Pilot-RC 107\" Sbach 2,7m

Started by imacse_peter, 2009-12-07, 21:33:30

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Förutom servoarmar (där jag använde Seecraft 1.5\") och tankventil (som jag  bytade ut mot 3W\'s) så använde jag de medföljande fittings.

Allt har fungerat bra i 160+ flygningar. Navet i hjulen slets dock upp efter ett 50-tal flygningar (start / landningar) så dom glappar rätt mycket nu och behöver bytas.

Bläddra genom alla sidorna igen så ser du var jag placerat allt. Kommer inte ihåg vad du skulle ha för motor? Men håll koll på tyngdpunkten, jag fick sätta ackar och powerbox bakom canopy för att komma rätt.
Annars är det inga konstigheter - bara att sätta igång [:)]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

joenella

Hvad er vægten på 50cc Sbach\'en ? klar til og gå i luften.
 

Boie

Hej igen Peter

Hoppas inta att du tröttnas på alla min frågar. Och tack for dina svar så langt.

Så her en fråga mera. Når du monterada motorn, brukte du då den horisontale linjen teknat på fire wall´en? Manualen beskriver inta nogåt om down thrust.

Har du stengt/lukket det luft inntak som siter på undan sidan av cowlet?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

imacse_peter

Det är lugnt, fråga på [:)]

Om jag inte minns fel var det två vertikala markeringar. En som markerar centrum på spantet och en något förskjutet som markerar var centrum på motorn ska vara !

- Bulta fast motorn i spantet.
- Skruva fast underkåpan
- Sätt fast spinnern på motorn
- Passa in spantet (och motorn) så att spinnern passar precis med kåpan. Jag använde skruvtvingar för att hålla fast spant/motor. Högerriktning och ev. nedriktning ger sig själv då.

Jag har inte täckt det undre luftintaget. Vet andra som har gjort det. Motorn på min funkar dock bra även med öppet intag.

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Boie

Tackar så mycket Peter. Dummt att gøra dom samma fel som andre har gjort.

Men det jeg lurade på, var om du har monterat motorn med center i den horisontala linjen?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

imacse_peter

Aha.. Jag läste horisontell men svarade vertikal[:I]

Jo, motorn sitter i centrum på den horisontella linjen[:)]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Boie

Hej Peter

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om du efter trimflyvninger har fundet den perfekte placering af tyngdepunktet på din Sbach?
Stemmer det godt med det som byggemanualen anbefaler?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

imacse_peter

quote:
Originally posted by Boie

Hej Peter

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om du efter trimflyvninger har fundet den perfekte placering af tyngdepunktet på din Sbach?
Stemmer det godt med det som byggemanualen anbefaler?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society



[:I]Nja, jag är väl inte den som trimflyger så mycket. Jag hamnade med tyngdpunkten mitt på vingröret. Kändes ok för min del efter första flygningen så jag har inte provat vare sig famåt eller bakåt. Jag har bara flugit[8D]

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

imacse_peter

Hej hopp,

Kan med glädje meddela att Sveriges första Sbach, med serienummer 008, möjligen kan få smaka på lite tävlingsflyg igen  :)
Chanserna har i alla fall ökat dramatiskt efter dagens händelseutveckling  ;) ;)
// Peter Schmidt

Lonsan

Vad har hänt som får dig att vilja tävla igen med gamla Bettan ? :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Gullberg

Ny ägare eller har suget hittat tillbaka?

// Gullberg
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

imacse_peter

Ja, jag måste väl erkänna då...
"Gamla Bettan" har faktiskt hittat ett nytt hem, så även om chansen för en tävlingsstart kanske inte är så stor så har möjligheterna ändå förbättrats åtskilligt  :)
Nya ägaren har faktiskt tävlat IMAC tidigare, så vem vet...
// Peter Schmidt

paho

Cliffhanger?

MVH Patric Holmström

/Patric