Varför tävla?

Att börja tävla

Att börja tävla inom modellflyg kanske låter skrämmande och svårt för många. Lite grovt kan man väl påstå att tävla är ungefär som att flyga runt på hemmafältet fast under lite mer ordnade former. Att åka iväg på sin första tävling och hoppas på att allt löser sig efterhand kanske kan vara lite förhastat. För att det ska upplevas lika trevligt och positivt som jag tycker det är krävs det dock lite förberedelser. Inget konstigt alls utan bara att man vet lite om hur tävlingen går till och vad som kommer att hända.

Varför börja tävla

Jag tycker det finns många olika anledningar till att ta steget och prova på att tävla, t.ex. Utveckla sig själv som modellflygare Ha en målsättning med sitt flygande Lära sig nya saker, om modeller, motorer, olika tekniker mm Se vad de riktigt duktiga piloterna använder för grejor Träffa likasinnade Lärorikt att även komma ut och flyga på andra flygfält än hemmafältet Mäta sin skicklighet med andra Ha kul tillsammans med andra lika flygtokiga Ha kul, det är väl det som är den stora och viktiga biten med tävlandet. Är det inte roligt är det ingen större mening med det heller. Men, det ÄR roligt att tävla, testa så får du se ! Många kanske känner sig ha för lite kunskap eller skicklighet för att kunna vinna en tävling och avstår därför helt och hållet. Nu är det ju så att alla kan inte vinna och alla är barn i början. Tar man aldrig steget upp att börja tävla, ja då kommer man aldrig att vinna heller. Som ny deltagare i någon tävling förväntar sig ingen heller att du ska vinna och de enda krav du har på dig är de du själv ställt. Det är snarare så att övriga deltagare tycker det är kul med ett nytt ansikte och hjälper dig gärna genom tävlingen. Även om du får hjälp av andra är det ju bra att ha lite insikt om vad som väntar på en tävling. Jag hoppas denna lilla artikel ska avdramatisera det här med tävling och förhoppningsvis göra så att du känner för att prova på en gång i alla fall. För har du väl provat, ja då kommer du att fortsätta… I IMAC finns det fem olika svårighetsklasser. Från Basic upp till Unlimited som är svårast. Det första du får ta ställning till är i vilken klass du ska börja. Basic är nybörjarklassen och då är det ju naturligt att börja här. Även om du kanske tycker att Basic-programmet är för enkelt att flyga så är det en viss skillnad på att träna på hemmafältet och att tävlingsflyga på ett okänt fält. Nåväl, när du bestämt dig för vilken klass du ska tävla i är det dags att börja träna:

Träning

För att kunna göra bra resultat på tävlingen finns det inga genvägar, du måste helt enkelt träna. Träna på att flyga programmet, i olika väder- och vindförhållande. Det är inte alltid vindstilla på tävlingshelgerna (snarare tvärtom). IMAC är ju en bedömningssport så det gäller att träna på alla manövrar som ingår i programmet. Planera varje flygpass. Tänk efter vad du behöver träna på och gör det hela flygpasset. Behöver du öva på looping, kör loopingar en hel flygning, tills det börja sitta. Genomför ett flygpass som om det skulle varit en tävlingsstart. Det innebär att motorn ska starta när du (tävlingsledaren) vill. Flyg därefter programmet två gånger som man gör på tävling och gå ner och landa. Tänk dig att det är tävling och att alla manövrar bli bedömda. Blåser det sidvind, utmärkt. Träna på att flyga programmet i sidvind. Det är inte alltid det går att rikta upp flyglinjen på en tävling efter hur det blåser. Träna på att kompensera för sidvinden. Ha gärna en medhjälpare, som dels kan hjälpa till att läsa programmet när du flyger men som också kan ge kritik på vad du behöver rätta till i de olika manövrarna.

Modeller

IMAC är lite av en materialsport. Det finns ingen begränsning uppåt hur mycket pengar du kan lägga på en modell. Men som väl är så kan man inte köpa sig framgång genom stora och dyra modeller. Det är trots allt flygskickligheten som avgör till slut. I de högre klasserna, från Sportsman och uppåt, måste det vara en skalamodell av ett flygplan som tävlat i en IAC tävling. I Basic finns det inga krav på modellen, så det behöver inte bli kostsamt att prova på IMAC som tävlingsform. En modell som klarar av att flyga programmet, en lågvingad trainer t.ex, fungerar alldeles utmärkt. En duktig pilot med mindre bra modell vinner antagligen fler tävlingar än den mindre duktige piloten med den dyraste modellen. Du behöver inte göra några djupdykningar i plånboken för att prova på IMAC, du har säkert redan en modell som klarar av Basic-programmet och där finns som sagt inga krav på modellen.

Förberedelser

Nu när du har en modell och tränat lite på att flyga programmet är det dags att fundera på första tävlingen. Dessa förberedelser avgör också vad du kommer att tycka om tävlingen. Glömmer du t.ex. att få en vägbeskrivning och missar din första start på grund av att du kör runt och letar efter fältet så får du inte direkt någon bra start ! Tag kontakt med kontaktpersonen för tävlingen i god tid och anmäl dig. Få en vägbeskrivning och tag redan på när ni ska samlas för genomgång första tävlingsdagen. Kolla även upp vad det finns för resurser på fältet, laddningsmöjligheter mm. Ha kontroll på din utrustning. En motor som är svårstartad när du tränar blir garanterat inte lättstartad när det är dags för tävling. Det är tillräckligt nervöst med första tävlingen utan att behöva bekymra sig om att ”kommer motorn att starta?” Tag gärna med lite extra verktyg och annan utrustning som kan komma att behövas, som t.ex. extra glödack, glödstift, propellrar, servo etc. IMAC-tävlingar löper oftast över en helg, så någon form av boende måste också ordnas. Tävlingsledaren kan säkert hjälpa till med detta. Tag med en presenning som tillfälligt regnskydd för modellen om det skulle komma en skur. Glöm inte dokumentation för modellen, för att intyga att det är en skalamodell, (gäller ej Basic) Åk i god tid så att du anländer till tävlingsplatsen utan att behöva stressa, helst dagen innan. Hinner du göra en träningsflygning på tävlingsfältet för att bekanta dig med flygområdet samt start och landningsinflygning är det mycket värt.

Tävlingen

Som sagts tidigare så är det bra om du kan vara på tävlingsplatsen i god tid så att du i lugn och ro kan montera ihop modellen och testa att allt fungerar som det ska (glöm inte frekvensklämma) Själva tävlingen börjar med en ”briefing”. Det är då tävlingsledningen hälsar alla välkomna och berättar om tävlingen, väderprognoser, flygområde och annan viktigt information. Under en IMAC-tävling flygs det i flera olika klasser i tur och ordning. Man flyger varje klass så många omgångar som man hinner med under helgen. Från Sportsman och uppåt flygs det även ett ”hemligt” program. Det är ett program som är gjort specifikt för en tävling och som de tävlande får ta del av minst en timme innan det är dags att flyga omgången. Naturligtvis får man inte provflyga programmet innan, utan bara ”torrflyga” och tänka sig in i hur det ska flygas. Se till att du har en medhjälpare som hjälper dig vid start av motorn samt att läsa flygprogrammet. Har du ingen medhjälpare så fråga någon av de övriga tävlande som säkert hjälper dig. Det är vanligt att man hjälper varandra, både med att starta motorer, trimma in motorerna och även som läshjälp för programmen. När det flygs i de andra klasserna som du inte tävlar i, passa på att gå runt och titta på modellerna, prata och fråga övriga piloter om råd och tips. Naturligtvis tittar du även på hur andra flyger och det lär man sig också mycket på. Efter dagens tävlingsflygande kommer det förhoppningsvis ut en resultatlista och du kan se om du har presterat ungefär som du trodde. Stirra dig inte blind på resultatet utan koncentrera dig på att fullfölja tävlingen med modellen i behåll. På kvällen kanske arrangören har ordnat med någon gemensam grillning eller liknande som brukar vara mycket trevligt. De flesta tävlande bor oftast på själva flygfältet, i klubbstugan, tält eller husvagn. Det brukar alltid bli en trevlig och gemytlig kväll. (Tänk dock på att det kommer en tävlingsdag tidigt nästa morgon så ha inte allt för kul. 😉 ) Glöm inte att ladda accar i modell och radio över natten om det skulle behövas. Dag två flyter på ungefär som den första tävlingsdagen men avslutas så klart med prisutdelning. Har du inte fått någon topplacering så kanske det inte spelar så stor roll, du har ju varit med och fullföljt tävlingen i alla fall. Det är betydligt mer än många andra. Du har dessutom lärt dig en massa nya saker och träffat nya vänner. Målet inför nästa tävlingen är väl också redan klart, eller ? Glöm inte att få med dig domarprotokollen hem. Dessa kan du analysera sedan och se vad du ska öva mer på. Prata gärna också med domarna som hjälper till med råd om hur du kan förbättra dig till nästa gång. Har du funderingar på att börja tävla eller frågor angående IMAC, dra gärna iväg ett mail till någon av kontakpersonerna så hör de av sig. Skriv ut Basic-programmet, träna och anmäl dig till din första tävling, det är jätteroligt! Lycka till! / Peter