Sinsheim-mässan 15-18 mars 2007 - bilder

Started by imacse_peter, 2007-03-01, 08:48:57

Previous topic - Next topic

imacse_peter

Hur många dyker upp på denna stora hobbymässa?
http://www.faszination-modellbau-messe.de/de/faszinationmodellbau

Vi är 11 st som åker från Helsingborg torsdagen den 15:e och kommer att springa runt i hallarna under fredag och lördag.

Vi ses !

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Mick

Hej Peter

Hvis du tager der ned og har kamera med, kan du så ikke tage et par billeder af EMHW\'s nye Challenger III, den bliver vist på messen  for første gang
 

imacse_peter

Självklart Mick, det kommer bilder...

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

Ja, det var det...
En enorm mässa med massor av utställare. Lägger in ett litet smakprov av det som kunde beskådas.

Exclusiv-Modellbau\'s nya Pitts Challenger III, 220cm i spännvidd om jag minns rätt,
Image Insert:

90.15 KB

Denna motivlackade Edge 540 på 3m gillade jag...
Image Insert:

83.27 KB

Peter Michael\'s \"nätta\" Airbus 380 med en vikt på ca 70kg,
Image Insert:

110.68 KB

En läcker Tigercat med 2st ZDZ 50cc,
Image Insert:

98.46 KB

Moki\'s 5-cyl stjärna på 400cc. På lördagen fick vi även se en GeeBee R3 med en sådan här motor flyga, vilket ljud[:p][:p], lät bättre än fullskala[:)]
Image Insert:

100.06 KB

Många fint motivlackade modeller fanns på display,
Image Insert:

122.3 KB

Vad sägs om en Pitts, tror den var 4m i spännvidd. Motorn var en 4-cyl boxer från 3W på 648cc!
Image Insert:

130.6 KB

Radiostyrda stridsvagnar, denna vägde 52kg och med ljudmoduler så att man hörde de stora dieselmotorerna...
Image Insert:

100.81 KB

Tåg fanns det hur mycket som helst av...
Image Insert:

113.15 KB

Vy över flyghallen av mässan, ca 10.000m². Totalt är mässan på ca 40.000m², så där finns lite att titta på, och en hel del att handla naturligtvis[:D]
Image Insert:

129.61 KB

Ett stenkast från mässan ligger Flyg- och Teknikmuseét som är väl värt ett besök. Bl.a fanns denna skönhet, Ferrari Enzo[8D]
Image Insert:

122.72 KB

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

Ett par ord om höjdpunkterna från flyguppvisningen också kanske.

2st seglemodeller, 5m i spännvidd och med en 16kg turbin på ryggen. Vilken fantastiskt flygning, ett synkroniserat program där den stora turbinen lätt drog iväg med modellen från marken. Ryggflygning någon meter från marken, momentrollar och till och med kniveggsflygningen med dessa imponerande seglare var möjligt. När vi trodde dom visat allt kom den ena killen i full fart på kanske 10m höjd och vevade runt denna jätteseglare i en kvickroll[:0]...

En annan höjdpunkt var naturligtvis Bernd Beschorner som flög ett Freestyle-program med sin eldrivna Raven på 3m. Motorn utvecklar 16kW och jag vet inte hur många LiPo-celler det fanns i den.
Att se Freestyle-filmer på Internet eller DVD är inget att jämföra mot detta, ståpäls i 4 minuter[:p][:p]. Jag kan säga att vi har lite kvar att lära[;)], men å andra sidan placerade sig Bernd B. 9:a i höstas på Tuscon Aerobatic Shootout... Helt underbar flygning, nästan så att bara det var värt resan...

Många fina jetmmodeller gjorde också bra flygningar, BAe Hawk, F5 m.fl. En Eurosport blev rejält plågad och piloten visade allt man kunde göra med den maskinen...

En FW 190 med Moki\'s \"lilla\" stjärna på 150cc gick och lät fint. Och som jag skrev tidigare, en Gee Bee R3 med den stora stjärnan på 400cc, fantastikt ljudupplevelse...

Tyvärr slog vädret om helt till lördagen. Från härlig vårvärme med 16°C, sol och vindstilla på torsdag och fredag blev det lagom till flyguppvisningen lite kyligare med moln och riktigt blåsigt.

En kombinerad mässa och flyguppvisning som varmt kan rekommenderas. Den är varje år i mitten på mars.

En hel del bekannta ansikten från Sverige träffades på så det kanske kan komma fler bilder och intryck[;)]

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Mick

Hej Peter

Lyder som om i havden en go tur.

Og mange tak for billedet, glæder mig til at den kommer som kit, den skal jeg have!!!!!!!!
 

Mick

PS hvis du har billedet i origianl format, må du meget gerne sende det, så jeg kan zoome ind på hvad der står på skiltet under flyveren
 

imacse_peter

Ja, det var toppen.
Kul att se så mycket av allt, och massor med ny inspiration med sig hem...

Mick,  -You\'ve got mail !


____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Mick

Tak for billederne Peter

De var fine nok, jeg kunne godt forstørre dem så jeg kunne se hvad der stod på skiltet,

/Mick