SU-26 40% electric

Started by Lonsan, 2010-03-07, 13:43:34

Previous topic - Next topic

dahlberg

Jag kan ha fel men tar du inte i alldeles för mycket nu?

Jag är väll inte den mest erfarna bensin flygaren men enligt mina mått så skulle du få mega power med en 3W 170 XiB2 CS TwinSpark i den kärran 19.7hk. Hovrings prestanda vid under halv gas.


//Håkan
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Casselby

Gött mos! Säg till mig när du skall hoppa på den stora SU:n! Det vill jag inte missa.....[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
 

yak55sp

Hej

En sån här blir perfekt för dig lonsan.ZDZ 210 RV-JS
Både bensin och el på samma gång.

Hur bra kan det bli eller?[:p]





Image Insert:

38.1 KB

Image Insert:

61.18 KB

Kanske en sån här.
Då kan du köra med en stoooor propeller![}:)][}:)]



Image Insert:

40.41 KB
ZDZ 420 RV-J Växlad.

//Ulf
//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Speedbird

#33
quote:
Originally posted by Lonsan

El-ångest...[V]

Jodå govänner, det har drabbat mig efter tävlingen i Brännebrona
där jag faktiskt bottnade acken i en Sportsman omgång...
Ett par väl saftiga (fullgas) trimrundor och en break bidrog såklart
men gav mig ändå en tankeställare...[:0]

Har kommit till följande tråkiga insikt:

För att flyga en given sekvens så måste planet klättra X antal meter.
Då kommer planet att förbruka energi i proportion till sin vikt och antalet
meter som det måste stiga.
Om man väljer ett större plan kommer man troligen att flyga större.
Om planet väger 2 ggr så mycket och är 1,5 ggr så stort så går det alltså åt 3 ggr
så mycket energi för en sekvens med samma proportioner spännvidd/manöverstorlek.

Faktumet att verkningsgraden ökar något och relativt luftmotstånd minskar med större plan
och drivsystem bedömmer jag som marginella, tyvärr.
Ett eldrivsystem med god (men inte brutal) prestanda och flygtid kommer att väga ca 9 kg och ge en startvikt på kärran på 21 kg.

Så nu till (huuu...gulp) mer fossila alternativ för min SU-26:a...jag behöver HJÄLP!

Till att börja med, STOR snurra vill jag ha, minst 32\" men helst 34\"
Vill hålla varvet rimligt, alltså behövs det VRID!

Kandidater:

DA-200
3W 210 twin
3W 220 B4
ZDZ 210 twin
Mintor 220 (B4)

Både ZDZ och 3W 210 twin listar upp till 34x14 som prop vilket tilltalar mig.
Men en 4:a hade varit trevligare och borde förutom mycket lägre vibration
också ge något lägre och säkrare tomgång.

Viktmässigt så kommer 3W 220 B4 med sina 6200 gr att kräva 200 gr bly längst bak (!)
medan resten av fältet (med ca 5 kg vikt) att kräva en del planering och ev några hekto
i nosen.

Sen var det detta med driftsäkerhet, startsvårigheter, pris och service.
3W och DA verkar lättstartade och driftsäkra, i alla fall i de storlekar som
är på plattan idag i IMAC. ZDZ verkar ju lite tjuriga och Mintor vet jag inte ett dugg om.

Råd mottages tacksamt!



no more gassers 4 me



Nääää ! !  
inga återfall till 2takts prylarna nu Pontus ! !
du vet ju hur det går, och att hoppa på kärran är inte lösningen, [xx(]

Den kärran skriker ju formligen efter en rund motor,  
tycks ju flyga bra med denna också...


ja just det sen var det de här med driftsäkerhet och så ska det ju va lättstartat,
då finns det bara ett allternativ... [8D] electric power [:D]

jo jag vet att det blir tyngre och dyrt...
men några startproblem lär du inte få...  

/Perra
 

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Glömde nämna, jag behöver den akustiska återkopplingen, el är för tyst börjar jag inse.

no more gassers 4 me???



[^]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

#35
Ett landställ börjar ta form.
Hållt på i 2 dagar, blir klart i morgon.
Mycket jobb blir det med vacuum och balsakärna med stående fiber.
Verkar bli löjligt lätt, just nu väger det 450 gram.
Efter trim troligen 400. Sen ska det på 2 lager kolfibertstrumpa.
Tror att totalvikten hamnar på ca 550 gr. Vad väger ställen till 37% Krill 55:orna egentligen?[?]



Efter 3 månaders väntan kom det hjul till besten idag.
Märke FEMA, ganska hårda skumhjul med glasfibernylon nav med alubussning med 8 mm hål. Styckvikt: 310 gram[:0]





no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#36
Varför köpte du inte Sullivan Sky-lite, Hangar 9 Pro-lite eller Du-Bros large scale hjul?
Finns att få överallt och på nolltid.
Ex. Du-Bro 4,5\" = 114mm, väger 105g...
Eller om du vill ha det värstaste Du-Bro som e lite smalare för att få lättare plats i wheel pants och som e luftfyllt med ventil, 180g.
\"Tested on planes over 50Lbs\"

Blev ju klart förvånad när mr. \"jaga vikt\" som gör eget KF ställ o.s.v. köper 620g hjul!?!?[B)]
//Patrick



Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

skylite 6\'\' 332 gram... :(

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#38
Hmm, går inte in i ugnen, har ingen bastu och känner ingen pizzabagare[:(!]



Två byggmästare kom med idéer..



Oj så bra det blev!



no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#39
Hmm, dessa väger bara 100gr/ styck för diameter 150.
Frågan är om de håller, verkar som det är samma fälg
till alla storlekar 100/125/150.



no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

6 Tum!??

Varför skall du ha skottkärrehjul på en stackars modell?

4,5\" = 11,4cm hjul räcker väl mer än väl?
Eller om man verkligen vill överdriva 5\".

Till min nästa modell som ju är hyggligt stor skall det vara 4,5\".

Vad har ni andra för storlekar på era?

//Patrick


Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Hmm, dessa väger bara 100gr/ styck för diameter 150.
Frågan är om de håller, verkar som det är samma fälg
till alla storlekar 100/125/150.



no more gassers 4 me???



Frågan är omöjlig, om vi inte får veta vad det är för fabrikat![:D]

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Kavan, har beställt dem nu.

Enligt min referens så är 40% av originalhjulen 151,22 mm.
Spinner om så önskas blir i 40% Ø175xL204.
Och proppen...38-39\" sådär ungefär.

Konstigt att en 46% bara ska ha 4 1/2\", fullskala blir det bara 250 mm.
Men en bipe landar väl med ganska mycket lägre fart, både fullskala och modell.



no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#43
Vikten blev 600 gram. Ca 3% av modellvikten alltså.
Något 10-tal gram att trimma bort i ändarna kvarstår.




En första grovinpassning:



no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#44
Håller helt med Lonsan, varför skall alla envisas att ha för små hjul när nu allt annat blir större och större så skall man helt plötsligt ha pyttesmå hjul. Inte undra på att landställen får stryk, med större hjul så minskar dessa belastningar mycket.
På ett riktigt plan i denna storleken har 99% 6.00x6 däck och fälg eller om det är en öststats maskin så har de 420mm däck och 150mm fälg och sporren är minst 200mm däck diameter.
Så redan en 1/4 scala maskin har ett sporrhjul på 50mm.
Har du sett denna Lonsan?
http://www.youtube.com/watch?v=r5Vgyz_74pQ&feature=player_embedded
/Lennart