Ny leksak EG Aircraft Extra 300 100cc

Started by Emanuel F, 2009-09-30, 19:17:01

Previous topic - Next topic

Kent

Ang Emanuels inlägg från den 29 okt:

Fick tag på fyra väldigt mjuka vibrationsdämpare idag...


Förra året i Helsingborg hände följande i en sportsman sekvens med min Extra 260 (3W 75 cc):


I de stigande vertikalerna gick varvtalet ner, så markant att jag
fick avbryta och landa.

Väl nere kunde jag konstatera at de två övre gummiupphängningarna
(liknande de på bilden) hade gått tvärt av.

Vad som hände var att när jag drog på gas vek sig hela motorpaketet
frammåt varvid throttelarmen drogs bakåt = minskat varvtal.
Jag hade spontant uppfunnit en varvtals/hastighetsbegränsare [:)].

Skämt åsido, det sätt på vilket den motorn var upphängd är inte att
rekommendera, speciellt ur säkerhetssynpunkt.

Motorn satt fast på det viset när jag köpte kärran och reflekterade
då inte över montaget.

Det finns kanske smartare sätt att montera dessa dämpare, tror att
jag har sett en bra variant på nåt forum (kanske detta)

Jag monterade sedan motorn stumt i motorspantet.

Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Emanuel F

#46
quote:
Originally posted by Kent

Ang Emanuels inlägg från den 29 okt:

Fick tag på fyra väldigt mjuka vibrationsdämpare idag...


Förra året i Helsingborg hände följande i en sportsman sekvens med min Extra 260 (3W 75 cc):


I de stigande vertikalerna gick varvtalet ner, så markant att jag
fick avbryta och landa.

Väl nere kunde jag konstatera at de två övre gummiupphängningarna
(liknande de på bilden) hade gått tvärt av.

Vad som hände var att när jag drog på gas vek sig hela motorpaketet
frammåt varvid throttelarmen drogs bakåt = minskat varvtal.
Jag hade spontant uppfunnit en varvtals/hastighetsbegränsare [:)].

Skämt åsido, det sätt på vilket den motorn var upphängd är inte att
rekommendera, speciellt ur säkerhetssynpunkt.

Motorn satt fast på det viset när jag köpte kärran och reflekterade
då inte över montaget.

Det finns kanske smartare sätt att montera dessa dämpare, tror att
jag har sett en bra variant på nåt forum (kanske detta)

Jag monterade sedan motorn stumt i motorspantet.

Barry



De är till powerboxplattan inte motorn[:I]
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Emanuel F

quote:
Originally posted by Lonsan

Hmm, powerboxen ser ut att få de bra men de där lödningarna
på MPX-kontakten ser inte så snygga ut...eller[:I]??
De lär ju få känna på en del odämpade vibrationer...


no more gassers 4 me


Kontakten var inte riktigt färdig än, numera så är det smältlim och krympslang på så det syns inte så mycket[^]

odämpade vibrationer?? ska man ha vibrationsdämpare där också...eller?[:D]
Tror det räcker mer än väl med både krympslang och smältlim.

Så här ser kontakterna ut i dagsläget:


Image Insert:

75.11 KB


Image Insert:

69.75 KB

//Emanuel F

Teampilot Full Kontoll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

loop

Ser riktigt snyggt ut [:p]

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

Lonsan

Ja, nu ser det bra ut!
Det jag menade var också att alla kablar måste ses till, långa bitar som hänger fritt kan skaka och antingen brista inneifrån (utmattning) eller skava mot något (nötning).
Det paradoxala är dock att om man hänger upp powerbox och mottagare riktigt mjukt (i typ fjädrar eller gummiband) så kommer servokablarna som är fixerade i planet att hela tiden böja1s hit och dit. Tror den bästa lösningen är precis som du gjort, ta dock en titt när kärran är klar och motorn igång, i värsta fall kan en fjädrande upphängning komma i resonans, dvs i stället för att dämpa så förstärks rörelsen.
Detta sker i allmänhet bara vid ett visst varvtal, jag minns hur din motorkåpa skakade ordentligt vid ett ganska högt varv (kanske åtgärdat?)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Snyggt!

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Emanuel F

Nu har det hänt lite på byggfronten igen.
I princip alla kablar och servon är färdiglödade och installerade.
Vingarna är också helt klara för linkage installation

OBS alla kablar klädselkanter och dylikt är inte 100 procent klart ännu så ni behöver inte bry er om det[;)]




Image Insert:

78.54 KB
Nu är det bara lite finlir kvar på kablarna som fastsättning osv.


Image Insert:

22.51 KB
Emcotec fäste och multiplex kontakt till höger höjdroderhalva.

Image Insert:

35.94 KB
Emcotec fäste för höger vighalva.



//Emanuel F

Teampilot Full Kontoll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Emanuel F

Hjälp
Hej ville bara dubbelkolla,
vi har kommit fram till att yttre roderhornet ska vara ca 3-4 mm längre än det inre är det korrekt?
Mäter man avståndet från gångjärnslinjen till hålet på rodehornet?
Detta avstånd skall alltså vara lika långt på bägge roderhornen?


En sak till, gör det något om servona skriker liite från 95-100 procent vid 3d utslag?

Vore tackasam för svar.



//Emanuel F

Teampilot Full Kontroll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Lonsan

Stämmer att avstånd från gångjärn till linken ska vara
samma för båda roderhornen. Givetvis förutsatt att
servoarmarna är lika långa också[;)]

Lite skrik vid maxutslag är inget att bry sig om när det gäller
servots hälsa respektive den extra ström som detta kan dra.

Men kolla gärna hur mycket fel det rör sig om genom
att koppla loss linken från ett av roderhornen och sen köra.
Är det flera mm som diffar kan man börja fundera på vad det
är som flexar när allt väl sitter ihop.
Flexet kan vara i gummibussningar, roderhorn, servoarmar, själva rodret som vridflexar, servofästet etc etc.

Lite flex i gummibussningar + vridflex i rodret tycker jag är OK.
Är det däremot servofästet, servoarmar eller roderhornen eller dess fixering i rodret som rör sig ska man nog justera och ev. se över
hållfasthet i dessa delar också.

/P

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Emanuel F

Tack Pontus nu fick man lite kött på benen[:)]
Blev lite mer gjort idag, sidorodret samt roderhornen är limmade och linkaget till sidorodret är draget och klart, fixade också islagsmutter till landstället så att man kan klyva kärran lite mer, man vet aldrig om den får plats i husvagnen[^]
Lite bilder så länge:




Image Insert:

55.62 KB


Image Insert:

57.12 KB


Image Insert:

52.22 KB


Image Insert:

30.38 KB


Image Insert:

64.17 KB

Image Insert:

67.07 KB
Hoppas att detta räcker för IMAC[}:)][}:)]

//Emanuel F

Teampilot Full Kontroll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Daniel

Hej
Passar kolfiberstället på denna kärra till Fullkontrolls 100cc Yak, säljer ni dessa ställ lösa som tillbehör?

Daniel W
 

Emanuel F

Hej det ramlade in en ny Futaba 10C 2,4 GHz här om dagen.

Vi har diskuterat i somras på IMAC tävlingar att när man slår på ström till Power HD servona med min futaba 7c 2,4 GHz går servona i fullt ändläge i någon sekund innan mottagaren har bindat till sändaren. Det kan medföra vissa problem om man har två eller fler servon per roder då de kan gå åt olika håll...

Detta problem försvann helt med 10 kanalaren och 14 kanalsmottagaren, då dessa går på multi-fasst.

Problemet skall enl. uppgifter inte finnas på andra servon eller på 35 Mhz?

Har färdigställt stabbhalvorna och utrustat den nya futaban med ´´fruntimmerspakar´´ och sändarbalanserare[:)]



Image Insert:

143.38 KB

Image Insert:

85.12 KB

Godnatt

//Emanuel F

Teampilot Full Kontroll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Tommy

Härligt Emanuel, kul och bygga stort.[:)]

Den får lätt plats i husvagnen.
Så här såg det ut i min lilla vagn i jönköping.
2 Carf 100 cc och en Above Allare.




Image Insert:

133.02 KB
 

Lonsan

Vad är \"fruntimmerspakar\"?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Emanuel F

quote:
Originally posted by Lonsan

Vad är \"fruntimmerspakar\"?

no more gassers 4 me


så här

Image Insert:

113.35 KB

//Emanuel F

Teampilot Full Kontroll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com