SU-26 40% electric

Started by Lonsan, 2010-03-07, 13:43:34

Previous topic - Next topic

imacse_peter

quote:
Originally posted by Mikael

Stort grattis P!

Hade förmånen att vara med på premiären -syns ju inte på bilderna, men extremt trevlig ljudbild as well! Klart bästa elljudet jag hört!

/mikael



[:D] Men du kommer att höras på filmen...

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Jocke

Grattis Pontus!!
Japp Ulf,lille bror nu[;)]
//Jocke
 

Lonsan

#332
Hej[:D][:D]!

Det va minsann gött[^].
Jo, med till Sunne.
Hemligt, nä, då inte så värst, började fundera i går om det var läge, tog en
lång sovmorgon, inget stress och så vart det plötsligt läge.
Lite skakis precis innan men hellugn sen, den var liksom som en korsning mellan
heliumballong och strykjärn, lätt som tusan på vingen men ändå orubbligt stabil.
Aningen baktung, den gick spikrakt både inverterat och icke inverterat.
Baktunga märktes inför landning, den kom inte ner när man drog av utan
tappade fart bara vid avdrag. Fick trimma dyk några snäpp för att
få en behaglig landning.

Lite kludd med loggern tyvärr, fick inte någon strömmätning, bara varv, ackspänning
och throttle.
Ser att jag gett 88% gas som mest vilket gav 4800 rpm. Om någorlunda linjäritet
kan antagas för de sista 12% så borde det kunna ge ett varvtal på 5400 rpm.
Kärran gick ganska sakta tyckte jag men å andra sidan så gasade jag inte mycket
men tror nog att jag ska kräva att få den \"rätta\" snurran ändå med en 15-16\"
stigning i stället för de 14\" som där är nu.


Update: nu även temperatur på reglaget.

\"25 Nm club\"
<b>MPX Royal Pro 16</b>
<font face=\"Impact\"><font size=\"4\"><font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"></font id=\"Impact\"></font id=\"size4\">
<font face=\"Arial Black\"><font size=\"4\">Hitec</font id=\"size4\"></font id=\"Arial Black\">
<i>Autopartner.se</i>
Max 300 tecken, 272 återstår

imacse_peter

Och så filmen då...



// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Lonsan

Jippieee!

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

[:)]Grattis Pontus, du har verkligen pushat på gränserna[}:)]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


Speedbird

#336
Grattis Pontus ! !

Mäktigt ! [8D]

/Perra
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

Grattis Pontus ! !

Mäktigt ![8D]

/Perra



Ska vi ta dragkampen MOKI vs Pletti i Sunne, det blev ju aldrig av på Gotland?

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#338
quote:
Originally posted by Lonsan

Ska vi ta dragkampen MOKI vs Pletti i Sunne, det blev ju aldrig av på Gotland?

\"25 Nm club\"


The future is electric flying... [:p] [8D]

/Perra
 

Lonsan

Micro update:

Fyllde upp batteriet efter gårdagens flygning.
Det gick i 2970 mAh.
Det är 22,75% av tillgängligt eller 28,43% av 80%...ja ni fattar?
Flygtid var drygt 4 min start till landning, enligt timern hade
jag använt motorn 2:53. (tid för mer än 30% pådrag)
Så då kan vi räkna om detta till motortid för 80% kapacitetsuttag:
2:53 / 0,2843 = 10:08
Normalt har jag ca 7:30 i motortidsuttag när jag tränar (ger ca 10 min i luften)
och 4:30 till 5:30 under tävling 2 sekvenser.
Nu flög jag väldigt lugnt så förhållandet 10:08 till 7:30 är nog inte
så riktigt så bar som det ser ut när man börjar nyttja powern lite mer.

Lite off-topic info:
Programmerade om min stora laddare idag och fick då också
ut lite statistik. Total sett hade jag laddat mina 11s till Extra\'n 192 ggr.
Typiskt kapacitetsuttag runt 70%.
I praktiken har jag nog laddat drygt 50 ggr ytterliagre då jag
då och då laddar med en \"vanlig\" laddare.
Så, att +100 cykler inte är något problem är härmed validerat.
Enligt vad som sägs ska det finnas lika mycket liv till i dem, frågan
är nog bara om det blir jag eller någon annan som får slita ut dem...

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Grattis Pontus, nu är det bara att slå på Ryska Nationalsången på hög volym och dricka vodka....Big Russki[:)][:)][:)]
//Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

#341
Hur avslutar man en byggtråd?

Nu flyger den ju men den fick lite dekor ikväll i alla fall_:



<b>MPX Royal Pro 16</b>
<font face=\"Impact\"><font size=\"4\"><font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"> Predator 50/6</font id=\"Impact\"></font id=\"size4\">
<font face=\"Arial Black\"><font size=\"4\">Hitec</font id=\"size4\"></font id=\"Arial Black\">
<i>Autopartner.se</i>
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#342
Tjusigt Lonsan.
Nej, Nej en \"byggtråd\" avslutas inte bara för ett luftdop, det är det ju då det riktigt intressanta börjar.
Hur flyger den[?]
Hur fungerar det[?]
Håller det i längden[?]
Modifieringar[?]
mm,mm
/Lennart

paroos

quote:
Originally posted by Aeroparts

Tjusigt Lonsan.
Nej, Nej en \"byggtråd\" avslutas inte bara för ett luftdop, det är det ju då det riktigt intressanta börjar.
Hur flyger den[?]
Hur fungerar det[?]
Håller det i längden[?]
Modifieringar[?]
mm,mm
/Lennart



+1

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ah, så sant :-s

En sak fick lite stryk, sporren. Den hade glidit i sidled en bit, hålls fast med en skruv i framändan men bakåt sett så kläms den nedåt av ett överfall med 2 skruvar. Insåg att problemet var att när sporren belastas så buktar kroppen inåt (sporren är monteras inne i kroppen, ej utanpå/under som på de flesta IMAC modeller). Mod blev större brickor.
Under provflygningen körde jag med ackplattan i främsta läget (+12 mm) men lite mer framtungt behövs så idag kasade jag fram ackarna på själva plattan ytterligare 16 mm (vilket gör ca 4 mm på TP). Får se om det ger märkbar skillnad i Sunne. 4 mm är bara dryga 0.5% av rotkordan...behövs det mer får det bli +50 gr i motofästet genom att införa genomgående M4 även i de 3 minst belastade strävorna. Ger 1.5 mm framåt till. Sista åtgärd om det visar sig nödvändigt är att göra bafflingen av något tungt (blyplåt?). Ja, sen har jag tunga hjul liggande också, med PEMA hjulen a 300 gr matar jag fram TP 2 mm till.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår