Servo utvärdering, måste man satsa på high-end?

Started by paroos, 2009-10-04, 15:10:43

Previous topic - Next topic

paroos

#15
1000-tack för era bidrag!

Vad är det för motorer i era F3A kärror?
Inom IMAC kör vi ju nästa uteslutande med bensinmotorer som utsätter servona för stora påfrestningar. 50cc och uppåt. Modellerna är aerobaticplan typ Extra, Yak, Suhkoi, Edge m.fl och ligger vanligvis från 215cm upp till 3m i vingspan = mycket stora roder!
Tänker bara att F3A kärror ju oftast har metanolmotorer som vibrerar väldigt lite jämfört med bensinmotorer. Sen är de ju max 2x2m och har ganska små roder.

Men visst, att de centrerar bra och att inget av era servo har gått sönder funktionsmässigt är bra input! Likaså att de trots allt har jobbat +150 och +250 flygningar utan strul. Borde tyda på att de är bra grejor!

Men ok de är ju inte så billiga heller. Tveksamt om de faller under kategorin \"budget-servo\".
Har hittat dessa priser på Savöx SC-1256 (det starkaste, 20kg):

Savoxservos.nl = 69,95€ = 734kr + frakt
Hobby4U.dk = 529DKK = 748kr + frakt
Harnohobby.se = 935kr
Kullagergrosisten.se = 849kr
+ många fler.
Kostar mellan 800-900kr i sverige. Ca: 750-800kr via webben utanför sverige (inkl. frakt).
Kan jämföras med ex. Hitec HS-7955TG, ca: 720kr/st hos Alshobbies.com
(730-740kr/st inkl frakt)

Känns som de faller på:
1. Priset. Om de är lika dyra eller dyrare än ex. Hitecs värstingservo är ju valet enkelt...
2. Oprövade i stora bensimodeller. (hittar inget på forumen, bara om heli och bilar)
3. Ovisst hur växellådan är uppbyggd, vad är aluminium och vad är titan?


Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

mds

Jag personligen hade köpt JR 8411(ca800:-) om prislappen närmarsig 700-800:-
nu skulle vi diskutera budget servo

mvh mathias
mvh mathias

joenella

Patrick

Jeg har 3 stk Krill SPARK modeller som er eldrevne [:)]

Det er dog værd og bemærke hvor hoved parten af disse SAVOX bruges og det er til RC-biler, hvis der er en gren af RC-sporten som er brutal ved grejet er det RC-biler, har selv været DK mester indenfor denne gren og kan bare sige at når de holder til dette kan en lille 2,5 - 3,5 m modelfly med en brutal 100-200ccm benzin motor i næsen, ikke skræmme disse servoer.

Jeg flyver også selv med benzin drevne modeller, blæiver presset hårdt af Michael Lund for og stille op i IMAC næste sæson, det sker muligvis også, jeg sluttede som nr 2 i F3A X som er kunstflyvning med store modeller, programmet er lidt sværer end IMAC\'s sportsman [:D]
 

paroos

Hehehe ok godt! Vi hoppas att du gör allvar av dina planer och börjar tävla IMAC![:D]

Mmmm som jag skrev tidigare så borde de vara stryktåliga om de sitter i bilar. Speciellt som styrservo i en buggy...[}:)]

Men, jag tvivlade inte på om du hade bensinmodeller eller ej, eller att du var \"go til at flyve\"[;)].

Frågan var: har någon testat dessa servo i en större \"IMAC modell\"?

Tror det är jämnare belastning i en bil, visst slag o stötar men inte det här fruktansvärda vibrerandet och nötandet. Dessutom, om ett servo går sönder i en bil, så störtar den inte![:D]

Vet ni hur växellådan är uppbyggd, dvs vilka drev är titan resp. aluminium? Är det alu på utgående axel kanske. Där brukar det ju sitta ett annat material, ofta plats i s.k. metall lådor.



Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

joenella

#19
Jeg har lige taget et foto af opbygningen, og som jeg ser det er første gearsæt i alu og resten titan det vil sige udgangsakslen er titan!

Hov tager lige nogle nye foto

Image Insert:

81.76 KB

Image Insert:

84.42 KB

 

joenella

Prøver lige igen



Image Insert:

104.9 KB

Image Insert:

105.41 KB

Image Insert:

106.13 KB
 

joenella

#21
Der er jo også SC-1257 og 1258 som er ganske potente til en lavere pris, især 1258 er god til krængror med 2 stk på hver krængror har du 24 kg/cm det er som regel nok [:)]

Patrick.

Send mig din adresse så sender jeg et par 1256 til dig, så kan du teste dem, er du ikke tilfreds eller andet sender du dem bare tilbage, ellers finder vi nok en løsning [:D]
 

mds

Hej
kollade med hobby borgen i dag
DES 707 385:-
men servona har inte samma servo armar som graupner/jr
det är samma splince som futaba

mvh mathias
mvh mathias

Lonsan

#23
Hej och hå!

Bilderna på demonterat servo säger ju nästan ingenting?!??!?
OK, man ser att det inte är plast.
Annars ser det ut som de flesta servo ??
Kan ev. se att det sitter en metallbussning i locket som stöttar axeln
till pinjongen för utgångshjulet. Det är bra!

Lätt att glömma att denna lilla axel får i princip lika stora påkänningar
som utgående axel (tänk kuggkraft) Utgående axel är så gott som
alltid dubbelt kullagrad medan pinjongaxeln ofta är en 1,5-2 mm pinne som sitter
direkt i plasten. Tror detta är en stor anledning till att glappet ökar med
användning i många servon. Skulle kanske kika på detta i ett DS20-UMD...hmm

När det gäller materialval så är det också pinjongen till utgångsdrevet som
har ABSOLUT störst påkänningar. Detta för att det har så få kugg, kuggarna
blir då smalare i roten, ofta t o m underskärda.

En optimal växellåda ska därför ha det starkaste materialet in detta drev.
Sen kan man gärna ta t ex aluminum (stark sådan så klart typ 7075-T6) på utgångshjulet
för att spara vikt och pengar. Dreven närmare motorn görs med fördel i lämplig plast
för minsta mögliga vikt och bästa gång. Tänk på att sparad vikt på snabbgående hjul
(dvs nära motorn) också förättrar servots respons då det blir mindre masströghet(polar mass inertia).



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#24


Men hallå!
Detta är ju lådan på DS20-UMD. Den är ju faktiskt materialmässigt nästan optimal!

Motorpinjong: troligen mässing.

Utmärkt val då det är enkelt att tillverka små delar med god precision och ytfinhet i detta material. Presspassning på slät axel funkar bra också.

1:a hjul+ 2:a pinjong: plast

Utmärkt val då belastningar fortfarande är låga i denna del av lådan.
Snabbroterande massa hålls nere. Ljudnivå, glapp och friktion kan hållas mycket lågt
till en rimlig kostnad.

2:a hjul: mässing

Inte relevant att ha ett starkare material i hjulet än i pinjong.
Dock kan anledningen vara att det sedan pressas en stålpinjong i denna del.

3:e pinjong: stål

Nu börjar kuggkrafterna bli betydande. Helt rätt att gå upp i hållfasthet.

3:e hjul : mässing

Samma kuggkraft som pinjong 3 men större hjul medför geometriskt starkare kugg.
Mässingens fördelar kommer till pass igen. Alltid rätt att ha olika material i pinjong
respektive hjul, minskar risk för att det skär eller nöter vid vibrationer.
Plast skulle kunna funka här också men då hade bredare kugg varit nödvändig.
Det kan också bli problem att foga ihop en plastbit till nästa pinjong (4)
på ett bra sätt.

4:e pinjong: stål (?)

Stål igen, det värst utsatta hjulet i lådan.

4:e hjul (utgång) : troligen aluminium.

Om det är aluminium är det viktigt att det är en vettig kvalitet.
Detta är en av de största delarna i ett servo, förutom motorn.
Därför vill man undvika mässing och stål av viktskäl. Men en för enkel aluminiumlegering
här kan bli lådans svagaset punkt m a p glapp, det brister inte så lätt men
uppstår lätt intryckningar och nötning. Helst ska hjulet också anodiseras (\'eloxeras\')
Det blir då väldigt tåligt mot nötning.

Ja, trots bra val rätt igenom så dras detta servo med vissa glapp problem.

Min misstanke är att axeln som bär hjul 1, pinjong 2, hjul 3 och pinjong 4 inte är
ordentligt fixerad, dvs den sitter troligen inte i metallbussningar. (?).
Det skadar inte heller att titta till kullagernas passing i huset. Glappar det där
så glappar det givetvis i kuggen också.

Och till sist, materialval är bara en \'kugge\' i maskineriet. Toleranser och geometrier
måste vara rätt också.



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

Ok så

1 ste pinion messing 1ste gear titan
2 nde pinion messing 2nde gear titan
3rde pinion titan 3rde gear titan
4rde pinion titan 4rde gear alu
Bemærk at aksle for 1ste og t3rde gaer er lejet med messing bøsning i servo låg, bemærk at aksel for 2nde gear og 3rde pinion også er lejet i servo låg, altså ingen \"løse ender som i din DS20-UMD, mangel på denne lejring giver slup i udvekslingen.

