Main Menu

Sound score

Started by Skymic, 2009-11-05, 17:24:37

Previous topic - Next topic

Skymic

Verkar som om Soundscore kommer att ändras så att man blir mer gynnad av en tyst modell, detta tycker jag är bra.

dessutom bör vi alla fundera på att ta tag i ljudbilden inför 2010,
alltså köra tystast möjliga setup

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Lonsan

Jiipiiieiieii!!![:D][:D][:D][:D][:D]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

Ja, inför 2011 kommer en regeländring där man har reviderat just Soundscore.

Man har ett förslag som med all säkerhet kommer att klubbas genom med
avseende på nya ljudregler. Som det är idag med 0-5-10 är det väldigt
svårt att se i sitt protokoll om det är en väldigt högljudd 5:a eller
en väldigt tyst!
Nya förslaget innebär att skalan utökas med fler steg, alla heltal
från 0 till 10 kan sättas. Det ger mycket bättre utslag på var man
ligger ljudmässigt. Samtidigt kommer K-faktorn att ökas så att
ljudpoängen ger mer utslag i den totala poängen - allt för att vi ska bullra så lite som möjligt.
Vidare om man får 3 eller mindre av två domare så ska piloten informeras så att han kan göra någon åtgärd. Två 3:or eller mindre på nästa runda också innebär diskning.

Vi kommer att köra efter dessa nya ljudregler redan i år (NM undantaget) - det finns ingen större anledning att vänta. Det har ju faktiskt redan varit klagomål på några tävlingar och det vill vi naturligtvis undvika.
Bedömningen blir också mer rättvis med den större poängskalan.

3-bladiga propellrar och cannistrar är så klart en väg till tystare
modell men en väldigt viktig bit att tänka på är att mycket faktiskt
också sitter i vänsterspaken - throttle managment.

Gasa lugnt !


// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

#3
VIKTIGT!!!

Här är länken till den verkliga föreslagna regeländringen till 2011-12 års regler.
http://modelaircraft.org/files/RCSA11-05.doc


I korta drag: Sound score blir kvar men utvecklas.
K faktorerna ändras så att det kostar/ger mer ju högre klass. Tänket är ju enkelt, ju högre upp ju större modeller oftast och mer krävande manövrer och längre flygtid = mer ljud och viktigare med mindre bullrig flygning/modell.
Istället för 10, 5 eller 0, graderas ljudet 0-10. Denna ljudpoäng sätts individuellt av varje domare och tas upp i domarens poäng för rundan. Domarna behöver inte längre vara överens. Dömer två domare eller mer en 3:a eller lägre, skall piloten meddelas om detta, får en chans att åtgärda modellen. Samma sak i nästa runda, disk från fortsatt flygning.

Anledningen är att idag så kan en domare sätta en 0:a och tycka att modellen bullrar som attans. Den andre tycker ok, en 5:a.
I poängräkningen översätts detta till 5, ok.
Piloten vet då bara att hans modell låter ok, när den i själva verket ligger på gränsen. Likaså åt andra hållet. En domare sätter 10, mycket tyst och en 5, ok. Resultatet blir 5 ok. Dvs pilotens flygning och modell ger en mycket fin och lite bullrande ljudbild men han premieras inte mer än piloten som har en modell som bullrar på gränsen till för mycket. Båda får 5, ok.

Nu skall det bli mer rättvist och granulärt. Så även om det inte är extremerna blir det mer poäng på en 9:a än på en 4:a pga högre K faktor. Ju tystare modell och ju bättre \"throttle hantering\" i flygningen ju mer poäng.


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Nedan har jag översatt det vesäntliga ur RCP-IMAC09-005.
Dvs regeländringsförslaget ang ljudpoäng. (RCP står för Rules Change Proposal)

Förslaget till ny regeltext har jag översatt så troget jag kunde.
Kommentaren till regeländringen har jag översatt delvis fritt för att få fram andemeningen lättare samt utvecklat det lite på slutet)
Svart text är oförändrad regeltext, röd text är föreslagen ny regeltext och blå text är kommentaren till förslaget.

5.4. Flygbedömning för kända och okända sekvenser.
Domarna skall utvärdera varje flugen sekvens i sin helhet gällande det övergripande ljudintryck  modellen har avgett. Efter poängen för de individuellt flugna manövrerna skall varje bedömd känd och okänd sekvens ha ytterliggare en "siffra" längst ned i protokollet. Denna siffra kallas för "The Sound Score", på svenska; Ljudpoäng. Ljudpoäng kommer att ha ett K-värde beroende på vilken klass som flugits. De olika klassernas K-faktorer är:
- Unlimited 15 K
- Advanced 12K
- Intermediate 9K
- Sportsman 6K
- Basic 3K.
Ljudpoängen utdelas  i en skala av 10 till 0, där 10 skall tolkas som "Mycket tyst" och poäng i den nedre delen av skalan skall tolkas som "Mycket bullrig". Endast hela poäng används i poängsättningen. Den utdelade ljudpoängen skall sedan multipliceras med K-värdet för aktuell klass och inkluderas i den totala flygpoängen för sekvensen. Notera att poängen sätts individuellt av varje domare och samråd mellan domarna behövs ej.

Om en pilot tilldöms en ljudpoäng på tre (3) eller lägre under samma sekvens av två eller fler domare, skall piloten av tävlingsledaren underrättas om problemet och ombes att justera eller modifiera modellen innan nästkommande flygrunda för att minska bullret. Om samma pilot, efter det att han underättats om problemet, återigen tilldelas en ljudpoäng på tre (3) eller lägre under samma sekvens av två eller fler domare, så kommer piloten i fråga att diskas från fortsatt tävlande på aktuell tävling.


Logiken bakom den föreslagna ändringen, inklusive bristerna i nuvarande regler:
Buller är ett ökande problem för oss (IMAC/Modellflyget) i hela världen. Denna ändring har som målsättning att reducera bullret genom införande av högre K-värden gällande ljud och genom detta uppmuntra piloterna att lägga mer arbete på att reducera modellernas bullernivåer. Vidare så förenklar förslaget domarnas arbete med ljudbedömning och ger även en rakare och mer rättvis ljud bedömning. Med nuvarande regler så blir poängsättningen inte alltid trovärdig då domarna inte alltid vill sätta extremerna 10 eller 0 poäng vilket resulterar i att poängen blir 5=OK, även om det egentligen var en 9:a och en 4:a. Likaså innebär nuvarande regler att 0:a och en 10:a alt. 5:a  översätts av poängräkningsprogrammet till 5 = OK, om domarna inte varit eniga/kunnat enas, då slätas den tänkta poängen ut till 5=OK.  Det nya förslaget tar till vara varje enskild domares poängsättning som då verkligen räknas och gör skillnad istället för att slätas ut.

Tillägg Patrick: Idag kan en pilot alltså flyga med en modell som bullrar ganska mycket, så mycket att en domare sätter 0. Men den andre domaren vågar/kan/vill inte gå så långt och sätter 5. Resultatet blir att de inte är eniga och då resulterar detta i poängen 5 = OK, vilket det ju inte är. Naturligvis blir det likadant i andra änden med en mycket tyst modell. Så i ena fallet borde piloten tvingats åtgärda den bullriga modellen men "belönades" istället med 5. I andra fallet borde piloten belönats med höga ljudpoäng men fick "bara" 5. Inte rättvist, inte bra.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Alla:

Ovan har jag om-postat två inlägg från den långa \"Ripp regler\" tråden.
Där kan ni läsa om reglerna.

Som jag skrev i den hade vi en diskussion på domarkursen och det var starkt konsensus bland alla deltagare att införa de nya, bättre och mer rättvisa reglerna snarast möjligt.

Med detta i ryggen, dvs först debatt på forumet, alla fick en chans att komma med åsikter, sedan genomgång, analys och diskussion på domarkursen, har arbetsgruppen för IMAC-Sverige beslutat att vi inför de nya ljudreglerna from säsongen 2010.

