Krill 37% Yak55M på Gotland

Started by Speedbird, 2009-10-31, 20:08:04

Previous topic - Next topic

Speedbird

#90
quote:
Originally posted by Lonsan

På tal om ditt sidroder, det ända jag sett som är paritet med det i komplexitet är styrningen av ventilerna till ballast tankarna på VO60 båten \"Assa Abloy\".
Seglare är ju glada för att lösa mekaniska uppgifter med hjälp av tampar, block och trissor:

En liten undring, om 1 (en) wire går av eller kommer ur läge, sätts
då hela alltet ur spel? Kan man betrakta det hela som
ett differential system för 4-hjuls drift (varje servo motsvarar 1 hjul) där summan av alla servon
blir vad som kommer ut på oket? Dvs, om ett servo stannar blockerat så
får man 3/4 utslag? Men vad händer om ett servo \"frihjular\"?
Vad får man då för resulterande rörelse?


no more gassers 4 me

Det är bara en wire som slingrar sig runt servona i vaggan,
det hela är självspännande så det blir aldrig slack hur servona än beter sig,
stannar ett servo så drar de andra i rodret till fullt utslag om det behövs men med reducerad kraft naturligtvis [8D]  

quote:
Originally posted by Lonsan

Hmm, efter närmare granskning så har jag följande förslag:

1. Förbind alla servon med varandra med stela stötstänger men
med ett avsiktligt glapp. Då bråkar de inte med varandra vid normal drift. Skulle ett servo balla ur så kommer det att släpas
med av de andra servona och resulterande utslag blir ändå så gott som perfekt.

2. (lite vanskligt) Förse alla servo med vars en noga utvald säkring.
Om ett servo skulle få för sig att göra något annat eller gå i \"hold\"
så lär det behöva en väldig massa ström jämfört med de 3 som är OK
och därmed så skulle dess säkring lösa efter ett tag. Tyvärr så finns
det ett antal kombinationer av fel och andra omständigheter som talar emot det vettiga i detta. Din superduper box kanske redan har någon
typ av individuellt överströmsskydd (självåterställande?) på varje utgång, i så fall så är det ju redan implementerat.


Syfte med ovanstående förslag?

*Säkerhet
*Über^2 coolt one of a kind mega bling techno frosseri så klart!

no more gassers 4 me

1. det är precis det man kommer ifrån med denna sjävjusterande vagga,
absolut inget glapp och ingen ressonans som det lätt blir med servona kopplade stumt med turnbuckels...

2. detta löser denna vagga också,
även om ett servo skulle stanna så fortsätter dom andra som igenting hänt, utan att behöva bry sig om det servo som inte lirar med...

jag ser att det är läge att göra en liten informations film om dennna vagga då det
uppenbarligen finns ett stort intresse och många frågor och funderingar om dess funktion [:)]

återkommer om detta [8D]

/Perra
 

Lonsan

Låter fantastisk bra, ska bli intressant att se :) :) !!
Än så länge fattar jag inte hur den hanterar att ett servo stannar...förslag 2 var/är bara nödvändigt (som jag fick för mig att det funkade)
om man sätter dit de glappiga nöd-stängerna. FILM---ja tack!


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by joenella

Smid en stor Neu 2230 i den og det triller :)


Jag är öppen för förslag.
Minst en 34x14, gärna 36 tum 3-bladigt. Med så stor prop kan 10-12 kW axeleffekt räcka, då blir det något mer än en MOKI 250. Kan NEU ta fram en sådan kombination? Vi talar ca 25 Nm i vridmoment/4500 rpm.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

Tjaaaaa, hvis Neu siger de kan afgive de 10kW må man formode at resten er designet til det.
Jeg har en 2230/1,5 P62 gear 4,2 udveksling liggende den kan du jo lege med på 14S :) udgangsaksel er Ø12 :)
 

Speedbird

I lördags var det fint väder så jag passade på att fixa lite bilder på kärran utomhus [8D]

Image Insert:

87.13 KB

Image Insert:

84.96 KB

Image Insert:

85.24 KB

/Perra
 

Speedbird

mera byggt blev det också [:)]

lite baffling...
jag behöver ju inga canistrar i denna kärra [:D]
Image Insert:

86.98 KB

mätning för skruvarna till stabbens rör och
servona sitter där de ska [8D]
Image Insert:

87.44 KB

mmm... en epoxy smoothy [:p]
laminat epoxy med klippt kolfiber rowling och lite microfiber...
Image Insert:

86.04 KB

muttrarna på plats
Image Insert:

48.02 KB

så där ja [8D]
Image Insert:

81.84 KB

lite förstärkning vid throttle servot
Image Insert:

80.03 KB
Image Insert:

65.01 KB
Image Insert:

77.64 KB

/Perra
 

Lonsan

Snyggt! Gött med folk som inte spar på kolfiber och epoxi.
Hur stor är snurran, den ser ju ut att gå ganska bra utanför kåpan ändå ?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Snyggt! Gött med folk som inte spar på kolfiber och epoxi.
Hur stor är snurran, den ser ju ut att gå ganska bra utanför kåpan ändå ?

no more gassers 4 me

det är en 32 x 18\" snurra [8D]

/Perra
 

Lonsan

Mums, härmed föreslår jag det som minsta tillåtna snurra på Krill YAK 55M 37%[}:)][:D] Tror den tangerar nedre gräns skalamässigt (dvs -10%)
För rätt skala krävs det ca 36\"[:p]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#99
Tycker det är lite lite kolfiber i snurran...[;)]

Goa bilder på kärran....rena vår porren[:p]

DET färgschemat är ju LÄTT det snyggaste av alla Krillar man sett...speciellt vingarna är SJUKT snygga![:p][;)][:D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

Tycker det är lite lite kolfiber i snurran...[;)]

Goa bilder på kärran....rena vår porren[:p]

DET färgschemat är ju LÄTT det snyggaste av alla Krillar man sett...speciellt vingarna är SJUKT snygga![:p][;)][:D]



Kan det där med vingarnas snygghet ha något att göra med loggan?[;)]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#101
Om Björn Ranelid hade flugit IMAC hade han skaldat om bilderna:
-Såm een jettelik färjgrann Krokus, stickerr den upp ur jorden, väcker känslor om svunna somrarr till liv, fårr bloodet att koka så att snön smälter likt lava från jorrdens inneboende krafft...
[:D][:D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Nu börjar det bli liiite scary här på forumet...ryyys

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Den ser ruskigt fin ut![:D]

Hur stora utslag får du på höjden? Tycker hålen för armarna ser korta ut?

//Ulf S
Mvh Ulf

Speedbird

quote:
Originally posted by Aerobat

Den ser ruskigt fin ut![:D]

Hur stora utslag får du på höjden? Tycker hålen för armarna ser korta ut?

//Ulf S




det ska demlas upp lite till innan servona börjar jobba [8D]
bättre att ta lite, till att börja med, och sedan ta ur mera om det behövs... tänkte jag... [:D]  

/Perra