Dynamisk mixning ok?

Started by Lonsan, 2010-02-22, 20:08:44

Previous topic - Next topic

Lonsan

Lagt in så att kvickrolls automatik, dvs full sida, skev + höjd
ger en reducering av höjdutslaget. Finns visst i vissa anläggningar (bl a JR\'s 12:a) Detta är en villkorsstyrd mixning helt enkelt.

Har också lagt in dynamisk gas-skev mix, dvs om jag ger ett snabbt gaspådrag så styr skeven imot, men bara under en viss tid.
Resultatet blir att motorns accelerationmoment motverkas men önskat varv uppnåtts så har också lufthastigheten över roderna ökat och då behövs inte kompenseringen.

Får man göra så\'nt?



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

JA!

4.3: There shall be no airborne devices fitted to the aircraft which place the aircraft under less than total control by the pilot. These devices will include, but are not limited to, gyros, automatic pilots and timing devices. Non-airborne aids such as transmitter based functions are permissible.

Domar[}:)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

He he, så tolkar jag det också, och det här är bara början[:D]

\"Never underestimate the power of the green box\"[}:)][}:)]

MPX 4-ever

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#3
Som vi sagt tidigare, modellen skall vara 100% under pillotens egen kontroll. Detta med hjälp av passiva enheter som mottagare, powerbox/DPSI, brytare. De enda aktiva enheterna som får användas är servon för att påverka flygplanets roder, motorns throttle och choke samt ev. landningställ. Inga aktiva/automatiska/förprogrammerbara luftburna grunkor i övrigt som kan påverka modellens väg/beteende genom luftrummet är tillåtna. Typ gyro, autopilot o likn.

Det du kan påverka via servona enligt ovan genom s.k. mixning i radion är ok.

Färdig snap-roll mix har de flesta sändare. Tom med dedikerad spak.

Throttle to XXX mixar likaså.

Kanske känns revulotionerande i MPX världen där man måste hitta på allt själv?[;)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Är lite nyfiken på vad definitionen av passiv egentligen innebär? Kan man ha vilken typ av mixning som helst i maskinen? T ex skulle Pontus mix nr2 vara tillåten om den gjordes i planet?

//Ulf S
Mvh Ulf

paroos

#5
Hur menar du med \"mixning i maskinen\"?
Vad kan man mixa i modellen menar du?

Inga apparater I MODELLEN som per automatik gör saker som påverkar hur den flyger/rör sig i luftrummet. Allt som påverkar detta skall vara helt kontrollerat av piloten från marken. Egentligen borde kanske mixning av funktioner i radion också vara förbjudet. Men det är lätt att förstå varför det inte är det, skulle vara i praktiken omöjligt att kontrollera. Då skulle domare/tävlingsledare inför varje flygning kontrollera inställningarna i varje pilots radio...förutsatt att de kan varje aktuell sändares funktioner...osv.

Att kontrollera vilka apparater som finns installerade i modellen är ju enklare. Men visst, det går att fuska om man ger sig den på det.
Dock är jag övertygad om att:
1. Tror ingen vill fuska, det är så långt från IMAC kulturen man kan komma.
2. Tror inte man kan flyga bättre med nån grunka i modellen. Vi kan ta exemplet gyro, tror de flesta vill kunna styra och \"Känna kontakten\" med modellen via spakarna hela tiden. Vi kompenserar ju för vind och styr konstant Man skulle förmodligen tappa det med ett gyro som hela tiden tar över och försöker räta upp kärran själv. Jag skulle nog tycka att det var skitjobbigt.

Regeln måste ju klart finnas men för mig är den mest akademisk då jag inte ser hur någonting kan hjälpa en förutom att bränna bensin (ström) i mängder...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ja ja jaaaa, det bjuds in till lite MPX vs rest of the world här, hi hi.

MC4000 släpptes 1995 och alla fördefinierade mixerfunktioner med eller utan \"dedikerade spakar\" och andra begränsande faktorer var antagligen inte påkomna då.
Men det mesta jag kan komma på går att göra. Men det vet ni redan!

Det var mest detta med tidsbaserade mixningar som kändes spännande.
Möjligheten det ger är att man i sändaren alltså modellerar flygplanets dynamiska uppförande och via tidskonstanter (ramper, integreringar, signalfilter)
modifierar spakens signaler så att servona alltså utför rörelser som motverkar oönskade effekter som beror på flygplanet fysikaliska egenskaper.

Exempelvis så kan man få valfritt roder att kortvarigt styra emot, t ex om man håller full skev och sen släpper spaken.
Då går servot i normala fall så snabbt det kan tillbaks neutral. Med en mix mellan direkt spaksignal och en integrerad signal kommer det att uppstå en översläng,
dvs skeven kommer att gå förbi neutral en viss bit under en viss tid och sedan stanna i neutral.
Borde rätt intrimmat ge ett väldigt distinkt stopp. Fel intrimmat kan det nog gå riktigt åt h-v-te...

Det viktiga att förstå med dessa möjligheter är att de sker helt på \"död räkning\" dvs servots rörelse är framställd helt utan information
om planets aktuella uppförande eller läge. T ex ett gyro skulle lätt kunna crispa till manövrar men då är det obestridligen ett regelbrott.

En \"automatik\" som jag kom att tänka på är varvtalsreglering av motorn. (är kanske utrett redan...)
Kan det vara OK? En sådan använder ju faktiskt aktuell information från planet. Påverkar helt klart flygningen positivt.
I så fall, säg hejdå till din Emcotec TSC om någon har en så\'n ;)
Är det OK så slår jag väl på min varvtalsregulator då...även om jag inte tror det ger så mycket plus för en eldrift.








no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ja just det \"släpper spaken\", det gör man ju inte...någonsin. Det var bara i illustrativt syfte jag skrev så. Ha!

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

quote:
Originally posted by Lonsan

En \"automatik\" som jag kom att tänka på är varvtalsreglering av motorn. (är kanske utrett redan...)
Kan det vara OK? En sådan använder ju faktiskt aktuell information från planet. Påverkar helt klart flygningen positivt.
I så fall, säg hejdå till din Emcotec TSC om någon har en så\'n ;)
Är det OK så slår jag väl på min varvtalsregulator då...även om jag inte tror det ger så mycket plus för en eldrift.

no more gassers 4 me



Ja, du var själv med i diskussionen[:)]
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=703

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Varvtalsregulator i modellen är utrett och vi har kostaterat att det är en form av autopilot. (These devices will include, but are not limited to, gyros, automatic pilots and timing devices.)
Dvs det är inte piloten som direkt via sändren-mottagaren-servot kontrollerar throttlingen och därigenom modellens beteende i luftrummet. Utan en apparat som tar över och styr detta med automatik.
Ej tillåtet alltså!

(Kul detta med lite utmaningar som prövar regelboken, tolkningen av den och tålamodet...[:D][:D])
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

quote:
Originally posted by paroos


Kanske känns revulotionerande i MPX världen där man måste hitta på allt själv?[;)]


Oj Oj Oj. Det verkar som någon missat något...Den MPX världen, är över, trots att den var helt överlägsen. Numer finns mixrarna färdiga SAMT att man kan ändra i stort sett allt om man vill. Försök det med en Junior Radio.[;)] Nu väntar vi bara på MC5000, eller hur Lonsan.[;)]
/Lennart

Lonsan

Hoppsan!

Men, om jag driver flygplanet med en stegmotor då?
En så\'n lattjo liten pryl är helt synkron, dvs den håller det beordrade varvtalet som en klocka utan någon reglering (ej återkopplat system)
Ända tills den stallar, då stannar den helt...

Intressant detta med \"timing devices\" det får man inte ha i planet men i sändaren så verkar det OK då.


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#12
quote:
Originally posted by paroos

Hur menar du med \"mixning i maskinen\"?
Vad kan man mixa i modellen menar du?....




I modellen kan man mixa avgaser med paraffinolja.[:D]
Dock ett regelbrott (väl?) förutom i Freestyle.

Servomixning i modellen borde egentligen vara OK så länge
det bara är signaler som kommer från sändaren som mixas.
En del mottagare har mixfunktion inbyggt, t ex ACT och Schulze.
Resultatet blir det samma.
Det är när man börjar mixa in signaler som härstammar från modellens aktuella tillstånd som det blir regelvidrigt.

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Aeroparts

quote:
Originally posted by paroos


Kanske känns revulotionerande i MPX världen där man måste hitta på allt själv?[;)]


Oj Oj Oj. Det verkar som någon missat något...Den MPX världen, är över, trots att den var helt överlägsen. Numer finns mixrarna färdiga SAMT att man kan ändra i stort sett allt om man vill. Försök det med en Junior Radio.[;)] Nu väntar vi bara på MC5000, eller hur Lonsan.[;)]
/Lennart



Måste vara den överlägsenheten som lett fram till MPX dominerande marknadsposition...[:D]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Håller absolut med om att MPX tyvärr tappade taget om marknaden för många år sedan. Missförstådda av massorna helt enkelt.
Men tycker det är intressant att inget revolutionerande i fråga om funktionalitet,
programmeringsmöjligheter och flexibilitet framkommit på 15 år!

Skulle vara \"modell-match\" i så fall.


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår