SU-26 40% electric

Started by Lonsan, 2010-03-07, 13:43:34

Previous topic - Next topic

imacse_peter

quote:
Originally posted by Lonsan

Hallå där ute ---ute ---- ute ------ ute

25 Nm club



Vilket fantastiskt tålamod, 20 min en fredagskväll och ingen i hela världen har svarat på inlägget[:0] Fast det är klart, alla som inte filar i byggrummet sitter väl här och häckar just en fredagskväll[:I]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Lonsan

#121
Stänger till motorfästet färdigfabricerade [:)]



De ska enligt beräkningarna klara ca 90 kg var.
Vridmomentet kommer fresta en del, ca 15 kg var vid 25 Nm.
Kombinerat med dragkraft på +40 kg så blir det ca 20 kg drag på 3 av stängerna
medan övriga 3 i just det läget är nästan obelastade.
Nu får man bara hoppas att limmet håller...[:0]



Har slitsat ändarna på rören i fyra tungor. Tagit en M4 skruv med slät hals
och kapat skallen. Kört ett gäng djupa spår i den släta delen. 1 timmes epoxi och lindat
det hela med Kevlar™-fiber. Ja, jag ruggade insidan av rören också med en liten fräs.


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

FRÅGA TILL PUBLIKEN!
Ska kapa till delarna till motorfästet nu.
Därmed bestämmer jag också vilken motorriktning det blir.
Viss justermån med linkarna blir det (± 1,5°).
Därmed blir det inte så bra att börja med 0° nominellt.

Tänkte sätta det till höger 3° (justermöjlighet 1,5-4,5°) och upp +0,5°(justermöjlighet -1° till +2°).
Någon som har ett annat förslag och erfarenhet av stora rundnosar med relativt lågt placerad vinge osv osv.?

25 Nm club



Tror det blir helt fantastiskt bra!
Tror nästan alla kärror oavsett ligger inom detta spann. (typ 1-3 grader höger, 1-2 grader ner/upp)
Du har tänkt rätt, bara kör!!![8D]
(Hittills ser allt fantistiskt ut och jag avundas din breda tekniska kunskap och hantverks skicklighet)


//Patrick

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

Hela bygget andas en avundsvärd hitech...

Jag skulle utgått från 2,5 grader höger och 0 upp/ner förutsatt att du har 1,5 grader justermån.

Mvh Ulf
quote:
Originally posted by Lonsan

FRÅGA TILL PUBLIKEN!
Ska kapa till delarna till motorfästet nu.
Därmed bestämmer jag också vilken motorriktning det blir.
Viss justermån med linkarna blir det (± 1,5°).
Därmed blir det inte så bra att börja med 0° nominellt.

Tänkte sätta det till höger 3° (justermöjlighet 1,5-4,5°) och upp +0,5°(justermöjlighet -1° till +2°).
Någon som har ett annat förslag och erfarenhet av stora rundnosar med relativt lågt placerad vinge osv osv.?

25 Nm club

Mvh Ulf

Lonsan

#124
Jaa...det blir i alla fall Hitec-servon[:I]

Nåväl, en skur med bilder:


<i>Kärran är alltså äntligen på benen!
</i>



<i>Här ser man lite av håltagningen i buken.</i>


<i>Altl kol och coola skruvar på plats.</i>


<i>När skallen på den röda M5:an poppat av vet man att det var en hård landning...</i>


<i>En stilstudie på motorfästet...</i>


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Mats_N


Lonsan

Ett mer lättöverskådligt dokument över projktet finner ni här: http://www.wattsup.se   (Fixade till länken //Peter)

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

\"The build is planned to be ready in spring 2012\"...

WTF ??

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Lonsan

#128
fixat! [:)]
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Houston we have a problem...![8D]
(Så här såg det ut på månen när Lunar Modulen hade dragit iväg...)

Image Insert:

69.26 KB



Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Sjukt bygge hittills och jag har redan börjat be om en lyckad premiär...må inget ont drabba denna tingest, amen![^]

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Kalle_Flygare

Glömske karl har säkert läst det eller missat det men hur många celler kommer Lonsan flyga sin raket på?


Blivande IMAC flygare!
 

Lonsan

Siktet är inställt på:

3 parallella paket á 14s4350 30/60 C
Total kapacitet 13050 mAh alltså.

Om det skulle dyka upp celler av godtagbar kvalitet i kapacitet
+6000 mAh så skulle det kanse vara ett smidigare alternativ.
Då skulle man klara sig med 2 packar parallellt.

Å andra sidan så är det 3-delade systemet inte dumt
då 2x4350=8700 mAh skulle passa perfekt till en så kallad 100cc-kärra[:p]

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Mats_N

quote:
Originally posted by Lonsan


Å andra sidan så är det 3-delade systemet inte dumt
då 2x4350=8700 mAh skulle passa perfekt till en så kallad 100cc-kärra[:p]

25 Nm club



Härligt att du redan har nästa projekt i åtanke! VAD Vad vad???

Mats
P=U*I

Aerobat

Var på studiebesök i labbet i söndags. Detta bygge måste vara ett av de mest high-tech artade i landet?
Grymma prylar och det ska verkligen bli kul att se den i luften.

//Ulf S
Mvh Ulf