IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: Lonsan on 2009-09-09, 09:58:19

Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-09-09, 09:58:19
Börjat trilla in grejor.

se mer:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1107601

(http://hem.passagen.se/swhbpocl/bodparts.jpg)

hur får man bilder att funka i detta forum??
bildlänk (//%5C%22http://hem.passagen.se/swhbpocl/bodparts.jpg%5C%22)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2009-09-09, 11:47:36
PC, man tar insert image...!?
Max 150k, inga tecken i filnamnet, inkl. åäö.
No problemo.

Fräckt schema!
Men...svart kropp!?!? Jag trodde värme var el-flygarens fiende nr.1

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-09-09, 23:35:47
Ahh, det var min passagen adress som nog inte godkändes pga pop-up
eller andra hyss som de har för sig.(??)
Med \'thepicturebin\' gick det bättre

(http://www.thepicturebin.com/images/swhbpocl/bodparts.jpg)
(http://www.thepicturebin.com/images/swhbpocl/surfs.jpg)


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-09-10, 00:01:54
En lite klistermärkesdesignstudie.
Hur fixar man toningen i \'PREDATOR\' texten?
Går det att få bilder utskrivna på vinyl eller är det ett
kombinerat dekal- och paintbrush jobb?

(http://www.thepicturebin.com/images/swhbpocl/stickers.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-09-17, 22:54:13
Nu kom det en liten motor...fast det är mest luft så väger den 1294 gr.

(http://static.rcgroups.com/forums/attachments/2/4/3/0/1/a2762566-82-p25-1.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Skymic on 2009-09-18, 13:26:13
Hmmmmm en sådan där har jag sett i torktumlaren[:D]


Riktigt najs den blir det drag i



/Micke
Teampilot Autopartner RC

Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Aeroparts on 2009-09-18, 21:31:11
Hmmm,för mycket telefon...för lite verkstad[;)][;)]
Snygg rova.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/aeroparts/2009918213059_p25-1.jpg)
115.82 KB
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-09-19, 13:29:32
öhh, ja som ni kanske räknat ut så var jag bara tvungen att ha med motorn på jobbet första dagen[:I]

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-09-21, 13:23:29
Alltså, det är här det händer

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=13160734&postcount=12

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-09-21, 23:23:33
Oj oj oj, de sista 10 kg med grejor kom idag:

Feeet laddare (1200 W)[:p]:

(http://www.thepicturebin.com/images/swhbpocl/laddupp_1.jpg)

Elektrontankar[:p][:p]:

(http://www.thepicturebin.com/images/swhbpocl/alllipo.jpg)

Skit mycket kisel[:)]:

(http://www.thepicturebin.com/images/swhbpocl/esc.jpg)
USB-kabeln behövs inte när man flyger...[;)]

Snacka om enkelt gränssnitt[|)]:

(http://www.thepicturebin.com/images/swhbpocl/statusled_1.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Skymic on 2009-09-22, 08:06:18
Biffiga accar, hur skall de paras ihop?

/Micke
Teampilot Autopartner RC

Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Kent on 2009-09-22, 08:08:41
Vad gäller expoxyn, prova att försiktigt värma tuben med en värmepistol eller hårtork. Har haft liknande problem.

Barry
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-09-22, 10:08:38
quote:
Originally posted by Skymic

Biffiga accar, hur skall de paras ihop?

/Micke
Teampilot Autopartner RC





Så här:

(http://www.thepicturebin.com/images/swhbpocl/config.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: BOMA on 2009-09-23, 21:05:03
Kommer att bli bra drag i den kärran, du kan få drygt 20 kg dragkraft med 11 celler och rätt prop.[:D]
Ser att du parallellkopplar 3350 och 3800 mAh celler, borde vara svårt att få helt jämn/korrekt strömdelning. Men 7150 mAh bör räcka till två IMAC rundor med marginal.

Bosse
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2009-09-23, 22:26:08
7150 mAh...det hade ju knappt Roddan vågat starta med...som mottagarack alltså![:D][:D][:D]



Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-10-01, 21:22:44
quote:
Originally posted by BOMA

Kommer att bli bra drag i den kärran, du kan få drygt 20 kg dragkraft med 11 celler och rätt prop.[:D]
Ser att du parallellkopplar 3350 och 3800 mAh celler, borde vara svårt att få helt jämn/korrekt strömdelning. Men 7150 mAh bör räcka till två IMAC rundor med marginal.

Bosse



Äh, jag berättar inte om 3350 acken för 3800 acken helt enkelt[:D]
Strömmen ska enligt beräkningar räcka till i alla fall 6 sekvenser, den som lever får se.

Mottagarack blir antagligen 2 st 1100 mAh LiFePO (A123)
Räckte lite dåligt till 50 cc men det drar väldigt mycket
mindre när man inte har 2-takts ristet att fightas med hela tiden.
Min 5 kg Sukhoi gör av med 60 mAh per 10 min flygning. (känns som jag skrivit detta nyss..??)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-10-04, 21:10:47
Motorfäste á la PC...

Nå\'n som tror att det håller för 20 (nåväl 18) kg och 10 Nm?

Förresten, någon som funderat på omvandlingen mellan \'knas\'-enheten kgcm som andvänds för servo och Nm som är grundenheten för vridmoment (och även energimängd faktiskt)?

I alla fall, 10 Nm motsvarar ca 102 kgcm. Egentligen är alltså
våra servon löjligt svaga men när man tittar på en hävarm av 1 cm
så ser det ju fräckt ut med 35 kg...men vad blir det ute längst ut på ett riktigt sidoroder...dryga 1 kg kanske?

Eftersom energimängd i grunden har enheten Nm så kan man säga att mina ackar (7,15 Ah 40,7 V) innehåller förbluffande 1 047 618 Nm. Hoppla!

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/2009104211029_fiximac.jpg)
145.94 KB

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Larsson on 2009-10-05, 09:48:42
Hej
Om jag tolkat bilden rätt så sitter motorspantet i motorkåpan !?[:0]
20 kg statiskt drag pallar den lätt men gyrokrafterna mot proppen
i en kvickroll eller vingla i en hovring tror jag blir för tufft för den infästningen[xx(]
Men PC brukar bevisa motsatsen[}:)][}:)]

Rpm
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-10-05, 12:51:33
Jotack, har misslyckats några gånger med denna princip[V]

Men då räknar vi lite[:p]

Påkänningar vid t ex en kvickroll beror på:

p: motorvarvtal (rad/s)
O: \"precession\" speed (rad/s)
I: polärt masströghetsmoment på motor+prop+spinner
t: tracking vinkel (hur många grader som man slänger med röven på kärran jmf rak kurs)

Svaret kommer ut som ett moment (gyralmomentet) som alltså vill bända loss motorn och knäcka motoraxeln.

M=I * p * O * sin (t)

Exempel (värde från min kärra)

I=0,004 kgm2
p=681 rad/s (dvs 6500 rpm)
O=6,28 rad/s (dvs 1 rpm i rollhastighet, kommentarer på detta?)
t=30°(kommentarer på detta?)

=> M = 8,4 Nm. Hmm, det är som om man hängde ca 2,5 kg i ena bladspetsen alltså...knäcker ju en del.

Tuffaste fallet är nog flatspinn med fullgas (heter nog något annat??)
Då blir nämligen t=90° och påkänningen dubblas alltså. (sin 90 = 1, sin 30 = 0,5)
Om det bänder upp eller ner beror på spinnriktningen.
Högerspinn bänder neråt, vänsterspinn bänder uppåt.
Fan vet vilket håll det bänder åt i en kvickroll, tror det blir på diagonalen eftersom man håller både sida och höjd.

Vill ni räkna själva så behöver ni räkna ut I för er prop.
För att göra detta måste man veta både proppens vikt, diameter och radiella viktdistribution, vilket man bara kan finna genom att såga isär proppen i ett antal delar
som vägs. Ett vettigt närmevärder ges av:

I(prop) = m * r * r * 0,55

m= vikt i kg
r= propens radie i meter

Ytterligare att tänka på är att för 2-bladiga proppar så pulserar det bändande momentet
med varvtalets frekvens. Maxpåkänningen är därför också ca 41 % högre än det beräknade.
För en 3-bladig snurra så blir det ingen pulsation alls. Det är därför så gott som
alla vindkraftverk har 3 blad!

/Nm



no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2009-10-05, 15:13:36
Herrejisses!!![8)]

F-n vad jag e glad att jag kör bensinare!
Rejäl FW, rejäla bultar, tanka, veva igång möget, sedan bara att köra.
Kan bända hur mycket det vill för det håller ändå!

Varför kan du inte montera torktumlaren på en motorbox?[8D]
Detta verka Uber-komplicerat och vanskligt...[xx(]
KISS principen verkar frångången här med hästlängder![:p]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-10-05, 16:27:18
Jamen, det SKA vara lite knepigt, annars hade jag sysslat med vedhuggning eller ev. snickeri i stället.

Montera på en box, tja, det blir liksom box på box, en bensinare blir ju en 150-200 mm lång med sin standoff\'s, min motor börjar ju där bensinaren slutar så att säga....

Motorkåpan är ju i prima material som i normalfallet inte gör mer nytta än att ge kärran
rätt form.
Det gäller bara att leda in och ut krafterna till den på ett smart sätt så slipper man
boxen.

Vad är KISS principen??

Kom i alla fall på ett test, kan man bryta av snurran utan att man bryter loss motorn så
är det väl stark nog? Så starkt är det nog inte nu...men snurran är ju fällbar...hmm

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-10-05, 16:28:50
OK ok ok! Keep It Simple Stupid[:I][:I]

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2009-10-05, 19:45:02
Hehehehe[:D]

Kämpa på PC! Vi andra bara njuter av att nån vägrar vara mainstream och vågar exprimentera \"lite\".
Naturligvis håller jag tummarna för att du lyckas!
Vill såklart uppleva denna elektriska raket, vi bensinluktande molusker kan ju bara drömma om det vikt/kraft förhållandet.[:(]

Go, nutty professor go![:D][:D][}:)]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-10-06, 18:36:19
Hooopsan!

Det verkar som det är lätt att underskatta krafterna i en elmotor.
Detta lär ha hänt i luften:

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2731439

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2009-10-06, 19:45:53
Konstigt, det där motorfästet såg ju JÄTTESTARKT ut...[:D][:D][;)]


Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-10-06, 21:38:25
Jovars, och det är ändå ett originalfäste till den motorn från en
värenomerad europeisk tillverkare.


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Speedbird on 2009-10-06, 22:42:06
underskatta aldrig krafterna som en elmotor utsätter infästningarna för,
bara för att de inte vibrerar betyder det inte att man kan snåla på motorfästets stabilitet,
jag tror inte motorkåpans laminat kommer att hålla för dessa belastningar i längden,
skulle ju vara tråkigt om motorn lämnar kärran i luften under någon hård manöver bara för att man velat spara några gram...

kolla in detta
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/speedbird/200910622298_extra2,3electric.jpg)
84.56 KB

kanske kan vara något i kombination med din lösning Pontus ?
fullskala kärror hänger ju upp sina motorer på liknande vis och det är både starkt, lätt och tycks ju fungera bra [:)]

/Perra

Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-10-08, 15:08:17
He he, den lösningen har jag faktiskt provat på min första stora elkärra. (år 1999)
En 1,8 m extra med 30 NiCd celler och HP370/40/A3.

Det gick åt h-vete...kåpan gick sönder när motorn slet sig. Landade
kärran nååågot baktung, ca 300 meter från där motorn landade...men utan övriga
skador.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/2009108144942_mount.JPG)
143.51 KB
(borde kanske stå \"Pletti Outside\" i stället)

Men på denna kärran satt motorn i kåpan, dock inte i spinnern.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/200910815355_260.JPG)
146.51 KB

Motorn var en Plettenberg Freestyle 3XL (vikt 950 gr)
och proppen en Engel 22x14.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/200910815442_3xl.JPG)
118.05 KB

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-10-10, 20:03:39
Provmontering av motorn:


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/20091010195332_distort.jpg)
125.64 KB
Stackars kåpa, den som hade morskat upp sig så inför prövningen.

Här ser vi baksidan...tittut små kablar[|)][|)]

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/20091010195529_wirepeep.jpg)
131.64 KB

Himma svarfade stå-avs. Jobbigaset var att minsta ämne jag hade var
30 mm och svarven är lite liiten (lap-top svarv kan man säga)

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/20091010195644_standoff.jpg)
106.26 KB

Dett ser snett ut, 2.49° för att vara exakt.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/2009101019594_nospinn1.jpg)
137.02 KB




Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/2009101020135_topspinn.jpg)
125.73 KB

Och här anledningen att detta bygge inte går snabbare:



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/2009101020220_loddbil.jpg)
133.4 KB

+


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-07, 14:14:29
Lite har hänt, här plattor för ackarna:

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/200912714941_acktray1.jpg)
142.02 KB

Ska sitta så här, allt som håller dem på plats inte med på bilden.
Ska sprintas fast i bakändan vi tvärhål i de 2 alu-bultarna (som bara står löst ovanpå på bilden.) I framkant blir det ett spår som styr stålpinnarna och håller i vertikalled. Hälften klart på bild.

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/2009127141052_acktray2.jpg)
116.34 KB



no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-07, 14:17:48
Undras det över den grönaktiga delen i framkant på ackplattan?
Det är en bit glasfiber som dels styvar upp men som också ska bära ett gäng polskruvar. Har försett alla ackar med ringkabelskor (lödade) och kommer att koppla ihop dem genom att skruva ihop.



Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/2009127141743_pole1.jpg)
96.53 KB

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-07, 14:28:29
Början till fäste för sidroderservo.
Gör ett eget \"va det nu heter\" kullagrat ok som tar wire krafterna.
Kopplas givetvis med 2 st stötstänger till servot.
Delarna kommer från en motorbyggsats, har ett 50-tal liggande
om någon annan skulle vilja göra ett liknande hemmabygge...

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/200912714192_rudtray1.jpg)
101.41 KB

Ett råämne till ok på plats, givetvis gjort av hemmagjuten kolfierplatta, tro fan att det tar tid att bygga en ARF på mitt sätt. Var ute och bröt kol i gruvan först...

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/2009127142738_medok1.jpg)
106.74 KB

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-07, 14:42:28
Så klart att man måste gjuta ett eget ställ också.

Tar tillfället i akt och gnäller lite på C-ARF kvaliteten:
* Metall linkar: sneda, måste riktas
* Kullinkar: raggarkromade, flagar, hål ej i mitten på kula.
* Stötstänger: bonn-järn, kapade med slö skridsko, måset fixa gängingångar på samtliga.
* Järntråd till rodergångjärn: levererades gemytligt rödbruna (rost)
* Landställ: funkar nog men elakt hårda.
* Yta: döm om min förvåning när ett par drag med T-sprit löste upp den svarta färgen!
Tillägg: roderhornen, varför detta degiga fenolvävlaminat?

Synd det inte finns beställningsalternativ:

X: Inkl. en påse sopor
Y: Jag fixar själv linkage och skruvar.


Jaja, här bakas det landställ i alla fall:





Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/2009127144217_bakning.jpg)
96.74 KB

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-09, 20:55:58
Tyvärr ingen bild...men måste rapportera att landställen blev så in i h-te bra!!! Väger just nu knappt 100 gr per halva men ska dras över mer en kolfiberstrumpa för att få optimal vridstyrka och cool finish.
Landar antagligen på ca 125 gr per halva, att jämföra med originalets 174 gr. Har dessutom passat på att göra dem ca 25 mm högre.

När det gäller styrka och elasticitet så har jag provat 5 kg på en fastpännd halva. Då flexar det ner knappt 10 mm. (original i princip helt stumt).
Man kan också ställa sig på en halva (80 kg vinterfet lonsa)
och då blir det nästan platt mot golvet utan att gå sönder eller ens knaka. Jummy!


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Clarence on 2009-12-11, 20:54:30
Ett sånt ställ skulle jag också vilja ha... [:)] Kommer att spara kärran mycket. Original är dom lika elastiska som bakelit.
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-13, 12:16:47
Nu är ställen 95% klara.

(//uploaded/lonsan/200912131258_gear1.jpg)

Vikten hamnade på knappt de förutspådda 125 gr/halva.

Recept: (inne ifrån och ut)

22 lager längsgående unidirektionell kolfibermatta i avtagande längder.
4+4 lager ± 45°lagd unidirektionell kolfibermatta
2+2 lager glasfiberband med 90% längsgående fiber
1 lager kolfiberstrumpa

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-18, 00:10:32
Uj uj uj, med nyvunnen bygginspiration från Maniskt Metodiska Montage Mästaren på grann-tråden går nu Firma Fem Fumliga Fingrar vidare i bygget.
Vi var ju på landställ...här är de igen, nu med lite extra glasfiber
för att sprida krafterna från skruvskallarna lite.

(//uploaded/lonsan/20091217235427_Gear2.jpg)

Också var det toffeldax, tyvärr så var de högblanka Graph Tech tofflorna inte så high-tech, förstärkningen för infästningen behövde definitivt förstärkas lite till:

(//uploaded/lonsan/20091217235937_itoffla.jpg)


Dax att prångla in hjul och skruv och en drös brickor usw.
Gick riktigt bra i och med att jag satte fast skruven i ett skruvstycke, att jag aldrig tänkt på det förut[:I]

(//uploaded/lonsan/200912180416_toffstyck.jpg)

Ja just det, hjulen som jag bytt mig till var typ slitna i hålen då förre ägaren tydligen haft allt för gott om tid att flyga [;)] så
det fick bli att sätta in ett mässingrör Ø7/6. Tack för röret Rolf!

(//uploaded/lonsan/200912180813_hjulbuss.jpg)



no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-18, 00:15:25
Stället på plats, det blev rätt så hjulbent (eller heter det kobent?)

(//uploaded/lonsan/2009121801329_hjulbent.jpg)

Från ovan så här, vet inte varför kameran plötsligt hamnade i \"Instamatic-mode\" när jag tog denna bild:

(//uploaded/lonsan/200912180156_gear3.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-18, 00:28:06
Nästa pilsner, fasade länge för detta moment, limma huven i huvram.
Eftersom ramen i sig är ganska sladdrig så måste den sitta i kroppen när man limmar fast den. Dessutom ska den monteras inneifrån. Har limmat många huvar men detta var svettigt och nog faskien tappade jag huven i betonggolvet vid ett tillfälle också och fick några tjusiga repor[:(!]

Punktade med tjockt CA (som tog rysligt lång tid att bita), kompletterade med Repair Extreme som är utmärkt till sån\'t här men
väldigt kletigt, får man det på fingrarna (det FÅR man..) så blir det en massa tradiga fingeravtryck typ ÖVERALLT! Det får bli lite putsjobb sen.[V]
.
.
(//uploaded/lonsan/2009121802640_huvins.jpg)
.
.
(//uploaded/lonsan/2009121802723_huvuts.jpg)




no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-18, 00:34:22
Veckans rebus:


Vad kan det bli av följande delar:


(//uploaded/lonsan/2009121803358_BEC1.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-18, 13:10:26
Inga frågor, inga kommentarer?[:(]
Jag är skrivsugen...[:)]

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Rimsby on 2009-12-18, 14:32:50
Vågar mig inte ens på en gissning, men det är säkert en sån där jätteviktig grej som man bara inte kan va utan!![;)]
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Tommy on 2009-12-18, 17:07:52
Jag tror det är stöldlarmet.
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Clarence on 2009-12-18, 17:45:12
Jag gissar på en switchad BEC...
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-18, 18:06:54
quote:
Originally posted by Rimsby

Vågar mig inte ens på en gissning, men det är säkert en sån där jätteviktig grej som man bara inte kan va utan!![;)]



He he, som du vet så är det bevisat viktigt att just du hörsammar mina råd angående utrustning[;)]  Men denna kan du klara dig utan.

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Larsson on 2009-12-18, 18:20:38
INGEN aning,,men man kan ju hoppas att det är en ljudmodul[}:)]

Rpm
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-18, 19:52:13
Nåjo, en del är en swithad BEC (10/20 A).
Bör ju räcka med en men tänkte först ha 2 st...om en skulle paja.
Men sen tänkte jag att om nu drivacken skulle haverera (räcker att en internlödning går av t ex) så har man ingen RC längre ändå.

Så nu blir det 1st BEC + 1 st LiFe ack.
Sålde precis mina miniDPSI...så nu bygger jag en egen.

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/lonsan/200912200826_dpsi.JPG)
<i>Schema uppdaterat 2009-12-20</i>

Kretsschemat är inte helt färdigtänkt än men i grunden en dubbeldiod som tål 16 A kontinuerligt (MiniDPSI 4 A).
Dessutom så laddar den backup batteriet så länge den är påslagen.
Lysdiod kommer att visa ungefär hur laddat backupbatteriet är.
Om man efter en flygning inte har fullt lyse på dioden betyder
det att något gått galet, typ att BEC-kretsen har inte funkat.

On/Off kommer att bli av typen \"remove before flight\" men en mekanisk kontakt. När man bryter On/Off kretsen så är strömmen alltså PÅ.
Skulle inte vara så svårt att göra den magnetstyrd men hoppar detta denna gång. Försöker att någorlunda följa KISS principen.

Ljudmodul...ingen dum idé...[:D]

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-19, 18:05:20
Dagen gick till att framställa kretskort
(reporna är bara i skyddsfilmen som sen ska bort ändå)

(//uploaded/lonsan/2009121918459_PCB.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Rimsby on 2009-12-19, 19:02:51
Ahh, härligt du kör me en sån där resistent fyrohmare!? Momentrollarna kommer  bli klockrena![8D]
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-20, 00:18:34
Kretskortets CAD-bild.

Mått 43x32 mm.

(//uploaded/lonsan/2009122001813_dpsipcb.JPG)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Skymic on 2009-12-20, 09:35:08
I am Impressed, Pontus[:)]

/Micke
Autopartner RC
HAB


Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-20, 20:46:41
Lite kol i magen så här till jul är inte fel.
Av någon anledning så är just buken på kärran inte helt i sandwich konstruktion. Tänker göra ett knippe lufthål så vill därför ha lite extra styvhet i materialet i den regionen.

(//uploaded/lonsan/20091220204545_magkol.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-20, 20:51:01
Fibblat lite med sporrstället.
Tänkte ha en pianotråd som går in i en glidögla (kanske en fastlimmad kullink) på underkant sidroder. Provade att bocka till en 1.2 mm tråd.
Verkar i vekaste laget, ska nog till en 1.5mm men det hade jag inte hemma.

(//uploaded/lonsan/2009122020507_sporr1.jpg)
(//uploaded/lonsan/20091220205040_sporr2.jpg)


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-20, 20:53:04
Har man väldigt rörigt i bygglokalen får man \"blurra\" bakgrunden...[:I]

(//uploaded/lonsan/20091220205249_blur.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-21, 00:52:36
Eeehh, vet att man inte ska modda en prop men det var lite väl dålig
marginal mellan prop och kåpa på högersidan så jag gjorde en liten kurvighet i bakkanten på snurran.[:I][:I]

(//uploaded/lonsan/2009122105219_propjac.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-21, 01:04:39
Tyngdpunktscheck

Har givetvis räknat och räknat men tyckte det började bli dax att kolla med verkligheten.
Enligt manual ska TP ligga 100-115 mm bakom vingframkant mätt vid vingspets.
Lastade i allt utom mottagaracke och huven, då kom den på 80 mm,
dvs 20 mm framtung.
Med huv och 100 gr Rx acke placerad ca 800 mm bakom TP kom
TP på 100 mm.
Det som trots allt inte var med var linkage till sporrhjul och sidroder
och inte heller någon pilotdocka och ett och annat beslag för att fäst huven så det borde nog bli utmärkt i slutändan.
Får jag den lite mer baktung så kan jag flytta fram Rx en hel meter
från nuvarande läge, gör ca 10 mm på TP.

Fråga:

Någon som kan bidra med praktiska erfarenheter om optimal TP på denna kärra?

(//uploaded/lonsan/200912211326_ut2ggr.jpg)

Ser ni som den längtar ut?
Visst är den snyggare än \"original\" Sbach[;)]


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2009-12-21, 09:52:48
Hmmm såvida den inte vill ha snöbollskrig eller bygga snögubbar tror jag inte den längtar värst...[xx(]

Jo, den är riktigt snygg! Färgschemat inger respekt.[}:)]
Så för att få den där fräna helhetsupplevelsen kan vi vara några stycken som står bakom dej på premiären och gör brum-brum ljud med läpparna![:D][:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-21, 10:57:27
Ja, dessutom behövs det en rökmodul och en luktmodul också och ja just det, en skakmodul (kanske kan fixas genom att bara sätta på det ena propellerbaldet[:D])

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-24, 17:48:08
(H)jul-kul!

Lite nöjd med sporrhjulet[|)], första gången jag kör denna princip.
Verkar klart vettigare än fjädrar och gummiband, speciellt om sidan ska gå att ta av lätt.

(//uploaded/lonsan/20091224174345_tailw1.jpg)

(//uploaded/lonsan/20091224174421_tailw2.jpg)

Dessutom så blev sidrodret kullagrat idag (det var lite glappigt innan)
Huvudanledningen att kullagra är att det går[^][^]

(//uploaded/lonsan/20091224174719_ruddkull.jpg)


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-24, 21:06:24
Adaptrar...

...behövs överallt. Då 4 LiPo packar ska kopplas ihop så blir det
en faslig massa kablar. Eftersom det \"packmässigt\" är 2s2p så kommer det alltså att vara dubbel uppsättning av alla balanseringskontakter.
Men jag vill parallellkoppla cell för cell, alltså måste det gå kablar mellan cellerna (packarna) och till sist ska allt samlas in
en 20-polig kontakt/flatkabel som dels går till den balanserare jag använder med också till fartreglaget som övervakar (och loggar) varje cell under drift.

För att göra det lite prydligare så såg jag mig nödgad att svänga ihop ett kretskort till som buntar ihop det hela.
Fick bli dubbelsidigt med 33(!) vior, puh!

(//uploaded/lonsan/20091225132846_baladapter.GIF)

Kortet är 100x38 mm.


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-25, 12:28:38
Grill

Lufthål i buken.
Kanske måste det skärmas med depron lite internt så det inte stänker
rakt upp på radioutrustningen etc?

(//uploaded/lonsan/20091225122823_grill.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: joenella on 2009-12-25, 13:31:10
Tør man spørge hvilken modtager du vil anvende? Jeg satser på en Smart-Fly Power Expander EQ10 og en Spektrum AR7000 med længere kabel til satelit
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-25, 13:58:09
RC-installationen börjar ta form:

(//uploaded/lonsan/20091225134635_inst1.jpg)
AR9000 med 2 inbyggda mottagare + 2 satteliter.



(//uploaded/lonsan/20091225135231_serikab.jpg)
Seriös kabel till höjdroderna.


(//uploaded/lonsan/20091225135427_ykab.jpg)
Förgrening


(//uploaded/lonsan/20091225135557_kontakt1.jpg)
Till höjdservot






no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-25, 15:08:04
AR9000, (bildtexten ovan).

AR9000 har 9 servoportar, en bind-port och en data-port, i allt 11 portar så det är gott om plats att sätta flera strömmatningar.
Jag tänkte ha 2 eller 3 matningar. Tycker inte det behövs någon \"powerbox\" i detta fall. Varje servo har egen kanal så inga matchningsproblem eller Y-kablar. \"Dual-Power\" fixar jag själv, se tidigare i denna tråd.

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-25, 19:52:45
Seg eftermiddag, inte så mycket resultat.
Tänkte göra färdigt i motorkåpan, dvs koppla in fartreglage till motorn
och lite annat smått och gott. Kom då på att jag inte är 100% säker på motorns rotationsriktning. För att testa måste jag färdigställa ett ackpack. Det jobbigaste är att om motorn går åt fel håll måste jag skruva loss den för att kunna byta ordning på kablarna. Känns lite som jag målat in mig i ett hörn[xx(].

(//uploaded/lonsan/20091225194712_rainbow.jpg)
Reglage med balanseringskabel

För att kunna göra i ordning ackpackar med plattor så måste jag montera pinnarna som håller fast ackplattan. Har svarvat några släta bultar men de skulle också tvärborras för saxsprint.

(//uploaded/lonsan/20091225194814_pins.jpg)
Pinnarna på plats





no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2009-12-25, 20:40:05
Ser bra ut!!!

Keep it up!

(AR9000 med dubbla slavar, DSM2, I like!)

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-25, 20:59:39
quote:
Originally posted by paroos

Ser bra ut!!!

Keep it up!

(AR9000 med dubbla slavar, DSM2, I like!)

Patrick Roos
IMAC Sverige


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...



Så klart!

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2009-12-25, 23:17:54
Njae...klart o klart...rätt modulation, rätt mottagarsystem men radion!??
Ja-ja får väl gå då-då[:D][:D]

(OBS skämt! Inga långa utläggningar nu om den gröna plastlådans överlägsna funktionalitet...fortsätt bygg![;)])

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: joenella on 2009-12-26, 09:06:15
Må man spørge til din lader, er der balanceringskredse indbygget eller skal man have dem separat ? Kan den lade 15S ?
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-26, 18:09:42
Laddaren klara upp till 15s (max programmerbar spänning är 66 V)
Upp till 18 A.
Ingen balanserare inbyggd, inger MMI, måste konfigureras via USB interface om man vill ändra något. Jag använder Shulze\'s externa balanserare som tyvärr bara klarar max 14s.
Har du någon egen tråd på något forum om din Sukhoi-29?
Skulle gärna titta lite mer på den[:)]

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: joenella on 2009-12-26, 18:58:12
Jo det har jeg, men nu ikke så meget og se, det er en model jeg har haft i over 1 år, men gik død i færdiggørelsen af den.
Jeg flyver meget F3A Nordic klassen og sluttede sidste sæson som nr 2 i DK og vil i næste sæson gøre alt for og blive nr 1 :)
Derfor kan det blive svært og finde tid til IMAC, men satser på og få en eller to stævner med min SU.

http://www.modelflyvning.dk/forum/showthread.php?t=31006

Link til min SU tråd
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-27, 21:08:10
Pull-pull

Idag blev snörena till sidorodret klara. Testar att använda en flätad aramidlina (Kevlar). Den är god för 135 kg.(!) För säkerhets skull drog jag på lite krympslang som skavskydd där den går igenom kroppsidorna. Hände en mindre malör, när jag skulle krympa slangen (med tändare...) blev det lite väl varmt. Jag höll linan sträckt med handen och plötsligt krympte linan med stor kraft ca 2 cm! Sen gick den av[xx(]. Vet att kevlar tål en massa värme men tydligen så ger den sig innan en krympslang börjar brinna...

(//uploaded/lonsan/2009122721629_pp1.jpg)

(//uploaded/lonsan/2009122721730_pp2.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-27, 21:13:55
Uppdaterad bild på radioprylar.

Har pimpat med lite röda aluskruvar, SBEC på plats, min egna dual-power skulle vara på plats nu också (kretskortet på sniskan näst mottagaren)
men det hände spännade sak till idag. Hade börjat löda ihop det hela när värmen plötsligt börade bli lite dålig i lödpennan. Kastade ett öga på lödstationen och såg blå rök stiga upp ur den...häpp!
Ska reklameras i morgon, kvittot är såklart borta, jag rapporterar inköpställe och hur det gick i morgon med det...fan, det hade ju kunnat börja brinna![:0][:0]

(//uploaded/lonsan/20091227211332_inst2.jpg)


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Skymic on 2009-12-27, 21:51:47
Snyggt Pontus!
Angående laddaren så är det en farlig hobby[;)] lurigt.
hur gör du dina fina servoarmar?

/Micke
Autopartner RC
HAB


Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-28, 02:04:31
Tackar tackar Micke!
Antar att du menar dubbelarmen till linorna? (den på servot är Hitec original). Inet konstigt alls, bara en bit 2mm kolfiberplatta med en M4 inslagsmutter ordenligt limmad från undersidan. Kontrad och gänglimmad på en M4 skruv som går genom en lagerenhet med 2 kullager. Skruven är en så\'n som bara är delvis gängad så det är en slät bit som går genom kullagerna.

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: joenella on 2009-12-28, 08:48:09
Kevlarliner er rigtig fine, hvis vejret er stabilt og ikke ændre varme og fugtighed, ellers andre de sig i længden, ved godt de er lette men smid dem ud og brug DUBRO pull-pull til 4-40 de er rigelige til din lille model.
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-28, 09:11:58
Hmm, så du säger det :(
Tysken jag handlade av bedyrade \'keine dehnung\'.
Visste inte att kevlar var hygroskopiskt (ändrar sig med fuktigheten). Jag har stålwiren kvar om det blir problem men jag kommer att testa med kevlaren i alla fall.

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Skymic on 2009-12-28, 17:40:33
Hmmm... japp, men gör du dina Kolfiberplattor själv[:)]

/Micke
Autopartner RC
HAB


Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-28, 22:35:30
quote:
Originally posted by Skymic

Hmmm... japp, men gör du dina Kolfiberplattor själv[:)]

/Micke
Autopartner RC
HAB






Inte alltid, de stora plattorna i denna kärran är honeycomb sandwich som jag köpt färdig från Lindinger för ca 28 € för en 250x500 platta. Men jag har grejor att göra så\'na själv också men det är ganska jobbigt.
Servoarmen är av hemmagjord platta, testade att göra det för några år sedan och bitarna räcker än. Har gjort en del specialare med både kol och kevlar för så kan man gänga t ex servoskruv direkt i pga segheten i kevlaren. Direkt i ren kolfiber är sämre, det lossar eftersom kolet är för sprött och inte alls nötningsbeständigt.

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-28, 23:38:44
quote:
Originally posted by joenella

Kevlarliner er rigtig fine, hvis vejret er stabilt og ikke ændre varme og fugtighed, ellers andre de sig i længden, ved godt de er lette men smid dem ud og brug DUBRO pull-pull til 4-40 de er rigelige til din lille model.



Kollat upp lite ang. aramid (Kevlar, Twaron etc.)
Ser inte att det skulle ändra sin längd med olika fuktighet.
Temperaturutvidgningskoefficienten är svagt negativ, ca -0.0004 %/°C.
Så 1 meter lina blir alltså 0,004 mm kortare för varje grad temperaturökning. Från sommar till vinter (0°C till 30°C)
så skiljer det alltså - 0,12 mm/m i längd. En stålwire ändrar sig mer, blir 0,4 mm/m längre från 0-30°C. För att få proportioner på detta så får man jämföra med vad som händer med själva planet. Glasfiber utvidgar sig ca 0,12 mm/m. Trä (med konstant fuktighet...)
ändrar sig bara aningen mer. Hur mycket det ändrar sig med fuktighet har jag ingen aning om...beror nog mycket på träslag.

Men en viktig sak om aramidlinor är att de töjer sig något initialt.
Vid 30 % av maxbelastning så töjer de sig permanent 0,1% (1 mm/m) under de först 24 h och sedan ytterligare 0,1% under de följande 100 åren (häpp!) Känns rimligt att justera en gång efter 1 dag och nästa gång..aldrig? Kan tänka mig att en dåligt spänd aramidlina kan upplevas som den ändras eftersom denna initiala töjning kanske inte
inträffar förrän efter några hårdare flygpass.


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-29, 00:07:17
quote:
Originally posted by Lonsan

....det hände spännade sak till idag. Hade börjat löda ihop det hela när värmen plötsligt börade bli lite dålig i lödpennan. Kastade ett öga på lödstationen och såg blå rök stiga upp ur den...häpp!
Ska reklameras i morgon, kvittot är såklart borta, jag rapporterar inköpställe och hur det gick i morgon med det...fan, det hade ju kunnat börja brinna![:0][:0]


no more gassers 4 me



Vill bara rapportera att den havererade lödstationen ersattes med en ny utan kostnad idag (trots avsaknad av kvitto). Tack Kjell & Co för god service!

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-29, 00:19:27
Rörmokeri

K-n-ö-l-i-g-t att korva ihop alla feta kablar från ackarna.
Som ni kanske ser (tidigare nämnt) så har jag satt ringkabelskor
på packarna och sen skruvar jag ihop det hela.

(//uploaded/lonsan/2009122901837_plumbing.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-30, 19:42:34
Snart provsprängning!

Ackpackar äntligen \"packade\". Som tidigare nämnt är jag osäker på om motorn kommer att gå åt rätt håll, detta ska testas i kväll.
Chansen borde vara 50/50 men...så verkat det inte alltid vara[:(!]

Jag bjuder in till votering:

1. Motorn kommer att gå åt rätt håll[:)]

X. Motorn kommer inte att gå alls[:(!]

2. Motorn kommer att gå åt fel håll[:I]

I morgon ska det provdras med snurra på, ja [}:)]:ar det kommer att kosta ett par kallingar..minst.

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: imacse_peter on 2009-12-30, 19:57:09
2:a[B)]

Jag tänkte \"provspränga\" imorgon, fast jag har ju redan testat och min går på rätt håll[;)]

// Peter Schmidt
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Rimsby on 2009-12-30, 20:41:33
Kanske lite off-topic men lycka till med premiären Peter!![:)]
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Clarence on 2009-12-30, 20:50:53
Enligt Murphys lag så är nr 1 uteslutet. Jag röstar på 2.
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: joenella on 2009-12-30, 20:58:24
Du er heldig og den kører den rigtige vej :)
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-31, 01:56:28
Den gick år rätt håll!![:D][:D][:D]

Feg som jag är så vågade jag inte kör med proppen på i garaget [:I]
Men så här ser det ut med prop på.

(//uploaded/lonsan/2009123114342_front1.jpg)

Så här ser den färdig(p)ackade ackplattan ut:

(//uploaded/lonsan/2009123114438_packat.jpg)

Och så här ser det ut när den sitter i:

(//uploaded/lonsan/200912311462_ackinne.jpg)

Färdig bindad och programmerad [:I]

(//uploaded/lonsan/2009123114731_bindat.jpg)

Det kusliga är alltså att kärran nu är FLYGBAR!!
I alla fall om jag nöjer mig med enkel matning av mottagaren och tejpar fast huven...lite annat smått och gott kvarstår också
såsom adaptern från balanseringsuttagen till ESC, min egna \"dual power\" mojäng, cockpit och pilot, färdigställa en ackplatta till och göra en liten geometriförändring på sidroderlinkage (tråden spänner upp sig aningen mot fulla utslag, vill hellre att max spänn är vid neutral)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: imacse_peter on 2009-12-31, 08:52:19
quote:
Originally posted by Lonsan

Den gick år rätt håll!![:D][:D][:D]

Feg som jag är så vågade jag inte kör med proppen på i garaget [:I]
Men så här ser det ut med prop på.

(//uploaded/lonsan/2009123114342_front1.jpg)

Det kusliga är alltså att kärran nu är FLYGBAR!!


Ingår hammaren i finjusteringsverktygen[:)]

Då flyger vi båda idag då[;)]

// Peter Schmidt
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Mikael_Ingemarson on 2009-12-31, 09:35:12
Hej Pontus

Har du läst nyaste Modellflug International (MFI)?
Där har du ett reportage på elektrifierad Krill/Bruckman 3 meters YAK55M.
Kanske vore nåt för dig nu när denna nästan är klar [:)]

//Micke I
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: joenella on 2009-12-31, 11:17:48
1 sæt driv akkuer til min KRILL SU-29


Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/joenella/20091231111742_IMAG0377-2.jpg)
136.77 KB
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-31, 14:40:28
Nice! , hur fixerar du dem i modellen?

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-31, 14:44:39
quote:
Originally posted by Mikael Ingemarson

Hej Pontus

Har du läst nyaste Modellflug International (MFI)?
Där har du ett reportage på elektrifierad Krill/Bruckman 3 meters YAK55M.
Kanske vore nåt för dig nu när denna nästan är klar [:)]

//Micke I




Trevligt, får se om jag kan hitta en sådan tidning, annars får du gärna skicka en länk om du hittar nå\'t om det på nätet[:p]

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2009-12-31, 14:52:11
Hade för övrigt en \"icke-premiär\" idag, dvs planet fick åka ut och känna på fältlivet och taxa runt lite på backen och titta på när Mr Schmidt premiärlyfte med sin Sbach trämodell. Väntar på bilder från Roos.

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: joenella on 2009-12-31, 16:43:46
quote:
Originally posted by Lonsan

Nice! , hur fixerar du dem i modellen?

no more gassers 4 me



Dertil er jeg ikke kommet endnu, men de skal sikres godt.
Det var mere for og vise at vægten på LiPo\'erne holder, 3060 gr for 15S2P 8500 mAh er vel helt fint og med 28C.

Kan I nu have en GOD NYTÅRAFTEN og kom SIKKERT ind i det nye modelflyveår.

Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2009-12-31, 18:36:05
Idag hade Pontus s.k. \"Roll-Out\" av Composite-ARF, Extra 300L, 2,3m.
På en roll-out flyger man inte utan visar bara flygplanet för allmänheten i sin fulla glans och på sin höjd taxar lite.
Så skedde idag och jag kan meddela att ME109 motorn har BRUTAL kraft![}:)] Enligt uppgift från välinitierade källor motsvarar el-vispen en 85cc bensinare, och det är ju \"lagom\" i denna modellen[8)] Pontus hade \"glömt\" canopy lås och skruvar så han slapp flyga...[;)][:D]
Snyggt (lånat) färgschema och vi ser med spänning fram emot att höra ME109an dåna iväg!...Nej! menar s u s a iväg![:D]

Tyngdpunktscheck!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231182725_SbachMaiden018.jpg)
140.33 KB

Snyggt schema![^]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231182918_SbachMaiden019.jpg)
149.25 KB

ME 109an, återstår att se hur många Lonsan skjuter ner![:D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231182959_SbachMaiden020.jpg)
149.77 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231183053_SbachMaiden021.jpg)
146.98 KB

Snygg installation!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231183118_SbachMaiden036.jpg)
134.24 KB

Kärnreaktorn..[:p]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231183150_SbachMaiden037.jpg)
132.61 KB

Glatt poserande El-professor![:)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231183334_SbachMaiden040.jpg)
133.62 KB

To be continued...





Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/paroos/20091231183411_Patrickfot.jpg)
19.29 KB
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-01-01, 12:07:12
Tack för foto Patrick...men den där 3W-reklamen du bjuder på förvirrar kanske de som tror att det handlade om ett elplan[;)]

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Skymic on 2010-01-01, 16:00:19
Snyggt Pontus, här gäller väl 10 på Ljudet, saftigt acc packet,hur många minuter får du ut?

/Micke
Autopartner RC
HAB


Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2010-01-01, 19:41:24
I somras klockade vi sekvenserna för att kunna tidplanera på tävling...en tävlingsrunda = 2 sekvenser, från start till \"inflygning\": Basic ca: 6min, Sportsman 7min, Intermediate 8min.
Detta är räknat vad det tar på tävling.

Har min radio på 13min. Om jag bara tränar så flyger jag 6 sekvenser basic sedan piper timern. Start-positionering-sekvens-ompositionering-sekvens etc...
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-01-01, 19:58:09
Jag vet, jag var med[:D].

Raderade mitt inlägg med sekvensräkning...vi får se när det blir åka av men 10 min+ ska inte vara några problem med setupen
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-01-01, 20:29:03
Beräknad tillgänglighet.

Så här har jag tänkt.

Kommer till fältet med 2 nyladdade paket.
Flyger 10 min, 20-25 % kvar i acken vid landning.
Sätter på laddning (18 A). Efter 14 min laddning är den acken fylld igen
till 80%. Har jag då varit effektiv så har jag just flugit 10 min med acke #2. Sätter på laddning på den acken (#2) också med en mindre laddare (6A). Efter 10-15 minuter så är acke #1 på 90-95% full. Bara att åka! Acke #2 kan flyttas över till stora laddaren.
Förenklat kan man säga att först timmen får jag in 3 flygningar, därefter så blir det 2 flygningar i timmen. Passar mig utmärkt.

och...att det går snabbare att tanka i bensin, det vet jag redan[;)]
För mig handlar det om känslan av att utnyttja och optimera denna drivkälla som rider på framsidan av teknikutvecklingens accelererande våg.
Precis som resten av grejorna vi använder, dock med det beklagliga undantaget gällande 2-takts motorerna som tyvärr befinner sig i en teknologisk återvändsgräns med bara marginella innovations- och utvecklings-potentialer.

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: imacse_peter on 2010-01-07, 15:11:52
Lite action från Nyårsafton, med betoning på LITE[:)]




// Peter Schmidt
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-01-07, 20:08:45
Tackar, kan meddela att nu är i alla fall huvlåset på plats
så nu ser jag inga maskinella hinder för en provflygning.
Övrigt småfix som kullagring av höjdroder och ett och annat batterifix kan vänta.

Vädret till helgen ser dock lite väl elakt ut, runt -5° och 7-8 m/s
verkar rysligt kallt!

/chicken?

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-01-29, 21:18:30
Måste skriva nå\'t...ja, nu har jag kullagrat även höjdroderna, guuu va bra det blev, borde vara obligatoriskt för att ens få starttillstånd[:D][:D]

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Mikael_Ingemarson on 2010-01-29, 21:21:09
Tjena

Det vill jag se bilder på !![:p][:p]

//Mikael
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: yak55sp on 2010-01-29, 23:55:30
Hej Pontus

Vilka kullager använde du??

Lite data och bilder vore önskvärt.[:p][:p][:p]

Ulf[:D][:D]
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-02-12, 15:01:02
Hej, ursäkta, har missat era frågor pga skidsemseter och annan bråte.[:I]

Min kärra använder 2 mm tråd så jag valde lager med d x D x B = 2 x 5 x 2,5 mm.
Köps t ex på //www.kullagergrossisten.se

Dessa små lager tål max 5 kg (C0) styck så 3 lager till sidan kan
kännas lite klent. Däremot sitter det 4 st per höjdroderhalva.

OBS! C0 gränsen innebär att vid denna belastning så har det blivit en bestående intryckning i kulan eller löpbanan mostsvarande 1/10 000 av
kulans diameter (dvs en grop på kanske 0,1 µm) så det finns en del marginaler för en gångjärns tillämpning som denna. Däremot så är
även en så liten intryckning fatal för ett lager som används för snabb rotation och kan lätt minska livslängden till 1/100.
Kan förklara varför lagerna i Depron kärrorna ibland lägger av.
Efter ett gäng krascher så är där nog en och annan grop eller platta
som snabbt sabbar lagret när man kör vidare.

Ska ni använda lager i era 3 m kärror kan det var idé att gå upp till
något större prylar. Har ni 3 mm tråd så blir det ju automatiskt
större lager.
Nä, tyvärr, SKF tillverkar inte så små lager...[:(]


(//uploaded/lonsan/20091224174719_ruddkull.jpg)



no more gassers 4 me
(//uploaded/Lonsan/2010212223354_FT.JPG) (//%5C%22http://www.sodersrchobby.se%5C%22)


Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-02-21, 15:19:22
Ska man erkänna sina misstag?[:I]

(//uploaded/Lonsan/20102211593_bal11t2.jpg)

Eftersom jag gjorde remhålen i den ena ackplattan spegelvända
och inte pallade göra en ny platta...så gjorde jag 2 olika krestkort
för att koppla ihop alla balanserarkablar.
Skulle till att äntligen koppla ihop det hela idag men kollade
så att det såg rätt ut...men på det ena kortet (det övre)
var ordningen mellan 5 resp 6 cell ack omkastad, dvs inkoppling hade
lett till en generalkortis[:(!][:(!]

Har kollat, det går att rädda läget genom att koppla om \"ormboet\"
på ackplattan...puh!

Tur att det snöar för 5:e gången på 4 dagar i alla fall, ingen flygträning som går förlorad[^]

no more gassers 4 me

(//uploaded/Lonsan/2010212223354_FT.JPG) (//%5C%22http://www.sodersrchobby.se%5C%22)
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Blomman on 2010-02-23, 15:05:48
Här ser ni hur det går till när Lonsan kontrollerar sina nygjorda kretskort.
Finns det något lämpligare underlag för kretskort än en välfylld plåtlåda...

Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Blomman/20102231521_pcmeasuring.jpg)
71.42 KB
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-02-23, 17:41:49
Optimalt för att verifiera isolationen.

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-02-27, 01:56:01
DEKAL-TIME!


Så kom det en lådda klibbigt från TP!

(//uploaded/Lonsan/20102271494_stabbklibb.jpg)

Knepigt med roderspalter, dock ännu knepigare på vingen:

(//uploaded/Lonsan/201022715040_winguklibb.jpg)

Också ovansidan [:p]

(//uploaded/Lonsan/201022715140_wingoklibb.jpg)

Jo tack, vet att det fattas ett \"h\" i Flight Tech, kommer två h:n i brevlådan på måndag.

Det tog flera timmar detta, hade jag aldrig kunnat förställa mig!

(//uploaded/Lonsan/2010212223354_FT.JPG) (//%5C%22http://www.sodersrchobby.se%5C%22)


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2010-02-27, 11:50:46
Gäller att ha tålamod och vara noggrann...blev ju skitsnyggt!
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Emanuel F on 2010-02-27, 12:02:05
Skitsnyggt, men ska texten på den vänstra vingen sitta upp och ned sett bakifrån?

//Emanuel F

Teampilot Full Kontroll AB
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Larsson on 2010-02-27, 13:01:30
quote:
Originally posted by Emanuel F

Skitsnyggt, men ska texten på den vänstra vingen sitta upp och ned sett bakifrån?

//Emanuel F

Teampilot Full Kontroll AB



Vilken jä_la osis[:D][:D][:D]

Rpm
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Skymic on 2010-02-27, 15:30:01
Aj Aj.... men det så klart man kan ju läsa den åt rätt håll även om kärra åker uppåt eller neråt.


(Förresten Larsson,Är den lika lätt och fin som Extran[?][:D]

/Micke
Autopartner RC
HAB


Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Larsson on 2010-02-27, 17:18:41
(Förresten Larsson,Är den lika lätt och fin som Extran[?][:D]

/Micke
Autopartner RC
HAB

Som alla extror é den fin och till skillnad från mig så behöver han inte gasa som en mentalsjuk för att ta höjd[:I][}:)]


Rpm
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Tommy on 2010-02-27, 17:29:05
Då är det ju tur att du är lite mentalsjuk Tim. [:D][;)]
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2010-02-27, 18:48:28
quote:
Originally posted by Tommy

Då är det ju tur att du är lite mentalsjuk Tim. [:D][;)]



Det är nånting i luften, så fort man kliver ur bilen på vankiva fältet förändras man![}:)][}:)][:p]
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Tommy on 2010-02-27, 19:11:45
quote:
Originally posted by paroos

quote:
Originally posted by Tommy

Då är det ju tur att du är lite mentalsjuk Tim. [:D][;)]



Det är nånting i luften, så fort man kliver ur bilen på vankiva fältet förändras man![}:)][}:)][:p]



Det är nog ångorna från Tims krutbensin.[:D]
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-02-27, 22:05:28
quote:
Originally posted by Skymic

Aj Aj.... men det så klart man kan ju läsa den åt rätt håll även om kärra åker uppåt eller neråt.


(Förresten Larsson,Är den lika lätt och fin som Extran[?][:D]

/Micke
Autopartner RC
HAB






Precis!

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-03-05, 21:17:57
Ett litet steg för IMAC men ett STORT steg för mig,
jag har äntligen kopplat ihop alla balanseringskontakter till mitt
adapterkort.
Känslan är lite som att gå på lina över ett stenbrott med en flaska
nitroglycerin i näven...men det smällde inte.
Jag mätte varenda pol innan jag satte i varje kontakt.
En felkoppling hade lett till MINST en effektuveckling på 400 W
och en generalkortis hade orsakat gett ca 11 000 W. Då blir
det gnistregn och rök.

I tryggt förvar i alu-väskan:

(//uploaded/Lonsan/20103521163_ack1klar.jpg)

Med regnbågskabel ansluten:

(//uploaded/Lonsan/201035211716_ack2klar.jpg)





no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2010-03-05, 21:39:20
När CIA ser den e du rökt...
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-03-06, 18:01:43
Det blev lite el till lådbilen idag[:p][8][?][8D][:D][^]

Axel är ganska nöjd

(//uploaded/Lonsan/20103618121_ormbo.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-03-13, 14:35:57
PREMIÄR!!!
[:D][:D][:)].....[:I][B)][:(!][xx(]

Jo tack, den flög ju...och steg som en raket och så[:D]
Film kommer, Schmidt filmade.

Men, med en mix av 40% nervositet, 30% S.B.S. och 30% taskiga vindförhållande så konverterades ena landstället till s.k. \"retract\";

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2010313142622_krasch1.jpg)

Skadorna inte så farliga dock;

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2010313142837_krasch2.jpg)

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2010313143141_krasch30.jpg)

På något konstigt sätt är jag nöjd med dagen ändå. Kärran funkar,
den har redan transformerats till \"slit och släng\" status och äntligen blev det lite flyga!!

PS. Jag hade målat \"NO STEP\" skyltar på insidan av solglasögonen idag[:D]

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Aerobat on 2010-03-13, 17:21:09
Grattis till premiär! Trist med stället[V]
Jag var också med på fältet och kan intyga att det inte var optimala premiärförhållanden; sämsta sidovinden, delvis snötäckt fält och snöhögar längs banan. Men det var friska tag Pontus. Och som sagt en kärra är bara ny en gång och det är innan den flugit.

//Ulf S
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: imacse_peter on 2010-03-13, 17:41:07
och här är den utlovade filmen...



// Peter Schmidt
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Rimsby on 2010-03-13, 18:29:59
Grattis till premiären, friskt vågat i den sidvinden!! Verkar vara hyfsat drag i den där motorn!
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Benny on 2010-03-13, 19:13:56
Hej !
Vad jag kan se är det ARF Composite
Jag knäckte mitt ställ på SuperExtran efter 10 landningar, förr eller senare händer det att man får en \"körare\" vid landning, och det skall det hålla till.

Tycker det är helt ofattbart att ARF Comp. inte åtgärdat detta ännu(min modell är från 2004).
Problemt är som jag ser det 2 saker:
Ett landställ som är helt utan flex & en infästning som är i poppel plywood.
Till Er som bygger nytt rekomenderar jag att förstärka med glas och ev. kol.

För övrigt tycker jag ARF Comp. står sig kvalitetsmässiigt fortvarande

Benny
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-03-13, 20:39:22
Tack alla, men det VAR ganska tuffa tag för modellen...den första dunsen i backen då jag tappade lyftet helt (det var lokalt lä just där pga en stor träddunge i lovart) kan nog ha mjukat upp träbitarna...
Håller med om att originalställen är vansinningt styva men jag gjöt egna (se tidigare i tråden) och jag såg tydligt hur fint de flexade minst 1 dm vid dunsen. Det räddade nog modellen från värre skador just då.

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Blomman on 2010-03-14, 00:49:07
Grattis till premiären.
Jag vet ju själv hur djävligt det kan vara vid byig nordvästvind.
Men modellen ser ju annars hur stabil ut som helst.
Inte ett ryck så långt ögat kunde se.
Lycka till med fortsättningen, nu är ju det värsta gjort.

/S.
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Kent on 2010-03-14, 01:07:17
Grattis till premiären Lonsan
Efter att ha sett videon är min första intryck att du bör minska utslaget på höjdrodret. man flyger ju alltid bäst som åskådare [:)]

Barry CO
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Benny on 2010-03-14, 10:11:09
Hej
Kommer tillbaka till den bristfälliga konstruktionslösningen av ARF Comp.

Inget är ju starkare än svagaste länken !

Då landstället är delat i mitten kommer givetvis all belastning i denna skarven.

Denna skarv är givetvis inte starkare är vad \"Poppelplywooden\" är.

Benny
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Speedbird on 2010-03-14, 12:29:55
quote:
Originally posted by Lonsan
Jo tack, den flög ju...och steg som en raket och så[:D]
Film kommer, Schmidt filmade.

Men, med en mix av 40% nervositet, 30% S.B.S. och 30% taskiga vindförhållande så konverterades ena landstället till s.k. \"retract\";

Skadorna inte så farliga dock;

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2010313142837_krasch2.jpg)

På något konstigt sätt är jag nöjd med dagen ändå. Kärran funkar,
den har redan transformerats till \"slit och släng\" status och äntligen blev det lite flyga!!

PS. Jag hade målat \"NO STEP\" skyltar på insidan av solglasögonen idag[:D]

no more gassers 4 me


grattis till premiären [:)]
lagom drag i den du [:p][:p][:p]

när du nu ändå är på gång... slit ur den där ursäkten till landställsinfästning som C-arf har lyckats med och gör så här istället [8D]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/speedbird/200915175852_mycketkolfiberblirdet.JPG)
141.84 KB
så här ska det se ut ! [:D] + robertsson ställ för att det ska hålla för sådana där övningar [8D]

det är kul med kolfiber [:D]

/Perra


Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-03-14, 14:22:13
Ojdå, det var koolt[;)]

Och rätt Benny, delat ställ ställer helt klart tuffa krav på fästet.
Återkommer med resultatet...kan ta en vecka...borta 3 dagar men går igång NU!

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-03-14, 14:25:51
quote:
Originally posted by Kent

Grattis till premiären Lonsan
Efter att ha sett videon är min första intryck att du bör minska utslaget på höjdrodret. man flyger ju alltid bäst som åskådare [:)]

Barry CO



Nog är det möjligt, det blev ju bara 3 min inkl. 3 landningsförsök så
jag hann inte riktigt utvärdera, detta var också första ute-flygningen
men något större än en Parkmaster på...4 månader tror jag.

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-03-18, 21:59:05
Usch, tråkigt att laga...Lennart, du som älskar att laga, har du några uppmuntrande ord åt mig?[V]

I alla fall, har sprätt loss vad som sprättas loss ska.
Det blir en ny platta likadan som original men med en del
kol- och glasfiber extra. Jackade upp det främre spantet
i mitten, visserligen en försvagning men eftersom det kommer att
plastas och vävas fast blir det förhoppningsvis starkare än original ändå. Fördelen med att jag tog bort lite av främre spantet är att det blir mindre grejot som bråkar med kablarna vid ackbyte.

(//uploaded/Lonsan/2010318215716_landrep1.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-03-24, 23:04:11
Så vart det lagat:

(//uploaded/Lonsan/2010324225939_plattner.jpg)
Ny platta med ett lager kolväv etc.


(//uploaded/Lonsan/201032423042_plattupp.jpg)
Samma platta sedd från ovansidan.


(//uploaded/Lonsan/20103242320_lagfront.jpg)
Insatt i kroppen med topplager av kol adderat.


(//uploaded/Lonsan/201032423323_lagbak.jpg)
Och så här ser det ut bakifrån.


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-04-08, 22:14:09
Bara lite smått om driftstid så här långt.
Har flugit en sisådär 5-6 rundor nu (stället håller).
Jag har en timer på gasspaken som bara går när jag har över 20% pådrag (därunder är förbrukningen ändå obetydlig)
Så, vid 5 min motortid så (dvs 20-100% pådrag) så förbrukade jag EXAKT 40 % av ackens kapacitet.
Ganska enkel beräkning säger då att jag har 10 min motortid vid 80% kapacitetsuttag (de sista 20% kapacitet ska man inte använda i onödan...)
Medräknat landning och sjunkande manövrar så blir praktisk flygtid från start till landning då 12-14 min.
Känner mig nöjd med det. Min fet-laddare fyller på en 80% tömd ack till 95% full på under 25 minuter så jag behöver knappt 2 paket...mer än att slita på..


no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-05-31, 10:25:23
Fint besök i cockpit:[:D]

(//uploaded/Lonsan/2010531102326_DSC00327.JPG)



no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2010-06-12, 16:04:21
Flygbild 5:e Juni

(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201061216315_fly158.jpg)

no more gassers 4 me
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: harley007 on 2010-06-12, 23:54:56
Grymt snygg kärra! Bra fart i kniveggen ser det ut som med tanke på sidutslaget [8D]

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2011-05-30, 23:13:20
Så vart det dax igen...mejade ner kärran i skiten redan efter 300:ade flygningen
och gjorde snygga hål i båda vingarna med hjulkåporna.

Nedan dock ett av de goa hålen i sidorna:
(//uploaded/Lonsan/20115302363_laga1.jpg)


Inner skin helt avflått[xx(]:
(//uploaded/Lonsan/201153023624_laga2.jpg)


Förödelsen framifrån:
(//uploaded/Lonsan/201153023646_laga3.jpg)


Urplockat material:
(//uploaded/Lonsan/20115302378_laga4.jpg)


Lagning av ena vinge modell \"flytspackling\" med epoxi och microballonger, tejp på insidan.
(//uploaded/Lonsan/201153023734_laga5.jpg)


Ny träplatta fabricerad och inpassad, nästa steg blir massor av kol och sås[;)]
(//uploaded/Lonsan/201153023752_laga6.jpg)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Aeroparts on 2011-05-30, 23:46:58
Vi lider med dig.[xx(][V]
Motorstopp???[:I]
/Lennart
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2011-05-31, 00:10:17
nej nej nej, bara vanligt hjärnsläpp

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Kent on 2011-05-31, 08:36:21
När du är klar med reparationen, testa sedan hållfastheten genom att köra genom ett Viltsvinsstängsel [8D]

Barry CO
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2011-05-31, 09:22:28
\"vanligt hjärnsläpp\"![:D][:D]

Såg aldrig riktigt hur det gick, trodde inte att det blev så bajsigt...[xx(]

Men men du är ju numera glasfiber reparatör extraordinaire![:I]

Hinner du inte får du låna en manlig BENSIN maskin till NM![}:)][8D][:p]



(Wood IS Good, Wood is King, no matter how much You composite bling![^])



//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2011-05-31, 20:28:29
Om man knäcker av en bit av en träkärra är det kanske bara att vattna lite så växer det ut igen :-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Mats_N on 2011-05-31, 20:52:20
quote:
Originally posted by Lonsan

Om man knäcker av en bit av en träkärra är det kanske bara att vattna lite så växer det ut igen :-)


Precis så är det, tro mig, men det tar en vinter att växa ut igen [:(] Lite epoxi behövs också som näring [:)]

Mats

Mats
P=U*I
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2011-05-31, 21:12:27
quote:
Originally posted by Lonsan

Om man knäcker av en bit av en träkärra är det kanske bara att vattna lite så växer det ut igen :-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se



Exakt, man bara vattnar med CA!!![}:)]

Skämt åsido så är det alla såna här skador jag sett som avhåller mig från glafiber kärror. Skador får man ju alltid nån gång och att laga en komposit maskin känns mycket svårare och jobbigare än en träkärra.
Kräver även kunnande och att man har ganska dyra material till hands. Det skall gjutas o lamineras o spacklas o slipas o målas o lackas...Skall både hålla OCH bli snyggt. Har sett många mer eller mindre lyckade lagningar.[|)]

Som sagt, inga problem för dej som är en fena på att hantera kol och glasfiber på alla vis![8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2011-06-01, 15:04:27
Tja, jag har lagt ner estetiken vid det här laget,
i övrigt så är det varken svårt eller dyrt att laga,
bara otroligt tråkigt...(oavsett hur planet är uppbyggt).
Aktuell lagning (bruttokvantiteter):

5 dm2 plywood, 30:-
50 gr 30 min expoxilim 40:-
10 dm2 tunn glasfiber  10:-
6 dm2 kolfiberväv 30:-
100 gr laminatepoxi 30:-
2 st engångspenslar 10:-

Summa 150:-
Då räckte ovanstående till att lägga väv på båda hjulkåporna också



\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2011-06-01, 15:59:12
Jo jo men alla köper ju inte 100m rullar direkt från fabriken...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2011-06-01, 18:01:17
quote:
Originally posted by paroos

Jo jo men alla köper ju inte 100m rullar direkt från fabriken...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW



VaaAa??![:0]

Finns det så små rullar??

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2011-06-02, 12:58:00
Lagning klar, ska ut och provlanda nu

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2011-06-02, 19:39:01
Kan rapportera att lagningen höll...men lyckades med följande fadäser i stället...

(//uploaded/Lonsan/201162193153_trasor.jpg)

1. Extremt lång utrullning på vår asfaltsbana, i sidvind och med svagt nedförslut
resulterade i en låååångsam tippning framåt i slutet och på något mysko sätt gick proppen i asfalten och inte i gräset...skit också!

2. Vid byte av ack så stötte ackkontakterna mot en skruvskalle respektive en
kolfiberplatta. En elektrisk krets uppstod. Och rök och värme...
Helt magiskt att detta inte hänt på de 300 tidigare ackbytena, skruvar och kolfiberplatta
har suttit där hela tiden. Nåja, allt går att fixa.

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: paroos on 2011-06-02, 22:13:33
[|)]

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Skymic on 2011-06-02, 23:29:08
[|)][V][:(]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2011-06-03, 01:05:44
Fett ös medvetslös, nya kablar och kontakter fixade på ackpaket, ringt Manfred Greve som visst var på F3A tävling i sydtyskland, han skickar ny prop express på måndag till adress i Danmark som jag snart får från Michael Lund. Verkar knepigt att lyckas det komma iväg till NM (NewtonMeter?) med komplett utrustning...@:-S

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Skymic on 2011-06-03, 08:37:10
Ja! det kan jag skriva under på[:(!]

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



Title: C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
Post by: Lonsan on 2011-09-24, 22:08:51
Slutkalkyl:

Då var denna kärra ett avslutat kapitel för min del.
Såld för 15000, kostat ca 39000 med det som ingick i försäljningen.
På de ca 250 flyningarna jag hann med så gick det åt ca 77kWh vilket blir knappt hundringen i driftskostnad. Inkluderar vi värdeminskningen så blir det ca 96:-/flygning.
Vad hamnar en bensinkärra på?

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se