SU-26 40% electric

Started by Lonsan, 2010-03-07, 13:43:34

Previous topic - Next topic

Skymic

Hmmmmm.........påminner om någon sorts väderkvarn som kan alstra elekroner[:D]
Nu hoppas vi på att den visas upp i Tidaholm[:0]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


paroos

Holy cra...![8)]

Glöm inte meddela uppskjutningsdag!!
Jag tar semester om det krävs...[:p][}:)][8D][:0][:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Gotland är målet. Där ska det bli dragkamp med MOKI 250[:D][:D]


\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Kan du inte lägga något jämförande objekt bredvid motorn? Typ en femkrona, tändsticksask, eller i detta fallet, ett spädbarn eller kattunge! Den motorn är minst sagt brutal!!!
 

Kalle_Flygare

Fränt Lonsan!!!


/Kalle

Multiplex Royal Evo 9
HACKER
HITEC
 

Mats_N

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Kan du inte lägga något jämförande objekt bredvid motorn? Typ en femkrona, tändsticksask, eller i detta fallet, ett spädbarn eller kattunge! Den motorn är minst sagt brutal!!!



Tex ett badkar att jämföra med spinnern [}:)]

Undrar om den där grejen verkligen passar in under lågspänningsdirektivet, men cool är den!

Mats
P=U*I

Lonsan

#276
14s = 58.8 V fulladdat, så det går fint[;)]

Borde vara i garaget men...lite provmontage och foto först



Ganska bra mellanrum mellan propellerdisk och motokåpa:



Spinner påslängd:




Lite photshop för att visa tänkt läge på spinner och även trubbning av nosen (hål för kylning)




\"25 Nm club\"
<b>MPX Royal Pro 16</b>
<font face=\"Impact\"><font size=\"4\"><font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"></font id=\"Impact\"></font id=\"size4\">
<font face=\"Arial Black\"><font size=\"4\">Hitec</font id=\"size4\"></font id=\"Arial Black\">
<i>Autopartner.se</i>
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#277
Det ska vara mellanrum...



\"25 Nm club\"
<b>MPX Royal Pro 16</b>
<font face=\"Impact\"><font size=\"4\"><font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"></font id=\"Impact\"></font id=\"size4\">
<font face=\"Arial Black\"><font size=\"4\">Hitec</font id=\"size4\"></font id=\"Arial Black\">
<i>Autopartner.se</i>
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Gillar tidningen du har liggande på bordet. \"Han skapade första atombomben\" står det på framsidan och hade man öppnat så  hade säkert varit en bild på ditt ackpaket.

Skämt åsido, den här bara måste ses i luften. Bor i Ängelholm över sommaren och avståndet till Helsingborgsfältet är minst sagt försumbart!
 

HansE

Götterdämmerung!!!
Himmel und Plettenberg Modellmotoren!!!
Meine kleine Hacker A60 ist ein Kupéwärmer in deiner Zühkhoj!!!
/Hanz

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan


THE Torque Monster:




Motorn väger 2340 gram (160 gr lättare än förväntat[:p]),
propellerbladen ligger på 44 gr/st, dvs 132 gr totalt, inte illa för en 3-bladig 34.5 tummare[^]




Imponerande ! ! [8D]

Electrulux ringde och vill ha tillbaks sin tvättmaskins motor [8D] [:D] [8D]

[:0] 34,5\" 3blad... hmm... är det nu rätt skala diameter på den ?
jag tycker den ser lite liten ut till den motorn [:D]  

/Perra
 

Lonsan

Tyvärr fattas det 8 1/3 % på diametern för att vara skala men den är i alla fall inom 10% regeln. :-)


\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Tyvärr fattas det 8 1/3 % på diametern för att vara skala men den är i alla fall inom 10% regeln. :-)

hehe, coolt [8D]

/Perra
 

Ketil

#283
quote:
Originally posted by Mats_N

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Kan du inte lägga något jämförande objekt bredvid motorn? Typ en femkrona, tändsticksask, eller i detta fallet, ett spädbarn eller kattunge! Den motorn är minst sagt brutal!!!



Tex ett badkar att jämföra med spinnern [}:)]

Undrar om den där grejen verkligen passar in under lågspänningsdirektivet, men cool är den!

Mats
P=U*I



Lavspenningsdirektivet som var effektivt fra 01.01.1997 referer fra 75 til 1500 V for DC http://europalov.no/rettsakt/utkast-elektrisk-utstyr-bestemt-til-bruk-innenfor-visse-spenningsgrenser/id-348

For AC gjelder direktivet 50 til 1000V. Ut fra en regulator tilkoblet 14 celler har man vel max ca 43 V AC ?

Noen som vet noe annet ?

mvh
Ketil

 

Lonsan

Funderat på detta också.

Hittar inget specifikt i LVD om att 50 VAC är ett effektivvärde (RMS) och om det
i så fall är baserat enbart på ren sinusvåg.
Toppspänning på 50 VAC (RMS) sinus är ju ca 71 V. (RMS[sinus]=0,707 * Peak)

Det kan vara så att eftersom våra drivers (ESC) jobbar med block kommutering (i de fall jag känner till)
så ger detta att RMS = 0,8165 * Peak.
Om vi tar 14s * 4,2V * 0,8165 = 48,01 V(RMS)
För 15s: 15*4,2*0,8165=51,44 V(RMS)

RMS beräkning blockkommutering:

((1^2+1^2+0+(-1)^2+(-1)^2+0)/6)^0,5 =>

(2/3)^0,5 = 0,8165


Generellt används block kommutering för mindre BLDC och \"lågvolts\" applikationer
(dvs lägre än 50/75 V) medan sinuskommutering blivit i prinicip standard för synkrona servo- och asynkron-motorer för \"nätspänning\" (230/400VAC etc).

Block kommutering är enklare att implementera i en driver och med
en motor som är rimligt anpassad för detta så är förlusterna inte mycket större
än med sinuskommutering. Utstrålade störningar är större (radiated emission)
men så länge arbetsspänningen är låg så förblir nivåerna rimliga.

Sinuskommutering kräver en snabbare processor i drivern och
ger också något större förluster i drivern men mindre i motorn. Totalt
sett blir systemverkningsgraden (motor+driver) något högre
med sinus. Dock blir drivern något tyngre (mer effektförlust = fler trissor eller kylning)
Därför tror jag inte det är någon direkt vinst med det för modellflyg.(än så länge)
Däremot pågår det diskussioner bland de som bygger el cyklar, för dem
är det intressant med kanske 1 till 3% bättre verkningrad i utbyte mot
något eller några 100 gr extra vikt på elektroniken.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår