SU-26 40% electric

Started by Lonsan, 2010-03-07, 13:43:34

Previous topic - Next topic

Lonsan

Kort update:

Flytta fram TP 4 mm till (det var allt som hände när jag flyttade mottagarackarna en halvmeter framåt)
Hjulkåpor på nu också.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Äntligen pallade jag att IMAC-fullända...instrumentpanel nu på plats:








Fick hem en väggprynad idag också:



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Javisst, glömde, instrumentpaneleriet totalvikt: 30.5 gr. Depron med glasfiber och laminerad utskrift
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Idag var det lite extra spännande att flyga denna maskin. Jag tycker den är fantastisk att flyga. Senaste ändringen är att jag flyttat fram mottagarackarna en halv meter. De är ganska små så det gör inte såå mycket på TP.
Nåväl, det var bara andra gången jag flög idag med denna mod.
Men...något blev fel, fick en skum ryckning först när jag gjorde några snabba opposite rollar. Sen jäklar, planet typ 500 meter bort på ganska låg höjd, inverterat. Funderar på att dra en negativ snap, vet inte om jag till och med gör spakrörelserna...men inget händer! Pushar för att stiga, inget, motorn verkar inte reagera på pådrag, kärran ligger nästan stilla på rygg nu. Drar skev för och nu rollar jag runt och motorn drar igen, puh!
Omedelbar landning, 2 blink på signal error. Konstaterar rätt snart att jag har väldigt spänningsfall när jag vevar med roderna, dippar långt under 5 V.
Har aldrig tidigare gått under 6V (jag kör LiFe celler, nom 3.3V/cell)
I samband med att jag flyttade fram ackarna tog jag 2 nya fabriksmonterade packar, förlängde med bara 1mm2 kabel. Nu har jag ryckt bort de punktsvetsade tabbarna och direktlödat kopparbleck mellan de två cellerna och satt på 2.5 mm² kabel.
Får hoppas det duger :-/, kulsligt var det i alla fall !


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#364
Tur det gick bra, men använder du inte dina telemetri möjligheter[?][?]
det är ju därför de finns.
/Lennart

Lonsan

Uppföljning.

Trots ovanstående förbättring av kablage area etc så har jag ändå haft i \"2 blink\" efter varje flygning. Det betyder att upp till 99 uppdateringar misslyckats (frame losses).
Påverkar inte flygningen om de kommer utspritt men det vet man ju inte.
Säga vad man vill om acceptabel nivå, jag ser det relativt hur det var från början, dvs inga blink alls.

Nåväl, tyckte inte om detta och funderade på om de långa kablarna till Rx ackarna kanske plockade upp störningar då de ligger framåt parallellt med drivackarna.
Grejen är den också att jag använde parkabel, dvs inte tvinnad. Igår tog jag tag i det och splittade kabeln och tvinnade den. Och se, efter provflygningar (2), inget blink!
Min slutsats är att även om 2,4 GHz länken i sig är robust så är grejorna i övrigt långt ifrån immuna mot ledningsburna störningar på lägre frekvenser som från eldrivning men säkert också tändsystem.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#366
99??? Möjligtvis 20-49 indikerade battery eller signal errors, var får du \"frame losses\" ifrån.
Har du kopplat in MULTImate eller Launchern och tittat??
/Lennart

Lonsan

Sorry, 49 var visst gränsen vid 2 blink. Frame loss är vad det kallas för på bl a Sprektum, drog slutsatsen att ett signal error motsvarar ett frame loss. Undrar lite om signal error innebär att bara en mottagare tappat kontakt eller båda varit utan signal samtidigt, vet du ?
Det viktiga för mig var dock att en konstaterad försämring mot ursprungsinstallation i aktuellt plan blev återställt igen med min åtgärd.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Nu är kärran åteställd efter den lilla kortslutningen.[:o)]

Passade på att flytta fram motorn 15 mm och klistrade på lite nosvikter. (vilket är att bryta mot en av mina starkaste principer, ja förutom det där med att lacka nagl...ja menar roderhorn)



Inne på min 4:e variant av hjul, tyvärr kom det två olika[:(!]
Nå\'n som är intresserad av ett (1) 5,5\" hjul?? Det är det spiralekrade
som jag inte ska ha. 250:-? (landar på ca 600:-/st med frakt och moms/tull) Snyggt sporrhjul kanske till fullskala? Axelhål specialbeställt till Ø8 mm.



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#369
Flest tittningar har denna tråd käre paroos
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Har ju glömt att lägga ut finhjulen monterade på Su-26.
Ser lite små ut dock.



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#371
Tänkte blåsa liv i den här plasthinken igen till 2015.
Investerat i nya LiPo av kolossalformat, 4 klossar á 7s9000mAh att konfigureras till ett sänke á 14s18000mAh. Ca 20% mer kapacitet till samma vikt som tidigare.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#372
Kände att jag ville förnya även fartreglaget.
YGE gör funktionssäkra, lätta och kompakta grejor som dessutom inte behöver uppdateras var 14:e dag med ny mjukvara. Bare å åk.
YGE 320 är en dubbelmacka av deras 160 A reglage men väger trots detta bara hälften av det reglage jag har i nu. Dessutom så peakar det på 460 A.
Det viktiga är dock viktbesparingen på ca 250 gr som ger 1,7% mer flygtid och även switchtekniken med active freewheel som minskar förlusterna i reglaget vid delgas, detta ger i sig drygt 1% ytterligare flygtid. Återstår bara att pumpa helium i hjulen och raka av mustaschen på pilotdockan...
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Operation modernisering påbörjad.
Viss skillnad på gamla o nya ESC
Max 300 tecken, 272 återstår

Par A


Oj... den till höger ser ut som delar av min elcentral till huset..... ;D ;D ;D

Utvecklingen går framåt.

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