Författare Ämne: SU-26 40% electric  (läst 93914 gånger)

Utloggad paroos

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 2 922
    • Visa profil
    • http://www.mini-iac.se
SU-26 40% electric
« Svar #15 skrivet: 2010-03-07, 23:45:04 »
Nu snackar vi verkligen \"projekt\", modigt att ta dej an den, finns ju enklare modeller att få ihop...
Ser fram emot en mycket lång och spännande (kamp) byggtråd!

Lycka Till!

(Vågar inte ens tänka på hur strömförsörjningen kommer att se ut...)
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
http://www.autopartner.se

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 234
    • Visa profil
SU-26 40% electric
« Svar #16 skrivet: 2010-03-08, 09:16:02 »
Tackar tackar![:)]

Jo, det blir en del att göra men har byggt Airworld förut så det känns
helt OK. Ingen kognitiv dissonans här inte[:D]
Hmm, undrar var tyngdpunkten ska vara...manual, nä inte det nä...

Kommer att börja längst bak och jobba mig framåt då det inte
riktigt finns någon elmotor (ännu) som uppfyller mina våta
drömmar om 3-bladig skalasnurra (typ 38\")
Men kan nöja mig med 34\" eller 36\" också för att inte få för mycket
vrid att brottas med.[:D]

no more gassers 4 me
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 234
    • Visa profil
SU-26 40% electric
« Svar #17 skrivet: 2010-03-08, 22:43:41 »
Nu har jag vägt delarna som följde med, en ganska kort lista:



Vikten blev en aning över de grovt räknade 8,5 kg jag fick veta innan.
Dax att fila av alla nitimitationer...[B)]nä inte det nä OkEY då.

Utan grejor är TP alltså 322 mm bakom vingrörcentrum. Röret är
för övrigt placerat ganska långt från framkanten, har svårt att
tro att det är dess centrum som är korrekt TP-läge, snarare framkant av röret i så fall. Har efterlyst info om detta, får se om det nappar.

no more gassers 4 me
« Senast ändrad: 2015-03-30, 22:53:47 av Lonsan »
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad paroos

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 2 922
    • Visa profil
    • http://www.mini-iac.se
SU-26 40% electric
« Svar #18 skrivet: 2010-03-08, 23:32:29 »
Trodde du räknade ut TP i ett nafs...[;)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
http://www.autopartner.se

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 234
    • Visa profil
SU-26 40% electric
« Svar #19 skrivet: 2010-03-08, 23:40:43 »
Ja, jo det så klart [:I] men då måste jag sätta ihop och mäta
kärran men det ha jag inte plats till utan att köra ut båda bilarna ur garaget och dessutom är en tumstock bara 2 meter lång (de görs inte längre[:(])

no more gassers 4 me
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Larsson

  • Intermediate
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SU-26 40% electric
« Svar #20 skrivet: 2010-03-09, 16:26:06 »
quote:
Originally posted by Lonsan

Ja, jo det så klart [:I] men då måste jag sätta ihop och mäta
kärran men det ha jag inte plats till utan att köra ut båda bilarna ur garaget och dessutom är en tumstock bara 2 meter lång (de görs inte längre[:(])

no more gassers 4 me



Men om man mäter en vingpanel i taget och,,flyttar,,tumstocken på flygplanskroppen så borde det lösa sig...[;)]


Rpm
Rpm

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 234
    • Visa profil
SU-26 40% electric
« Svar #21 skrivet: 2010-03-11, 13:40:17 »
Nu har jag fått reda på tyngdpunkten, den ska ligga minst 35 mm framför rör-centrum. Så nu kan jag börja planera var utrustningen ska placeras.[:)]



no more gassers 4 me
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad Blomman

  • Intermediate
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SU-26 40% electric
« Svar #22 skrivet: 2010-03-11, 13:54:04 »
Skulle din motor vara för lätt kan du ju alltid skicka i lite bly.[:D]
/S.
« Senast ändrad: 2106-02-07, 07:28:15 av Blomman »
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 234
    • Visa profil
SU-26 40% electric
« Svar #23 skrivet: 2010-03-11, 16:28:45 »
quote:
Originally posted by Blomman

Skulle din motor vara för lätt kan du ju alltid skicka i lite bly.[:D]
/S.


Nä, jag fördrar att tynga med Lithium[:D]

no more gassers 4 me
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad dahlberg

  • Intermediate
  • ***
  • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
SU-26 40% electric
« Svar #24 skrivet: 2010-03-11, 16:34:45 »
quote:
Originally posted by Lonsan

Nu har jag vägt delarna som följde med, en ganska kort lista:



Vikten blev en aning över de grovt räknade 8,5 kg jag fick veta innan.
Dax att fila av alla nitimitationer...[B)]nä inte det nä OkEY då.

Utan grejor är TP alltså 322 mm bakom vingrörcentrum. Röret är
för övrigt placerat ganska långt från framkanten, har svårt att
tro att det är dess centrum som är korrekt TP-läge, snarare framkant av röret i så fall. Har efterlyst info om detta, får se om det nappar.

no more gassers 4 me



Skulle vara intressant att se formlerna för din beräkning

//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 234
    • Visa profil
SU-26 40% electric
« Svar #25 skrivet: 2010-03-11, 17:05:51 »
Så här:




no more gassers 4 me
« Senast ändrad: 2015-03-30, 22:54:39 av Lonsan »
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad dahlberg

  • Intermediate
  • ***
  • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
SU-26 40% electric
« Svar #26 skrivet: 2010-03-12, 09:23:46 »
Tack! ska genast göra en mall.

Ska bli intressant hur du löser motor infästningen på den här besten

//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 234
    • Visa profil
SU-26 40% electric
« Svar #27 skrivet: 2010-03-13, 15:20:14 »
Efter dagens lite risiga Extra-premiär är det dax med lite Hjärn-plåster.

Låt oss drömma...nedan en tjusigt fångad landningssekvens på just \"min\" SU-26 40%.
Fick kontakt med en kille i Tyskland som byggt detta plan redan 2003-2004. Som jag förstår så var det ett privatbygge där
 Airworld sedan köpte formarna.
Planet på bilden är byggt i enkel-laminat och har balsa-spant i stället för Herex-sandwich.








no more gassers 4 me
« Senast ändrad: 2015-03-30, 22:54:59 av Lonsan »
4-takt :-)
2-takt :-(

Utloggad imacse_peter

  • Forum Admin
  • Administrator
  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 1 249
    • Visa profil
    • http://www.mini-iac.se
SU-26 40% electric
« Svar #28 skrivet: 2010-06-23, 22:58:56 »
Kanske dags att modda signaturen lite[:I]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Utloggad paroos

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 2 922
    • Visa profil
    • http://www.mini-iac.se
SU-26 40% electric
« Svar #29 skrivet: 2010-06-23, 23:35:59 »
Jaaaaahaaaa....[^][^][^]
Han \"är där nu\" min vän Lonselilonsan!

Man brukar ju säga \"Wake up and smell the coffee!\"
Men i detta caset luktar det mer bensin tycker jag...[:D]

Okej okej...har ju hela resten av flygsommaren, kommande inomhussäsong, etc på mig att tracka stackarn så jag sparar mig.

Play it safe man: 3W 210 Boxer! (3W 210 CS TS! The best a man can get, drar allt från 34 till 36 tum.)
Grymmaste kvalitén, driftsäker, mega power, enkelhet.
A no contest i min bok.

Stay away från alla 4 cyl alternativ, oavsett tillverkare!!!!
Baaara en massa extra klydd.

Enda vettiga alternativet, nya ZDZ 210 B2RV-J, -J motorerna är grymt fina, genomarbetade och riktiga monster i styrka. Slidmatning är inte heller dumt...

Oj oj snacka om lyx-problem![8D][8D]

Welcome back to the REAL world of GAS power![}:)][:p][8D]

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
http://www.autopartner.se