Main Menu

2,4 GHz

Started by Daniel, 2010-01-18, 21:50:01

Previous topic - Next topic

Lonsan

Jag triggade på detta med snabbhet som du förstår.
Nu vet jag att du tänkte köra en moduluppgradering.

Ur snabbhetsperspektiv så är moduluppgradering tyvärr en kompromiss, oavsett fabrikat. Det ger en extra fördröjning som inte kan kompenseras för på mottagarsidan. Det har att göra med att den signal som normalt matas in i 35MHz modulen nu i stället ska tolkas och omformas av 2.4 modulen. Detta tar lite tid, låt säga 10-25 ms. I en sändare med 2.4 från början (ej modul) så hoppar man över omvägen att gå via det gamla formatet och vinner det mesta av denna tid.
Har inte underlag för att kunna säga om Futabas eller Spektrums moduluppgradering ger den snabbaste lösningen tyvärr.
Har själv moduluppgraderat min Multiplex 4000 och där ligger total latency och guppar mellan 55-65 ms vilket jag rent siffermässigt
är nöjd med. Vad det var innan uppgradering vet jag inte. Om det påverkar precisionen i min flygning kan jag inte heller avgöra.
Eftersom variationen i fördröjningen är så liten (10 ms) så tror jag att det inte påverkar alls. En konstant fördröjning tror jag att man lär sig på något sätt. Har dock sett tester där fördröjningen varierar slumpmässigt mellan 70-140 ms. Det tror jag kan ge märkbara problem i timingkrävande manövrar.

Mitt råd är faktiskt att skaffa en fullintegrerad 2.4 GHz lösning
om du har minsta tanke, önskan och budgetutrymme för en generellt sett bättre radiostyrning. Sen blandar jag mig inte i fabrikatet i sig.

Om det måste bli modul...så ÄR spektrum betydligt billigare både initialt (dryg 1000-lapp för modul och 1 st 7ch mottagare från Todd\'s RC) och per mottagare. Finns otroligt många modeller att välja på också.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Daniel

Vilket märke är vanligast på imactävlingar?
FASST, Spektrum eller ligger många kvar på 35 mhz?

Emanuel F

Skulle tippa på FASST

//Emanuel F

Teampilot Full Kontroll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

Lonsan

Så är det nog, Spektrums egna sändare är lite i underkant när det gäller funktioner och utförande (för den kräsne),
i alla fall för lite större kärror där det inte visserligen inte är nödvändigt men inte heller skadar med några kanaler extra.
JR som är alternativet för Spektrums lösning DSM2 är lite klent representerade av svenska handlare,
en gissning är att kundunderlaget är eller har varit lite klent för en satsning från JR. JR har inga aktuella instegsmodeller som t ex Futaba, Hitec m fl. Idén är nog att Spektrum + JR tillsammans nu utgör en
komplett range med gemensam radioteknik och kompatibla mottagare. Det är min tolkning.

no more gassers 4 me

paroos

Nja...när det gäller JR så är det en lång historia.
Extremt kortfattat: De är jättestora i USA och Asien.
I Europa är det en lång och brokig historia, får vi ta över en öl nån gång.
Instegsmodeller finns. Dock är de av olika orsaker tyvärr lite överprisade här hemma. Egentligen inte handlarnas fel, det har bara blivit så. (se ovan) Man skall dock komma ihåg att idag är JR och Spektrum mer eller mindre ett. Pga detta och att JR enbart satsar på mer avancerade sändare så kan Spektrums sändare sägas vara instegsmodellerna. Dvs med rådande läge kommer då JR aldrig att satsa på någonting under 9 kanaler. Det segmentet fyller Spektrum.
JRs instegsmodell är idag 9305 (f.d 9303, eller DSX9 som den heter utanför USA) Alltså gamla PCM9Xan i uppdaterad version och med inbyggd 2,4Ghz. En radio som har mer än vad man någonsin behöver för IMAC tävlande oavsett nivå.
En 9305 kostar dryga 4000kr i USA inkl 9kan mottagare. Typ otroligt attraktivt pris för denna radio. Om man vill köpa föregångaren, alltså DSX9 här hemma får man lägga till 2000kr.
Fortfarande attraktivt jämfört med motsvarande Futaba.

Återigen olika skolor...Futaba har sin filosofi om hur funktionerna skall göras tillgängliga för användaren via programvara och gränssnitt. JR har sin...
Gällande radio, helt en smaksak vad man gillar.
I båda fallen (9kan JR eller 10kan Futaba) får man mer än vad man behöver om man inte har extrema krav och flyger väldigt komplexa modeller som stora seglare, avancerade skalamodeller och Jetkärror.
Alla andra som har de fetaste sändarna har det nog mest för att \"det känns gött!\"[:D] (JR DSX12, Futaba MZ14)
Men visst, vill man pynta 15-20000kr för en massa lull-lull som man sannolikt aldrig behöver så ok! Jag är själv likadan och kommer att skaffa en JR12 vad det lider[:I] (Just nu är Uffe ensam kung och sektledare[^])

//patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Daniel

Intressant diskussion, jag är insnöad på Futaba så jag kommer köra vidare på det.
Lonsan: Är du säker på att en sändare med integrerad 2,4 är snabbare än en FF9 med modul?
Sitter det inte en modul i de integrerade sändarna också som gör samma sak?

paroos

Modulerna är gjorda för att mottaga FM sändning från radion.
Du väljer alltså FM på radion inte PCM/SPCM (JR).
Sedan tar modulen in FM sändningen/signalen/datat och kodar om till (FASST=FHSS eller DSM2=FSSS) och sänder på 2,4Ghz bandet.
Programvaran klarar alltså inte detta integrerat.
Mao radion har ingen aning om att den sänder med 2,4 i modul fallet.

En radio som är \"purpose built\" för 2,4 behöver inte omkodning via flera interface, dessutom har den funktioner som utnyttjar möjligheterna i FASST/DSM2 systemet. Ex. model match (JR/Spektrum).

Därav får man högre latency (fördröjning) med modul tack vare det extra processandet.
Samt missar vissa funktioner/finesser.

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Hej

JAg har en Futaba T12FG som jag har dubbla moduler till, 35 och 2,4.
För att kunna använda 2,4 modulen var jag tvungen att uppgradera mjukvaran i sändaren.
Nu är den fullt medveten om den använder 35 eller 2,4 för det är fullt integrerat i menysystemet.

//Mikael

Daniel

Vad jag har förstått så klarar inte en powerbox royal eller powerbox champion futabas HS signaler då man programmerar ändlägen mm via boxen, är det så?

För då spelar det väl ingen roll om man kör modul eller äkta radio eftersom det blir powerboxen som blir begränsningen!

paroos

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Hej

JAg har en Futaba T12FG som jag har dubbla moduler till, 35 och 2,4.
För att kunna använda 2,4 modulen var jag tvungen att uppgradera mjukvaran i sändaren.
Nu är den fullt medveten om den använder 35 eller 2,4 för det är fullt integrerat i menysystemet.

//Mikael

Kanon, synd att det inte går på alla sändare, hade ju varit kalas. Men man ser ju inte heller incitamentet för tillverkarna att möjliggöra detta eller hur? Då försvinner ju marknaden för nya integrerade 2,4 sändare...
//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Daniel

Vad jag har förstått så klarar inte en powerbox royal eller powerbox champion futabas HS signaler då man programmerar ändlägen mm via boxen, är det så?

För då spelar det väl ingen roll om man kör modul eller äkta radio eftersom det blir powerboxen som blir begränsningen!

Kör ju JR och har aldrig grävt i detta men det vore konstigt om det var så...Futaba skulle då begränsa sin senaste High Speed teknik till att bara användas i mindre modeller...?
Är ju många här på forumet som kör Futaba och stora IMAC kärror, nån av er som kör HS tekniken ihop med Emcotec eller Powerbox med servo matchning??
//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

Speedbird

I 2,3meters Carf Extran som jag flyger med ibland har jag Graupner sändare (MX-22), JR servon, Emcotec box och Futaba FASST mottagare... det fungerar otroligt bra tillsammans ! ! [:)]
flygkänslan och trivselfaktorn ökade med 153% om man jämför med flygning på 35 bandet [8D]

och så här tycker jag om diskussionen JR eller Futaba 2,4ghz... [:D]
http://www.youtube.com/watch?v=HdUeVAkzEas

/Perra

paroos

Hmm läste tråden...Alltså inga problem med Emcotec DPSI UTAN matchning. ?-tecken för hur det funkar med matchning.
Funkar tydligen inte alls med Powerbox, med eller utan matchning.

Iofs är inte heller alla Futaba sändare kompatibla med HS-tekniken (HS Mottagare).
Men det är ju märkligt att de släpper nåt som inte funkar med Powerbox/Emcotecs prylar???
Som en känd IMAC profil brukar säga:
-Där hade de lite otur när de tänkte...[:D]
//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

Lonsan

Är inte dagarna räknade snart för alla dessa puder-boxar?
Det är ju bara såå enkelt att göra en mottagare som tar hand om det hela. Kolla Aerobat\'s setup. Behövs inge mer.

no more gassers 4 me