SU-26 40% electric

Started by Lonsan, 2010-03-07, 13:43:34

Previous topic - Next topic

Lonsan

QQ Yak, MTBF[ofrivilliga motorstopp]=25.9 h.
Total dina 3 modeller: 31.9 h. (antaget 12 min flygningar)

Givetvis kan det bli (och är i mitt fall) bättre tillförlitlighet på ett elektriskt drivsystem men det är inte driftsäkerhet på flyplanets motor som denna utsvävning i min byggtråd (ja, jag vet, jag själv som drog igång det[:I])handlar om.
Det det handlar om är hur man tillser att livlinan, dvs RC-anläggningen, får högst
möjliga tillförlitlighet.

Min statistik från min korta bensinkarriär (ej loggade timmar, bara uppskattning)
ca 60 flygningar á 10 min, 3 stopp. MTBF: 3.3 h.
Befann mig nog fortfarande på väg upp på inlärningskurvan när jag till
slut terminerade min QQ Yak...[;)]

När det gäller definitivt motorstopp (omstart ej möjlig trots ström kvar) på en elmotor så har jag nog bara haft det 3 gånger på 20 år. Det var alla gångerna i helikoptrar.
Första gången var det en borstmotor där kolet fastnade så att det inte kom ström till motorn. De andra 2 gångerna var det överbelastning så att reglaget stängde av pga
för hög värme. Det har hänt i ett och annat flygplan också men det har då gått att
starta motorn igen i luften inom några sekunder, dvs ingen nödlandning eller krasch.
Jag loggar inte flygningar men grovt räknat så ligger jag därmed på ca 50 h mellan
mina stopp över mina ca 20 år med elflygande. Om jag bara räknar mitt IMAC-flygande (3 år) så har jag haft 0 stopp på ca 500 flygningar med 3 olika plan.


25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#226
Nåväl, åter till projektet.
<b><font color=\"green\">
EDIT: Ehh, grönisarna härmed till salu... bytte liksom koncept...</font id=\"green\"></b>[:I]
Här lite <b><font color=\"limegreen\">green energy</font id=\"limegreen\"></b> till mottagaren:



Också lite [}:)]<b><font color=\"red\">mean energy</font id=\"red\"></b>[}:)] till motorn[:D]



25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Som 3 bilbatterier med sig upp...galet![}:)]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mats_N

quote:
Originally posted by paroos

Som 3 bilbatterier med sig upp...galet![}:)]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar




Vissa tar med bilbatterier, vissa tar med motorsågsmotorer, man tager vad man haver [:D]
Huvudsaken är att proppen snurrar så vi kan flyga!

Mats
P=U*I

Lonsan

#229
Ahh, en milstolpe i projektet avklarad[:)]

11.2 kg batteri (bto) 10.3 kg (nto) fiskades upp idag hos ICA.

Det börjar komma tillbaks lite inspiration att bygga nu...



Stort tack till Jocke/Wattsup.se.
Omdöme: enastående!

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Häftigt Lonsan!!!
Vad blir det för ärtor till den PUNCHEN.[;)]
/LOL

paroos

Holy Shi...[8)]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Häftigt Lonsan!!!
Vad blir det för ärtor till den PUNCHEN.[;)]
/LOL


Ärtorna hämtas på mässan in Karlsruhe...så du blir en av de första att beskåda[;)]

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

[?]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


Lonsan

#234
Rx-försörjningsenhet klar.

Ström 16/50 A. (kont/peak)
För 2 x 2s-LiFe eller 2s-LiPo
Underhållsladdning från drivbatteri;
  max 10-60 VDC in (3-14 LiPo)
  laddström 2 x 1 A
Softswitch 77 A/6 mohm
Vikt 52 g













25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Imponerande[:)]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


Aerobat

Lonsan= Mr Hi tech[:)]
Mvh Ulf

Mikael_Ingemarson

quote:
Lonsan= Mr Hi tech



Å ja som trodde han körde Multiplex[?]

Aeroparts

Häftigt Lonsan.
Har du sett MPX nya fartreglage med backup batteri möjlighet till mottagare och servo samt inbyggda sensorer för rpm, temp, Volt, Ström/kapacitet tyvärr bar max 80 Amp kont.
/Lennart

Lonsan

Oj, faktiskt missat att de kunde användas som Rx-batteri backup också.

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår