NY LÄCKERBIT!

Started by paroos, 2010-02-14, 12:11:55

Previous topic - Next topic

paroos

Hepp! GreatPlanes blixtrar till med en ny liten läckerbit så här på senvintern...[:p]
http://www.greatplanes.com/performance/airplanes/gpma1421.html

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#1
Hmm kollade igenom manualen...känns inte riktigt som att man VERKLIGEN designat den för en 50cc bensinare.
Trångt i kåpan, dvs ingen plats för en stor pitts-burk, inte heller nån cannister tunnel.
Övriga minus:
Vissa lösningar önödigt krångliga, som ex att \"gömma\" servona i vingen i urtagbara fack = 24 extra skruvar (trodde ingen designade så längre), 3 delad topp vinge=3 delar att limma ihop, varför? undervingen är i 2 delar. Skitsamma om vingen  går att dela iofs, den är bara 174cm, modellen är ju 2045mm lång! Får man plats med den lär man få plats med vingpanelerna. \"Belly pan\" och hel undervinge skruvad i kroppen känns lite 90-tal eller .90 storlek-modell om man så vill. Kunde de lätt löst med delad undervinge och vingrör istället. Nu vill de att man limmar på buk-kåpan på den hela undervingespanelen, hur många transporter till fältet innan den e paj?
De har kråglat till throttle linkaget, men det kan man ju fixa själv.
Till sist, de där kolfiberpinnarna till stabben? Varför?

Plus sidan: Tja, man kan ju räkna med GP kvalité i bygget, Monokote klädsel, skevarna verkar färdigmonterade, Pilotfirgur ingår, som vanligt är ju tillbehören kanon och man behöver inte ersätta något. (jag vet för det är samma som till min GP Extra330).

Vikten känns lite väl...8,6-9kg! Okej den har mycket vinge så 9kg ger ändå bara dryga 90g/dm2.

Kan nog bli tokrolig med en Moki180-210 metanolare!![}:)] Alt. en (mycket) lätt 50cc.

Som sagt, fett minus för obefintliga möjligheter till ljuddämpning, byggd enl. manualen lär den inte klara bullerkraven på många fält här hemma tyvärr! GP gjorde samma misstag med sin stora och i övrigt mycket fina Extra 330, alltså en modell för 120-150cc UTAN cannister tunnlar, HALLÅ! Vakna GP! Samma misstag med ver.1 av Matt Chapman Cappen...De är lite knepiga. Den store Extran har inte sålt alls bra, såklart! Sedan släppte de Cappen i Ver. 2, kanonfin och med cannister tunnlar. Men...nu släpper de en 50cc Pitts, Utan!?!?
Inlärningskurvan för deras marknads och design avdelning verkar vara ganska flack![:D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Blomman

Patrik, här har du din chans att skaffa en rejäl elkärra.
Då behöver man varken pitts-burk eller canistertunnel.

Blomman
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Lonsan

Ääääntligen!!!

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

För övrigt, det \"blixtrat till\" mycket bättre med el

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Eeeh Pitts...Jag?
Läcker visst, men för mig finns bara EN dubbeldäckare värd namnet.
Den heter tom fritt översatt \"Den Ultimata dubbeldäckaren\"[}:)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se