Hangar9, Extra 260, 35%

Started by paroos, 2009-09-17, 20:27:24

Previous topic - Next topic

Lonsan

Neeejj!

Bara så himla orättvist!

/K
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Supersurt[:(]

Jag känner verkligen med dig. Hoppas du tar nya tag så snart som möjligt.

//Ulf S
Mvh Ulf

Kalle_Flygare

Neej  f_n vad tråkigt :( Lider med dig!

Blivande IMAC flygare!
 

Mikael_Ingemarson

Men [:0][:(!]
Vad i hela friden är det som har hänt[?][?]

//Micke I

paroos

#64
Som sagt haveri utredning pågår...
Just nu har jag ingen aning. Dagens 3:e träningsflygning, samma rutiner som vanligt inga tecken på nåt onormalt. Startade utan problem, flög ett par uppvärmingsrundor på linjen med cubaner.
På tredje repan hö till vänster så kom första tecknet, vä vinge droppade plötsligt. Min första reaktion var kraftig turbulens. Det var mycket varmt och termik blåsor som släppte här o där. Dock kändes det fel, det var ett våldsamt kast, typ som om man smackar skevspaket i ändläget. Rätade upp den på vingen, nån sekund senare samma fenomen igen. Nu insåg jag att det var något fel. Är nu hyffsat långt ute till vänster. Försöker vända hemåt för att snabblanda. Nu kommer felen snabbt, styr nån tiondel, nästa styr den sig själv. Efter en kort kamp har jag ingen kontroll alls längre, hon lyder ingenting. Kan bara se på när hon går i en döds spiral i backen. Som en flatspinn fast något dykande. Jobbade med spakarna ända tills kraschen men förgäves...[xx(]
Jävla otäck känsla att inte ha nån kontroll alls...[V]

Hittils kollat: radion Ingen spak var i fel läge, alla funtktioner genomgågna allt ok (ingen mix felaktigt aktiverad etc.) Modulen verkar ok, antennen ok, batteriet o kontakter ok, Acken i stort fulladdad. Rörde inget av misstag på radion, den pep o varnade inget.
Ackarna, alla 3 ok, 7,9V, 70% kapacitet enl. testare.
När vi kom ut till kärran var allt på, alla lampor lös normalt, BMSen visade normala värden, inga varningspip eller blink. Kopplade upp igen tillbaka i depån, allt funkade till synes normalt...?
Kollade allt på krasch platsen, alla kablar satt i där de skulle, alla anslutningar var ok.
Inget roder stod onormalt, inget servo ryckte eller gjorde oljud.

Skador:
-Kroppen helkass från turtledeck o framåt. Typ knäckt på mitten. Canopyn skrot. Motorkåpa, spinner o propp skrot. Vingarna lätta skador. Bakdel inklusive stabbe oskadda. Enda ljuset är att all utrustning verkar ha klarat sig oskadd. Den gick ner i en åker med uppväxt säd som troligen dämpat värsta smällen...

Tja, inga tydliga ledtrådar hittills...[?]
Känns lite kymigt.
Allt var enligt min (kräsna) bedömning korrekt o bra installerat.
Vi var tre rutinerade som byggde o checkade (Jag, Peter o Tim).
All utrustning är erkännt fungerande grejor, typ det bästa på marknaden. INGEN komponent avviker från detta. (JR, Emcotec, Hitec).

Just nu lutar jag åt antingen nån kraftig störning som gjort att systemet kukade ur och låste sig tillräckligt länge för haveri.
Dock osannolikt pga en mängd faktorer. Ex. 2,4Ghz, DSM2 och senaste generationen JR mottagare som bootar om blixtsnabbt vid störning/spänningsfall. Dessutom är störningar enligt min bedömning mycket ovanliga samt att fler flög utan problem. (För att störa ut ett FASST eller DSM2 system totalt måste det sannolikt till en mycket kraftig signal)
Min andra teori är värme, det var mycket varmt, dock gick det säkert 20min mellan sista flygningen o haveri starten. Canopyn var skuggad.
JR mottagare klarar väldigt mycket värme. Skall vara om DPSIn har flippat ut?

Suck!
Back to square one...[V]

MVH

Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#65
PS.
Eftersom att det enda jag kan tänka mig som sannolik orsak med tanke på alla omständigheter, är värme, skall jag koppla upp allt och provocera utrustningen (Mottagare, DPSI och BMS) med värme, typ sätta en termometer och blåsa med varmluftpistol tills de utsätts för en värme som överskrider trolig värme inne i kroppen. Samtidigt köra med radion och servona och se om det händer något onormalt.

Vilken temp kan tänkas ha uppnåtts i kroppen?
Först flygning/motorgång i ca: 15min. Ca: 22-23c i luft temp. Stark sol, i stort vindstilla, stilla på backen i ca: 20min, canopyn övertäckt/skuggad. Sedan omstart, varmkörning, start, 2-4mins flygning. Sedan kom felen.
Nån gissning? Jag gissar Max +40-50c?
DS.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

[V]Jag lider med dig,vilket elände. Hoppas du tar nya tag.

//Micke
//Micke


Lonsan

Gick motorn som den skulle hela tiden?
Tändkablar etc i topptrim?
Inte för att jag varken hört eller läst om det i RC/bensin sammanhang på
senare tid men högspänning på avvägar kan (för-)störa ut lite vad som helst, alltså
inte nödvändigdsvis själva radiolänken utan också annan elektronik innehållande
microprocessorer, typ servon!

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Hmm, om EN vinge droppade så är det ju bara ett eller, högst osannolikt, två servo
på samma vinge, som krånglat. Eller missförstår jag nu, det var kanske bara första tecknet?
Om du vill testa något mer än värme, gör då också ett vibrationstest.
Koppla ihop grejorna och sätt en av enheterna, t ex mottagaren, på en oscillerande
slipmaskin mha dubbelhäftande tejp. Gör detta med varje enhet i systemet. Det håller
friska grejor för men ev dåliga lödningar, taskiga kablar eller kontakter
avslöjas i bästa fall i ett sådant test.

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Hmm, om EN vinge droppade så är det ju bara ett eller, högst osannolikt, två servo
på samma vinge, som krånglat. Eller missförstår jag nu, det var kanske bara första tecknet?
Om du vill testa något mer än värme, gör då också ett vibrationstest.
Koppla ihop grejorna och sätt en av enheterna, t ex mottagaren, på en oscillerande
slipmaskin mha dubbelhäftande tejp. Gör detta med varje enhet i systemet. Det håller
friska grejor för men ev dåliga lödningar, taskiga kablar eller kontakter
avslöjas i bästa fall i ett sådant test.

no more gassers 4 me???



Bara första symptomet.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

MYCKET TRåKIGT!!!![xx(]
Finns det ingen indikation på mottagaren om den har fått störning eller dylig.
Det hjälper ju inte dig nu, men våra MPX mottagare 35 och 2,4 ser man ju direkt om man fått störning eller lågspänning mm samt att det går att koppla upp den till datorn eller handkontrollen och se mera noggrant vad som felvarnat.
Därför kunde vi i Simmelsberga direkt se att det inte var fel på strömförsörjningen eller eventuella glapp i ledningar mm utan att det var störningar vi var utsatta för.
/Lennart

dahlberg

Urk, vet hur det känns att gå i dom skorna.
MPX är något jag skall bytta till, att inte ha en aning om vad som hände känns inte bra. Jag lider än av min krasch, så for planet rycker till viket det gaska ofta gör på vårat turbulenta fält så ökar pulsen med x 10. Så om JR feels the difference then MPX know the difference and that is all the difference I need.


//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Aeroparts

Alla systemen är säkert helt OK, men detta ser man direkt i MPX.
1. Operating voltage errors
Examples: flat or faulty battery, inadequate cable crosssection,
etc.
The error count contains all voltage collapses below the
threshold of 4.5 V (Detta värde kan vi ställa in.)
2. Signal errors
The count contains instances of interference to the M-LINK
signal packet. For example, interference could be due to
unfavourable aerial deployment, signal clashes, or operating
the system close to the range limit.
Signal errors are recorded in virtually every flight. In most
cases the pilot does not notice them, but they are still picked
up by the extremely sensitive error counter.

Sedan kan vi ju se hur bra överföringen mellan sändare och mottagare är i realtid eftersom vi har telemetri samt temperaturen eller spänningar/ strömmar på vad vi vill i flygplanet bara koppla på en sensor 10 gram.
Men som sagt detta hjälper ju inte Patrik idag.
Lider med honom.
/Lennart

Lonsan

quote:
Originally posted by dahlberg

Urk, vet hur det känns att gå i dom skorna.
MPX är något jag skall bytta till, att inte ha en aning om vad som hände känns inte bra. Jag lider än av min krasch, så for planet rycker till viket det gaska ofta gör på vårat turbulenta fält så ökar pulsen med x 10. Så om JR feels the difference then MPX know the difference and that is all the difference I need.


//Håkan



Hmm, har Spektrum modul ful-upgrade i min MC4000 och har kvar 35 MHz
modulen i också. Funderat så smått på att slänga ut 35:an och sätta i MPX egna 2,4 system, dvs kunna växla mellan MPX och Spektrum (har redan 10 st Spektrum mottagare i drift, iofs helt problemfria)
Kanske börjar bli läge?

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Typiskt, just när du var på G med en kanonkärra.
Stora tårar rullar från min kind. [:(][:(]

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767