SU-26 40% electric

Started by Lonsan, 2010-03-07, 13:43:34

Previous topic - Next topic

Lonsan

Jaså?

Från sida 4 i 17880/Printed 01/10: \"Peak current-20 amps Note: Each battery input is regulated to 5.9V,
and are each capable of 10 amps output, for 20 amps combined current.\"

Men å andra sidan, manualen kan ju ha fel, den nämner t ex inte 7.4 V läget. Kan det vara så
att det blir fler A om man väljer 7.4V?

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#211
Lite Rx-strömövningar.

Jag tänker köra 2 st 2s LiPo (á 1600 mAh) för att kunna utnyttja 7,4 V läget
på AR9200.
För att slippa ladda dem och för att hålla nere nödvändig kapacitet
har jag skaffat 2 st HV BEC-kretsar.



Eller switchregulatorer för att vara helt korrekt.
De klarar bara att ge 1 A men tål upp till 60 V in,
vilket inte är helt vanligt, tyvärr. Utspänningen är ställbar från 2-14 V
vilket gör dem väldigt användbara till annat jox också.
De kommer alltså att stödladda så fort drivbatteriet är inkopplat.
Eftersom jag aldrig provat dessa prylar och detta fabrikat så
tänker jag stoppa in ett antal dioder som skydd mot diverse tänkbara fel
på enheterna.
På utgångarna sätter jag dioder så att Rx-ackarna inte ska kunna laddas ur av
dem och på ingångarna så funkar dioderna mest som en säkring om det skulle
bli någon kortslutning internt.










25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Mats_N

Har du testat dioderna tidigare...

Mats
P=U*I

paroos

[8)]WTF!

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by Mats_N

Har du testat dioderna tidigare...

Mats
P=U*I



Vad menar du?[?]

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Är det där det nya Unlimitedprogrammet[:D]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba



//Micke


Mats_N

quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Mats_N

Har du testat dioderna tidigare...

Mats
P=U*I



Vad menar du?[?]

25 Nm club




Med tanke på nedan, kan det ju vara bra att veta om dioderna funkar.
quote:

Eftersom jag aldrig provat dessa prylar och detta fabrikat så
tänker jag stoppa in ett antal dioder som skydd mot diverse tänkbara fel
på enheterna.




Mats
P=U*I

Lonsan

Ahh, du menar så!
Har inget värde tillgängligt just nu men uppskattar MTBF för en väl vald diod under dessa förhållanden till kanske 1000000h medan en fullt belastad switchregulator kanske bara ligger på några tusen timmar. För att få ett allvarligt fel måste båda delarna falera. Om ett enkelfel uppstår och uppmärksammas direkt efter ett flygpass så är det mycket låg risk. Det ena felet (att regulatorn inte laddar) har jag en indirekt indikering på genom PowerBox men, den funkar ju så att den drar ut batterierna så att de hela tiden ligger på samma spänning vilket gör att man kan missa felet. Lösning att överväga är att sätta en lysdiod på varje regulators utgång för att se att de funkar. Detta hjälper tyvärr inte mot scenariot att dioden har ett avbrott och inte heller mot att dioden är kortsluten. Det sistnämda kan tyvärr leda till att LiPo överladdas (om 8.6 V används). En annan obehaglig felmode är om regulatorn skulle få kortslutning från in till ut. Då kommer hela drivackens spänning att påföras Rx LiPo, hmm. Känns som ett överspänningsskydd i form av zenerdiod och säkring (ev PTC) skulle kunna vara en treat mot detta. Tusan vad det blev komplicerat! Jag kör switchad BEC i en massa kärror, undrar hur de är säkrade mot sådana fel? Slutar de att funka så finns det ingen livlina alls, här har jag ju ändå batterier till Rx som räcker ett antal flygningar.
Har redan ringt Dimension Engineering en gång ang hur regulatorerna uppför sig vid överbelastning. Ska kolla igen med dem vilken switchlösning de använder, det finns en lösning som potentiellt kan koppla ihop in med ut om oscillatorn stannar med ledande switch medan en annan lösning har en kondensator imellan som gör att utgången DC-mässigt är isolerad från ingången och därför \'fails to shut down\'

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paho

Och jag som har klurat på om jag ska ha en eller två accar till min tändning (bensinare)[:)]
Ska bli kul att se ditt plan i sommar.

/Patric
/Patric

Lonsan

quote:
Originally posted by paho

Och jag som har klurat på om jag ska ha en eller två accar till min tändning (bensinare)[:)]
Ska bli kul att se ditt plan i sommar.

/Patric



Eftersom bensinmotorer i IMAC ändå tjuvstannar uppskattninsvis var 10:e till var 50:e driftstimme av oftast okända (?) orsaker så kan jag inte se hur dubbla tändackar skulle statisktiskt skulle ge en märkbar förbättring av detta.
Att motorer tjuvstannar är ett faktum som varje modellflygare
är medveten om och har en viss beredskap för. Däremot att RC-anläggningen slutar funka är väldigt svårt att kompensera för
och tillförlitlighetsmålet för den måste rimligen sättas mycket
högre. Jämför med en bil. Motorstopp...ganska ofarligt. Förlorad styrning eller förlorade bromsar...[xx(]!

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Just det, en bra skött bensinmotor stannar alltså inte ofrivilligt ens en gång per säsong![^]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

#221
quote:
Originally posted by paroos

Just det, en bra skött bensinmotor stannar alltså inte ofrivilligt ens en gång per säsong![^]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar




Ja, så bra kan det faktiskt vara, helt rätt tolkning!
Men i snitt ett pga RC-problem borttappat plan per säsong och person är för mycket, eller hur?

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by paroos

Just det, en bra skött bensinmotor stannar alltså inte ofrivilligt ens en gång per säsong![^]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar




Nä, så bra kan det faktiskt vara, helt rätt tolkning!
Men i snitt ett pga RC-problem borttappat plan per säsong och person är för mycket, eller hur?

25 Nm club



Försvann det inte ett fullt styrbart elflygplan under sista tävlingen.[;)]
/LOL

Lonsan

Ska man räkna med pilotfel så brakar hela tillförlitighetsberäkningen ihop...

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Tobbe O

Min QQ Yak med DA-50 som jag flygit 388st 12min flygningar med på
3 sommrar har jag haft 3 motorstopp på och det var första sommaren.

Min SU-26mm med DA-85 52 flygningar utan stopp och så har jag ytterligare en QQ Yak med DA-50 som gått 38 flygningar utan stopp.

Kan det bli bättre med el? Kanske skulle det vara att risken för motorstopp minskar när man mest står i depån och ladar ackar[:D]


//Torbjörn Olofsson
//Torbjörn Olofsson