Det händer något (Extreme Flight) EXTRA i Malmö...

Started by Spitfiremagnus83, 2011-09-07, 22:19:33

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

#15
Oboypulvret i glaset innan mjölken eller efter?

Alltid innan för min del.

Sitter för tillfället i Ängelholm med skolböckerna, samt att garagestädning står på schemat i morgon. Extran är kvar i Malmö med sambon[xx(][V]
Har tankat hem manualen och ögnar lite i den. Det känns som om det är ett ganska straight forward bygge, som säkerligen kan gå undan om man vill.

Nu är detta ett rekreationsbygge som paus från skolan och allt annat ardagligt bestyr, så det får ta sin tid. Kommer njuta av varje minut.

Tänkte bränslesäkra brandvägg och motorbox som första projekt, någon som har tips på lämplig lack för detta? Funderar på sån epoxy man har till glasfiberbyggen. Har för mig att biltema har billig sådan lamineringsepoxy.

Sedan slår det mig, eldrift är framtiden. Missförstå mig rätt. Jag älskar motorer och allt som brummar. Jag älskar doften av bensin och tvåtaktsolja. Jag älskar också att hålla mina grejer i bra skick, gärna nyskick. Har man en bensinmotor så blir det oljigt och kladdigt och dant. Nyflygplanskänslan försvinner alltså ganska snabbt...
Men än så länge vill jag kunna flyga mycket utan att bli ruinerad på bra accar och laddare. Därför bensin det vettiga alternativet för mig.

 

paroos

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Oboypulvret i glaset innan mjölken eller efter?

Alltid innan för min del.

Sitter för tillfället i Ängelholm med skolböckerna, samt att garagestädning står på schemat i morgon. Extran är kvar i Malmö med sambon[xx(][V]
Har tankat hem manualen och ögnar lite i den. Det känns som om det är ett ganska straight forward bygge, som säkerligen kan gå undan om man vill.

Nu är detta ett rekreationsbygge som paus från skolan och allt annat ardagligt bestyr, så det får ta sin tid. Kommer njuta av varje minut.

Tänkte bränslesäkra brandvägg och motorbox som första projekt, någon som har tips på lämplig lack för detta? Funderar på sån epoxy man har till glasfiberbyggen. Har för mig att biltema har billig sådan lamineringsepoxy.

Sedan slår det mig, eldrift är framtiden. Missförstå mig rätt. Jag älskar motorer och allt som brummar. Jag älskar doften av bensin och tvåtaktsolja. Jag älskar också att hålla mina grejer i bra skick, gärna nyskick. Har man en bensinmotor så blir det oljigt och kladdigt och dant. Nyflygplanskänslan försvinner alltså ganska snabbt...
Men än så länge vill jag kunna flyga mycket utan att bli ruinerad på bra accar och laddare. Därför bensin det vettiga alternativet för mig.





Biltemas lamineringsepoxy är 100-gunnar till ändamålet!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Så ja! Nu har det lugnat sig lite i skolan och jag kunde i kväll på riktigt pilla på min nya Extra.

Sambons kamera åkte fram, det är en sån där super duper digital tjosanfräsan sak, som jag inte kan hantera som hon kan. Men jag försökte och här är kvällens bildskörd!



Image Insert:

74.52 KB

Här är upp-packnings bilden. Allt är med förutom vingpåsar och hjulkåpor.

Image Insert:

82.76 KB

Här är tillbehören. Ser mycket fint ut, EF skickar dessutom med hjul nu som ser bra ut.

Image Insert:

77.2 KB

Liten interiörbild.

Image Insert:

75.22 KB

Här är det enda som jag har monterat (provisoriskt), mitt Hitec HS5995TG.

Image Insert:

88.03 KB

Här är resten av servoparken. Det blev 7955TG till slut. Kör HS5665MH på trottel.

Image Insert:

87.77 KB

Kraftkällan, en DLE55 som fick en liten runda i min gamla yak. Har i dagsläget gått cirka 2 liter.

Image Insert:

65.64 KB

Hjulen som Extreme Flight skickar med.

Image Insert:

73.15 KB

Mottagare, ackar samt emcotec gadget.

Image Insert:

74.44 KB

Helmet head. Lite anti sådana här, men denna ser faktiskt ok ut. Den matchar ju bra!

Image Insert:

82.53 KB

Torrmontering!

Image Insert:

72.87 KB

Lillebror på 48 tum ser ut som en.. lillebror. 88 tums extran är maffig för att vara 50cc.


Det som gäller nu är att börja limma roderhorn och gångjärn. Inte det roligaste, men det måste ju göras[8D]. Inte omöjligt att epoxyn åker fram till helgen.

HÃ¥ll tillgodo!

Magnus
 

Spitfiremagnus83

Ja som sagt... Vissa bilder är underexponerade, vissa sticker i blått. får anlita sambon som byggfotograf i fortsättningen.
 

paroos

Ja, alltid trist med undermålig kvalité på bilderna i en byggtråd...[:D]

Är inte roderna pålimmade från fabrik???

