Det råder lite mycket lugn på forumet så jag tjuvstartar min byggtråd
redan nu, trots att det enda jag har klart hittills är batterierna.
En liten förhandsbild:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2011929184157_peep.GIF)
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Mycket snyggt Lonsan!
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Hej,
Fyller på med byggstart på mitt nya projekt för att fylla på tystnaden..... Garanterat bensin fritt även här !!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2011929194311_yak55_3v.jpg)
35.99 KB
/Rikard
Garanterat träfri också förmodar jag.
Säkert tillräckligt intressant projekt för en egen tråd, ehh?
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Hehe..... Garanterat fritt från kolfiber !! Ska inte kapa din tråd... lägger upp en egen när jag kommit längre :-)
Åhhh trevligt Pontus, ännu en sån där dussinkrillyak i lite nya pråliga färger, häftigt.....[:)]
Nära...skjuter ingen hare ;-)
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Pontus gillar[:)] ju Sukhoi[:)]
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Och dessutom verkar det bli samma färger som den stora...
Vi väntar med spänning.
/Stefan
100% electric since 2005
MPX Royal Pro 9
Motor just beställd[:)]
Det blev en rund som vanligt.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Nu får det vara slut på hemlighetsmakeriet! Upp med fakta nu!!!
[8D][:I][:o)][:D][;)][|)]
quote:
Originally posted by Lonsan
Motor just beställd[:)]
Det blev en rund som vanligt.
jag gissar på att det är en Predator 80/10 experimental UL motor för
25s LiPo och 40x16\" 3bladig snurra... [8D] [;)] [:p][:p][:p]
/Perra
Va, finns det en så\'n?
Siffrorna låter rimliga.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Jag kommer också att satsa på el-setup 2012![^]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by paroos
Jag kommer också att satsa på el-setup 2012![^]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Jag med... Ska ha minst ett batteri i varje modell[:D]
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
quote:
Originally posted by paroos
Jag kommer också att satsa på el-setup 2012![^]
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Visst, och F#*@ba och komposit och fejsbok.
Har du 9 liv eller?
MPX Royal Pro 16PLETTENBERG Predator 50/6HitecAutopartner.se
Nej nej är helt sant![8D]
Det blir el-motor, fartreglage o hela kittet.
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Hmm, det finns ju mycket webgrunkor, finns det inte någon webalkotestare...
Låt se, datum inte 1:a april check.
Är jag själv nykter, mmm jodå, check.
Paroos konto hackat...tänkbart!!!
Ahh, han snackar om inomhusplanen (off topic!!)
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Hihihi...japp, med de är faktiskt el-flyg![^]
Förresten, hur räknas en ParkMaster? Sån är på G!
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Ja för någon vecka sedan gick det gör snett när jag satt och funderade, kom in på att jag skulle gå över helt till el[?]Som tur var så så hade jag somnat i soffan och jag vaknade kallsvettig, hade till och med drömt att jag ringt till Lonsan och konsulterat honom[B)]Sicken tur att det bara var en dröm phuuuuuuu.............
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Ajdå, som det kan bli när man sniffar för mycket bensin[;)]
Patrick, grattis till ParkMaster!!
Hoppas du kostat på den hyfsade servon, det är den värd!
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Har köpt Gabriels snygga (?) servoarmar och ny roderhorn.
Fånigt styva och lätta. Sägs vara starkare än aluminium. Och lättare.
(http://mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2011102905938_gabbe1.jpg)
<b>MPX Royal Pro 16</b>
<font face=\"Impact\"><font size=\"4\"><font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"> Predator 50/6</font id=\"Impact\"></font id=\"size4\">
<font face=\"Arial Black\"><font size=\"4\">Hitec</font id=\"size4\"></font id=\"Arial Black\">
<i>Autopartner.se</i>
Tycker jag du gjorde rätt i, de har fungerat utmärk i två säsonger på vår YAK.
/Lennart
I min med[:p][:)]
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
Ett måste...
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Tjuvöppnat[:D][:D][:D]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111211145342_29-1.jpg)
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111211145419_su29-2.jpg)
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
3 predatorer...[}:)][}:)]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111211154332_preda.jpg)
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Läckert schema Pontus[:)]
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/809b3a44.jpg)
Ja visst är hon fin i svart och vitt, hon heter Sussi och är ca 9 månader.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Är det 2,6 eller 2,9m versionen?
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Har inte kontrollmätt men det stod 33% på fakturan och det var tyvärr inte rabatten som avsågs.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
OK, den såg stor ut på bilderna!
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
quote:
Originally posted by paroos
OK, den såg stor ut på bilderna!
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Det är inte modellen som är stor, det är Lonsan som är liten.
/
Stefan100% electric since 2005
Autopartner.seMULTIPLEX Royal Pro 9PLETTENBERG Terminator 30/8HitecSebArt
quote:
Originally posted by Lonsan
3 predatorer...[}:)][}:)]
Och vilken ska driva SU:en
Mats
P=U*I
quote:
Originally posted by Mats_N
quote:
Originally posted by Lonsan
3 predatorer...[}:)][}:)]
Och vilken ska driva SU:en
Mats
P=U*I
De vete katten[:D]
MPX Royal Pro 16PLETTENBERG Predator 50/6HitecAutopartner.se
Nåväl, motorn kommer ge ca 28 kg dragkraft sägs det, har för mig att man brukar snacka drygt 20kg för en 100 cc, eller?
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Oj, nu spårar jag ur på min egen tråd, var tvungen att kolla lite drag och varv som
man kan få från urrk[xx(]#%* 2-t motorer. Här testdata för DA-120:
Prop/varv/drag(lb)
Mejzlik 28X10 Carbon 6,800 55.1
Mejzlik 28X12 Carbon 6,200 52.3
VOX 28X10 Laminated 6,100 60.0
Xoar 29X10 Laminated 5,800 58.2
Menz 29X10 Wood 5,550 52.4
he he, 60 lb = 27,12 kg (puh!)
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Electricity beats cubic inches, visst var det så jänkarna sa?
Mats
P=U*I
Betänk att en DA120 levererar den effekten i nästan 15min med 1 liter fossilt bränsle.
Vilken elsetup med samma vikt gör det?
Ja, bensin är ju lite bättre för aerotowing.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Ja och varje gång man landar är maskinen nästan 1 kg lättare[:D]
//Mikael Ingemarson
http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Och baktung?
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Nä inte då[:)]
Man sätter bensintanken på eller bakom tyngdpunkten.
//Mikael Ingemarson
http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
MVVS 116 RE2 pipor
Engel 30x14
6200Rpm static = 33,67 kg/ 68,13 lbs thrust[;)]
Fast igentligen så har vi nog mätt uppemot 6350 static men det räcker till ändå.
/Lennart
Hur gör du när du mäter Lennart?
Har du mätt med 30x13 EVO?
/Ulf
quote:
Originally posted by Aeroparts
MVVS 116 RE2 pipor
Engel 30x14
6200Rpm static = 33,67 kg/ 68,13 lbs thrust[;)]
Fast igentligen så har vi nog mätt uppemot 6350 static men det räcker till ändå.
/Lennart
Mvh Ulf
//www.krill-model.com/eu/en/
//www.autopartner.se/
//www.procar.se
Ett sätt är ju en bagage våg för 100 spänn som går till 50kg.
Annars stämmer detta utomordentliga kalkylblad från PE ganska bra.
http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls
Nä jag har inte mätt min 30x13 EvoL än, men jag pratade med en kille på FG forumet som hade 116 MVVS med de nya mvvs piporna och han hade 6200 rpm static vilket i detta kalkylblad blir ca 40 kg eller 88 lbs static thrust
/Lennart
Ursäkta intrånget Lonsan,och grattis till mycket fin maskin du fått av tomten.
Jaja, varken DA120 eller den där övertrimmade 116-kubikaren är väl särskiljt typiska 100 cc motor. Men DA\'n väger väl iofs som en vanlig 100 cc medan MVVS:en med pipor väl både väger och presterar mer likt en 150cc?
Plettenbergs alternativ (Predator 37) för 150 cc klassen ger 44 kg dragkraft.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
quote:
Originally posted by Aeroparts
Ett sätt är ju en bagage våg för 100 spänn som går till 50kg.
Annars stämmer detta utomordentliga kalkylblad från PE ganska bra.
http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls
Nä jag har inte mätt min 30x13 EvoL än, men jag pratade med en kille på FG forumet som hade 116 MVVS med de nya mvvs piporna och han hade 6200 rpm static vilket i detta kalkylblad blir ca 40 kg eller 88 lbs static thrust
/Lennart
Ursäkta intrånget Lonsan,och grattis till mycket fin maskin du fått av tomten.
Det är lugnt, jag drog själv igång det, har inte tid att bygga men kul med lite aktivitet på tråden.
Någon som vet någon som använder Volz servo? Används tydligen till såväl UAV och UUV.
MPX Royal Pro 16PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8HitecAutopartner.se
Efter att ha läst på deras hemsida verkar de vara ganska \"Bad-ass\"!
Vissa går att köra på 24-30 volt. Tjena!
50:e reply och först nu börjar aktiviteterna[:I].
Har limmat och skruvat ihop motorfästet till nya tvättmaskinen.[:D]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111217213057_vector.jpg)
That\'s all for now.
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Nu har jag vägt alla delar och gjort tyngdpunktsberäkning.
Jag placerade drivackar och radiogrunkor preliminärt
först och fick, HÖR OCH HÄPNA, ett utfall som var 7 cm FRAMTUNGT!
Har nog aldrig hänt mig att något blir SÅ mycket framtungt.
Men, ingen fara, bara att placera diverse grejor mycket längre
bak än brukligt:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111218183249_CGcalc1.GIF)
Som ni ser så har jag typ 20 cm tomrum mellan ackar och firewall!
Ackarna på bild är inte de som ska användas, bara för att illustrera.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111218183413_ackplac.jpg)
Rx, dual-batt switch och Rx-acckar hamnar alltså 300 mm bakom röret.
Klart otypiskt.
Totalvikt på kärran strax under 13 kg. Vad väger andra
33% SU-29:or med/utan soppa?
Batteriandel (vikt) 27%, något över vad jag brukar ligga på (20-25%).
Borde alltså bli riktigt bra flygtid.
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Hej Lonsan, har du platta motorspantet eller har de fixat till en dom till slut?
Här är en elekrisk.
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/291767-Krill-Sukhoi-29-33-elektrisch
http://vimeo.com/22112371
Tycker dock att han har mycket litet avstånd mellan propeller och motorkåpa så han tappar säkert effekt där.
Skall bli mycket intressant att följa detta bygge, för efter att ha sett Ketil Aagesens setup på NM så verkar 2.5-2.7m maskinerna ha en praktisk möjlighet för seriöst tävlande utan konkurs etc.
/Lennart
Platta spantet kvar men en liten glasfiberdome medföljde löst. Den ger rätt motorvinkel och bygger ca 7 cm framåt. Första länken är den kärra som var med och avgjorde mitt val. Funderade på att köpa den komplett men det var för högt pris, knappt lönt jmf köpa nytt.
Ketils grejor gick fint, jag har i princip samma setup men jag blir 3 kg lättare så det bådar gott. Kanske skulle kolla men vad jag minns sa han att Votecen vägde 16 kg.
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Nu [}:)]-ar är det Jul igen och nu ska det byyyyyyggggaass!!!!%&/#&%
Känns alltid lite skumt att börja skära sönder en maskin för 16 lök med hyperfinnish, men sen tänker man tanken, \"jag har ju köpt den, den ÄR ju min, så jag gör va jag vill med den\"
Första snitten:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2011122319355_bodyholes.jpg)
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Gött, pipor??
//Patrick
IMAC-Sverige
www.autopartner.se
www.procar.se
PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
Har du rökt på nu igen?
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
MYW RE 2 pipor blir fint[:D]
//Micke
www.Autopartner.se
Futaba
3W Power
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/809b3a44.jpg)
quote:
Originally posted by Lonsan
Nu [}:)]-ar är det Jul igen och nu ska det byyyyyyggggaass!!!!%&/#&%
Känns alltid lite skumt att börja skära sönder en maskin för 16 lök med hyperfinnish, men sen tänker man tanken, \"jag har ju köpt den, den ÄR ju min, så jag gör va jag vill med den\"
Första snitten:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2011122319355_bodyholes.jpg)
feta kylluft hål för ackarna ? [8D]
eller lättar du bara upp kärran lite...
/Perra
Det är lättning som pågår [:D][:D]
Att det sen blir välventilerat är ju ingen nackdel.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111223223238_scale160.jpg)
Massa skrot bortkapat som inte behövs när man har en motor som bara
ger vrid och varvtal och en gnutta värme.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2011122322361_bodyhole2.jpg)
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Upphängning för att...
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111226143817_hanging.jpg)
...laminatepoxin ska rinna lite mer rätt när jag limmar ett spant
i motorkåpan.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111226143848_spantlim.jpg)
.
.
.
Sprang på den här pressen på jobb...undrar vad det tänkte på när
de valde såna tossiga färger...[?][?][:I]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111226143831_press.jpg)
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Distanser med 2.5° högerriktning.
