Bill Hempel YAK55M 40%

Started by Mikael_Ingemarson, 2010-02-07, 22:55:23

Previous topic - Next topic

Skymic

lite info!

Såg på FG att Bill Hempel kom 2a i Unlimited på en IMAC tävling i Staterna med sin nya 40% Yak, verkar ju lovande Mikael.






//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


imacse_peter

quote:
Originally posted by Skymic

lite info!

Såg på FG att Bill Hempel kom 2a i Unlimited på en IMAC tävling i Staterna med sin nya 40% Yak, verkar ju lovande Mikael.

//Micke



Ja, och som \"de flesta vet\" så är det väl bara modellen som är avgörande[B)] . Det är väl 90% modell, 9% talang och 1% träning eller[;)]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Mikael_Ingemarson

Nej med en 40% YAK så är det väl 40% modell och resten talang/träning.
Eller hur[:D][:D]
Det är därför jag inte vill ha en 37,5% YAK[;)]

//Mikael

Skymic

du behöver into vara orolig Micke, det här vi redan  ut.
Det är de 3.5%en som din krymper när den utsätts för fukt och värme[:D]


//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


paroos

Micke, hur var det nu med \"posenten\" egentligen?[;)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson

Nu har jag vägt \"depronaren\".
16.5 kg otankat [:)]
Bill Hempels egen väger 15.5 kg men han har kravallentuten, enklare powerbox och bara en mottagare.

//Mikael

imacse_peter

För att flinka in ett \"kalkyl\"-finger i debatten så måste 40%-aren  faktiskt krympa lite drygt 6% för att bli en 37.5%-are [:0][B)]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Nu har jag vägt \"depronaren\".
16.5 kg otankat [:)]
//Mikael



Som Tim\'s Extra då ungefär[:D]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Aerobat

Fantastiskt lätt!
Vad väger motorn?

Eftersom det snackas mycket storlek i denna tråden vill jag gärna ha ett klarläggande.
Förebilden Yak55m har en spännvidd på 8100mm enligt vad jag hittat. I så fall är BH Yaken ganska lite drygt 37% och Krill Yaken 36,3%.
Eller är jag ute och reser?
Och är din Yak verkligen en äkta 3-metare Micke?[;)]

//Ulf S
Mvh Ulf

Kalle_Flygare

Kan det bli 81cm tro? [:p]
 

Mikael_Ingemarson

quote:
Och är din Yak verkligen en äkta 3-metare Micke?

Nja Uffe
118\"=299,72 cm, **** oxå [}:)][}:)]
Men jag har inte kontrollmätt, klädseln är dock lite skrynklig i ena vingtoppen.
Det kanske räcker[:)]

//Mikael

Mikael_Ingemarson

Man kan ju också lägga en bricka mellan kroppssidan och vingroten [:D]

Aerobat

Hmm, misstänkte att det var något lurt...
Men var hittar du den infon? Jag hittar att Yak-55 var 9,0m och att Yak-55m var 8,1.
Längden på Yak-55m är däremot 7,29m???

quote:
Originally posted by Aeroparts

quote:
Originally posted by Aerobat

Fantastiskt lätt!
Vad väger motorn?

Eftersom det snackas mycket storlek i denna tråden vill jag gärna ha ett klarläggande.
Förebilden Yak55m har en spännvidd på 8100mm enligt vad jag hittat. I så fall är BH Yaken ganska lite drygt 37% och Krill Yaken 36,3%.
Eller är jag ute och reser?
Och är din Yak verkligen en äkta 3-metare Micke?[;)]

//Ulf S


Tyvärr är det så att YAK-55-M har en spännvidd på 7.29m och är efterföljaren till YAK-55 som har 8.1m man minskade spännvidden
samt gjorde vingen mer avsmalnande för att få bättre rollhastighet. Så nu får ni räkna igen.[;)]
/Lennart



//Ulf S
Mvh Ulf

Aeroparts

Du har helt rätt Ulf.
Jag kontrollerade igen på mina treplanskisser som jag har och de hade skrivit spv och längd samma på 55M, det borde jag sett[:I]
YAK55 orginalet 9,0m och 55M 8,1m.
Här finns lite info också.
http://www.aero-concept.com/fiches/55.html
/Lennart

Aerobat

Intressant att inte leverantörerna har koll på vilken skala deras modeller är.[:I]

//Ulf S
Mvh Ulf