C-ARF MX2 Premiär

Started by paroos, 2009-08-23, 21:43:48

Previous topic - Next topic

Vismund

quote:
Originally posted by imacse_peter

quote:
Originally posted by loop

Fin kärra.
Vad är det som sitter på linkarset till sidorodret som ser ut som gummisnoddar?



De gula som sitter precis vid servona?
Det är tydligen kevlartrådar... Vet inte varför man gjort på det viset men det verkar fungera så det får vara så !

Peter Schmidt,  Teampilot Autopartner -  http://www.autopartner.se


Dom är jag skyldig till. Tidigare satt det 4 svagare servon i den till rodret, som jag bytte först mot två 5995:or, som inte riktigt orkade hålla emot vid kniveggsloop etc. Ytterliggare ett gjorde susen, och för få bort lite bly i nosen så lämnade jag den sista servoplatsen ledig, vilket gjorde att vajern blev för kort. Jag orkade inte byta hela vajern och förlängde därför med kevlartråd. Kanske inte helt cleant, men vansinnigt starkt.

 

imacse_peter

Jag är väl den enda som inte har haft det tidigare men inför kommande bygge och servicejobb byggde jag mig en fin vagga för modellerna. En bänk från Biltema för 169kr, lite rörisolering och lite brädor från garaget så blev det så här...

Image Insert:

124.16 KB

Har tagit in MX-2:an i värmen för den årliga[:0] servicen !

Det var en del grejor som jag redan visste behövde fixas till men när man håller på och rotar i det har det dykt upp lite mer...

Bland annat några kablar som var skavda i isoleringen. Har fixats till med nya kablar, fina kabelstrumpor och bättre fastsättning.

En Emcotec Killswitch har installerats.

Rökventilen (som inte används) har pluggats (trist om man skulle råka tanka i fel ventil och fylla modellen med soppa).

Det fanns fyra mekaniska strömbrytare i kropssidorna, varav en endast fyllde ut hålet (kablarna var klippta ?!?!). Dessa är nu ersatta av en elektronisk till powerboxen och killswitchen till tändningen. Hålen är lappade med balsa och målade.

Det främre stabröret gick oerhört trögt och det kändes som man skulle knäcka stabben när man tryckte i dom så det har fixats.

En vagga med kardborrband har monterats i kroppen för transport av vingröret – så är det alltid med (fråga inte varför).

Batteriet till tändsystemet har monterats på en mer användarvänlig plats. Även om det "bara" är LiIon så vill jag plocka ur det när jag laddar. Det var tidigare omöjligt eftersom det satt fast monterat längst fram i motordomen.

Vingrörstuben i kroppen hade spruckit lite vid kroppssidorna så det är \"uppspacklat\" med balsadamm och CA.

Några islagsmuttrar som lossnat till huven ska också limmas på plats, en spinner monteras och sedan en rejäl vaxning så är den klar för nya tag igen[8D]


// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Daniel

Tjena
Lägg gärna ut lite bilder på hur grejerna sitter monterade inne i kroppen. Jag håller också på med en MX2 fast en grön med 3W 157 och 9 st 7955 vilket jag hoppas räcker.

Jag har inte bestämt om jag ska använda weatronic 35 mhz eller Futaba FASST med powerbox evolution.

Vad kör du med för servon och propeller, men vi har i alla fall inte samma motor?

Bilden var för stor så det blev ingen.
 

imacse_peter

Daniel, kolla på första sidan, där är lite bilder på inredningen samt vilken utrustning som sitter i... Vill du har bilder på något specifikt så säg till.
Propellern nu är en tvåbladig Engel 31,5x13 men det lutar åt en 3-bladig 29x12 till nästa år tror jag.

Ang. Weatronic eller FASST så är jag partisk och har ingen egen erfarenhet av Weatronic, men jag vet ett par andra här på forumet som testat och som jag tror \"nog\" inte kommer att använda det mer...

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Skymic

Häpp! det blir inge mer Weatronic för mig,och supporten var urusel-


/Micke
Autopartner RC
HAB


//Micke


Daniel

Det ser ut som om du har offset på bakersta sidservot, ska det vara det?
 

yak55sp

Hej

Nej det ska inte vara någon offset sidservot.
Men det är så lite med SEB armarna så det har ingen betydelse.
Eller hur Peter.

Engel 30x14 tvåbladig är också ett alternativ.

Ulf

Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter


//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Daniel

Om man går upp till 14 på stigningen blir det inte svårt att få planet att landa då? Blir det inte för mycket drag på tomgångsvarv?
 

imacse_peter

quote:
Originally posted by yak55sp

Hej

Nej det ska inte vara någon offset sidservot.
Men det är så lite med SEB armarna så det har ingen betydelse.
Eller hur Peter.

Engel 30x14 tvåbladig är också ett alternativ.

Ulf
Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter




Jo, det stämmer Ulf, mitt ögonmått säger 1,5-2mm. Om det har någon betydelse eller ej vet jag inte men båda vajrarna är jämnt sträckta från mittläge till fulla utslag.

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

yak55sp

Nej

Jag har flygit med det i sommar.
Och det är inga problem med landningarna.
Men ljudet blir lägre med 14\" garanterat.

Ulf

Fabrikspilot för KRILL Model Aircraft 2010. Med YAK 55 M 3 Meter


//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Kalle_Flygare

Mycket snygg kärra!

Nöjd med den? :)
 

imacse_peter

quote:
Originally posted by Kalle_Flygare

Mycket snygg kärra!

Nöjd med den? :)




Ja, naturligtvis, det är ju en Composite-ARF, the best of the best[:D]
Jag har bara ett 40-tal starter med den än så länge men visst flyger den bra.

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Kalle_Flygare

quote:
Originally posted by imacse_peter

quote:
Originally posted by Kalle_Flygare

Mycket snygg kärra!

Nöjd med den? :)




Ja, naturligtvis, det är ju en Composite-ARF, the best of the best[:D]
Jag har bara ett 40-tal starter med den än så länge men visst flyger den bra.

// Peter Schmidt



Sant det!

Kan tro det!

Tycker MX2 är en grymt snygg kärra! En absolut favorit!