Main Menu

3W 55 i US

Started by dahlberg, 2009-07-29, 18:23:17

Previous topic - Next topic

dahlberg

När det strular ska det strula ordentligt.
Efter Gotland så har jag letat runt på en massa forum om 3W motorer med strul, hitta en hel del. Men inget som liknade mitt problem. Men det var några som hade problem med att motorn inte gick så bra i kniv eller inverterat läge han visade en bild på en 3W 55 i US med trasigt reed. Så det var bara att skruva dän förgasar fästet, så här ser min reed ut.
Ve och fasa. [xx(]

Inte konstigt att det strular

Jag har beställt en del grejor från 3W genom Fullkontroll men det värkar ta tid att få något där ifrån. Har förstås beställt nytt reed också men är rädd att det kommer att ta tid innan jag får det.

Så är det någon som har någon erfarenhet av att göra ett skälv? Går det? Vad skall man använda för material.  Några tips.
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Aeroparts

Du kanske kan kontakta den här jeppen (BOOST III) på RCFF forumumet
Han verkar vara kunnig i området,jag tror att han och Crazy Kent har något släktskap.
Har du hört med RPM Larsson??
/ Lennart
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21952&page=3

Skymic

hör med Geir flesche i Norge 3W Norge, när vi var där på NM så var det några nere hos honom och hämtade delar han verkade välförsedd.



/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Aerobat

När jag körde gokart pajade reedbladen precis så där med jämna mellanrum. Kartarna brukar inte gå alls när bladen ser ut så där.
De som jag använde hade inte den formen, men prova en gokart handlare om han har något. Kanske kan du såga lite för att få det att passa.
Inom karting används reedblad i karbon. (Det finns även \"enklare\" material liknande ditt).


//Ulf S
Mvh Ulf

Aerobat

Kollade i källaren... har faktiskt ett antal blad kvar som suttit på en 100cc kart.
Formen är inte samma, men kolla måtten. Kanska kan du använda ett halvt.


//Ulf S
Mvh Ulf

Larsson

Hejsan
Ser ut som högvarvsskada (risigt material) men kolla med närmsta
mc cross handlare tex till en yamaha 80cc cross har lös sats som
kostar ca 250 spänn och tål lätt 17000 rpm [:D]

Rpm
Rpm

dahlberg

För er som vill veta lite mer om reed så har jag fåt tips på en sida med lite info.

http://web.telia.com/~u97016182/tech/reeds-filer/reedventiler.htm

Jag har lagt några kol/kevlar laminat i vakuum sugen under natten.
Tänkte testa att göra några skälv med olika hårdhet för att se om det blir någon skillnad.
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Kent

#7
Hej Håkan

Det finns ju att beställa Reeds på:

http://www.3w-modellmotoren.com

under Price List - Spare Parts - Carburettor (ganska långt ned i prislistan)

Partnummer och pris:

20.007.710 Reed 3W 42i/50i/55i/112iB4 piece 9.81

Har själv beställt delar direkt från 3W, bla Kolv, kolvringar nållager mm

Var ut och tröskade med Traktorn (Yak 54) idag




Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

dahlberg

Tack för all hjälp!

Jag har fåt tag i nytt reed, fick göra lite förändring för att få den att passa. [:)] Har test kört den och den startar nu enligt manualen, och inget kladd i motor kåpan trycker inte längre ut bränslet genom förgasaren, samt att kraften är tillbaka. [^] Konstigt nog så tappade den inte topp varvet när reeden var trasig men den kändes svag i vertikalerna.

/Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec