YAK 54,Extreme Flight Rc från Autopartner RC

Started by Skymic, 2009-04-02, 11:12:37

Previous topic - Next topic

Aerobat

#30
quote:
Originally posted by harley007

Tack för dina kommentarer Ulf!

Passade på att höra mig för på giantscale forumet också och de har liknande kommentarer som du, alltså förslag att köra AR9100 lösningen. Efter dessa kommentarer lutar jag nu åt att köra 2 x a123 duralite 2300 accar in i en 9100. Hitec servorna är väl inte garanterade att klara 7,4v? Jag vet att du är långt ifrån ensam att köra lipo rätt in utan regulator dock [:)]

Till detta blir det 3 Y-kablar (skev samt sida) och programmerare som du föreslog. Som jag skrev tidigare lutar jag fortfarande mot en emotec kill switch/regulator tillsammans med lipo.

Jag har inte uppgraderat radio heller, kör på en pcm 9XII och lyckas inte få trimmen att följa de 2 extra skevkanalerna. Det innebär att t ex skev diff heller inte funkar. Möjligt att problemet ligger i den som programmerar och inte i radion dock.

Propeller frågan är inte heller helt lätt. På jänkeforumen hittar jag liknande kommentarer som du skrev, dock är det rätt många som just landar på 28x10 Mejzlik. Helst hade jag haft en propp som funkat både för IMAC och 3D. Prioritet 1 är dock IMAC, har min lilla 74\" el yak för 3D än så länge [:)]

/Jesper

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra!



Hitec 7955 är testade OK av Hitec att använda med 7.4V. Kolla på rcuniverse.com i Hitecs officiella supportforum.
Strömreglering blir överflödig (=en komponent mindre att köpa och som kan strula)[:)]

//Ulf


//Ulf S
Mvh Ulf

harley007

quote:
Originally posted by Aerobat

Hitec 7955 är testade OK av Hitec att använda med 7.4V. Kolla på rcuniverse.com i Hitecs officiella supportforum.
Strömreglering blir överflödig (=en komponent mindre att köpa och som kan strula)[:)]

//Ulf


//Ulf S



Ja minsann, (saxat från supportforumet):

quote:
Note: After much testing we have determined that the HS-7955TG shows no ill affects with the usage of unregulated 2S Li-po (Io). Specs are 0.13sec@ 375in/oz at 7.4v.

Mike.
_____________________________

Hitec RCD Rep
http://www.hitecrcd.com


Spar man ytterligare lite vikt och får ut bättre \"effekt\" [8D]

Men när jag läste runt på rcuniverse noterade jag att det nya 7950TH verkar vara på gång när som helst (efter många förseningar):
http://www.hitecrcd.com/servos/show?name=HS-7950TH

Frågan är dock när de verkligen är tillgängliga i butik...

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Skymic

Åter till Bygget
och som sagt Riktiga canistrar eller pipor är det enda som gäller,
och i kväll var jag hemma Hos Ulf på US Composit och hämtade MTV 75or och knuckle headers från MTW, ser mycket bra ut. så där ja då kan motorinstallationen ta fart[8D]


3w 106an ser pluttig ut när den ligger på denna gigant.


Image Insert:

39.52 KB

Image Insert:

42.17 KB

/Micke
Teampilot Autopartner RC

//Micke


Aeroparts

Hej alla 110\" byggare, snabb kommentar om vad jag \"hittat\" hitills.
Motorn skall enligt EF sitta 1/4\" åt vänster på motorspantet.
Mitt motorspant är ca 2.8-3.0 grader höger riktat och avståndet mellan motorspant och propeller skall enligt EF vara 7 5/8\" vilket innebär med lite enkel rita på papper teknik så ser man att 3/8\" borde vara mera rätt om man vill ha propellern i mitten.
Jag lade ut detta på några US forum och det verkar svår att acceptera att någon amerikansk grej kan vara lite fel.

Med lite enkel mätteknik så ser man också snart att de yttre skevroderhornen är för korta eller de inre för långa vilket innebär att det blir bara extra svårt att få detta att fungera bra. Tips ta bort 3-3.5mm i nederkant på de inre hornen så får ni samma längd på roderhornen i förhållande till gångjärnen.
Detta med gångjärns punkter samt roderhorn verkar vara något som tillverkarna förbiser, Ju bättre allt är mekaniskt från början desto bättre blir slutresultatet.
Dåligt av tillverkarna att inte se till att sådant här är rätt när pryttlarna är CAD designade etc.[xx(]

Personligen vill jag att flygplanet skall vara så bra som det kan bli.Elektroniken kan inte lösa allt. Möjligen kunde vår Weatronic hjälpa till med detta med obegränsade punkter på utslagskurvorna men med dagens powerboxar eller programerbara servon som bara har centrum samt ändjustering så går det inte fullt ut.
Med bra radio MPX t.ex. så kan man ju köra en kanal på varje servo och därigenom få 5 punkter på kurvan och de dyrare toppanläggningarna kan kanske detta numer också.
Jag kommer att lägga ut mera om vårt bygge senare.
Lennart

Aeroparts

Jag tycker nog att piptunneln verkar kort....[;)]


Image Insert:

77.32 KB

Clarence

 

harley007

quote:
Originally posted by Clarence

Usch, vilka snuskiga bilder... [;)]



Verkligen [:p]

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Aeroparts

Lite från semestern i garaget.[:o)]
Bakre samt flyttbart främre pipfäste klara och installerade.
Headrarna justerade och lödade.
Fäste för Throttle samt choke servo fixat och justerat.
Sidorodret har fått \"riktiga\" gångjärn och går att montera bort.

(tyvärr så tar det lite tid då jag har en sjuk ovana att få grejorna servicevänliga så att det går att sköta prylarna och att det skall hålla i längden, och för mig tar detta tid).


Image Insert:

55.27 KB

Image Insert:

62.99 KB

Image Insert:

68.33 KB

Image Insert:

70.54 KB

Image Insert:

60.89 KB

Image Insert:

47.21 KB

harley007

#38
Mycket tjusigt!

Var kommer dragstängerna till trottel och choke servot ifrån?

Själv är jag inne på 3-3,5mm kolfiberrör som dragstänger. Har 4-40\" gängade kullänkar och försöker nu hitta 4-40\" gängade \"couplers\" (stötstångsanslutning) som jag kan sätta med epoxy och därmed kunna finjustera längden på dragstängerna.

Problemet just nu är att hitta dessa 4-40 anslutningar i Sverige [:)]

/Jesper

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Aeroparts

Hej. Stängerna är 3mm kolfiber rör som jag gjort lämpliga ändar ändar till, man tar vad man har i förrådet och finns det inte så får jag tillverka lämpliga.
Gör det inte för svårt, ofta är kulinkarna i nylon så tajta att det går lika bra med 3mm gängad stång och kolfiber rör med 3mm inner diameter linda bara röret i ändarna med tråd eller dyl, så att det inte spricker.
OPS. jag glömde sidroderbilden innan.
/ Lennart


Image Insert:

51.97 KB

harley007

Ok, tackar för infon och tipsen Lennart!

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Aeroparts

Vädret är stadigt på 23 grader 48% relativ luftfuktighet och strålande lampljus, livet utanför garaget ter sig avlägset.[8D]
Men vem sörjer...Jag älskar ju detta. Balsadamm, tunn plywood, cyano, gott, gott i gottgott.[;)]
Jodå det går framåt, det är bara det att jag har så j...a svårt att inte låta bli att ändra på saker som inte är riktigt bra (Anm. Min standard, EF YAK en har säkert samma nivå som de flesta andra bra ARF flygplan).
Senaste småfixet.
Täckt piptunnel med luftutsläpp.
Ändrad diameter på motorspant så att motorkåpan inte ligger på huvramen.
Nya nedre fästen på motorkåpan bara för att min motor sitter lite längre bak och jag har kapat av motorkåpan lite mer så de gamla passar inte riktigt. Även de övre fästena har riktats till rätt vinkel.
Naturligtvis är hela piptunnel etc lackat ordenligt.
Rören i vingarna samt kroppen har fått sig en duvning, så att kolfiber röret går in utan att förstöra något( känt problem och jag vill inte slipa röret).
Om någon funderar på hur saker och ting är gjorda,bara hör av er.
/ Lennart


Image Insert:

60.57 KB

Image Insert:

60.48 KB

Image Insert:

55.89 KB

Image Insert:

51.81 KB

Image Insert:

60.99 KB

Aeroparts

#42
Rapport från down below.
Nu börjar känslan infinna sig att det mesta är genomtänkt, vänts och vridits på vad gäller piptunnel och motorkåpa etc.
/ Lennart

Image Insert:

53.55 KB

Image Insert:

67.88 KB

Image Insert:

72.24 KB

harley007

Ser åter igen fantastiskt bra ut!

Har själv äntligen fått mina prylar från USA, dags att påbörja mitt bygge [:D]

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Aeroparts

Sidoroder linkage.
Manualen rekommenderar SWB 4.5\" offset arm, men många på nätet säger att det behövs ingen offset etc. Då det finns alla möjliga varianter på sidoroder linkage på nätet och alla säger olika så gjorde jag mitt eget.( Det brukar bli så)

OK, på vår maskin behövs offset. Roderhornen sitter rätt i gångjärns linjen och skulle i så fall med rätt geometri till servot( servona) inte behöva ha någon offset, men om man vill ha de utslag som en 4.5\" arm medger( hysteriska 3D utslag)så kommer linorna att ta i kroppsidorna och strula till geometrin så att offset behövs( om man inte vill ha roder som flaxar omkring i ytterlägen, vilket troligtvis inte märks när man flyger, men jag är den jag är.
Nåväl för oss blev det efter lite praktiska prov en 110 mm arm med 8mm offset, sammankopplat till en vanlig servo arm där jag inte valt dubbel armar ( förstår inte varför de skulle behövas, krånglar bara till inställningarna ytterligare)
/ Lennart

Image Insert:

75.17 KB

Image Insert:

75.91 KB