HYPE Extra 230 - 240 cm, 9-10 kg

Started by Kent, 2010-01-30, 12:02:41

Previous topic - Next topic

paroos

#60
Låter som att du har flera möjliga felkällor.
Kör felsöknings ABC.
Först bort med allt som inte behövs, sedan testa alla ingående komponenter isolerat (om det går), koppla in testade komponenter efter hand och utesluta.
Dock svårt att ge råd när man inte är med i det hela.
Din tanke på att utesluta ex. killswitchen är ju bra.
Empiriska slutsatser (erfarenhetsbaserade) är också bra, tidigare har ju 3Ws akkilles häl varit tändsystemen. Därför korrekt att misstänka detta. Om du tvingas ersätta orginal med 3:e part (inget jag skulle göra på en märkesmotor) så är RCExcel systemet dock inget dåligt val.
Har ett själv och det funkar kanon[}:)].
Eftersom du har hjälp av RPM bör ni lösa detta! (annars är det verkligen problem[xx(])

Lycka till![8D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

dahlberg

Har du kolat reed ventilen? Min var trasig i min W3 55 förra året på Gotland och då var den inte kull att starta.

//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Kent

Hej Håkan

Jag hade problem med reedventilen ifjol i min 3W 75 som kunde åtgärdas.

Denna version: En trimmad 3W 60 \"Heindel\" har ingen reedventil, bara ett rakt rör
direkt in.

Tack ändå för visat intresse

Kent

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

På väg till Norge på ett jobb i måndags, lämnade jag 3W 60 motoraggregatet till Tim i Tyringe. Han hade fått tag på en passande hallsensor/magnet som Peter hade.

Halvvägs till Norge fick jag ett MMS att allt var klart för leverans. Snacka om SERVICE. Var nästan på väg att vända.

Hämtade upp motorn när jag åkte hem på tisdag (tot 137 mil).

Testade motorn nu på förmiddagen med den nya RC EXCEL tändenheten.
Inga problem att starta längre. Motorn gick hur bra som hellst.

Jämförde gnistan med 3W och Excel systemet. För att överhuvudtaget få till en gnista med det gamla 3W systemet, måste jag flippa snabbt över tändläget. Excel systemet genererade en gnista vid betydligt lånsammare passage.

Hur skulle vi klara oss utan dig Tim??

Peter, vi får göra upp till nästa helg ang. hallsensorn




Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

imacse_peter

quote:
Originally posted by Kent



Peter, vi får göra upp till nästa helg ang. hallsensorn

Barry CO



jadå, och den är värd ganska mycket kan jag tänka mig...[;)]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Det är mycket som skall \"göras upp\" om nästa helg...[}:)][;)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kent

Nu är jag trött på höjdhoppandet, jag menar att behöva ta sats inför varje vertikal och hoppas komma över [:(!]

Nu tänker jag stoppa i en DLE 111 i Extran och åka hiss i stället.
Vad rekommenderar ni för manifolds-canisters till den?

Emanuel, du har ju en DLE 111 i din nya maskin: EG Aircraft Extra 300, du kan kanske ge mig lite tips.

Modellen blir inte så mycket tyngre, då jag nu har ett halvt kilo bly i fronten.

Overkill?? Säkert!! [8D]

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

I och med motorbytet hade jag tänkt att förstärka stället på Extran.
Hittade sk kolfiberstrumpor på Carbix.se. Ej beställt ännu.

Är lite osäker på själva montering, val av epoxy mm.

Kan du ge mig råd ang detta Pontus? Jag nämnde detta i samband med Simmelsberga.

Har försökt finna ditt telefonnummer...
Ring mig gärna på 0705155347 eller 0457-16361 när du har tid.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

35 mm strumpan på Carbix är samma sort som jag använt till mina ställ.
En strumpa gör inte ställen så mycket styvare för belastning
rakt uppeifrån utan ger huvudsakligen vridstyrka.

Har för mig att ditt ställ var trasigt i knäcken vid kroppen,
dvs det hade de-laminerat i knäcken.
Att bara lägga 1 lager strumpa utanpå en sådant skada har jag provat på
Uffe Svenssons QQ-YAK ställ men det höll inte så länge tyvärr.

För att få det att hålla så, gör så här:

1. Tvätta (avfetta) + slipa rent med grovt slippaper/smärgel
2. Böj ut stället så det knakar och se till att få in epoxi i sprickorna.
3. Bök tillbaks, fixera läget så som stället ska se ut.
4. Linda knäcken på tvären med kolfiberroving + epoxi över en
bredd på ca 40-50 mm.
5. Låt härda minst 24h.
6. Slipa till så bra det går men bryt inte för många fiber som går
runt kanterna.
7. Nu kan du dra på strumpa+epoxi, ta 2 lager vid knäcken.
Använd rikligt med epoxi, både före strumpan träs på och också efteråt. När strumpan väl är på så sträcker man den och masserar
liksom bort överskottsepoxin, använd plastpåseplast och dra med och
badda till sist med Torky papper för att suga upp överskottet.

Efter 24 h kallhärdning kan man med fördel värmehärda vid ca 50-60 C
i ett dygn, om man får in det hela i ugnen.

Vill du avsevärt öka styvheten i stället så kan du passa på att
lägga ett 10-tal rovings längs med på insida och utsida innan
du lägger på strumpan. Men jag tror att om bara knäcken blir
kurerad så behöver du nog inte mer styvhet än vad strumpan tillför.




no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

PS. Epoxi NM275 från Carbix verkar helt OK. Även BILTEMA\'s funkar hur bra som helst och du slipper frakt med bussgods.
Gummihandskar och bra ventilation är obligatoriskt! Vid större jobb använder jag gasmask med kolfilter.
BLANDA NOGA OCH EXAKT! Redan vid felblanding på +/- några % så blir det avsevärt sämre.
Vissa epoxi blandas som volymandelar, vissa som viktandelar. Håll koll på detta.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Hej Pontus, tack för ditt inlägg

Det är ingen brytskada i vinkeln vid kroppssidan. Problemet är slarv i produktionen. Jämför man tjockleken på högra/vänstra stället ser man tydligt att det vänstra är mycket tunnare vid själva knäcken (det skiljer ca 1,5 mm på en total tjocklek på 6 mm)
Materialet är nån slags glasfiber.

Så det fattas material presis i knäcken (från fastsättningsläppen och ned mot själva benet). Resten har samma dimensioner.

Bäst vore kanske att tillverka nya ställ.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Min nya \"hiss\" i Extra 230\'an: DLE 111 från Full Kontroll
kapacitet: 10 våningar per sekund med full last [}:)]



Image Insert:

86.63 KB



Image Insert:

84.83 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Åker till Vankiva idag för test av den nya motorn i Extran.
Är gräsänkling för några dagar, det kanske märks [:)]


Image Insert:

76.11 KB


Image Insert:

78.4 KB

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Kent

Hej o hå vad det gick [:p].

Ett helt nytt sätt att flyga. Måste nu bara lära mig analogt throttle management,  från att tidigare använt \"typ\" digitalt (on/off)[:D].

Motorn var lättstartad och gick som en klocka. Inga nåljusteringar behövde göras. Berodde säkert på Tims närvaro.

Motorn kändes mycket \"rå\" innan start. Helt OK efter.

Kör nu in den på 3% mineralolja under IMAC liknande flygningar. Räknar med att köra ur 5-10 liter med den blandningen.

En konstig sak hände. Märkte innan första start att slangen (gul Tygon) hade spuckit på längden på förgasarnippeln.

Vi klippte av en bit och trädde på den igen. Vid nästa startförsök hade den spruckit återigen.

Tim åkte och köpte en bensinslang i gummi. Motorpaketet monterades bort och den nya slangen monterades från tank till förgasare. Passade på att säkra alla slangar med klämmor.

Kunde sedan flyga 4 repor utan problem. Använde en Biela 24 X 10.
Tala om raketprestanda, ovant att ha throttle spaken i 30-50 % läge.

Avbröt sedan då jag märkte att bensintanken behövde förankras bättre.

Tack Tim för din support och för den fina vädret du fixade på Vankiva.




Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Larsson

Hej !
Lite bilder från vårt fina fält som fick äran att avfyra Kents
Extra [:0][8D]
Jag säger bara HUKA ER I BÄNKARNA DOMAR[}:)][}:)]



























Rpm
Rpm