits hemsida, men det verkar som om dom har upphört med modelltillverkningen.

Frågan är: hur skall man få tag på en ny huv?, kanske även en vinge??
Allt annat verkar helt föutom lite linkage, mm som vibrerade sönder.

Vad vet man, det står kanske en hel modell och skräpar någonstans och vill upp i det blå igen.


Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Benny


Hej !
För info är det gunter metterhausen i tysklad som tillverkat formarna, jag köpte en modell 1992 av denna
Hans företag gick i KK och eurokit köpte verktygen.

MVH
Benny

Benny
Benny

Kent

Såg att lågfartsnålen var böjd på Tillotsonförgasaren (3W 75) på min Extra 260. Det går fortfarande att skruva på den, men då får jag ta av Prop/Kåpa varje gång (hade Mc Donalds sugrör från nålarna och ut genom kåpan).

Kanske går det att böja till nålen, bäst vore att få tag i en ny??
Vet nån var man beställa reservdelar till Tillotson förgasare?

Föresten, vad skall man ha en lågfartsnål till??[:D]

Kent


Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

imacse_peter

quote:
Originally posted by Kent

Kanske går det att böja till nålen, bäst vore att få tag i en ny??
Vet nån var man beställa reservdelar till Tillotson förgasare?



Nålarna är härdade så dom bryts direkt om du försöker bocka tillbaka (jag vet[;)]).

Skicka ett mail till Geir, så har du nålar efter någon dag...
http://www.3wnorge.com/


Peter Schmidt,  Teampilot Autopartner -  http://www.autopartner.se
// Peter Schmidt

Kent

RPM har redan fixat en ny nål, han har alltid såna i bakfickan - flest högfartsnålar..

En Blänkare - skulle behöva en ny huv till min Eurokit Extra.

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Tyvärr var det fel nål. Behöver alltså en lågvarvsnål till en Tillotson. Vilken förgasarversion? Vet ej, det står B2 på ett ställe samt 25C329 på ett annat. Det sistnämnda är nog ett serienummer.

Förgasaren sitter på en 3W 75 motor. Har kollat på nätet ang. reservdelar, har inte hittat något ännu............

HJÄLP!! Skulle gärna vilja ha med APOLLO Extran till Brännebrona

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Mejlade just Geir, får se om det nappar där

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

#10
Lyckades på nåt konstigt sätt hårdlöda ihop den brustna nålen med hjälp av ett lödfixtur och +4 läsglasögon . Får se om det fungerar när det är dags för motortest.

Nån bild är det omöjligt att lägga in



Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

#11
Provkörde 3W 75\'an i Apolloextran igår, Hjälp - rensade carporten [8D]. Fick slipa ned lagningen av L-nålen lite till då den inte bottnade ordentligt.

Hade tänkt premiära i Brännebrona men det blir lite trångt om plats på hemvägen pga att.......

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

Nej nej nej...gott om plats i bilen även till en xxxx, det är hög tid för uppskjutning av Apollo 13!!![}:)][}:)][:p]
Jag har redan bokat plats längst fram...

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

Så här blev det efter reparationen av den högra vingen samt lite Oracover och klipp/klistra text.

Håkan Dahlberg gjorde grovjobbet med den strukturella lagningen av vingen, som var av utanför vingröret, tack igen Håkan.

Skall nu bara montera ett skevroderservo i samma vinge innan provflygning.

Det är många skavanker kvar att laga, håller bla på med att färdigställa en plugg till cockpit som skall vakuumformas.
Fronten på motorkåpan har Mattias börjat laga.

Image Insert:

78.16 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

#14
Igår blev det provflygning. Det kunde ha slutat illa.

Efter att ha trimmat Extran drog jag på varvid den började kränga hit och dit, dök och steg om vartannat.

Trodde jag hade nåt fel på kommunikation så jag drog av och landade.
På finalen såg jag att huven hade släppt i framkanten och var uppfläkt som en stor broms rakt upp. Den stackars piloten var fastklämd mot headrest. Tur att den var gjord av gummi.

Luftströmmarna över stjärtpartiet måste ha miskat roderinverkan på både höjd och sida. Denna Extra har ju den skalariktiga längden på bakkroppen, dvs kortare än på de flesta andra modeller. Tror den blir \"extra\" känslig för såna här \"laminärströmningsförstörare\".
Gick att styra bättre vid lägre hastighet.

Tänkte sen köra utan huv, men förhållande blir annorlunda då så nästa test får bli i Helsingborg efter att ha säkrat huven bättre.

Hade tur igen då huven ramlade av presis när jag taxat fram till depon. några bilder:


Image Insert:

37.46 KB

Image Insert:

37.83 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767