börjar släppas...
Basic
http://www.mini-iac.com/Portals/0/Downloads/Sequences/2013/2013_BASIC.pdf
Sportsman
http://www.mini-iac.com/Portals/0/Downloads/Sequences/2013/2013_Sportsman.pdf
// Peter
[:p][:p][:p]
Sportsman verkar hur kul som helst, börjar träna direkt.
/Patric
Ja för en annan blir det bara till att ändra om ordningen lite :) fast jag kommer också att träna in sportsman programmet... :D
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
Ja ser ganska roligt ut, mycket rollande för att vara sportsman.
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Klart roligaste sportsman-programmet hittills!
Jag längtar till nästa flygtillfälle.
/Stefan
100% electric since 2005
Autopartner.se
MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower
quote:
Originally posted by Blomman
Klart roligaste sportsman-programmet hittills!
Jag längtar till nästa flygtillfälle.
/Stefan
100% electric since 2005
Autopartner.se
MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower
Jag längtar också, hoppas också att Tim, Patrick, Peter och de som brukar filma hela sekvensen även gör det i år. Den är guld värd för oss som inte ligger bland de tre första i varje tävling [:)] Kanske även för er andra också, eller?
Det är väldigt uppskattat att ni lägger ned den tiden och gör dessa filmer.
/Patric
Kommer, så fort alla programmen är ute!
(Och det blir en finvädershelg)[8D]
Jo de är uppskattade, tror vi är ganska presigelösa i Sverige.
Vi flyger så gott vi kan, filmar och lägger ut, bryr oss inte så mycket om vad andra tycker om flygningen. Ser det som en hjälp för de som är nya med IMAC och nya inför en ny klass.
Tror det är lite annorlunda ex. i USA...
Rekordet hittils har Basic 2011 med 13058 visningar to date.[^]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Kan bara instämma... Tittade på Basic progrannet flera gångaer varje dag inför min Basic debut i Sunne förra året.... Väldigt bra hjälp ! Ser fram emot 2013 år upplagor också....
Skulle man inte kunna få höra hur läsningen låter oxå då? åtminstone till basic. Hade varit kul att höra hur det \"skall\" vara. Borde väl dessutom ändå vara en fördel om alla lär sig samma \"språk\".
quote:
Originally posted by asedwerfty
Skulle man inte kunna få höra hur läsningen låter oxå då? åtminstone till basic. Hade varit kul att höra hur det \"skall\" vara. Borde väl dessutom ändå vara en fördel om alla lär sig samma \"språk\".
Tror det blir konstigt när t.om. amerikanarna använder dessa filmer (tror det var på FG där de hade filmerna upplagda...), även i IMAC-appen finns dessa filmer... och den använder nog fler än vi svenskar.
/Patric
Rätt Patric, IMAC-appen och även under fliken \"Training\" på IMAC USA\'s hemsida finns filmerna så vi fortsätter nog utan svensk läsning...
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Japp, dessutom finns inget rätt eller fel med läsningen.
Visst, vi har väl en hygglig \"standard\" bland vissa piloter, dvs vi pratar/läser aresti ungefär samma. Men så länge piloten och läsaren är samkörda spelar det mindre roll.
Dock en fördel att prata \"allmän dialekt\" för då har man fler o välja på. Så ur den aspekten kan det vara lite farligt att bli för intrimmad med samma läsare och hitta på en massa \"dish-dish\" o annat[:D]
Några exempel på vanligt aresti språk:
-Push och Pull (dykinput resp. höjd/stig input)
-45 (en 45 graders linje skall flygas)
-90 alt. lodlinjen (en vertikal linje skall flygas)
-Loop (en vanlig slät looping)
-Loopdel (del av en hel looping skall flygas)
-Hel (roll)
-Halv (roll)
-Kvart/Kvartar (en eller fler 1/4 rollar skall utföras)
-Tvåmoments (roll) alt. Tvåmomentare.
-Åttondel/Åttondelar (två eller fler åttondels roll skall genomföras)
-Spinn (X eller X,X varv spinn, negativ eller positiv ger sig själv beroende på hur man kom ut ur föregående manöver.)
-Ut alt. In (flyga ut från sig resp. in mot sig)
Etc etc
Årets Basic:
1. Roll alt. En roll alt. En hel roll.
2. Pull 90, alt. Pull till lodlinjen, Pull över toppen till 90 ner/lodlijen (om man själv fattar att det är en halvloop) alt. Pull loopdel över toppen till 90 ner/lodlinjen, Halv roll, pull ut.
(Pull ut betyder dra höjd i en 1/4 loop tills man är \"wings level igen\" och flygandes horisontellt på linjen. Innebär också att manövern är slut och att nästa börjar.
3. Pull 45 alt. Pull till 45, Pull loopdel till 90 ner/lodlinjen, Pull ut.
4. Pull 45, Halv roll, Pull till 90/lodlinjen, Pull ut.
5. Looping
6. Hammer/Hammerhead inget upp, inget ner. Alt. Pull till 90/lodlinjen, hammer/Hammerhead, Pull ut. (I Basic enklast att bara säga Hammer eller Hammerhead)
7. Pull loopdel till 45 ner/tillbaka, Halv roll, Pull ut.
8. Pull till 90/Lodlinjen, Pull till 45 ner/tillbaka, Halv roll, Pull ut.
9. Halvloop med halvroll på utgången alt. Pull halvloop, halv roll på utgången.
10. Två varv spinn, Pull ut.
SLUT
Exempel, Unlimited 2012, manöver 2:
Här gäller det att snabbt och tydligt ge piloten massor av info i god tid. Utmaningen för läsaren är att tajma, för piloten att processa info i flera steg samtidigt som han styr modelljäveln![:D]
Här kan man om det är en enkel grundmanöver ge piloten en \"bild\" av den direkt genom att säga namnet på den. I detta fall \"Halv Cuban\".
Alternativt förbereda genom att säga Push loopdel till 45 tillbaka med...(xxx på ingången). Nu vet piloten vad som väntar initialt.
Sedan får man tajma som läsare när nästa informationspaket skall komma.
Jag hade föredragit att höra \"Halv Cuban\" tidigt, då får jag en bild i huvet av manövern helt slät utan rollar och vet att jag skall flyga just en halvkuban! Resten ger sig själv, dvs om jag kommer att sluta inverterat eller rättvänt, beroende på resten av informationen, dvs hur jag skall rolla på linjerna.
Så antingen:
-Halv Cuban, Halv roll opposite en och en halv positiv snap på ingången, En kvart opposite trekvart positiv snap på 45:an ner, Push ut.
Alt.
-Push loop till 45 ner/tillbaka...Halv roll opposite en och en halv positiv snap på ingången, En kvart opposite trekvart positiv snap på 45:an ner, Push ut.
Tajming är A och O. Här gäller det att läsare o pilot är samtränade och vet hur den andre flyger (tempo) och vill ha läsningen. Att få info feltajmat är ofta lika med att det går skit![xx(]
(Fråga \"Team Senil\" hehehe[:p][B)][:0][:(!][:o)][:I][8D])
Hoppas det var till nån hjälp!?
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
[?]Va ! Vilket team senil[?][;)][:D]
//Micke
IMAC-Sverige
Uj uj uj ! ! [8D]
Sportsman rollar både hit och dit 2013[:p]
Det blir en massa träningsdagar på fältet
framöver känns det som [:p]
[:D][:D][:D]
/Perra
Så har Intermediate också publicerats...
http://www.mini-iac.com/Portals/0/Downloads/Sequences/2013/2013_Intermediate.pdf
Som ni ser är här en helt ny manöver med, en dubbelhumpty, manöver 6, som är en av de nya manövrar som kommer med i de nya reglerna till nästa år - kul[:)]
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
quote:
Originally posted by imacse_peter
Så har Intermediate också publicerats...
http://www.mini-iac.com/Portals/0/Downloads/Sequences/2013/2013_Intermediate.pdf
Som ni ser är här en helt ny manöver med, en dubbelhumpty, manöver 6, som är en av de nya manövrar som kommer med i de nya reglerna till nästa år - kul[:)]
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
OjOj, det kommer nog att ta ett tag innan jag går upp till Intermediate...
Förövrigt verkar det vara en kul sekvens att titta på, händer mycket.
Det verkar som om de har ökat på svårighetsgraden lite både på Sportsman och Intermediate (ni som har varit med länge kanske inte håller med), undrar hur Advanced kommer att se ut [}:)][}:)]
/Patric
Ja, inte rent K mässigt men definitivt mer krävande att flyga.
Jag anser efter analys att både sportsman och intermediate kräver mer flygtekniskt/skicklighet än tidigare.
Kom ihåg att K värdet bara säger en del om hur svårt det är.
(Vad som är svårt eller ej i ett program är ju också individuellt och subjektivt, jag utgår ifrån övergripande empiriska studier efter 7år i domarstolen och som pilot)
Man kan i praktiken göra ett nära nog omöjligt svårt okänt exempelvis redan i Intermediate. Ändå hålla sig inom rimligt total K.
Dubbelhumpty...hehehe 52K!!![}:)]
Ledordet för intermediate piloter 2013: -Sumpa inte sexan!!!
Jag betecknar detta intermediate som \"Advanced light\".
Hade lätt funkar som ett Advanced okänt med nån liten ändring.
Nu väntar vi på Advanced 2013, håller det samma standard som hittills...[}:)][:p][:0][xx(][|)][:o)][:I][:D]
//Patrick
IMAC-Sverige
------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
Kan man anta att topp och bottenradie ska vara samma?
Finner inga nya regler.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
quote:
Originally posted by Lonsan
Kan man anta att topp och bottenradie ska vara samma?
Finner inga nya regler.
Ny regler kommer som gäller för 2013-2014...
Ang. dubbelhumptyn så gäller precis samma som vanlig Humpty att ingångs- och utgångsradien ska vara lika. När det gäller topp-loopen och botten-loopen behöver radierna
inte vara lika, inte heller lika som ingångs- / utgångsradien.
// Peter
Tusan, då är jag redan feltränad... ;-)
Jag laddade hem den nya IMAC-appen till Andriod, de nya sekvenserna är på plats, dock inte Advanced ännu.
Väntar nu på att våra topp-piloter ska göra videos till programmen... så de kommer in i appen också.
/Patric
Varför skulle det behövas topp piloter?
En film kan ju klippas ihop av fristående snygga manövrar.
Ut och filma alla som tycker det verkar kul vetja!
Bra! Lonsan då väntar jag på flera filmer från dig[:)]
//Micke
IMAC-Sverige
quote:
Originally posted by Lonsan
Varför skulle det behövas topp piloter?
En film kan ju klippas ihop av fristående snygga manövrar.
Ut och filma alla som tycker det verkar kul vetja!
Du har rätt Pontus, vi är nog lite bortskämda med att vi har en så engagerad pilotskara här i Sverige som t.o.m. gör filmer för oss som inte är så säkra på alla manövrar. När amerikanarna t.o.m. använder dessa filmer ser vi vilken klass vi har här i Sverige [8D]
Jag har sett deras filmer som är hämtade direkt från ett simulatorprogram, är inte i närheten till vad våra svenska piloter åstadkommer.
Jag hoppas ändå på att alla som har varit upphov till dessa filmer här (inga namn nämnda inga glömda) orkar göra om det igen inför nästa år.
/Patric
quote:
Originally posted by Skymic
Bra! Lonsan då väntar jag på flera filmer från dig[:)]
//Micke
IMAC-Sverige
Tja, den var inte helt oväntad men personligen är jag långt under medelnivå när det gäller
intresse för fotografering och filmning. Den obligatoriskt införskaffade DV8-kameran för att videodokumentara ungarna har bara fyllt 2 band på 10 år.
Stillbildskamera äger jag ingen, det är mobilkameran som får tjänstgöra då och då.
Men jag har observerat många i gänget, både proffs och amatörer, som knäpper
och filmar en massa med mer ändamålsenlig utrustning.
Kan rapportera att Intermediate är fullt flygbart :-)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Basic
Sportsman
Intermediate
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Tack återigen för hjälpande video filmer !! Världsklass !
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Tack återigen för hjälpande video filmer !! Världsklass !
Kan bara instämma i kören, världsklass
/Patric
Perfekt! Bra jobbat!
Kanon Tim, Jonas och Peter.
Nu kan man bara titta på detta, behöver inte slita på kärran ute i kylan.
Barry CO
Mr Schmidt i ett nötskal: Lite snack, mycket verkstad. :-)
Så har man släppt Advanced också...
http://www.mini-iac.com/Portals/0/Downloads/Sequences/2013/2013_Advanced.pdf
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
quote:
Originally posted by imacse_peter
Så har man släppt Advanced också...
http://www.mini-iac.com/Portals/0/Downloads/Sequences/2013/2013_Advanced.pdf
// Peter Schmidt
AutoPartner RC (//%5C%22http://www.autopartner.se%5C%22)
Gillar 5an, 69 k [}:)][}:)]
Ska bli kul att se
/Patric