C-ARF 2,3 m Extra 300L electric

Started by Lonsan, 2009-09-09, 09:58:19

Previous topic - Next topic

yak55sp

Hej Pontus

Vilka kullager använde du??

Lite data och bilder vore önskvärt.[:p][:p][:p]

Ulf[:D][:D]
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Lonsan

#106
Hej, ursäkta, har missat era frågor pga skidsemseter och annan bråte.[:I]

Min kärra använder 2 mm tråd så jag valde lager med d x D x B = 2 x 5 x 2,5 mm.
Köps t ex på //www.kullagergrossisten.se

Dessa små lager tål max 5 kg (C0) styck så 3 lager till sidan kan
kännas lite klent. Däremot sitter det 4 st per höjdroderhalva.

OBS! C0 gränsen innebär att vid denna belastning så har det blivit en bestående intryckning i kulan eller löpbanan mostsvarande 1/10 000 av
kulans diameter (dvs en grop på kanske 0,1 µm) så det finns en del marginaler för en gångjärns tillämpning som denna. Däremot så är
även en så liten intryckning fatal för ett lager som används för snabb rotation och kan lätt minska livslängden till 1/100.
Kan förklara varför lagerna i Depron kärrorna ibland lägger av.
Efter ett gäng krascher så är där nog en och annan grop eller platta
som snabbt sabbar lagret när man kör vidare.

Ska ni använda lager i era 3 m kärror kan det var idé att gå upp till
något större prylar. Har ni 3 mm tråd så blir det ju automatiskt
större lager.
Nä, tyvärr, SKF tillverkar inte så små lager...[:(]






no more gassers 4 me



Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#107
Ska man erkänna sina misstag?[:I]



Eftersom jag gjorde remhålen i den ena ackplattan spegelvända
och inte pallade göra en ny platta...så gjorde jag 2 olika krestkort
för att koppla ihop alla balanserarkablar.
Skulle till att äntligen koppla ihop det hela idag men kollade
så att det såg rätt ut...men på det ena kortet (det övre)
var ordningen mellan 5 resp 6 cell ack omkastad, dvs inkoppling hade
lett till en generalkortis[:(!][:(!]

Har kollat, det går att rädda läget genom att koppla om \"ormboet\"
på ackplattan...puh!

Tur att det snöar för 5:e gången på 4 dagar i alla fall, ingen flygträning som går förlorad[^]

no more gassers 4 me

Max 300 tecken, 272 återstår

Blomman

Här ser ni hur det går till när Lonsan kontrollerar sina nygjorda kretskort.
Finns det något lämpligare underlag för kretskort än en välfylld plåtlåda...

Image Insert:

71.42 KB
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Lonsan

Optimalt för att verifiera isolationen.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#110
DEKAL-TIME!


Så kom det en lådda klibbigt från TP!



Knepigt med roderspalter, dock ännu knepigare på vingen:



Också ovansidan [:p]



Jo tack, vet att det fattas ett \"h\" i Flight Tech, kommer två h:n i brevlådan på måndag.

Det tog flera timmar detta, hade jag aldrig kunnat förställa mig!




no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Gäller att ha tålamod och vara noggrann...blev ju skitsnyggt!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Emanuel F

Skitsnyggt, men ska texten på den vänstra vingen sitta upp och ned sett bakifrån?

//Emanuel F

Teampilot Full Kontroll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Larsson

quote:
Originally posted by Emanuel F

Skitsnyggt, men ska texten på den vänstra vingen sitta upp och ned sett bakifrån?

//Emanuel F

Teampilot Full Kontroll AB



Vilken jä_la osis[:D][:D][:D]

Rpm
Rpm

Skymic

#114
Aj Aj.... men det så klart man kan ju läsa den åt rätt håll även om kärra åker uppåt eller neråt.


(Förresten Larsson,Är den lika lätt och fin som Extran[?][:D]

/Micke
Autopartner RC
HAB


//Micke


Larsson

(Förresten Larsson,Är den lika lätt och fin som Extran[?][:D]

/Micke
Autopartner RC
HAB

Som alla extror é den fin och till skillnad från mig så behöver han inte gasa som en mentalsjuk för att ta höjd[:I][}:)]


Rpm
Rpm

Tommy

Då är det ju tur att du är lite mentalsjuk Tim. [:D][;)]
 

paroos

quote:
Originally posted by Tommy

Då är det ju tur att du är lite mentalsjuk Tim. [:D][;)]



Det är nånting i luften, så fort man kliver ur bilen på vankiva fältet förändras man![}:)][}:)][:p]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Tommy

quote:
Originally posted by paroos

quote:
Originally posted by Tommy

Då är det ju tur att du är lite mentalsjuk Tim. [:D][;)]



Det är nånting i luften, så fort man kliver ur bilen på vankiva fältet förändras man![}:)][}:)][:p]



Det är nog ångorna från Tims krutbensin.[:D]
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Skymic

Aj Aj.... men det så klart man kan ju läsa den åt rätt håll även om kärra åker uppåt eller neråt.


(Förresten Larsson,Är den lika lätt och fin som Extran[?][:D]

/Micke
Autopartner RC
HAB






Precis!

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår