Main Menu

2,4 GHz

Started by Daniel, 2010-01-18, 21:50:01

Previous topic - Next topic

Daniel

Tänkte börja köra FASST och har en fråga om installationen i planet. Om jag förståt det rätt så är det bara den yttersta stumpen som är anten. Har ni dragit den ut genom kroppen på compositkärror eller har ni stumpen inne i planet?

På ett av planen som jag håller på med så tänkte jag prova dubbla mottagare via Powerbox RRS någon som har erfarenhet av liknande setup?

Tommy

Jepp, bara den lilla biten utan skärm.
Min mottagare sitter inne i kroppen.

Daniel

Ja men hur är det med den lilla antennbiten, sitter den också inne i kroppen?

Tommy

Ja det gör den.
Jag har satt fast mina på dubbelhäftande tejp och vanlig genomskinlig tejp över det sen.

Innan hade jag den lilla antennen lös men då vibrerade den av på nåt lustigt sätt.

Bifogar en liten bild. Fin va?[:D]

Image Insert:

30.41 KB

loop

Jag har limmat fast en genomskilning slang bit som jag trätt in antennen i.

//Johan
www.salarfk.se
//Johan

Lonsan

Angående antenn ute eller inne i kroppen:

Material som är (nästan) helt transparenta för 2.4 GHz:

Torrt trä
Plast i allmänhet
Glasfiberkomposit
Kevlarkomposit
Keramer (sten, betong etc inkluderat, dock kan armeringen i betong ge effekter)

Material som är helt täta OCH även reflekterande:

Solid metall
Metallnät med små hål/maskor.

Material som är mer eller mindre täta men också dämpande:

Kolfiber
Material med vatten i (väldigt fuktigt trä, kött(folk t ex), växtlighet etc)

Metallstrukturer med öppningar och dellängder i storleksordningen 5-15 cm kan ge en
massa olika effekter, såväl dämpning, reflektioner, ompolarisering och förstärkning.
Dessa potentiella problem löses genom att man har flera antenner/mottagare. Sannolikheten
att \"glesa\" metallstrukturen ger maximalt negativ effekt på båda/alla antenner samtidigt är mycket liten.

Men om planet innehåller stora areor av kolfiberförstärkningar eller plattor nära antennerna så bör de placeras så de
får så fri sikt som möjligt. Samma sak med kanister och motor, de kan skugga signalen.
Dock är det inte så illa som det verkar då objekt som är mindre än eller i storlek med våglängden (12,5 cm)
faktiskt släpper förbi det mesta av energin. Man kan säga att radioskuggan har en suddig kant motsvarande våglängden
och om objektet är litet så blir inte skuggan total. Ju längre bort objektet är från antennen, ju mindre skarp blir skuggan.
Jag kan tänka mig att en t ex en fet stjärnmotor eller ett par stora kanistrar är de enda objekt som har potential att
producera en skugga som ger problem. Men om man bara håller avstånd till dem så blir skuggan snabbt diffus, dvs mycket av signalen
blir \"synlig\" igen.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Larsson

Tack Kalkyl för detta lugnande besked,, du är grym[:D][8D]

Rpm
Rpm

paroos

WOW! ingen dålig utredning...tur man kör JR/Spektrum prylar så man slipper bry sig...[;)][:D]

Image Insert:

53.15 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Daniel

Fantastisk bild!
Då är det nog lugnt!
Att Spektrum är bättre än FASST är väl bara en ogrundad åsikt typ Volvo/SAAB diskussionen.
Men hur många använder Spektrum kontra FASST?

Aeroparts

FASST jag tror ju att i hela Spektrumet av 2.4 så har de som väntat lite att komma ut på marknaden en fördel tekniskt sett.
Jeti, MPX, Weatronic etc, utvecklingen har ju gått framåt.

paroos

Ja, det är en SAAB-Volvo diskussion.
I detta fallet FASST-DSM2, två olika sätt att hantera signal överföring på 2,4Ghz bandet.
Personligen tycker jag att DSM2 är en smartare och robustare lösning. Men vi diskuterar hårklyveri. Båda systemen är väldigt beprövade och fungerar bra. Båda ger samma fördelar dvs de man får jämfört med 35Mhz bandet.

Som en liten kuriosa kan jag nämna att DSM-DSM2 systemet är Spektrums uppfinning som JR valde att använda när de två företagen började samarbeta. Innan dess hade JR (USA ägt av Horizon hobby) och PROPO (moder JR i Japan, det betyder ju Japan Radio) själva börjat ta fram ett 2,4Ghz system baserat på samma teknik som Futaba använder dvs frekvenshoppning (FHSS). I Japan är DSM2 systemet (DSSS) inte tillåtet, eller rättare sagt funkar inte då Japnska myndigheter bara tillåter 10mW det sänder med 100mW. Så i Japan heter det DSMJ, och är samma system som Futabas med frekvenshoppning. SAABen är en Volvo liksom, eller om det var tvärt om?![;)]

Dock har ju detta ingenting med sändarna att göra. Samma funktioner som tidigare, samma likheter och skillnader som alltid mellan JR och Futaba. Mest en smaksak och man kan bjäbba i evigheter för var o en är ändå salig på sin tro.
Men!! på mottagarsidan skiljer det en hel del tekniskt. Här anser jag att JR/Spektrum kommit längre än Futaba. Man har smartare lösningar helt enkelt och vi som kör med detta behöver inte bry oss om 2 små spröt med skalade ändar och oroa oss för hur de skall tejpas på pinnar, läggas i gummislangar etc. för att inte hamna i skugga.
JR/Spektrum kör med aktiva slav antenner som har olika långa anslutningskablar. På high-end mottagarna är det 3 eller 4 slavar som man kan placera på 4 vitt skillda ställen i kroppen. Därigenom minimera risken för radioskugga. Kanske bara jag som tycker det verkar smartare än två korta spröt...?

Ang. SAAB - Volvo trätandet så är det ju snart ett minne blott tyvärr! (SAAB går i graven och Volvo blir i likhet med de flesta RC-prylar Kinesiskt[xx(])

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Daniel

Det var en bra liknelse.

Daniel

Det blir Futaba. Jag har sett att de kör med ett HS (High Speed) kan man ställa om mottagarna och köra i vanligt mode eller blir det automatiskt HS om man köper en sådan mottagare? Bara undrar eftersom det inte är HS på alla kanaler?

Lonsan

Hmm, grundar du ditt val av Futaba på att de kör med ett \'HS\' som tydligen inte är så väl förklarat? Och bara finns på \'vissa kanaler\'? Låter som en kompromiss som marknadsföringen försöker vända till en fördel...leta gärna upp fakta om \'latency\' om du grundar ditt val på snabbhet.
Vad jag sett hittils så ligger spannet på marknaden på mellan 10 ms upp till 140 ms (för en olycklig kombination av moduluppgraderad Futaba och deras 14ch mottagare )
Bästa värde gäller Spektrum DX7SE, vet inte om denna snabbhet implementerats i någon av JR-sändarna. Å andra sidan tror jag att det är mycket svårt att avgöra skillnad mellan 10 och 30 ms men börjar det gå upp mot 1/10 s (100 ms) så tror jag att det kan bli lite precisionsförluster, speciellt om fördröjningen inte är konstant, vilket tyvärr ofta är fallet.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Daniel

Nej Jag har kört futaba i många år och tänkte att det är smidigt att bara stoppa i en modul i sändarn och vips så har vi 2,4 istället för 35 mhz. Det finns 3 mottagare att välja på 60008HS, 6014FS och 6014HS. 6014HS och jagf var mest nyfiken på skillnaden mellan mottagarna?

Så du menar att spektrum är så mycket bättre?
Det finns sådana moduler till min radio också!