Material: trä [:I]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111229132751_woodspacer.JPG)
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
En låda från Kina[:0] Vafalls! Ja ja, alternativen är svåra att hitta.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111230175237_ackbox.jpg)
23.72 KB
Första lagret:
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2011123017546_lager1.jpg)
47.75 KB
Minsann, lite tyskt lim i alla fall och en liten M-Link Empfänger.
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111230175612_7s5200.jpg)
72.76 KB
I got the power![:p][:p][:p]
Nu ska det bara kopplas ihop...[xx(][xx(][B)]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20111230175733_balans.jpg)
68.98 KB
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Finn 5 fel på skissen...hmm
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
NÃ¥got med balanseringskontakterna och hur det ska kopplas samman?
Mats
P=U*I
Slänger lite hit och dit med byggandet.
Idag kände jag för något enkelt...
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2012160391_05servosida.jpg)
Några skruvar bara, baggis!
Sen ska man ju få till en bra geometri så att linorna håller jämnt spänn.
Fick räkna lite:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20121604218_05calc.gif)
Så, parallella linor verkade alltså bäst men...det sitter ju ett
spant ivägen[:(!][:(!][xx(]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20121604359_05spant.jpg)
Så det fick bli korsade linor och...
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20121604520_05horn.jpg)
...ett nytt roderhorn till sidorodret.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20121604616_05roder.jpg)
Gonatt alla nattbyggare!
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
God natt, Pontus[8)]
//Paul M
Lite kompositjobb idag, dammade av en gammal låda med bikaka:
(//uploaded/Lonsan/20121617587_06honey.jpg)
Plattor i varierande mustighet ska de bli:
(//uploaded/Lonsan/201216175825_06laminat.jpg)
Plastar på lite på delarna till motorfästet också.
(//uploaded/Lonsan/201216175846_06motfix.jpg)
250 gr epoxi gick åt idag.
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Tusan, kom just på att jag glömde gjuta vingrörshylsan, formröret står vaxat och klart >:-(
Hej
Det här blir en intressant maskin att se framöver..
Undrar bara lite som novis på området..
Använder du dig av någon form av vakumpåse när du laminerar och förstärker spant och dyl...?
Mvh
Pär
Ibland, det är så mycket meck så jag fuskar oftast :-)
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Om man inte orkar släpa fram sin
(//uploaded/Lonsan/2012191821_09pump.jpg)
(en vakuum pump)
så kan man använda:
(//uploaded/Lonsan/20121918242_09wood.jpg)
After all, \"wood IS good\" [:D]
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Ojdå, inget nytt här på 16 dagar!
Men, installation av servo har vi alla sett så skippar det.
Detta har ni också sett kanske men inte lika många gånger:
http://web.mac.com/goransson/Watts_up/Blogg/Poster/2012/1/24_6x_14s_5200mAh_build.html
Skissen på hur balanskablar skulle kopplas om jag vidhöll att jobba vidare med 7s paketer
fick mig att ta beslut att bygga/få byggt 14s limpor. Jag skulle nog kunnat få 14s
färdigt från fabrik genom Autopartner men det kändes inte vettigt då i alla fall.
Fördelen med 2 lösa 7s i serie är att de då kan laddas med sk DUO-laddare som många redan
har. Men DUO-laddare kräver att man delar på de seriekopplade packarna när man laddar.
Hanterbart men lite mer orm-bo blir det allt. Speciellt om det handlar om 3p som i min
40% SU-26...
Därför har jag har gått på laddare som klarar 14s i serie. Utbudet på rimligt prisade 14s
kapabla laddare med hög effekt har varit begränsat (eller obefintligt) men numera kan det
fås för under 2000:- med effekter på 500-1000 W. Inte illa!
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Bara ett sporrställ. Omgjort. Det var med armar åt sidorna och spiralfjädrar.
Kan inte med den lösningen. Så här gör jag:
(//uploaded/Lonsan/2012221165317_sporre.jpg)
(//uploaded/Lonsan/201222117025_sporr2.jpg)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Ja, så kom ackarna ombyggda till Lonsan-standard, dvs 14s limpor med 20-polig hokus-pokus
balanskabel. Välbyggda som vanligt i fabror Jockes högspänningslabb.[:)]
(//uploaded/Lonsan/20123219848_limpor.jpg)
3 limpor: +3 m klass
2 limpor: 2,6 m klass
1 limpa: 2,2 m klass
Smidigt, inte sant?
Har skaffat en kärra till singellimpa men den är för fin för detta forum så
den får byggtråd på annat ställe när det lider.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Kan det vara en ESM Trojan? Av ren nyfikenhet, vilka kontakter kör du med? Pallar exempelvis mpx?
quote:
Originally posted by Lonsan...för fin för detta forum...
Autopartner.se
Vad är nu detta för något [:p]
Mats
P=U*I
Fila på den...låssmed! ;-D
quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83
Kan det vara en ESM Trojan? Av ren nyfikenhet, vilka kontakter kör du med? Pallar exempelvis mpx?
Nätspanare där[:I]
Kontaker, jag använder 6 mm med fjäderkorg invändigt i hylsan.
Plettenberg har erbjudit dessa i ganska många år, finns också hos Autopartner (men är alltid slut[:(!] så de är nog eftertraktade)
De är bäst helt enkelt. Finns mycket halvdåliga 5.5 och 6 mm don på marknaden.
Speciellt de typer där stiftet är en solid bit som kryssågats för att ge flex. Kan funka men ger ofta 5-10 ggr högre kontaktresistans, speciellt efter en tids användning.
Kör man 100-150 A kortvarigt så funkar det ändå men när man ligger på 200-300 A så blir det inte bra. Till 40 % SU26 kör jag faktiskt med dubbla kontakter eftersom reglaget ändå har dubbla 6mm2 matningskablar.
Team Desire PowerMPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8HitecAutopartner.se
Här står visst electronerna stilla!
//Micke
IMAC-Sverige
Jajaja JA!
Satte ihop den idag för att verifiera min TP beräkning.
Ligger som beräknat 10 mm framför rörcentrum, så klart.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201241144334_1noprop.jpg)
Lite småjobb till strömförsörjning och motorfästet:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201241144357_1kapserv.jpg)
Högerriktining 9,5°
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201241144423_1hoger.jpg)
Vänsterriktining 4,5°
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201241144433_1vanster.jpg)
Proppen på.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201241144447_1wprop.jpg)
Status:
Alla servo är på plats, alla kablar gjorda.
Väntar på smarriga hjul från White Rose, inkl titanaxlar.
Ska fästa Rx-ackar
Och det som tar emot lite, fäste för drivackar.
Men den blir klar i påsk i alla fall, med reservation för hjulen som
inte rullat in än.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Nu är det nära.
Ackfästet är klart!
Fin-hjulen är komna till Sverige men har inte hitta hela vägen fram.
Det blev nog det smidigaste ackbytarsystemet hittills:
ÖPPET LÄGE:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20124722532_7open.jpg)
STÄNGT LÄGE:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20124722557_7closed.jpg)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Översikt på installationens slutliga utförande.
Jag gitter inte med kabelstrumpor o sån\'t någe mera, lite får man
fuska när man kör el, det sliter inte så mycke på kableriet då.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201249205743_9inst01.jpg)
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20124920588_9inst02.jpg)
Bara hjul och hjulkåpor kvar, hoppas glittret dyker upp i dagarna[:)]
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Pontus jag har en fråga, är det motor-riktningen man ställer in på de bilderna där det ser ut som motorn sitter löst, eller på sned.
Mvh Paul
Vad är de två servona i nosen till för? För det är väl inget borstat fartreglage alá Kyoshos gamla rotary som du använder?
Det måste vara till vektorstyrningen?
//Mikael Ingemarson
http://www.zdz.se
MTW-dämpfer
Rätt kul att det tog en hel vecka för IMAC Sverige att reagera på den första riktiga tekniska nyheten på flera år i en IMAC kärra...
Mvh Ulf
//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Hmmm...det ser ju ut som motorn sitter ledad i en stor kula (boll), eller rättare sagt två kulor (bollar) är det så att man kan ställa motorriktningen med servon??
//Paul
Ahh! nu såg jag bilderna och la ihop 1 och 1. Lonsan ska komma smidigare runt i stall turnen genom att in flight ändra höger/vänsterriktning.
Eller så ska han reversera proppen för att att kunna fickparkera in kärran i depå efter avslutat flygpass!
He he, bollfästet visade jag tydligt redan 17:e december men ingen kommentar.
Syftet med vektorstyrning är väl egentligen vansinniga 3D manövrar men det är kärran inte utrustad för i övrigt med bara 2 x 14 kg på höjd, 4 x 10 kg på skev och 1 x 20 kg på sida. Men ska bli intressant att se vilka effekter det kan ge med enkelt ställbar sidoriktning. Tänker mig också att det kan se nice ut med kniveggsflygning med minimalt häng i häcken.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Ja man kan vara glad att bollen uppfansns, den kan ha många avändningsområden tex inom sport, golf och till elmotorfästen, så bollen är inte enbart av ondo[:D][:D]
Med vänlig hälsning, Paul
Så kom då äntligen hjulen = klart för provflygning!!
Pga sitt läckra utförande så blir det nog inga hjulkåpor[:p][:p]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2012412235213_12wr1.jpg)
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201241223532_12wr2.jpg)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Fantastiskt läckra!!!
Du rätt i att det vore fel att täcka dem med kåpor.
Grymma hjul på en übercool maskin.
Hittar inget superlativ som räcker för att beskriva dem rättvist. [8D][:p][8D]
/Stefan
100% electric since 2005
Autopartner.se
MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower
Prova \"svindyraste\" ...165 $ med titanaxlarna + 32 $ frakt + SEK 437:- i \"import avgift\" >:-/
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
...de där avgifterna borde vara selektiva, helt OK att lägga på lite straffavgifter på pridumpat ultra-crap från HK men detta är ju konst, borde åtnjuta kulturbidrag och skattebefrielse!
Grymma hjul[:p]
Kändes ännu bättre i handen än på bild kan jag intyga.
Antar att dina redan är på väg ;-)
\"Man ska ju spara lite till pensionen oxå\"[;)]
Sådana hjul håller ledigt till din pension, ja kanske till och med till min ;-)
Vackert Lonsan, nu gäller det att hålla sig inne på fältet med såna fina sulor, de gräver nog ner sig fint i Skånska myllan.[;)]
/Lennart
Äntlig lite prylar i mitt tycke på den här kärran,snyggt Lonsan, Premiär i Helgen?[}:)]
//Micke
IMAC-Sverige
@Lennart; den blev hyfsat lätt på foten, 12.8 kg, så den ska nog inte gå ner sig allt för mycket.
@Micke; jasså hjulen duger, kan avslöja att 2 st f****a servo typ 9155 också smugit sig in i bygget (huuh)
Blev över från mitt avvecklade F-18 projekt.
Annat smarrigt är att vikteffekten är dryga 800 W/kg (37% mer än Extran) och att medhavd energimängd/kg är 35% högre än i Extran.
Mindre bra (?) är att tip speed kan gå upp mot Mach 0,8 om man tokgasar på rakorna, risk att ljudpoängen är i farozonen.
Givetvis premiär i helgen.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Den blir jättesnygg Pontus, Lite Futaba Skadar aldrig.
Ljudpoängen!!!lika bra att börja köra bensinare igen.
//Micke
IMAC-Sverige
Bensin tänkbart när det kommer nåt som funkar bättre.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Premiär!!!
Grattis Pontus!
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2012414183130_HBG12041429.jpg)
87.02 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2012414182436_HBG12041428.jpg)
87.4 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/201241418252_HBG12041423.jpg)
87.34 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2012414182540_HBG12041417.jpg)
87.26 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2012414182644_HBG12041418.jpg)
87.06 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2012414182729_HBG12041421.jpg)
83.42 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2012414182754_HBG12041422.jpg)
87.41 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2012414182817_HBG12041424.jpg)
86.93 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Aerobat/2012414182835_HBG12041425.jpg)
86.87 KB
Mvh Ulf
//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
GRATTIS!! till premiären Lonsan och fin,fina grejor
/Lennart
Tackar tackar och tack för snygga bilder Ulf :-)
Bara att konstatera att detta precisionsinstrument obönhörligen avslöjar allt fummel med spakarna.
Första snapen stannade i perfekt knivegg, dvs 1/4 tidigare än jag räknat med...hoppsan.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Grattis Pontus [:)]
är flygtiden som förväntat ?
det är DesirePower celler du kör med i denna va ?
har du mätt vad de håller för volt under last ?
de jag flyger med i SU-29:an orkar bara upp till 3,3V vid 100A
tycker de borde orka lite mera... typ 3.65V eller så...
sorry för trådkapningen [:I]
back on topic [8D]
super nice kärra som vanligt när du bygger Pontus [:p]
/Perra
Grattulerar Lonsan![:)]
//Micke
IMAC-Sverige
Grattis!![8D]
Nice, fick du nån nytta av din justerbara thrust angle?
Själv premiärade jag (6 flygningar) min Parkmaster idag. Min första utomhus EL maskin.
Hmmm jag är alltså officiellt EL-flygare nu då???[:I]
Den ser fin ut i luften, men...hur stora hjul köpte du?
De ser STORA ut...[:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
PS
Det blir inte min sista EL maskin...i de mindre storlekarna är det sjukt smidigt måste jag erkänna.
Tänkte be herr Kalkyl om tips sen, har en kandidat stående som blir grym att elektrifiera.
DS.
PPS.
Hur var flygtiden i Krillen??? Lungt för IMAC?
DDS.
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
Oj, många frågor
Hjulen är 4,75\", dvs 120 mm. Tycker 100 mm är för lite, innan det bar iväg mot det galna köpet så var jag inställd på DuBro\'s 4,5\" så tyckte att några mm till inte skulle skada, de går för övrigt ledigt in i originalhjulkåporna också
Vector thrust, inte utvärderat, körde först med det inmixat till både sida och gas, tog sen bort det från sidan, just nu så är det mixat så att jag har drygt 3 grader vid fullgas och 0 vid tomgång/avstängd motor. Verkar bra men har inte kollat vad det blir utan.
Batterier, idag körde jag med mina Flight Tech på 4350mAh (x2p) men det ska bli Desire sen, de har 5200 mAh till samma vikt.
Har inte stoppat i någon spänningsmätare men jag har ju en loggfile i reglaget, ska kolla. Om Desire ackarna bara skulle hålla 3,3V vid 100A (5200mAh?) skulle jag bli sur. FlightTecharna håller i alla fall 3,55 V vid 80A i kallt tillstånd (loggat i min SU26 i vintras) Kör förresten gamla Desire 25C 5000mAh min LOGO500 och har även FlightTech 5000mAh och i helin upplever jag de gamla Desire som minst lika pigga.
Flygtid ej utvärderad, som tidigare nämnt så ser det risigt ut för min SU26 att orka med 2 sekvenser Intermediate med 4350mAh limpor, om det går med 5200 Desire åtestår att se. Men nya SU 29:an är ja inte orolig för alls, mycket mer Wh per kg och mycket slimmare kärra än SU-26:an.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Roderfladder!
Hela vänster vinge riste till medan det kom ett pulserande visslande.
Nödlösning just fixad, flyttat in linkarna på servona.
Sitter nu på bara 29 mm (var 32) roderarmarnas effektiva längd är ca 52 mm.
Något optimistiskt så har jag använt HS7975 (Hitecs starkaste karbonite servo, dock bara 10kg)
Dessutom Hitecs egna servoarmar, de grövsta som följer med.
Men, helt klart känns det lite degigt jmf SWB armar på ett 7955TG.
7955 givetvis beställda nu! Men de lär bli knepigt att få dit dem till tävlingen...hoppas min lilla mod håller måttet så länge huuh.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Jaha, som givetvis skyndsamt registrerades på forumet drabbades jag av ett MoToRstopp på tävlingen. Kunde se i loggen att strömmen varit uppe på 255A, långt över vad reglaget är specat att klara, också en bit över kända maxvärden för motorn.
Reglaget stängde alltså av sig pga överbelastning.
Har idag kört ett antal rundor med mindre prop, en tum mindre diameter och stigning.
27x12
Första rund med ny prop flög jag helt oåterhållet, täta vertikaler, inte mycket fullgas men nån sekund då och då...pop...så klippte reglaget igen, försökte återstarta men lyckades inte förrän jag landat och skulle taxa in.
Blev ett par tre rundor till med lite mer trottle management, gick bra.
Sen var det dax igen[:(!]
Jag börjar nu bli så bra på att nödlanda så att jag lika bra skulle kunna flyga med en bensinmotor med 8 månader gammal soppa och loppa på stiftet[xx(]
Väldigt irriterande!
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Kan det vara så att någon komponenet tagit stryk av den första överbelastningen och sedan löser skyddet ut för tidigt?
Riktigt tråkigt i alla fall och inte så lätt att felsäka utan ett annat reglage.
Hoppas det löser sig snabbt
--Per
Efter lite närmare analys av kurvor och konsulterande med Jocke \"Wattsup\" börjar det luta mot följande slutsatser:
1. Väldigt pigga batterier, under försäsongen var de dels väldigt nya och starttempen låg, dvs släpper mindre ström. Nu är det rena elektron tsunamin, 3.67 V/cell vid 25C belastning är brutalt.
2. Trots väldigt luftig och fri montering av reglaget så får det nog lite dålig kylning, tempen stiger under hela flygpasset. Grejen är att jag, till skillnad mot tidigare stora elkärror, inte tagit några utloppshål i kroppen så antagligen blir det inget luftflöde över reglaget.
3. Misstänker att motorn har förbättrats mot ursprungligt utförande, bl a så är statorn förändrad jmf tidigare utgåvor. Istället för att sacka när den får det jobbigt öser den på och suger vettvilligt med ström. Kollade i MVVS prop-calc och vid 6830 rpm så behöver en prop med de mått jag kör nästan 11 kW axeleffekt.
Då jag matar med ca 12.5 kW så ligger jag då på 88 % effektivitet. Sjukt bra! Dock tror jag att proppen inte är så effektiv i sig vid de varven, spetshastighet uppe på mach 0.75. Upplevelsen är att de sista 5% av pådraget inte ger särskillt mycket mer drag, bara mer ljud.
Min strategi med detta bygget var att inte gå utanför ramarna, köra beprövat och få ett hyfsat snabbt och enkelt bygge..
Jag menar, beprövad drivlina, dussinplan från Krill, generös batterikapacitet osv. Nåja, det får bli lite förbättrad kylning och trottle management.
Även solen har fläckar...
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
brrr brrr brrr (ljudet av fossilt bränsle som pumpas i tanken)
Klick (spaken som aktiverar killswitch/tändsystem)
Smack (choke på)
flipp flipp flipp bruum!
Smack (choke av)
flipp flipp flipp WROOOM!
Im off!
Upprepas med samma resultat var gång, enkelt o tryggt.
(Som en bonus både låter det fränt och luktar gott!)
[:D][:D]
Hoppas du får ordning på EL-endet.
(Erkänner att det var imponerande prestanda...[}:)])
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
Nu ska det kunna flöda luft genom kärran och förhoppningsvis
bli lägre temp på reglaget.
Finns fortfarande möjlighet att baffla lite mer i nosen så att all inluft måste
ta vägen över reglaget men spar den åtgärden ett tag.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201252892257_buk2.JPG)
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201252892454_buk1.JPG)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Lite uppgradering av denna kärra;
Senaste utgåvan (och första exemplaret vad jag vet) av Predator 25
i EVO-tappning. Denna motor förväntas peaka 25% högre än klassiska Predator 30 (som satt i kärran innan) och detta till ca 250 gr lägre vikt. Skulle betyda upp mot 1250 W/kg, dock räcker inte riktigt
fartreglaget till det.
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20132904255_P25_front.jpg)
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2013290435_P25_side.jpg)
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20132904322_P25-EVO.jpg)
Stor och liten[:I]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20132904342_P25andP50.jpg)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Säsongspremiär och första flygning
med denna maskin sedan NM
Kärran kände igen sig sedan Norge, den är van vid rimfrost på
vingarna. (//uploaded/Lonsan/2013324175259_su29.jpg)
Nya motorn presterade oklanderligt, de drygt 300 grammen lägre
vikt kändes bra när det kom till att landa i sidvind/medvind (ojsan)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se
Den är snygg[:)]
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
Tack, man får hoppas att inte Geelys uttalande om \"för mycket skandinavisk design\" slår igenom och gör om även Volvo till blingade riskokare.
Tack för titten idag Pontus och Uffe, era Yakar verkar ju gå riktigt fint. Kul också att figuerna satt så fint redan nu i slutet av mars, det bådar ju gott inför säsongen, mvh Andreas
I år slapp..........du, KÖRA FAST, i geggan[:)]
Det brukar ju årligt återkommande vara ett av de största vårtecknen i Helsingborg annars......[:D][:D][:D]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
quote:
Originally posted by Rimsby
Tack för titten idag Pontus och Uffe, era Yakar verkar ju gå riktigt fint. Kul också att figuerna satt så fint redan nu i slutet av mars, det bådar ju gott inför säsongen, mvh Andreas
Kul att se dig igen - hade varit ännu roligare att se dig med kärra.
Lite rostig verkar du vara[:0] Pontus har ju en SU29.
//Ulf
Verkar krångligt det där, till och med i rullorna för NM står det att jag flög YAK 55 fast det var SU-29.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se
quote:
Originally posted by Paul
I år slapp..........du, KÖRA FAST, i geggan[:)]
Det brukar ju årligt återkommande vara ett av de största vårtecknen i Helsingborg annars......[:D][:D][:D]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Det var på håret, med släp hade det varit kritiskt [:0]
Jaså, så pass, det var en SU29a han hade, runda nosar va det iaf på dom bägge. Jag stod väl mest i min egna lilla värld och titta på den fina flygningen och era nya fina Saabar......[:)]