C-ARF 2,3 m Extra 300L electric

Started by Lonsan, 2009-09-09, 09:58:19

Previous topic - Next topic

Lonsan

quote:
Originally posted by BOMA

Kommer att bli bra drag i den kärran, du kan få drygt 20 kg dragkraft med 11 celler och rätt prop.[:D]
Ser att du parallellkopplar 3350 och 3800 mAh celler, borde vara svårt att få helt jämn/korrekt strömdelning. Men 7150 mAh bör räcka till två IMAC rundor med marginal.

Bosse



Äh, jag berättar inte om 3350 acken för 3800 acken helt enkelt[:D]
Strömmen ska enligt beräkningar räcka till i alla fall 6 sekvenser, den som lever får se.

Mottagarack blir antagligen 2 st 1100 mAh LiFePO (A123)
Räckte lite dåligt till 50 cc men det drar väldigt mycket
mindre när man inte har 2-takts ristet att fightas med hela tiden.
Min 5 kg Sukhoi gör av med 60 mAh per 10 min flygning. (känns som jag skrivit detta nyss..??)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Motorfäste á la PC...

Nå\'n som tror att det håller för 20 (nåväl 18) kg och 10 Nm?

Förresten, någon som funderat på omvandlingen mellan \'knas\'-enheten kgcm som andvänds för servo och Nm som är grundenheten för vridmoment (och även energimängd faktiskt)?

I alla fall, 10 Nm motsvarar ca 102 kgcm. Egentligen är alltså
våra servon löjligt svaga men när man tittar på en hävarm av 1 cm
så ser det ju fräckt ut med 35 kg...men vad blir det ute längst ut på ett riktigt sidoroder...dryga 1 kg kanske?

Eftersom energimängd i grunden har enheten Nm så kan man säga att mina ackar (7,15 Ah 40,7 V) innehåller förbluffande 1 047 618 Nm. Hoppla!

Image Insert:

145.94 KB

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Larsson

Hej
Om jag tolkat bilden rätt så sitter motorspantet i motorkåpan !?[:0]
20 kg statiskt drag pallar den lätt men gyrokrafterna mot proppen
i en kvickroll eller vingla i en hovring tror jag blir för tufft för den infästningen[xx(]
Men PC brukar bevisa motsatsen[}:)][}:)]

Rpm
Rpm

Lonsan

Jotack, har misslyckats några gånger med denna princip[V]

Men då räknar vi lite[:p]

Påkänningar vid t ex en kvickroll beror på:

p: motorvarvtal (rad/s)
O: \"precession\" speed (rad/s)
I: polärt masströghetsmoment på motor+prop+spinner
t: tracking vinkel (hur många grader som man slänger med röven på kärran jmf rak kurs)

Svaret kommer ut som ett moment (gyralmomentet) som alltså vill bända loss motorn och knäcka motoraxeln.

M=I * p * O * sin (t)

Exempel (värde från min kärra)

I=0,004 kgm2
p=681 rad/s (dvs 6500 rpm)
O=6,28 rad/s (dvs 1 rpm i rollhastighet, kommentarer på detta?)
t=30°(kommentarer på detta?)

=> M = 8,4 Nm. Hmm, det är som om man hängde ca 2,5 kg i ena bladspetsen alltså...knäcker ju en del.

Tuffaste fallet är nog flatspinn med fullgas (heter nog något annat??)
Då blir nämligen t=90° och påkänningen dubblas alltså. (sin 90 = 1, sin 30 = 0,5)
Om det bänder upp eller ner beror på spinnriktningen.
Högerspinn bänder neråt, vänsterspinn bänder uppåt.
Fan vet vilket håll det bänder åt i en kvickroll, tror det blir på diagonalen eftersom man håller både sida och höjd.

Vill ni räkna själva så behöver ni räkna ut I för er prop.
För att göra detta måste man veta både proppens vikt, diameter och radiella viktdistribution, vilket man bara kan finna genom att såga isär proppen i ett antal delar
som vägs. Ett vettigt närmevärder ges av:

I(prop) = m * r * r * 0,55

m= vikt i kg
r= propens radie i meter

Ytterligare att tänka på är att för 2-bladiga proppar så pulserar det bändande momentet
med varvtalets frekvens. Maxpåkänningen är därför också ca 41 % högre än det beräknade.
För en 3-bladig snurra så blir det ingen pulsation alls. Det är därför så gott som
alla vindkraftverk har 3 blad!

/Nm



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Herrejisses!!![8)]

F-n vad jag e glad att jag kör bensinare!
Rejäl FW, rejäla bultar, tanka, veva igång möget, sedan bara att köra.
Kan bända hur mycket det vill för det håller ändå!

Varför kan du inte montera torktumlaren på en motorbox?[8D]
Detta verka Uber-komplicerat och vanskligt...[xx(]
KISS principen verkar frångången här med hästlängder![:p]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Jamen, det SKA vara lite knepigt, annars hade jag sysslat med vedhuggning eller ev. snickeri i stället.

Montera på en box, tja, det blir liksom box på box, en bensinare blir ju en 150-200 mm lång med sin standoff\'s, min motor börjar ju där bensinaren slutar så att säga....

Motorkåpan är ju i prima material som i normalfallet inte gör mer nytta än att ge kärran
rätt form.
Det gäller bara att leda in och ut krafterna till den på ett smart sätt så slipper man
boxen.

Vad är KISS principen??

Kom i alla fall på ett test, kan man bryta av snurran utan att man bryter loss motorn så
är det väl stark nog? Så starkt är det nog inte nu...men snurran är ju fällbar...hmm

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

OK ok ok! Keep It Simple Stupid[:I][:I]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Hehehehe[:D]

Kämpa på PC! Vi andra bara njuter av att nån vägrar vara mainstream och vågar exprimentera \"lite\".
Naturligvis håller jag tummarna för att du lyckas!
Vill såklart uppleva denna elektriska raket, vi bensinluktande molusker kan ju bara drömma om det vikt/kraft förhållandet.[:(]

Go, nutty professor go![:D][:D][}:)]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Hooopsan!

Det verkar som det är lätt att underskatta krafterna i en elmotor.
Detta lär ha hänt i luften:

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2731439

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Konstigt, det där motorfästet såg ju JÄTTESTARKT ut...[:D][:D][;)]


Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Jovars, och det är ändå ett originalfäste till den motorn från en
värenomerad europeisk tillverkare.


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#26
underskatta aldrig krafterna som en elmotor utsätter infästningarna för,
bara för att de inte vibrerar betyder det inte att man kan snåla på motorfästets stabilitet,
jag tror inte motorkåpans laminat kommer att hålla för dessa belastningar i längden,
skulle ju vara tråkigt om motorn lämnar kärran i luften under någon hård manöver bara för att man velat spara några gram...

kolla in detta
Image Insert:

84.56 KB

kanske kan vara något i kombination med din lösning Pontus ?
fullskala kärror hänger ju upp sina motorer på liknande vis och det är både starkt, lätt och tycks ju fungera bra [:)]

/Perra

 

Lonsan

#27
He he, den lösningen har jag faktiskt provat på min första stora elkärra. (år 1999)
En 1,8 m extra med 30 NiCd celler och HP370/40/A3.

Det gick åt h-vete...kåpan gick sönder när motorn slet sig. Landade
kärran nååågot baktung, ca 300 meter från där motorn landade...men utan övriga
skador.

Image Insert:

143.51 KB
(borde kanske stå \"Pletti Outside\" i stället)

Men på denna kärran satt motorn i kåpan, dock inte i spinnern.

Image Insert:

146.51 KB

Motorn var en Plettenberg Freestyle 3XL (vikt 950 gr)
och proppen en Engel 22x14.

Image Insert:

118.05 KB

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Provmontering av motorn:


Image Insert:

125.64 KB
Stackars kåpa, den som hade morskat upp sig så inför prövningen.

Här ser vi baksidan...tittut små kablar[|)][|)]

Image Insert:

131.64 KB

Himma svarfade stå-avs. Jobbigaset var att minsta ämne jag hade var
30 mm och svarven är lite liiten (lap-top svarv kan man säga)

Image Insert:

106.26 KB

Dett ser snett ut, 2.49° för att vara exakt.

Image Insert:

137.02 KB




Image Insert:

125.73 KB

Och här anledningen att detta bygge inte går snabbare:



Image Insert:

133.4 KB

+


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Lite har hänt, här plattor för ackarna:

Image Insert:

142.02 KB

Ska sitta så här, allt som håller dem på plats inte med på bilden.
Ska sprintas fast i bakändan vi tvärhål i de 2 alu-bultarna (som bara står löst ovanpå på bilden.) I framkant blir det ett spår som styr stålpinnarna och håller i vertikalled. Hälften klart på bild.

Image Insert:

116.34 KB



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår