Vilken radio är bäst ???

Started by Kent, 2010-08-23, 19:29:20

Previous topic - Next topic

Kent

Har aldrig mixat nåt. Det låter lite mesigt [:)]

Tack föresten för alla synpunkter. Sitter just och pluggar DX8 manualen

Det är väl ingen mening och vänta på DX10, den verkar kosta minst det dubbla?

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Håller med om att det är mesigt med mixning.[8D] Speciellt på deltakärror, V-stabbar och helikoptrar.[;)] Det allra mesigaste är att mixa bensin och luft.[}:)]

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

quote:
Originally posted by Lonsan

Laddade ner manualen för DX8 för att få grepp om vad den kan. Allmänt sett är jag dåligt orienterad om vad dagens apparater kan..8
Blev lite besviken på mixmöjligheter och servokurvor. Saknade också servohastighet (kallas nog servo delay) Kan iofs .missuppfattat hur mixrarna funkar. Detta är i alla fall vad jag minst vill kunna göra
(och gör i dagsläget, dock inte riktigt allt på en och samma modell)

1 På skevroder vill jag kunna mixa in:
sida
höjd
gas
klaff

2. På höjd vill jag mixa in:
gas
sida (olinjärt, dvs pull oavsett om jag drar höger eller vänster sida)
klaff
skev

3. På sida vill jag mixa in:
gas
skev

Gasen behöver bara kurva med minst 5 punkter.

Fördel om alla andelar kan mixas in via flerpunktskurvor och inte bara som en linjär procentandel. Gör så bl a med gasandelen till höjd. Någon procent dyk läggs på från 25 procent till 0, resten av gas registret påverkar inte höjden alls. Likaså sida till höjd.  
Under första halvan av spakutslaget på sida så följer höjden med men över hälften och till max sida kvartstår höjden. Detta för att inte få allt för mycket höjd pålagt vid maxutslag som i en stall turn t ex.

Frågan är nu såklart, vilken sändare kan allt detta?

no more gassers 4 me???

Det mesta fixar en
MPX ROYAL PRO 9 med full telemetri för ca 5000:- eller så kan man ju köpa en beg MPX4000 och stoppa i en MPX 2,4 Ghz modul sedan är det förmodligen upp till användaren vad man vill mixa.
eller vad tror du Lonsan.[;)] enda nackdelen som vi hittat på RoyalPro är att de gjort det \"enkelt\" för användaren med färdiga mixkurvor vilket ger en liten låsning.
/Lennart

Kalle_Flygare

Jag kör en MC24 Mega Rom med Robbe/Futaba 2,4Ghz och jag är super nöjd!

Den klarar mycket och lite till. [:)]

Blivande IMAC flygare!

Lonsan

Kalle, Lennart...utan att ha fingranskat manualer så tror jag ni har rätt, både MC-24 och Royal Pro håller måttet.
MC-24 är väl närmast att jämföra med min MPX4000, en kompetent modulhottad oldtimer.
Just att det är modul och avsaknad av fjäderkraftjustering på spakarna är det enda den har emot sig rent användarmässigt. (Latency 70 ms, framerate 22 ms)

Royal Pro (2,4) är nog vad som är rätt egentligen och den ligger fint i mellanklassen prismässigt.
MPX har ju också spurtat när det gäller utbud av mottagare. Såg lite klent ut till en början.
Ja, det får nog bli en ny MPX ändå.

Tycker Kent ska överväga det också.
Tror till och med att man kan få manualen OCH menyerna i radion på svenska (?) Eller är den tiden över?

no more gassers 4 me???

Lonsan

Nu har jag granskat Royal Pro manualen. Utmärkt!
Den ligger en bra bit över klassikern MC3030 och når i allt relevant upp till MC4000.
DX-8:an akterseglad med hästlängder tyvärr. Det enda som talar för den är att jag har investerat i 11 st Spektrum mottagare redan >:(
Nåväl...jag orkade inte vänta på att MPX skulle bli färdig med 2,4 så då blev det Spektrum modul så länge då det
var det enda rimliga just då. Bara 1.5 år sedan...hmm.
Det ska bli spännande att se vad DX-10:ans manual.
Om den nu riktar sig mot den europeiska (läs tyska) marknaden så finns det hopp!
Det finns ETT spår till, att lusläsa JR 12X manualen. Men med tanke på vad en sådan pryl kostar så gäller det att den överträffar mina förväntningar big time.

no more gassers 4 me???

Kalle_Flygare

Jag har svenska menyer vilket är toppen! Vet ej om man kan få det längre? Kanske finns? [:)]

Blivande IMAC flygare!

Lonsan

Ni undrar kanske om alternativet...F\"@#b-a...nä, det går bara inte att förklara, det liksom krampar i synapserna. Beklagar, måste lämnas utanför min analys.

no more gassers 4 me???

Lonsan

Oj oj Oj, det blir bara bättre och bättre!!

Jag gillar starkt att JR 12X har låtit just gasttrimmen vara av klassiskt mekanisk utförande.
Inte lätt att hitta den kombinationen.

Men, eftersom MPX ROYAL PRO har 2 st skjutreglage strategiskt placerade på framsidan så kan man
utan problem mixa in det på gaskanalen med verkan bara på nedre delen av gasutslaget!! De ni!!

no more gassers 4 me???

Mats_N

Kan man inte köpa en 35MHz MPX Royal PRO (borde vara billigare) och byta ut modulen till en 2.4GHz Spektrum/DSM2 så kan du fortfarande använda din 11 Spektrum mottagare?

Mats
(Flygplansångest... Jajamen!)

paroos

Tror DX10an kommer att spöa 12X (eller minst vara jämbördig) på allt utom antal kanaler.

Alla Powerbox nya grunkor stödjer både Spektrum och MPX telemetri.

Men ni glömmer hela tiden att DX8 riktar sig till normalflygaren.
Där har den allt och lite till.
Återigen, vill man kunna göra allt möjligt och omöjligt får man öppna plånboken  x3 x4 mot DX8.

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Jaha, var står det att Spektrum med sin hittills mest avancerade sändare bara vänder sig till \'normalflygaren\'.?? Och vad är en normalflygare? Vi som tävlar IMAC kan inte räknas till den skaran, det bevisar i sig både detta forum men det finns också en hel del bildbevis från en liten träff hemma hos Herkules...;)
För er som känner er som mer än normalflygare vill jag alltså tipsa att öppna ögonen i stället för plånboken!
Ang Mats förslag så är det givetvis en lösning men då missar man tyvärr telemetrin, den vill jag gärna ha med i nästa steg. En lösning för min del skulle kunna vara att ta en Royal Pro 2.4 GHz och förse den även med en Spektrum modul. Så får det nog bli faktiskt!

no more gassers 4 me???

paroos

Spektrum är ett helägt Horizonhobby företag.
Än så länge är det JR 9503 (9kan), JR 11X och 12X som är High end sändarna de erbjuder och som riktar sig till de som har behov över det \"normala\".
Från mitten av kedjan och neråt är det Spektrums 6 och 7 kanalare.

DX8 lägger sig nånstans i mitten. Den har inte allt som en 9503 kan, men ändå vinner den på punkter som telemetri, snabbare + några nya helikopter funktioner. Så kanske kan man säga att den ligger jämsides med 9503 i utbudet.

Men visst, det är Spektrums mest avancerade radio hittills. I alla fall några månader framåt tills DX10 släpps.

Att DX8 vänder sig till \"normalflygare\" trodde jag var en självklahet?
Förstår inte riktigt hur du tänker Pontus?
Om en radio inte har de mest avancerade funktionerna, vem tror du den riktar sig till då?
Tror ex. ingen som behöver massor av helt öppna mixar med 7 punkts kurvor köper en radio som inte har det...eller?
Tror knappast att Spektrum räknar med det heller.

Håller med om att Royal Evo är en bra och prisvärd radio.
Dock inte speciellt användarvänlig. Det är ingen av de sändare som har mycket overkill funktionalitet tyvärr.
Den som kommit närmst hitills enligt min åsikt är Aurora 9, ganska avancerad och mycket användarvänligt gränssnitt och stor pekskärm.
(MZ14 har också ett trevligt gränssnitt)

//Patrick

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

paroos

Om jag omformulerar så kanske det funkar bättre:
Stryk normalflygare och ersätt med: Flygare med normala behov av funktionalitet.
Dvs som inte flyger stora avancerade seglare, Jet modeller eller komplexa skala modeller eller avancerade helikoptrar.
Dessa brukar kräva mycket special fuktioner, mixningsmöjligheter och många kanaler.
DX8 vänder sig INTE till den kategorin.

Kanske DX10 gör det, vi får se. Eller varför inte en framtida DX12 eller DX14!?
Men de sändarna kommer INTE att kosta under 4000kr inkl. mottagare, telemetrimodul etc.

En IMAC kärra faller lätt under normal användning.
Skev, höjd, sida, throttle, ev. choke o rök samt kanske några mixar och en throttle kurva.
Fixar man lätt på de flesta 7-8 kanalare.
Man kan ex. vinna sportsman cupen med en Futaba 7C...

Till en 50cc kärra går det 7 kanaler, och då har man lyxat till det med choke servo t.o.m. (eller ingen choke men killswitch)

Till en 100cc kärra går det, just det! också 7 kanaler, samma setup med en DPSI/Power box.

Till en 46% Ultimate går det, jahapp, bra med en DX8, du skall få se...[8D] (Med både rök och killswitch)

Livet börjar vid 46%!
//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

Lonsan

En Ultimate är ett bra exempel på när man verkligen skulle kunna dra nytta av en apparat med fler möjligheter än t ex DX8. Om det ska bli snyggt och hyfsat enkelt att baxa runt den alltså.

no more gassers 4 me???