Kända program 2010 !!

Started by imacse_peter, 2009-09-22, 21:47:26

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Hej och hå, ingen rast ingen ro...
Bara att köra igång och nöta in nästa års program...

BASIC
http://www.mini-iac.se/program/2010/2010_BASIC.pdf

SPORTSMAN
http://www.mini-iac.se/program/2010/2010_Sportsman.pdf

INTERMEDIATE
http://www.mini-iac.se/program/2010/2010_Intermediate.pdf

ADVANCED
http://www.mini-iac.se/program/2010/2010_Advanced.pdf

ADVANCED ALTERNATIV
http://www.mini-iac.se/program/2010/2010_AdvancedALT.pdf

UNLIMITED
http://www.mini-iac.se/program/2010/2010_Unlimited.pdf

UNLIMITED ALTERNATIV
http://www.mini-iac.se/program/2010/2010_UnlimitedALT.pdf

2009 års program har fått en del kritik för att man måste flyga stort och att de tar stor plats. För 2010 har man tänkt till ordentligt och dessa tre kan flygas väldigt kompakt. Allt kan flygas i princip i ett svep utan att behöva dra ut åt sidorna för att få plats med nästa manöver. Så teoretiskt borde det gå fortare att flyga genom en omgång också och därmed fler omgångar på tävlingarna[8D]

Peter Schmidt,  Teampilot Autopartner -  http://www.autopartner.se
// Peter Schmidt

Lonsan

Tjo, det var snabbt!
Mikael Jönsson (propect till Basic 2010) stod och nötte
B 2009 i veckan när vi upplyste honom om att \"det är inte det
programmet som gäller nu längre\".
Vad glad han ska bli nu då![:)][:)][:)]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Va, bara 2 lodräta stiglinjer i Sportsman, det var 4 st 2009.
Och jag som investerat i massa muskler...[;)]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Tommy

Åhh vad jobbigt, nu måste man ju ut o träna...[;)]
 

Calle_aeroparts

Hehe, jag förstår vad du menar Peter. Intermediate programmet är ju \"något\" kompakt. Behövs inte mycket rakbanor där inte. Men när kommer
Advanced eller finns det redan?
 

imacse_peter

quote:
Originally posted by Calle_aeroparts

Men när kommer
Advanced eller finns det redan?



Advanced och Unlimited är inte riktigt klara ännu, testas fortfarande men är nog inte långt borta...[:p]

Peter Schmidt,  Teampilot Autopartner -  http://www.autopartner.se
// Peter Schmidt

Skymic

Jaaaa!

Ny motivation[:p][:)]



/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


imacse_peter

Så är Advanced och Unlimited också ute[8D].

Som ni ser finns det alternativa sekvenser till Adv. och Unl. Det är upp till arrangören att välja vilket program som fungerar bäst och måste anslås vid inbjudan.
De alternativa sekvenserna saknar de utrymmeskrävande rollande svängarna och tar mycket mindre \"airspace\" i anspråk.

Peter Schmidt
IMAC-Sverige
// Peter Schmidt

imacse_peter

// Peter Schmidt

Lonsan

Snyggt!

Jag ger följande poäng:

8
5,5
7
8
6
4
7
7,5
7,5
7

OBS! Har bara tittat på filmen, vad säger ger ni som såg det live?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Larsson

quote:
Originally posted by Lonsan

Snyggt!

Jag ger följande poäng:

8
5,5
7
8
6
4
7
7,5
7,5
7

OBS! Har bara tittat på filmen, vad säger ger ni som såg det live?

no more gassers 4 me



Här har vi ett domarämne[:D]
Din fyra på omvänd hajtand tycker då jag är noll för avsaknad lodlinje (figurfel)[}:)]


Rpm
Rpm

paroos

Vet inte varför jag inte lagt ut detta innan sorry!!
Här har Mr IMAC: Wayne Geffon flugit igenom alla klasser i simmen och spelat in. Håll tillgodo!

http://www.flyinggiants.com/forums/fg191/47160-2010-imac-sequence-recordings.html

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

dahlberg

#12
quote:
Originally posted by paroos

Vet inte varför jag inte lagt ut detta innan sorry!!
Här har Mr IMAC: Wayne Geffon flugit igenom alla klasser i simmen och spelat in. Håll tillgodo!

http://www.flyinggiants.com/forums/fg191/47160-2010-imac-sequence-recordings.html





Tittade igenom sportsman och skulle ge -2 eller till och med -3 på split-s manövern för raklinje efter rollen, vad säger ni?

Reglerna säger:

When a half-loop is preceded by a roll or rolls, the half-loop follows immediately after the roll(s) without any visible line. Drawing a line requires a downgrade of at least two (2) points depending on the length of the line drawn.  


//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Larsson


Tittade igenom sportsman och skulle ge -2 eller till och med -3 på split-s manövern för raklinje efter rollen, vad säger ni?

Reglerna säger:

When a half-loop is preceded by a roll or rolls, the half-loop follows immediately after the roll(s) without any visible line. Drawing a line requires a downgrade of at least two (2) points depending on the length of the line drawn.  

//Håkan
[/quote]

Hej !
Övergång från roll till loop del är inte helt lätt och i detta
fallet så är det en liten noshöjning som visar linjen[B)]
Så det är bara att som domare njuta och räkna baklänges[:D] sen
återkommande -0,5 är utgångarna från manöverna som ser ut att vara
sjunkande[}:)][}:)]
(men mellan 8 och 9 på var manöver då är man med)

Rpm
Rpm

Ingemar

Längden på uppehåll mellan roll och loop i t.ex. split-s var faktiskt uppe på dommarseminariet i lördags på Ålleberg. En fullskaladomare sa att hinner man tänka \"kommer loopen?\" (eller omvänt \"kommer rollen?\") ska man definitivt dra minst två poäng.

Minst lika viktigt är att titta på att man inte tjuvstartar loopen. Reglerna säger: \"The aircraft should continue to project, during the rolling portion, the prescribed plane and direction of flight. .\"

Däremot hittar jag inget i reglerna om hur långa pauserna i punktrollar (momentrollar) får vara utan poängavdrag. Här står det istället: \"The rate of the roll and the rhythm of the points must be constant throughout with the aircraft projecting the pre-stated plane and direction of flight.
The pauses will be of identical duration and the degree of rotation correct between each pause: 180 degrees, 90 degrees, or 45 degrees. Each pause of a point roll must be clearly recognizable in every case. If a pause is not recognizable, the figure is graded a zero (0).\"

I fullskalareglerna (IAC) hittade jag följande: \"Each pause of a
hesitation roll must be clearly recognizable in every case, but it is especially important that in poor visibility or at high altitude, the competitor pauses long enough to make them recognizable to the
Judges. If a pause is not recognizable, the figure is graded a zero (0).\" Jag tycker detta gäller hos oss också.

Efter domarkursen har nog alla förstått att det är vad domaren ser som gäller och inte att planet faktiskt stoppade en alltför kort tid för att domaren ska upptäcka det.

Så min slutsats är att hellre visa ett stopp tydligt som inte domaren ska dra för än att riskera att domaren nollar ett otydligt stopp i t.ex. 8 momentaren i humpty bumpen i årets kända Sportsman.

Detsamma gäller kvickrollen. Tycker inte domaren det är en autorotation blir det en nolla. Även här är det bättre att markera tydlig noshöjning och sidorörelse vid påbörjad kvickroll och riskera komma ut med lite fel attitud som kan korrigeras direkt efter kvickrollens stopp före loopingen påbörjas i Sportman programmet. Linjen under kvickrollen hinner man ju normalt inte se så den tittar inte jag på i alla fall.

Oj, hur ska jag kunna flyga och tänka på allt detta också? Det är då man inser att man inte hinner träna flygning tillräckligt men man har ju kul ändå under tävlingarna.

/Ingemar