Hjulen ser väldigt snarlika ut med PilotRCs.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rubin

Ser fint ut Magnus (fastän att det inte är ryskt). Ser fram emot en tripp till Malmö för att känna på grejset. Håller med Patrick angående bilderna :-)
 

Aeroparts

\"Har man en bensinmotor så blir det oljigt och kladdigt och dant.\"

Det beror helt på byggaren, och brukaren skulle jag vilja säga.

Bränslesäkring: Pensla på epoxi tunnad med T-röd även hela tank utrymmet, lacka även alla övriga utsatta delar med t.ex vattenbaserad golvlack.
/Lennart

paroos

Eller så penslar du hela rasket med Biltemas lamineringsepoxy...blanda 2:1, flyter ut bra, tränger in bra, klibbar lagom, blir fin blank hård yta. Perfecto![^]
Skall modellen leva länge och klara bulkflygning, here are som tips from glue-man:
-Ta dej tid till att gå över modellen med limmerna! (icke hasta och slarva)
-Alla limfogar med tunn CA, då menar jag ALLA!
-Nästa runda, alla fogar med minsta spalt, med ex. GreatPlanes thick CA.
-Om det behövs, epoxy! GreatPlanes 30min är ett fint lim.(behövs...stärk upp kring vingrörsinfästning, ställ infästning osv.)
-Motorboxen skall förstärkas och limmas till oförstörbart skick.
-Lacka med epoxy, motorbox, cannistertunnel, inne i kroppen (inne i boxen och kring tanken)
Gå såklart även över vingar och stabbhalvor där du kommer åt!

Ta dej också tid att gå över klädseln med strykjärn. Tar ett par kvällar. Man hinner två vingpaneler en kväll och kropp o stabbhalvor nästa. Fäst kläseln där den slutar mot trä med tunn CA! (ex. vingroten och där den slutar i fronten.)
Lacka gärna även yttersida rotsprygel på vingar o stabbe.
(Man ställer dem ofta i gräset med denna sida ner)

NU! Är du redo att börja montera grejor...

Följer du råden nedan kommer kärran att klara oändligt med flygtimmar och vara fräsch länge.

Släng även hjulaxlarna! Använd M5/M6 insex skruv och låsmutter.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Obs! Före strykning, tvätta av alla delar med ex. fönsterputs. Inget smuts o damm får finnas som bränner fast och blir fult.
Se till att ha en fräsch strumpa på strykjärnet, alltid! Om möjligt vit strumpa som inte kan färga av.
Obs 2! Strykning noga där klädseln slutar mot trä och sedan CA.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Patrick, blanda 2:1 med? T-röd?

Lennart, tack för tipset, men jag har redan hittat lamineringsepoxy hemma igaraget!


Det blev limmat två roderhorn i afton!
 

Spitfiremagnus83

Oj, här rullar det in tips, TACK!

Har bara byggt en kärra modell större, och vill att det ska bli perfekt!

Lennart, håll med om att en elmotoriserad kärra alltid är fräschare längre än en med bensin. Det är min åsikt åtminstone!
 

paroos

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Patrick, blanda 2:1 med? T-röd?

Lennart, tack för tipset, men jag har redan hittat lamineringsepoxy hemma igaraget!


Det blev limmat två roderhorn i afton!




Lamineringsepoxy=epoxy=två komponents lim=bas + härdare.
I Biltema fallet, 2 x bas + 1 x härdare.


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Aha! Då får det bli ett besök till biltema, hittade bara en burk hemma. Jag trodde du menade att lameneringsepoxyn skulle spädas 2:1 med t-röd.
 

Skymic

Toppen Magnus!
Du har skaffat en bra set up som kommer att ge dig en bra start i IMAC.
Håller med Lennart och Patrick när det gäller lack och limmning.
Jag vill även slå ett slag för landställskomponenterna.
Ett tips angående lanställ.
Vissa hjul som skickas med är av sämre kvalitet ta en titt på dessa.
När det gäller fastsättning av hjul skulle jag precis som Patrick rekomendera kvalitetsbult med låsmutter, inte låsmojäng med insex, tyvärr har jag sett allt för många hjul lossna redan, denna lilla detalj är kanske lätt att förbise, men landställsfunktionen ä ju vital för att flygplanet skall fungera. Tyvärr brukar ett lossnat hjul innebära helt onödiga skador på maskinen.

När det gäller hjulkåpor så brukar jag lägga kolfiber roving runt hjulöppningen på insidan vilket skapar extra styrka åt kåporna, som ofta är alldeles fär klena.

Kolla gärna att markeringen för centeringen av motorn verkligen stämmer, på min Yak var skillde det 1 mm, vilket gör att spinnern ej blir centrerad mot kåpan, vilket vore tråkigt på en Extra där spinnern anluter snyggt mot kåpan.

Glöm inte locktite på alla skruvar. :-)

//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power



//Micke


Lonsan

1 mm[:0]

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår