Bill Hempel YAK55M 40%

Started by Mikael_Ingemarson, 2010-02-07, 22:55:23

Previous topic - Next topic

paroos

STORT (40%-igt) grattis!!![:p]
Men...HUR flög den???[:0]

Wood is Good! Eller?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Grattis till premiären :)
 

Aerobat

Grattis!

Hur var den?

Film!!!!

//Ulf S
Mvh Ulf

Skymic

Grattis Mikael!
Hur känndes den!




//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


Mikael_Ingemarson

Jaa hur var den??
Lugnt och sävlig som en 3 meters depronare, men med en härlig pondus när man gasar på.
Det finns resurser över i manöver 7 i intermediate programmet i allafall.
Blev något framtung med min chickenvikt som jag hade satt dit.
Så den åkte ur redan inför andra starten.
Ska man in i spinn får man vänta en stund[;)]

//Mikael

Lonsan

Men vad väger den[;)]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#51
Vikten saknar ju i stort betydelse på denna storlek om man bygger \"normalt\". Som alla andra bra designade, större, trä-kärror gissar jag att den inte är superlätt men har en massa som gör den perfekt för program flygning och samtidigt lätt nog för 3D om man vill det...
Läste en tråd på FG skriven av en vass pilot som hade en rejäl arsenal med giant scale IMAC modeller.
Han experimenterade på en 40%-are. Lade på 0,5kg, sedan 1kg, sedan 1,5kg, flög samma 3D manövrar varje gång och märkte ingen skillnad!
Den gamla luftmolekylerna är lika stora men vingytan ökar tesen.
Vilket ger att ex. 100g/dm2 på en Yak55 med 140cm i vingspann flyger som en blydragg, medans samma vingbelastning på en 3m Yak55 gör den fjäderlätt...
Har länge roat mig med att kolla hur olika modeller beter sig, frågat piloterna vad de tycker, vad de väger och kollat upp vingspann och yta. Min samlade empiriska bedömning är att redan vid ca: 2,2-2,3m vingspann och den vingyta det brukar ge på aerobaticmodeller, så börjar vingbelastning minska betydligt i påverkan på egenskaperna.
Förstår dock din fråga Lonsan, från el-setup perspektiv.

Har du nån \"översättningstabell\" på vikter för bensinmotorer + full tank, kontra elvisp + ackpaket? Dvs hur förhåller det sig viktmässigt i jämförelse.

//patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Som någon sagt \'allting beror på allting\'...innan jag slog till på min SU-26 så letade jag lite vikter (el-perspektivet ja) och Schmidt fann \'lillebror\' från Airworld, en SU-31 på 2.6 m som en stackars tysker lyckats få att väga 19 kg! Han tyckte den var väldigt svår att landa då den klippte väldigt lätt...så nog finns det gränser. Att man vill veta vikten på allas modeller är ju också för att bygga på sin erfarenhet. Sen var det ju det brännande ämnet med ljudet...en lätt modell med stor motor lär nog bullra mindre än det motsatta förhållandet. Oändligt vertikalstig på 1/3 gas som Fantini skrev lär öppna för fina noise score med rätt trottle hantering :)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Förresten, glömt att gratulera dig till premiären Mikael...också imponerad över hur snabbt du fick ihop kärran! Jag tar med en våg själv till första tävlingen ;) Och tidningen jag fick låna (ooops)

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

19kg!!! och 2,6m...måste vara en mardröm!
Finns den på film?[8)][:p]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Hittade den, mycket roande läsning[:D]
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=46902
Killen skriver in och frågar varför han har problem med hög landningsfart och varför den klipper så fort han saktar in...hehehe.
19,5kg...no **** Sherlock![B)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

På tal om film...man skulle gärna vilja se besten i action Micke!
Eller man får sukta till Simmelsberga...?
Den kommer att känna sig hemma här, den \"Skånska\" Yaken![:D]
Nu har vi Finska schemat (AA-Yaken), Svenska schemat (Ulf S Yak) och Skånska schemat...vad blir det härnäst tro?[8)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Hej Patrik

Ja just den Skånska Yaken [:D]
Jag lärde mig på domarkursen att man ska presentera modellen optimalt för domaren.
Och då tänkte jag på dig när jag valde färgen [;)]

//Mikael

yak55sp

Hej

Lita bilder på Yaken


Image Insert:

39.63 KB

Image Insert:

42.12 KB
Först blir det två bilder hur vi transporterade modellerna till fältet denna måndag.


Image Insert:

46.76 KB

Mikael mekar


Image Insert:

56.05 KB
Mikael har blivit nervös.


Image Insert:

81.87 KB
Propellerval Engel 30*14


Image Insert:

61.6 KB
Två riktiga bestar klara för start.


Image Insert:

59.94 KB


Image Insert:

58.68 KB
Ser ni hur nervös han är???


Image Insert:

49.91 KB


Image Insert:

51.04 KB
Nu lyfter den snart.



Image Insert:

58.62 KB
KOLLA!!

Han bara dök upp från ingenstans.
\" Fan nu blir man ju sugen. Kanske får gå hem och sparka liv i kråkan\"

Ulf
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Kalle_Flygare