Main Menu

En Extra till

Started by Lager, 2009-08-26, 23:22:56

Previous topic - Next topic

Lager

Hej!

I det här fallet blev det inte så många bilder från monteringen, men ändå kul att visa maskinen nu när den är klar. Jag verkar inte vara först med den här modellen dock.[;)] Motorn är en MT57. Kärran har varit uppe i luften ett par gånger och jag har fått justera lite smått. Ska även justera ner roderutslagen så att de passar mina ovana spakrörelser lite bättre.

MVH
Jonny

Image Insert:

135.33 KB
 

Kent

Ser bra ut Lager, den vill jag flyga freestyle med [:)]

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Skymic

#2
Kul Jonny!

Det var roligt att se att du fått i ordning på en IMAC maskin, tävling nästa år?

Hoppas allt är bra!

MVH
Micke Scander
//Micke


Lager

Tack Kent o Micke!

Läget är fint, hoppas detsamma gäller för er.

Om tiden räcker till, så kan det nog bli någon tävling nästa år. Hoppas det!
Har precis varit ute i \"hangaren\" och justerat inför nästa provflygning. Kan bli redan imorgon [:)]

MVH
Jonny
 

Lager

Hej!

Efter Kents tyngdpunktfunderingar så har även jag börjat fundera kring tp på min Extra. Det är ju ganska många i IMAC-gänget som flyger eller har flugit den här modellen. Vilka tyngdpunktlägen har ni valt för IMAC? Manualen säger ju 10-20mm framför centrum av vingröret. Själv så har jag nu tp 20mm framför. Jag upplever kärran som kvickstyrd, men ändå med \"framtunga\" tendenser. Just nu har jag pallat under nedre motordistanserna. Är det troligt att man ska/kan ta bort \"pallningen\" om man flyttar bak tp? Tacksam för tips!

/Jonny
 

Lager

Tack för alla hjälpsamma svar [;)]
Experimenterar isället på egen hand med alternativ placering av accen. Den nya placeringen ska även kompensera för större acc till tändningen (från 850 till 2250 mAh)som ju sitter placerad ganska långt fram.
/Jonny


Image Insert:

84.92 KB
 

paroos

#6
Jag har ?, gissar 150 x 12min = 30tim i luften med min nu.
När det gäller tyngdpunkt så finns ju inget rätt eller fel inom sunda marginaler. Visst går man till extremerna så vill den ju bara dyka framtung och blir i stort oregerlig och farlig baktung.
I övrigt är det din individuella flygstil kombinerat med kärrans aktuella egenskaper som avgör.
Det som anges i manualer är ju om man har tur (tillverkaren bemödat sig om att provflyga ordentligt) hyggliga rekommendationer.
En bra ARF har ju ofta ett ut-testat område som är \"safe\", på vår Extra rek. från 20mm framför vingrör till strax bakom (5-7mm).
Inom detta område får man sedan experimentera o testa sig fram, tills man hittar det som passar ens flygstil bäst. (återigen: komb. med kärrans egenskaper).
Jag hamnade pga min setup lite baktungt från början. RPM vägde av den, på sitt sedvanligt supervetenskapliga sätt; -Var e vingröret? Aha...\"snabbt lyft\"...-Kanon nu kör vi![}:)][:p][:D]
Jag såg sedan hur Jockes, Tommys och Fantinis uppförde sig i luften.
Kollade av deras TP och insåg att jag var baktung för IMAC. Konfigurerade om kärran, ny dämpare, nya ackar (gick från LiPo till NiMH för att få tyngd fram.)
Sedan hamnade jag ca: 10mm framför vingröret. Funkade mycket bättre för mig, trackade bättre på 45or och vertikaler också. Lättare in i spin, stallade \"bättre\".
Till saken hör att denna kärra har speciellt 2 saker att ta hänsyn till. 1. Ganska tjock vingprofil, ger suveräna lågfartsegenskaper, därav är den ju väldigt trevlig att landa. Men den \"klyver\" inte luft så bra, man känner verkligen att man drar den genom luften och den reagerar på minsta turbulens. 2. Den är kort i kroppen, dvs den är inte lika stabil och väl-trackande som en med längre moment. Den är lite orolig i rumpan helt enkelt. Därav kräver den massor av jobbande med sid/höjdroder dels i alla typer av rollar och dels för att hålla heading. Ibland MYCKET sidroder. Bra träning alltså![;)]
det korta momentet och att den är lätt i rumpan gör också att stjärten \"blåser\" iväg mycket. Dvs den krabbar själv upp mot vinden. Så upp till en viss vindpåverkan krabbar man själv mot, plötsligt ökar trycket och den hjälper till själv. Då får man passa och blixtsnabbt byta och styra med...
Kort o gott, i lite vind kräver den sin pilot! Därav en stor eloge till Jocke och även Emanuel som presterat kanonfin flygning med denna kärran under vidriga förhållanden. Efter att själv ha flugit den mycket numera förstår jag hur fantastiskt de har jobbat med spakarna...grymt!

Summa summarum: TP en liten bit framför vingröret passar mig!
Du får prova dej fram. Jag har ingen riktning på motorn förutom det inbyggda.
Tommy, Jocke, Emanuel och Håkan, ni kanske har med input att bidra med???

(Min stenhårde drill instruktör = träningskamrat RMP provflög den nyligen i hygglig sidvind...En skicklig pilot, men som fick en mycket roande A-ha upplevelse...tror han var tvungen att röka efteråt[:D] Nu ser han min flygning i ett annat ljus tror jag[^])

MVH

Patrick



Image Insert:

51.88 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lager

#7
Tack för synpunkterna Patrick!
Själv har jag nog inte haft min Extra i luften mer än 2-3 timmar, men kan konstatera att den flyger finfint. Känner väl igen kärran i din beskrivning, men tycker det är lite konstigt att jag har fått minska motorns nedåtriktning (1,5 mm mellan spant och nedre distanser) när du inte har behövt göra det. Visserligen har jag ju börjat med tp väldigt långt fram och tänker flytta den till dit där du har lagt den ca 10 mm framför röret. Får se hur jag gör med motorns riktning. Det finns ju en risk att jag har limmat i motorspantet lite snett? Dessutom bättre att motorn är riktad för mycket uppåt än tvärtom. Det var en lite otrevlig upplevelse när jag provade maskinen första gången, då den dök vid gaspådrag.

/Jonny
 

paroos

#8
Detta är ju en äkta midvinge och upp/ner thrust skall nog vara noll (0) grader? Vet inte om det är någon grad inbyggt i boxen men tror inte det. (Du kan maila Casselby o kolla) Vi har ju vinge och stabbe rakt igenom thrust line.
Högerriktning har du inbyggt i boxen. Har du bara limmat/skruvat spantet kant i kant har du rätt vinkel. (ca: 2 grader höger)
Tror den varit ganska framtung bara. Med kort moment blir de känsliga på tyngdpunktsförflyttningar. Fick du/har du trimmat mycket höjd?
10mm på denna kärran kommer att märkas. Hur gör den om du lägger den inverterat? Inverterat i 45a? Flyger lodrätt upp/ner och släpper höjdrodret?
Flytta bak TP och prova igen. Av med kåpan och mät vinklarna på boxen o kolla om du har råkat rikta spantet nedåt.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lager

Lite höjdtrim använder jag och den dyker något vid inverterad flygning. Övriga lägen har jag lite dålig koll på eftersom det var blåsigt värre när jag flög senast. Hur det var i höstas kommer jag inte ihåg [:o)]
 

paroos

Låter framtung, bak med TP!
[8D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

#11
Kul att läsa era inlägg, kanske också mina egna i efterhand. Fenomen som \"Stjärten blåser iväg\" eller \"Krabbar upp mot vinden\" har jag själv aldrig råkat ut för som modellflygare.

Der är klart att det ser ut så i kraftig jämn vind från marken om man försöker göra en rak lod eller horisontell-linje med marken som referens.

IMAC går ju ut på att presentera figurerna på ett i förväg planerat fält, exempelvis Helsingborg, och inte i Karlskrona (vid hård västlig vind)  som domarna kan bedömma.

Minns för min del mitt \"Okända\" i Jönköping förra året. Fick kommentaren: Hur var vädret i Huskvarna\"? [:D], Kommer ihåg min kära mors uttryck: \" I blåsväder reder sig skatan tämligen illa\".

Än en gång: \"Flygplanet vet inte om att det blåser\", inte mina i alla fall. Därmed vill jag inte ha sagt att jag tyglar blåsväder bättre än någon annan [;)]



Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

paroos

#12
quote:
Originally posted by Kent

Kul att läsa era inlägg, kanske också mina egna i efterhand. Fenomen som \"Stjärten blåser iväg\" eller \"Krabbar upp mot vinden\" har jag själv aldrig råkat ut för som modellflygare.

Der är klart att det ser ut så i kraftig jämn vind från marken om man försöker göra en rak lod eller horisontell-linje med marken som referens.

IMAC går ju ut på att presentera figurerna på ett i förväg planerat fält, exempelvis Helsingborg, och inte i Karlskrona (vid hård västlig vind)  som domarna kan bedömma.

Minns för min del mitt \"Okända\" i Jönköping förra året. Fick kommentaren: Hur var vädret i Huskvarna\"? [:D], Kommer ihåg min kära mors uttryck: \" I blåsväder reder sig skatan tämligen illa\".

Än en gång: \"Flygplanet vet inte om att det blåser\", inte mina i alla fall. Därmed vill jag inte ha sagt att jag tyglar blåsväder bättre än någon annan [;)]



Barry CO



Fattar nästan inget av det du skrev, men älskar dej ändå Kent![:D][8D]
(Du kan förklara över en kall på premiären...[;)])
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lager

Jag förstår inte heller så mycket[:D] Men det är lite som poesi det du skriver Kent.
Om man så här efter lite bourbon ska ge sig på lite vetenskapliga resonemang, så borde även flygplanets beteende (stabilitet) i girled vara en tyngdpunktsfråga, eller ett förhållande mellan sidoytan framför respektive bakom tyngdpunkten. Stor sidoyta bakom tp leder till att fpl vill flyga \"mot\" vinden (stjärten blåser iväg). Stor sidoyta framför tp leder sålunda till motsatsen. Lonsan kan säkert beskriva detta bättre.

Det är nog värt att tävla i IMAC bara för att få vara med och diskutera detta över en kall [:D]

/Jonny
 

Lager

Professor Bourbon i inlägget direkt ovan kan ju ha helt fel också. Fast det verkar som att han är säker på sin sak. ;)
/Jonny

Sämst när det gäller :-)