Pilot-RC 107\" Sbach 2,7m

Started by imacse_peter, 2009-12-07, 21:33:30

Previous topic - Next topic

imacse_peter

quote:
Originally posted by paroos

Hey! Var har du köpt de där värsting servo skruvarna?

Patrick Roos
IMAC Sverige



Autopartner
http://autopartner.jetshop.se/skruv-mutter/servoskruv-c-366-1.aspx

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Lonsan

#46
quote:
....
Sidroderservona på plats, 2x Hitec 5985

Image Insert:

121.08 KB

// Peter Schmidt



Kraftig offset må jag säga, korsade wires eller motsvarande offset där bak?
Dubbla stänger servo-till-servo så klart.[;)]
Kollade just upp vad de ynkliga kullagerna i ett servo går för.
Det verkar röra sig om 17 - 22 kg i radiell maxlast, sedan får de permanenta skador. Så ett arrangemang som visat kan duga då de 2 servona rimligen delar ganska jämt på wire-kraften i och med att de sitter i gummibussningar.
Men ett litet tips är att om det finns plats, sätta wire-linkarna på undersidan av oket i stället. Då kommer krafterna längre ner och både belastning på lager och gummibussningar minskas.
Faktumet att wire-oket är kraftigt bakåtsvept gör detta råd helt relevant, i fallet rakt eller framåtsvept ok hade det varit olämpligt
om man inte samtidigt flyttat ner också stötstängerna mellan servona.
Det hade iofs krävt lite längre hävarmar jmf med vad det ser ut att vara i din installation.

! En alternativ lösning för att sänka kraftplanet närmare servona är
att skruva på oken underifrån på servo-oken! Det är de små detaljerna som gör det...[;)]




no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

quote:
Originally posted by Lonsan

Quote....

Men ett litet tips är att om det finns plats, sätta wire-linkarna på undersidan av oket i stället. Då kommer krafterna längre ner och både belastning på lager och gummibussningar minskas.

no more gassers 4 me



Bra idé Pontus, så får det bli...

Visst är spinnern läcker[8D]

Image Insert:

100.66 KB

Inpassning av motorspant - tog ca 5min ! Ska nu bara limmas och skruvas fast.

Image Insert:

112.86 KB

Har ikväll alternerat mellan bullbak och byggrum, så jag får passa på och bjuda alla på en virtuell lussebulle [:D]

Image Insert:

87.64 KB

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Lonsan

#48
Inga russin??


Jag menar lussekatter utan russin är som....servo utan titandrev??

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Öhhh...5 minuter att passa in, ja va f-n som helst[:(!], jag läste
i hastigheten 5 timmar...utan att reagera...hur tusan har jag någonsin lyckats få någonting färdigt nå\'n gång tänker jag...det verkar verkligen vara en ARF i alla fall. ÄR det kanske så att \"Wood is good\" ändå, när det gäller komposit så ska ju allt limmas
med epoxi eller så har man obehaglig skärning och håltagning där
en miss inte är direkt lätt att korrigera eller gömma. Vad säger du själv, går trä eller komposit snabbast att färdigställa?


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Usch russin[:(] men bullarna ser goda ut [:)] kanske de får en egen topic[:D]

/Micke
Autopartner RC
HAB


//Micke


LasseB

Hej
Så har då också min Sbach 100 anlänt. Kan bara instämma i vad Peter skriver. Jag tycker det hela är mycket välgjort, har efter flera timmar med lupp inte hittat en limning eller mtrl som inte är ok. Inget är heller löst och skramlar. Emballage och kartonnering har klarat en lång resa helt ok! Skall ha 2 servo per skevroder, de är imponerade. \'
//Lasse B
 

Larsson

Dom bullarna blir fina på premiären[}:)]
(snyggt jobbat i ett som vanligt rasande tempo)[;)]
PS fick sms om att tomten fått hem delar till bästa julklappen[:D]

Rpm
Rpm

imacse_peter

Sidrodret också hakat på. Avtagbart alá C-ARF, dvs en pianotråd som löper genom gångjärnen och kan dras ut.

Image Insert:

99.2 KB

Naturligtvis är det russin i bullarna[;)]

Trä eller composit. När det gäller just denna modellen så är det nog betydligt snabbare att få den i luften än de flesta composit-kärrorna... Såg på FG en som flög den efter 5 dagar[:0]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

LasseB

Lite synd ned en blandning av tum och mm på bultar/skruvar. Annars bara [:D][:D]
//Lasse
 

imacse_peter

quote:
Originally posted by LasseB

Lite synd ned en blandning av tum och mm på bultar/skruvar. Annars bara [:D][:D]
//Lasse



Ja, det förstår jag inte varför man gjort. Det mesta i 3mm och sedan skruvarna till motorkåpan har man envisats med tum. Jag tänkte byta ut dom men upptäckte att de nedre islagsmuttrarna inte var så lätta att komma åt utan åverkan[}:)]. Skruvarna till stället är också tum men det går det enkelt att byta till 6mm.

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Larsson

quote:
Originally posted by LasseB

Lite synd ned en blandning av tum och mm på bultar/skruvar. Annars bara [:D][:D]
//Lasse



Varför byta ?
Min erfarenhet är att tum gäng inte vibrerar loss lika lätt,,,
fråga bara inte mej varför[:o)]

Rpm
Rpm

Tommy

#57
Varför byta ?
Min erfarenhet är att tum gäng inte vibrerar loss lika lätt,,,
fråga bara inte mej varför[:o)]

Rpm
[/quote]

Varför då Tim? [:D]
 

Mikael_Ingemarson

Jag gjorde tvärt om.
Jag bytte mina verktyg till tum istället [:D]

//Micke

paroos

#59
Pssst Pontus...Wood IS go...[:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se