Kommentar:
Detta kommer INTE att innebära något rent praktiskt och övergripande för dej som pilot. Dels hade vi, oavsett, planerat att följa de \"gamla\" sämre ljudreglerna hårdare i år. Dvs den som bullrar så pass att han får nollor blir tillsagd. Samma buller och nollor igen i nästa runda = disk. Samma sak med de \"nya\" reglerna.
Det som skiljer är att nu blir det lite mer utslagsgivande, mao alla piloter har en morot för att undvika att väsnas för mycket. Dels blir det mer rättvist då domarna kan sätta ett större spann på poäng.
Likaså kan man få en bra a-ha upplevelse och verkligen få reda på om ens flygning komb. med kärra låter för mycket eller är ok, UTAN att för den delen bli diskad. Dvs får man en 5:a och en 4:a så är det godkännt, men kanske inte riktigt bra. Får man en 7:a och en 9:a vet man att man ligger bra på det och det belönades.

Kom ihåg:
Det är inte hur mycket modellen låter i db räknat som betyder nåt, det är hur mycket den för oljud! Vi flyger inte och stör ingen i depån, dvs skit samma hur det låter på marken. Det enda viktiga är hur modellen låter/vilken ljudbild som genereras i luften. Där uppe låter det långt bort, ännu längre om man flyger långt bort. Det är då vi riskerar att störa andra människor som klagar. Därav kom Soundscore till, för att det är hur ljudet upplevs av ett mänskligt öra på marken som räknas. I vårt fall i domarnas öron.
Igen, de som störs o klagar gör det för att de upplever ljudet som störande...oavsett vad en db mätare säger på marken.

Till sist:
Ingen panik nu gott folk!!!
För att få nollor skall man verkligen väsnas!
Kom ihåg att modellen och hur du konfiggat den med dämpare, prop etc. är en del av ekvationen, hur du hanterar vänsterspaken den andra.

Som vanligt gör vi allt i sann IMAC anda!
Dvs vår högsta prioritet är att ha roligt och njuta.
Vi agerar alltid i sann kamratanda och pragmatiskt.

Flyg hårt, lågt och njut!!!

MVH

Patrick

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Nytt soundscore är bra. Förhoppningsvis blir grannarna gladare i år.



PS. Fundamentala regeländringar bör kommuniceras ut i bättre tid före första tävling där det används. Det kan finnas de som varit helt utanför soundscore diskussionen och inte vetat något och inte haft rimlig chans att förbereda sig.
DS.

//Ulf S
Mvh Ulf

paroos

#7
Ja håller med, fundamentala regeländringar skall kommuniceras ut i tid!
Nu är ju detta en uppdatering/korrigering av bef. regler. Dvs man har korrigerat det som inte funkade så bra med soundscore. Det är ingen ny regel och ingen fundamental ändring (enligt min mening) för den som tävlar mot bakgrund av nedan.
Det är snart 1 år sedan vi tog upp debatten och gjorde klart att vi måste minska bullrandet. Likaså att vi hade 2009 som \"inkörningsår\" för soundscore och att vi skulle tillämpa fullt ut inkl. diskningar under 2010.
Under denna period är min uppfattning att alla tävlande tagit till sig detta och anpassat sig (om det behövts, 90% av alla har nog inte behövt göra någonting). Ex. har alla som krivit om sina byggen här på forumet vad jag sett använt bra grejor/byggd kanonfint. Många har även funderat och ändrat på prop sidan.
Min bestämda uppfattning är att ingen är oförberedd, eller bör vara oförberedd.
Skulle någon mot all förmodan komma på en tävling med en maskin som väsnas väldigt mycket så beror det nog på att personen är helt ny isåfall och varit helt utanför IMAC tidigare. En sån person kommer naturligvis att få all tänkbar info och hjälp av oss andra där och då.

//Patrick


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se