Servo utvärdering, måste man satsa på high-end?

Started by paroos, 2009-10-04, 15:10:43

Previous topic - Next topic

paroos

Vet att vi är många som inför utrustandet av 50cc och än mer 100cc kärror ställer oss frågan: Måste jag köpa high-end servo (JR, Futaba, Hitec + några till) eller vågar jag köra \"budget-alternativet\"??!!?

Vi snackar ofta dubbla priset i skillnad. Dvs istället för 8-10000kr så kan man komma undan med 4-5000kr på en 100cc. Det är mycket pengar.

Visst det ÄR skillnad på high-end och budget servo, men är det som skiljer nödvändigt? Är det värt dubbla pengen?

(OBS, vi snackar endast digitalservo!)

Vi börjar med att konstatera några saker:
1. High end servona har features som inget budget alternativ har (ännu).
2. High end servona har gott rykte och brukar hålla länge och bra.
3. Inte heller High-end servo är perfekta. De har också glappande lådor och går sönder.

Det finns en hel uppsjö av olika servo på marknaden borträknat high-end tillverkarna: JR, Futaba, Hitec, Multiplex, Graupner. (säkert glömt nån).
I ärlighetens och erfarenhetens namn skall sägas att många budget servo är ren skit. De uppför sig illa, håller inte vad specen lovar och pajar ofta.
MEN!!
Det finns några guldkorn, som är och nafsar de stora märkena i hälarna. Det är just tre av dessa som denna tråden handlar om:

-Hyperion, har en hel serie digitalservo, tillverkas i Sydkorea.
http://www.hyperion-world.com
Servo intressanta för IMAC kärror:
DS20 serien, framförallt DS20-UMD

-PowerHD, har också ett antal digitalservo, tillverkas i Kina.
http://www.chd.hk/
HD-91 serien, framförallt HD-9150MG

-Ino-Lab, samma här hel serie digitala, tillverkas i Sydkorea.
http://www.inolab.co.kr/
HG-700 serien, framförallt HG-750MG (751MG)

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Om vi börjar med Hyperion DS20-UMD så har det följande spec vid 6V:
Speed: 0,18
Dragkraft: 13,8kg
Hållkraft: 23,5kg
Metall-låda, dubbla kullager, programmerbart (kräver extra prog. kabel med USB interface, 14€, programvaran laddas ner gratis)
Futaba splines.
Pris: 37€/st (350-400kr)

Förra hösten så var vi ett gäng som gick samman och gjorde en bulk beställning av dessa servo. De har nu i 1år plågats i bla följande kärror:
2st AboveAll Extra 260 50cc. (alla roder)
1st GreatPlanes Extra 330S. (skevar)
1st Greatplanes Matt Chapman Cap580, 2,55m. (alla roder)
1st GreatPlanes Yak 54. (alla roder)
1st QQ Yak 54 50cc. (alla roder?)
1st Sebart SU29. (alla roder?)

Måånga servo:
Image Insert:

81.87 KB

Jag börjar med mina egna erfarenheter.
Först, tillbehören. Gummi dämparna och skruvarna helt ok. Men de servo armar som medföljer är rena skämtet. Varför man skickar med dessa taniga små leksaksrmar till ett servo på 14kg är helt obegripligt! Som tur är det Futaba splines så det finns många bra armar att välja på. Men, glöm de som medföljer...

Jag har haft servona i en GreatPlanes Extra 330S, 2,04m. OS 160FX metanol, så ganska snällt med vibrationerna. Satte ett på varje skev. Fick till linkaget perfekt (glappfritt) och faktiskt noll glapp i lådorna. hela setupen blev helt stum. Idag: 80-90 flygningar, typ aerobatic träning. Fortfarande helt stumt, inget glapp.
Vidare så hade jag dessa servo i min AA Extra 260 50cc på alla roder.
Linkaget är med M3 kullinkar i bägge ändar. Kullinkarna av \"kineskvalité\" så det var lite glapp. På nästan alla servo var det lite lite glapp i lådan. Kombinerat så glappade alltså alla roder lite, men inget som påverkat flygningen (inte märkt nåt). Idag: ca 100 flygningar, bensinmotor, mycket vibrationer, typ aerobatic träning/tävling. Bedömer att det är samma glapp som från starten. Tycker inte det blivit sämre alltså. Har inte haft några problem, inget servo har krånglat eller gått sönder.
Summa summarum: Har använt 7st DS20-UMD i en säsong.
Mina intryck: Helt OK servo! Otroligt mycket servo för pengarna...är ju billigt och med bra prestanda (37€/st). Glöm medföljande armar till större kärror! Jag skulle kunna tänka mig att sätta dessa servo i en 50cc kärra igen. 100cc då? Tja, kanske i par på skevarna i alla fall. Dock skulle jag nog köpa ett par extra i reserv, samt välja dem med minst (eller inget) glapp i. Kostar ju 1/3 av motsvarande high-end servo...

Kommentar från flygkompis som också har dem överallt i AA Extra 260 50cc.
Antal flygningar = 50 liter soppa. (150?)
Jag tycker nog att det var för mycket glapp i dem från början. Efter ca. 10 liters flygning med min Extra 260 havererade ett höjdroderservo av nämnda sort. Ett kugghjul i växellådan gick sönder. Jag ändrade till kortare armar på både höjd och skev nu blev de från 40 till 25 mm. Därefter har jag inte haft några problem. Det är fortfarande för stort spel i växellådan. enligt mitt förmenande.

Kommentar från Pontus Cleasson a.k.a. \"Lonsan\":
Intressant att en del servo verkar ha 0-glapp och hålla det också. Jag blev så begeistrad i början att jag förutom de första 4 köpte ett knippe till. Tyvärr så tilltog glappet hela tiden, både i bensinaren och min el-sukhoi.
Vi snackar 4-5 mm glapp i roderbakkanterna på höjd och skev och något mer på sida. Visserligen är min el-sukhoi riggad för 3D-utslag så glappet blir väldigt tydligt. Tyvärr stannar det inte med detta, de började dessutom självsvänga i tid och otid när jag började närma mig 100 flygningar med 50cc yak:en (bensinare). Har också fått för mig att de drar förhållandevis mycket ström när de jobbar i en bensinkärra (ca 300mAh per 10min flygning), har dock inget att jämföra med mer än att samma uppsättning servo drar ca 1/5 så mycket i min elkärra. Ett sammanfattande omdömme från mig är att de är mycket prisvärda, men att en IMAC kärra är värd att lägga mer på än vad detta servo erbjuder.

Ni andra som också haft dem i era kärror: RPM Tim och Daniel \"Roddan\" Rohdin får gärna också dela med er av era erfarenheter! Även ni som läser detta och också har använt DS20-UMD. Fyll på!!

Bilder:

Till vänster armar medföljande ett high-end servo, till höger de \"leksaks\" armar man obegripligt nog skickar med DS20-UMD.
Image Insert:

133.79 KB

Image Insert:

131.53 KB

Image Insert:

124.93 KB

Image Insert:

141.43 KB

Image Insert:

113.89 KB

Image Insert:

115.44 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

Lonsan

Hej, du listar några \'guldkorn\', jag undrar över 2 andra märken:
Dymond
Savöx

Vet inte mycket om dem, har inte brytt mig...men nu när du ändå satt bollen i rullning...ett utvecklat motiv till dina val/bortval kanske?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

mds

graupner har en lågpris serie åxå, dom vore intressan att ta en nämre titt på..
mvh m
mvh mathias

paroos

Ja, de båda är också intressanta. Nån som kan bidra med info om dem?
Jag har letat info på Dymond då och då men aldrig lyckats hitta något...typ var de tillverkas o dyl. Typ som om de kommer från nån hemlig fabrik nånstans och säljs här och var av mindre handlare.
Nån som har info?

Savöx är inte heller speciellt känt, man hittar inte mycket på forumen. Vet att det är en Taiwanesisk tillverkare. De har ett servo som heter SC-1256 med en fin spec (20kg). Det är de facto exakt samma spec. som PowerHD 9660, ser även exakt likadant ut, samma hus, samma lock där loggan sitter...??? PowerHD hade detta servo på marknaden, fanns att köpa, men sen helt plötsligt försvann det. Har stått: coming soon.. på deras web nu i evigheter.
Nån som vet mer om detta \"sammanträffande\" och hur det ligger till??
http://www.chd.hk/ennewms.aspx?id=21
http://www.savoxtech.com.tw/sc-1256.htm
Faktum är att om man laddar ner specarna (pdf:er) så ser de exakt likadana ut!? Kollade och fler servo från PowerHD och Savöx både ser exakt likadana ut och har samma spec.

Samarbetar de? Har det ena köpt det andra? Nån som vet?

Rätt kul det här med servo när man börjar forska lite. Finns ett antal \"guldkorn\" i skiktet under high-end tillverkarna. Det roliga är att vissa är stora inom en nisch och okända i en annan. Ino-Lab verkar vara stora inom helikopter svängen. Savöx inom bilar.
Hyperion riktar sig mycket till el-flygare. PowerHD mer allmänt.
Nån sa till mig att Dymond är stora inom segelflyg...

Antagligen en slump var de hamnar och sedan försöker de nischa sig då de inte har \"muskler\" att slåss marknadsmässigt mot JR, Futaba, Hitec...mfl.

Såg att Savöx (PowerHD?) värsting servo sc-1256 kostar 800kr. Budget?

PowerHD 9150, exakt samma spec och utseende som...
Image Insert:

27.67 KB
Savöx, SC-251!
Image Insert:

24.35 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Hej, du listar några \'guldkorn\', jag undrar över 2 andra märken:
Dymond
Savöx

Vet inte mycket om dem, har inte brytt mig...men nu när du ändå satt bollen i rullning...ett utvecklat motiv till dina val/bortval kanske?

no more gassers 4 me

Nja, mer att de tre är ganska kända. Säljs och marknadsförs i Europa, USA och Asien. Går att hitta folk som använder dem i flygplan och helikoptrar på de stora forumen. Typ, servona säljs i hyggliga mängder och man kan hitta info/tester/utvärderingar i forumstrådar o dyl.

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

paroos

Hittade en sida, antagligen den holländska distributören. Måste säga att de här Savöx servona ser mer o mer intressanta ut. Som sagt riktar sig till rc-bil nischen. Därav borde servona vara mycket stryktåliga. Ser att de har flera goa servo med Titan låda som skulle passa i IMAC kärror och med bra prestanda till vettiga priser.

http://www.savoxservos.nl/?cat=14&lang=sv

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

Lonsan

Kul med automatöversatta siter[:D]

Vad sägs om :

Kärnlös Digital Servo
...utrustad med en exakt skära drevet...

Bostäder: Aluminium

Vattentålig: bostadsmarknaden har fyra silikon sigill \"för maximal tätning mot fukt och smuts

Krav på återförsäljare ställs också:

Återförsäljaren måste erbjuda roliga konsumenten modellen.

no more gassers 4 me

Lonsan

Jippiee!

Blev just \"Sportsman\" postare (50 inlägg?)

no more gassers 4 me

joenella

Savox servoer findes her:
www.hobby4u.dk
Jeg bruger dem i mine F3A modeller og der er monteret 8 stk SC-1256TG i min Krill SU 29\'er [:D]

paroos

Ok, så...är de bra??

Vad är din input på dessa servo?

De säger Titan och Aluminium drev i specen.
Man undrar ju hur många drev som är i Titan respektive aluminium...

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

mds

Paroos
Har du tittat på Graupners DES (Digital-Eco-Servo)serien.
Ett servo jag funderar till mitt nya 2.6m C-arf Extra 330 renoverings projekt den kommer jag att hålla på en låg budjet (försöka i alla fall)[:)].Det blir en DL-100 med kina kanistrar.Den andra jag har åxå en 2.6m C-Arf Extra 330 sknar lack.den blir det en DA-85 med MTV kanister servo JR8711 runt om och en powerbox Royal.
OCH NU TILL BAKA TILL SERVONA!!
Det jag har tittat på heter Graupner DES 707 BB MG
Technische Daten

Betriebsspannung: 4,8...6,0 V
Leerlaufstromaufnahme: 8 mA
Stromaufnahme max. bei 4,8 V: 1610 mA
Stromaufnahme max. bei 6,0 V: 1950 mA
Stellmoment bei 4,8 V: 133 Ncm
Stellmoment bei 6,0 V: 150 Ncm
Haltemoment bei 4,8 V: 271 Ncm
Haltemoment bei 6,0 V: 303 Ncm
Drehbereich mit Trimmung: 2 x 45 °
Stellzeit bei 4,8 V: 0,17 Sek/40 °
Stellzeit bei 6,0 V: 0,14 Sek/40 °
Gewicht: 54 g
Abmessungen* L x B x H: 40 x 19,5 x 39 mm
* Aufgerundet auf ,5
och ett par länkar
http://www.graupner.de/de/newsdetail/5d5a005d-3e65-450e-bd97-5eb47985e326
http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AA?wgr=5631

mvh mathias
mvh mathias

joenella

quote:
Originally posted by paroos

Ok, så...är de bra??

Vad är din input på dessa servo?

De säger Titan och Aluminium drev i specen.
Man undrar ju hur många drev som är i Titan respektive aluminium...

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

Hej Patrick

Jeg har ikke haft dem skilt ad, men vil gerne gøre dette for dig.
Mine SC-1256 har siddet i mine F3A modeller hele sæsonnen og det er blevet til mere end 250 flyvninger, uden nogen form for fejl.
De er super stærke, hurtige og meget præcise, centreringen er uden sammenligning den bedste jeg har set og prøvet!
Eneste ting som jeg kunne ønske var bedre, er servoarmene, man sælger nogle super servoer og sender så nogle kunstofarme med, det kunne godt være nogle alu-arme med.
Befæstigelsen er super lækker, der er M3 skruer med låsemøtrikker.

Alt i alt vil jeg sige at SAVÖX servoerne er et fund til prisen.

Lige til sidst, min strømforsyning er 2S A123 UDEN begrænsning [;)]

Lonsan

Verkar som Savöx också är relativt lätta i förhållande till prestanda. Drygt 10 gram mindre än \'motsvarande\' Hitec/JR/Futaba?

no more gassers 4 me

kjpsen

Hej

Mit allerførste indlæg på dette forum [:D][:D]

Jeg har også brugt Savöx servoerne (sc1258 på kræng og sideror og sh1350 på højderor), i min F3A model denne sæson, og har fløjet 150 + flyvninger med dem - uden problemer.

Servoerne er super gode, de er hurtige, stærke og centrer vildt godt.

Efter min vurdering, er Savöx fuldt på højde med de dyre mærker, så med andre ord - du får det hele for det halve.

Mvh
Kjeld
Fly the best fly Krill