C-ARF 2,3 m Extra 300L electric

Started by Lonsan, 2009-09-09, 09:58:19

Previous topic - Next topic

joenella

1 sæt driv akkuer til min KRILL SU-29


Image Insert:

136.77 KB
 

Lonsan

Nice! , hur fixerar du dem i modellen?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Hej Pontus

Har du läst nyaste Modellflug International (MFI)?
Där har du ett reportage på elektrifierad Krill/Bruckman 3 meters YAK55M.
Kanske vore nåt för dig nu när denna nästan är klar [:)]

//Micke I




Trevligt, får se om jag kan hitta en sådan tidning, annars får du gärna skicka en länk om du hittar nå\'t om det på nätet[:p]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Hade för övrigt en \"icke-premiär\" idag, dvs planet fick åka ut och känna på fältlivet och taxa runt lite på backen och titta på när Mr Schmidt premiärlyfte med sin Sbach trämodell. Väntar på bilder från Roos.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

quote:
Originally posted by Lonsan

Nice! , hur fixerar du dem i modellen?

no more gassers 4 me



Dertil er jeg ikke kommet endnu, men de skal sikres godt.
Det var mere for og vise at vægten på LiPo\'erne holder, 3060 gr for 15S2P 8500 mAh er vel helt fint og med 28C.

Kan I nu have en GOD NYTÅRAFTEN og kom SIKKERT ind i det nye modelflyveår.

 

paroos

#95
Idag hade Pontus s.k. \"Roll-Out\" av Composite-ARF, Extra 300L, 2,3m.
På en roll-out flyger man inte utan visar bara flygplanet för allmänheten i sin fulla glans och på sin höjd taxar lite.
Så skedde idag och jag kan meddela att ME109 motorn har BRUTAL kraft![}:)] Enligt uppgift från välinitierade källor motsvarar el-vispen en 85cc bensinare, och det är ju \"lagom\" i denna modellen[8)] Pontus hade \"glömt\" canopy lås och skruvar så han slapp flyga...[;)][:D]
Snyggt (lånat) färgschema och vi ser med spänning fram emot att höra ME109an dåna iväg!...Nej! menar s u s a iväg![:D]

Tyngdpunktscheck!
Image Insert:

140.33 KB

Snyggt schema![^]
Image Insert:

149.25 KB

ME 109an, återstår att se hur många Lonsan skjuter ner![:D]
Image Insert:

149.77 KB
Image Insert:

146.98 KB

Snygg installation!
Image Insert:

134.24 KB

Kärnreaktorn..[:p]
Image Insert:

132.61 KB

Glatt poserande El-professor![:)]
Image Insert:

133.62 KB

To be continued...





Image Insert:

19.29 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Tack för foto Patrick...men den där 3W-reklamen du bjuder på förvirrar kanske de som tror att det handlade om ett elplan[;)]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Snyggt Pontus, här gäller väl 10 på Ljudet, saftigt acc packet,hur många minuter får du ut?

/Micke
Autopartner RC
HAB


//Micke


paroos

#98
I somras klockade vi sekvenserna för att kunna tidplanera på tävling...en tävlingsrunda = 2 sekvenser, från start till \"inflygning\": Basic ca: 6min, Sportsman 7min, Intermediate 8min.
Detta är räknat vad det tar på tävling.

Har min radio på 13min. Om jag bara tränar så flyger jag 6 sekvenser basic sedan piper timern. Start-positionering-sekvens-ompositionering-sekvens etc...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

#99
Jag vet, jag var med[:D].

Raderade mitt inlägg med sekvensräkning...vi får se när det blir åka av men 10 min+ ska inte vara några problem med setupen
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Beräknad tillgänglighet.

Så här har jag tänkt.

Kommer till fältet med 2 nyladdade paket.
Flyger 10 min, 20-25 % kvar i acken vid landning.
Sätter på laddning (18 A). Efter 14 min laddning är den acken fylld igen
till 80%. Har jag då varit effektiv så har jag just flugit 10 min med acke #2. Sätter på laddning på den acken (#2) också med en mindre laddare (6A). Efter 10-15 minuter så är acke #1 på 90-95% full. Bara att åka! Acke #2 kan flyttas över till stora laddaren.
Förenklat kan man säga att först timmen får jag in 3 flygningar, därefter så blir det 2 flygningar i timmen. Passar mig utmärkt.

och...att det går snabbare att tanka i bensin, det vet jag redan[;)]
För mig handlar det om känslan av att utnyttja och optimera denna drivkälla som rider på framsidan av teknikutvecklingens accelererande våg.
Precis som resten av grejorna vi använder, dock med det beklagliga undantaget gällande 2-takts motorerna som tyvärr befinner sig i en teknologisk återvändsgräns med bara marginella innovations- och utvecklings-potentialer.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

Lite action från Nyårsafton, med betoning på LITE[:)]




// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Lonsan

Tackar, kan meddela att nu är i alla fall huvlåset på plats
så nu ser jag inga maskinella hinder för en provflygning.
Övrigt småfix som kullagring av höjdroder och ett och annat batterifix kan vänta.

Vädret till helgen ser dock lite väl elakt ut, runt -5° och 7-8 m/s
verkar rysligt kallt!

/chicken?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Måste skriva nå\'t...ja, nu har jag kullagrat även höjdroderna, guuu va bra det blev, borde vara obligatoriskt för att ens få starttillstånd[:D][:D]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Tjena

Det vill jag se bilder på !![:p][:p]

//Mikael