Dette er sidste indlæg fra min side om servoer, man håber man kan finde en billig kineser servo som kan måle sig med en top kvalitets servo, dette kan være muligt men har mine tvivl.

Savox servoerne er ikke bare hurtige, stærke men også super præcise grundet deres 12 bits (4096)opløsning, dette er især vigtigt når man begiver sig ud i kunstflyvning, i kunstflyvning drejer det sig om præcision - præcision - præcision, motorkraft og model, denne præcision kan man ikke opnå hvis du har slup i din opsætning, man vil altid få en højere bedømmelse med en korrekt udført manøvre end med lidt slup og masser af motorkraft.

Dette er grunden til at jeg anvender SAVOX servoer i mine F3A modeller og også kommer til og anvende disse Savox servoer i min Krill SU 29 på alle rorflader, jeg vil IKKE overlade dette til nogle tilfældige kineser servoer.

Tråden går på og sammenligne \"budget\" servoer med kvalitets servoer, som jeg ser det kan man for det i indlæg 1 nævnte beløb får nogle super servoer som er fuldt på højde eller bedre end JR/FUTABA/HITEC i den dyre ende.

Nu vel de er ikke kendte inden for fly endnu, men fly er meget blidere ved servoerne end både helier og biler er.

 

Lonsan

Tack för detaljinfo joenella!

Som jag misstänkte, DS-20 UMD servot har alltså några rent av banala konstruktionsmissar.
Svårt att se att det skulle bli mycket kostsammare med dubbellagrade mellanaxlar med bussningar som Savöx och säkert många andra full-spec servo använder.
Sen ska vi inte glömma att UMD servot tyvärr bara ha en vanlig järnkärnemotor. (ej coreless)
Det är en nackdel för respons och upplösning som inte låter sig kompenseras.
Har i och för sig testat 2 st DS20 TMD som är coreless. Inte övertygande på något sätt.
De drabbades av glapp och självsvängning de också. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken....

Det verkar (om det nu är jag som ska dra alla slutsatser i denna tråd)
att man som vanligt får ungefär vad man betalar för....[|)]


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#27
Allright jag instämmer, tack för info.
Savöx coreless TG servo är synnerligen intressanta, OM man kan få tag i dem till \"rätt-pris\". Det pris de betingar på marknaden tror jag gör dem till en outsider i dagsläget.
Men, nu vet vi mycket mer om Savöx, att de finns, och kanske är ett alternativ. Dock inte som \"budget\" servo, men kanske till de High-end servo som finns för ungefär samma pris. Ex. HS-7955TG, JR8411 m.fl.

Jag skulle vilja återgå till trådens syfte.
Att få in feedback på och utvärdera om det trots allt finns några användbara guldkorn på \"budget\" marknaden...

Hittils har vi avhandlat Hyperions digitalservo DS20-UMD.
Även om jag hade hoppats att fler skulle bidra med sina erfarenhete kring detta servo så kan vi väl kanske ändå sammanfatta:

Ett hyggligt budget servo som funkar även i bensinkärror. Kanske mest lämpade i kärror där det inte vibrerar och sliter så mycket då vissa servo verkar ha en tendens att bli glappiga i lådan (ojämn kvalité i tillverkningen?). Förutom glapp tendenserna ganska hållbara drev och servot levererar. Inga servo har rapporterats gå sönder i motor eller elektronik trots mycket användning. Kanske t.om. bättre lämpade i större bensinkärror? Där det pga den större massan i modellen och ofta boxermotor inte alls vibrerar som i en 50cc kärra...
Daniel Rohdin har tex. detta servo (8st) i sin 2,55m Cap580, som nu flugit en hel säsong. Skulle vara intressant att höra Daniels input.
Inte minst priset gör detta servo intressant: 37€! på Hyperions webshop. (391kr)
Så om vi går efter devisen \"man får vad man betalar för\" och väger in priset, blir betyget i alla fall från mina egna erfarenheter ganska bra!



Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Boie

En anden \"budget\" servo som jeg finder interessant er Dymond 9900MG Coreless. Den kan købes for 42 Euro hos Staufenbiel i Tyskland (www.modellbau.de)

Den synes at have fine specs til en 50 - 80 cc model. Den klarer direkte 7,4V strømforsyning. Indtil videre har jeg kun hørt godt om Dymonds servoer. Jeg har selv købt 9500 modellen til en Edge 540 på 2000 mm spændevidde, udstyret med en MVVS 35 cc. Jeg har endnu ikke haft den i luften.



Member og the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Lonsan

Modellbau link går styr om till Conrad, finner inte Dymond i deras sortiment, hjälp?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår