DA50 dör inverterad?

Started by Niklas, 2008-06-12, 22:42:19

Previous topic - Next topic

Niklas

Hej,
Är pågång att börja träna IMAC men har haft lite problem på sista tiden.

Idag så var det andra gången motorn dog vid inverterad flygning (tomgång eller strax över). Vid första gången det hände så provade jag att vända planet på sidan på backen, då ökade varvtalet vilket jag tror är problemet, att den går magrare inverterat.

Är det någon som har några idéer på vad det kan bero på?

Någon som haft liknande problem?

Motorn är en DA50 som är under inkörning, kör på 98blyfri med drygt 3% mineralolja. Har justerat lågfart så att den svarar bra när den är varm, när den är kall så kväver den sig lite, men bara de första sek. Tycker att den borde inte gå för snålt på lågfart. Högfart är inställd så att den ligger ca 150rpm under maxvarv.

Modellen är en Composit Extra 2,12.

MVH
Niklas
 

Niklas

Jag har gjort nya tester idag och kommit fram till att den kväver sig inverterad p.g.a. att den går för magert.

När jag starta den så tog det ca 20 sek innan den svarde bra. Alltså den kvävde sig i början. När den blev varmare så svarade den helt ok, kanske en aning fördröjning. När jag sedan vände på den upp o ner så gick det inte alls varva upp från tomgång utan den kvävde sig direkt och dog. Den gick magert för när jag feta upp lågfart så svarade den bättre.

Är det normalt att det skiljer så?

MVH
Niklas