En förhands puff, samlar delar i lugn och ro[:o)]
(http://i1170.photobucket.com/albums/r539/ppppmmmm/860CFCF4-15C6-44FF-8E8B-98A584D7E8C3-2162-000004C6AD95EBAC.jpg)
Detta bygge kommer att fortlöpa under en längre tid..........[^]
En begagnad ZDZ 160 RV-J, med MTW TD 110:or, dök upp igår.
(http://i1170.photobucket.com/albums/r539/ppppmmmm/5219036A-083C-410D-A9DF-D0837834C75B-2162-000004C69C8B578C.jpg)
Vi får se vad som dyker upp härnäst[;)]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Snygg motor
Ful pilot[:D]
//Mattias
AUTOPARTNER.SE
ZDZ
3D-scanningen har en kuslig precision må jag säga!
Dags för en trådkapning men den känns faktiskt helt rätt då maskinen numer finns i den egna källaren.
Efter mycket övervägande valde jag att slå till på denna maskin och det känns helt rätt. Att jag dessutom gjorde mig av med mina F3A plan pekande ut vilken riktning jag vill gå med mitt modellflygande och det stavas IMAC.
Jag vet att det finns ett antal trådar på Yak 55M 37% från Krill men ni får stå ut med en till[:D] Finns många bra byggbloggar på forumet som jag kan följa.
Lite kort om den tänkta setupen.
DA 170
MTW 110 k
Hitec 7955 och 5955 samt 7950 singel till höjden.
Powerbox SRS med dubbla Futaba S-bus mottagare.. avvaktar för att se om det kommer några nyheter
Mejzlik 30 x 13 Evo
Resten får falla på plats under byggets gång.
Har startat lite smått och fyller på vartefter det blir lite framsteg.
Maskinen är det färgschemat som tilltalar mig mest och med hjulkåpor och spinner ska väl även en Yak bli attraktiv..!
Nytt ställ och sporrställ är beställt från Graphtech efter inrådan från många piloter. Roade mig med att böja orginalstället och det var ingen lätt uppgift.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/201391618359_IMG_0236.JPG)
83.15 KB
På plats under byggbordet
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013916183759_IMG_0243.JPG)
57.83 KB
Orginal roderhorn kräver en del bearbetning för att de ska hamna i centrum av rodret. Har lånat mallar av Ulf S som underlättar.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013916183940_IMG_0244.JPG)
77.17 KB
Dremel är bra och roderhornen behövde lutas rejält framåt för att få rätt symetri.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013916184049_IMG_0245.JPG)
86.67 KB
Tänk att det ska krävas kvalitetshorn från Pilot RC för att det ska bli bra!Funderar på att använda dessa till skevroder då det kräver ingen bearbetning.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013916184233_IMG_0248.JPG)
61.96 KB
Det absolut viktigaste för en välflygande maskin är målade roderhorn och det gjordes först av allt.
//Pär
Målade roderhorn är t o m viktigare än symetrin ;-)
Ska bli intressant att följa bygget.
/Jonny
Gillar trådkapningen[:D].........kommer bli kul att se denna växa upp, jag känner mig nästan som en pappa till den[:o)]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Klister mannen[:)]..........
(http://i1170.photobucket.com/albums/r539/ppppmmmm/E73564C2-71A7-466E-8108-66D83E30567E-445-0000010C38CB3308_zpsff72d3fc.jpg)
......[:p] man är ju lite nyfiken av sig, så jag besökte Pär och tittade lite när han arbetar med sin Krill Yak :-))
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Kul att se Pär! Ska bli spännande att se hur du löser vissa saker :)
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
Hej Pär ser fint ut ! Är roder oken även justerade så att höjden är lika till
rotations center ? Rodren är ju olika tjocka och med lika ok blir det ju olika höjd
Mvh Rikard
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
Hej
Inte alla som har en pressfotograf som snokar runt i ens bygglokal när man ska göra koncentrerat arbete.....suck!
Har support i Krill Yak direkt= Svartén[:D]
Vi pratade igenom rodersymetrin och som du nämner Rickard ska det mätas från där rodret hänger till hålet i oket. Konstaterar att det inte är det optimala att använda orginalok till de yttre hornen på skev. Ulf skulle leta i sina gömmor efter längre lämpligare egengrorda ok. Annars gör jag egna av överblivet material från Pilot RC:s ok till sidoroderservon.
Så jag har enbart limmat de inre oken till en början.
Väntar på beställningar från Krill, Graphtec och HK för att fortsätta bygget. Nästa punkt är att förstärka upp landställsinfästning samt undersida kropp med kolfiberväv.
//Pär
Ok Jo jag räknar med att fräsa egna ok om några veckor också.
Samma avstånd från rotations centrum satsar jag på.
(http://modellbyggeriet.se/nm.jpg)
quote:
Ok Jo jag räknar med att fräsa egna ok om några veckor också.
Samma avstånd från rotations centrum satsar jag på.
Spännande... fler stora 3 m modeller på G från Krill antar jag[;)]
//Pär
Nää... Jag tror att Rikard köpt en träkärra denna gång, [:D]
Ja så måste det ju vara... [;)] [:D] hehe [;)]
[:D]
/Perra
Hej
Tänkte jag skulle borra hålen för skruvarna som håller stabbarna.
Blev en stund i hobbyrummet efter jobbet idag. Liten stund då och då och arbetet går framåt
Mätte in enligt manualen och tänka sig att alla hålen hamnade mitt i rören[:D]
Gängade med M4 gängsnitt och det hela blev tillslut kanon.
Tänkte inne i rören limma dit med epoxi och sk. \"flox\" islagsmuttrar i en pywoodbit.
Hur har ni andra Krill Yak:ägare gjort?
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013930192110_stabbe.jpg)
87.55 KB
Passformen på stabbhalvorna var mycket bra.
Kom även hem lite godis från Kina med posten idag.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013930192222_horn.jpg)
88.06 KB
Till helgen förväntas DA 170:n komma hem
//Pär
Har funderat på vad jag skulle få tag i kolfiberväv till att förstärka upp kroppen kring stället och de hål man tar upp på undersidan.
Men varför gå över ån efter vatten...[:)]har en rulle glasfiberväv hemma som är kvar efter vi gjöt egna huvar till våra helikoptrar och det där med kolfiber är väl mest en \"blingfaktor\" när det gäller ovan nämda förstärkning.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013109195336_IMG_0282.JPG)
81.8 KB
DA 170:n är äntligen hemma i Småland efter helgens roadtrip till Karlshamn. Passade på att besöka Mattias på hemvägen för att ta en titt på kanoten..
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013109195516_IMG_0285.JPG)
60.88 KB
Ett nytt sätt att lägga på epoxi på väv var att göra det mot en bit byggplast. Sedan lägger man mallarna till området du ska ha under och klipper till en bit med perfekt form för ändamålet samt att du får rätt mängd epoxi som mättar väven.Använde en utgången tävlingslicens och strök ut bitarna på plats...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013109195824_IMG_0286.JPG)
82.04 KB
I hörnen av motorgondolen blir det en nivåskillnad. Passade på att lägga epoxi/flox i hörnen för att få en större jämn yta att dra fast gondolen mot.
Väntar på ställ och sporrst. från Graphtech. Hoppas de dyker upp i veckan.
Over and out!
//Pär
Ställ från graphtech har jag också hoppats och väntar på :-)
Smart med glasfibern!
--Per
Fick tipset av en man med stor erfarenhet av plast och komposit...
Rikard L= tack!
Idag fortsätter vi med att ta upp lufthål på undersidan av kroppen.
Bör hinna det innan innebandyträningen ikväll[:D]
//Pär
Hej hallå..
Inga stora framsteg men jag börjar vänja mig vid att
bygga komposit...[:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013101419953_IMG_0288.JPG)
87.2 KB
Ett samarbete mellan Pilot RC och Krill när det gäller att ta upp hål under kroppen för att få ut luft.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20131014191130_IMG_0289.JPG)
78.78 KB
Det färdiga resutatet blev ok.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20131014191417_IMG_0291.JPG)
77.92 KB
Fick även ihop servobryggan till sidorodret. Använde mig av den låda som följer med för tre servon. Den modifierades så att metallbryggan fick plats. Den slutliga placeringen avgörs hur tyngdpunkten är men misstänker att jag får försöka att placera den så långt fram i kroppen som möjligt.
Nästa steg är att förbereda för tank, ackplatta med mottagare samt powerbox.
Ska bygga in canistrarna med ett lock ovanpå som även bli golv till tank. För att få det lätt ska det göras i tunn plywood som lamineras med balsa, kläs slutligen med glasfiber/epoxi.
//Pär
Ser fint ut Per! Keep up the god work!
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Mejzlik
www.autopartner.se
Snyggt Per!
Jag gjorde min dämpar inneslutning av Krills Herex skivor, ett mycket lätt tunnt och styvt material, kanonfint att använts till applikationer där det onte är några större belastningar.
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
I min beställning från Krill så skippade jag just dessa Herexplattor vilket i efterhand jag ångrar..
Balsa och plywood blir också lätt.
Just Alutexen blir lite onödigt tung att bygga inneslutningen med.
Nackdelen med att bygga denna maskin är att man vill ha en till[:D]
//Pär
Dåså var det klart och det gäller att hänga på trenden med rödtoppar för att få rätt effekt i maskinen.
Har arbetat intensivt ett tag med att eloxera cylindrarna till min DA 170 och idag var dett äntligen klart.
(http://i1170.photobucket.com/albums/r539/ppppmmmm/113DABDB-2CF1-4883-A870-67FD9F8FDD44-918-00000217ED35C3C8_zpsfea16f65.jpg)
//Pär
Snyggt! Jag förmodar att du har kunskap om just eloxering eftersom det påverkar hållfastheten i vissa fall. Kanske därför 3w samt vissa zdz målat sina.
/ Lennart
Hmmmm nu hjälper det ju inte att få mer kraft i en DA bara genom att färga cylindrarna[:)]
Men snyggt blev det
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Tror att Paul har ett finger med i spelet. Photoshop kanske?
quote:
Originally posted by Aeroparts
Snyggt! Jag förmodar att du har kunskap om just eloxering eftersom det påverkar hållfastheten i vissa fall. Kanske därför 3w samt vissa zdz målat sina.
/ Lennart
Ännu märkligare kan ju tyckas att DA skruvar fast sina cylindrar etc med eloxerade aluminiumskruvar.
Nu råkar det dock vara så att när man gjorde detta på DA85 och DA170 så gick det åt pipan i vissa fall så där sitter det faktiskt stålskruvar.
Men i grunden är det inte så himla dumt att skruva fast med något som har samma temperaturexpansion som det som skruvas fast.
Men man för ju inte glömma att kolla hållfasthetsklass.
Som sagt, Paul är med i leken, glöm inte det!
quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83
Som sagt, Paul är med i leken, glöm inte det!
Nu har du lustiga tecken igen,
så ingen förstår vad du menar[:D].....Magnus.
Har du lyckats infektera din nya IPhone med samma virus som innan[?]
[:D][:D][:D]
--------------------------------Mvh Paul Madej MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
[:D][:D][:D][:D][:D]
Eloxering=Photoshop+Paul
Jag har i alla fall en bild på min motor med röda toppar[:)]
//Pär
Bitarna faller på plats och fick ett brev med de rätta yttre roderhornen från Ulf Svartén och se de blev i perfekt harmoni med mallen och det jag mätte från gångjärnslinjen.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20131029122437_IMG_0315.JPG)
71.8 KB
Självklart färgmatchade till mönstret på undersidan[:D]
Det ramlade även in ställ från Graphtech och nu står maskinen på egna ben
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20131029122616_IMG_0326.JPG)
87.24 KB
Självklart med hjulkåpor för stabilitet i vertikalerna..[:D]och Krillhjul 5\"
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20131029122730_IMG_0329.JPG)
85.34 KB
DA 170:n har kommit över sin influensa och återfått den ursprungliga färgen igen. Bultad direkt på motorkonen och toleransen på 5 cm från motorkåpa och ut till baksidan av propellern blev perfekt efter Krill:s egna rekomendationer.
Nästan synd att baffla med en sån fin spis men det är nästa steg.
Har nu verkligen sett min absoluta favorit i färgsättning bland alla dessa Krill Yak 55M... bara att njuta.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20131029123410_IMG_0321.JPG)
49.28 KB
//Pär
[:)]hmmmm undrar vem som har en sådan fast Blå:-)
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Det undrar jag också micke. Minns inte jag sett någon i år eller förra året[;)]
www.autopartner.se
www.aircpro.com
[:)]hmmmm undrar vem som har en sådan fast Blå:-)
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Vore kul om du kom igång igen år 2014 Micke
//Pär
Har varit några dagars ledigt eftersom det är höstlov och några saker har ytterligare fallit på plats med bygget.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/201311115856_IMG_0331.JPG)
68.32 KB
Hjulkåporna fick sig en invändig förstärkning längs hela kanten med kolfibertråd och epoxi.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013111151023_IMG_0340.JPG)
88.84 KB
Bafflingen är klar och gjord av depron som stomme med epoxi och glasfiberväv på båda sidor. Fuskade lite med kolfiberfolieplast men snyggt blev det. Det rätta loggan pryder fronten.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013111151235_IMG_0342.JPG)
88.27 KB
Plattorna som avskiljer cansistrarna från övriga kroppen är klara. Blir också ett bra golv till tankinstallationen.
Nästa projekt blir att löda knuckleheadkrökar och passa in canistrar.
//Pär
Kolfiber???
Tänk på radiostörning bara...
Kolfiber skärmar ju signalen..
//Ulf S YAK X 2
Lugn..det är bara folieplast som ska imitera kolfiber.
//Pär
Tråkigt regnväder här i de östra delarna av Småland så det var inspirerande att gå ner i källaren och bygga en stund.
Idag blev det en grovinpassning av canistrar och avgaskrökar för senare lödning i veckan.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013112144819_IMG_0343.JPG)
87.34 KB
Är grovt tillpassat för en första koll
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013112144937_IMG_0345.JPG)
88.9 KB
Min tanke var att placera servot på utsidan av motorkonen.Det satt redan en bra stötstång till gasen i kolfiber som jag tänkte använda.
Den enda funderingen jag har är om servot kommer för nära avgaskröken och därmed problem med värmen. Det skiljer 3-4 cm från servodisk till böj.
Vad tror ni om detta eller ska man dra in servot inne i konen..?
//Pär
Hej på er!
Bygget ramlar på och blir lite bilder när allt är klart.
Har en liten fundering kring powerbox och mottagare. Allt av märke idag är bra saker och tänkte följande nya Powerbox från Emcotec med Futaba S-busmottagare, två st.
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A12100&t=6&c=3059&p=3059
Har ni några synpunkter ni som är mer insatta i ämnet än mig?
//Pär
Hej igen
Det var ett tag sedan jag skrev men mitt byggande har inte avstannat för det, snarare tvärtom. Hade satt upp ett mål att vara klar för motorstart innan jul. Idag var det dags och till min hjälp har jag som vanligt den alltid så hjälpsamme och allas vår Paul Madej[:D]
Det som återstår är smärre finlir, sätta upp kablar ordentligt m.m
Mitt mål är att provflyga den innan nyår.. förlåt påsk. Det ska inte ta lika lång tid som den förre 40% maskinen[8D]
En lite reflektion så här var att motorn DA 170 gick mycket vibrationsfritt. Något som tom Paul kan intyga.
(http://i1170.photobucket.com/albums/r539/ppppmmmm/05A5C23F-A6BC-4560-BF60-28F1BA03BBD0-4176-000008EDD921ACD6_zps722185d0.jpg)
På med skoteroverallen och allt är varmt och skönt.
(http://i1170.photobucket.com/albums/r539/ppppmmmm/801C1670-BABF-45E9-A511-0F061AE6731E-4176-000008EDB2C58CFB_zps8e680599.jpg)
Det fick bli en halv tank.Behöver nålas in på lågen. Draget på fullt skaft lär räcka till denna lättviktsmaskin.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20131221144927_IMG_0394.JPG)
81.86 KB
Blev bra med tankinstallation och golv som avskiljer canistrar från radioutrymme
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20131221145029_IMG_0393.JPG)
81.2 KB
Radioplattan vilar på 4 st M4 gummikuddar och Powerboxen är i sig också avvibrerad. Ska dra sladdar mer permanent och hänga upp dom. Lite småfix under julledigheten. Blev en Magic 5 med en mottagare. Mest för att jag kört det på de andra maskinerna och aldrig haft några problem.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2013122114530_IMG_0392.JPG)
82.98 KB
Visst kan en Yak vara en skönhet bakifrån med hjulkåpor[:D]
(http://i1170.photobucket.com/albums/r539/ppppmmmm/475DCF4F-BBE4-4065-B3D9-9DEC3F10EAB3-4205-000008F037B5DA13_zps3b1f7c4b.jpg)
En bild jag aldrig trodde skulle bli sann... Paul håller i mitt nästa projekt.En fullblods el F3A.Men den passar nog inte att skriva om i detta forum...[;)]
God Jul på er och bygg sakta...
//Pär
Nåja.....[;)] Det var Pärs tjat och löfte om kaffe med lussebulle och mjuka pepparkakor, som gjorde att jag ställde upp[:0][:0]......att hålla hans nya plast \"delfin\"[^], det är ju nästan jul....[;)][:o)]
Kul däremot att \"min\" gamla maskin är färdig, bra jobbat Pär[:)], om du inte hade köpt den hade den med största sannolikhet legat kvar i sin kartong.
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
Hej Pär,
Ser ju trevligt ut ! Hur har du satt fast skiljeväggen för dämparna?
/Rikard
Grymt snygg kärra [:D] såg att du hade ringt. Hör av dig igen. Ser också att du hade gjort en identisk installation av tank och kanister tunnel som jag. Bra jobbat![8D]
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Mejzlik
www.autopartner.se
Hej
Väldigt enkelt beskrivet så sitter plattan skruvad fast med 6 st M3 bult.Limmade en fals av plywood under den befintliga förstärkningen som finns på Yaken längs hela kroppssidan. Den vilar det hela på.
Kan ta ut hela golvet bakåt, med tanken ditmonterad för ev. snabb service.
Plattan som stoppar bakåt är ditlimmad i den undre delen av kroppen.
En lätt konstruktion i gammal hederlig balsa/tunn plywood som är förstärkt på båda sidor med epoxi samt väv. Man tar vad man har som Kajsa Kavat sa....
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/20131221174725_IMG_0356.JPG)
79.86 KB
Tankplattan i ett tidigt stadium av bygget.
Undrar vad vi ska ha för pilot i som lyser upp denna skönhet..
Något ryskt kanske...[;)]
//Pär
quote:
Grymt snygg kärra såg att du hade ringt. Hör av dig igen. Ser också att du hade gjort en identisk installation av tank och kanister tunnel som jag. Bra jobbat!
// Mattias Papmehl-Dufay
När vi ändå hade den ute så var det en tyngdpunktsfråga jag hade till dig..
När man lyfter den vid vingspetsarna så undrar jag var din väger jämnt?
Finns ju bra streck i dekoren att referera till därav samtalet.
Jag kan slå en pling i mon.
//Pär
Hej
Inget lyft i Påsk men däremot fick jag tag i en Påskkycklings Yak. Dessutom i byte med min F3A Wind S Pro som bara stog och samlade damm i källaren...kan det bli bättre[8D]
Kunde inte motstå affären så det blev en resa till Borås idag.
Ligger lite lågt med att göra den klar men tanken är att flytta över radiogrejerna från min lilla S-bach framöver.... nåväl är väldigt nöjd med affären och att den tillslut kom till Kalmar. Självklart har Palle varit och inspekterat och klämmt på den[:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2014421191333_IMG_0626.JPG)
89.28 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/ParA/2014421191436_IMG_0625.JPG)
85.98 KB
//Pär