Ja ja jaa, ännu en elkonvertering, planerad sedan en längre tid och det ryms ingen
flercylindrig 4t av godtagbar effekt i denna så...vi kör:
Så här ser det ut på vår bygglokal, 2 bygge drog igång, nämnda Yak + en EF 78\" Extra (kommer kanske i en egen tråd)
(//uploaded/Lonsan/20121216191940_bygglo.jpg)
Great Planes är ju inte så vanliga inom IMAC men denna YAK är relativt ny vad jag förstår.
Den har bra öppning och är därmed väldigt lämpad för el. Dessutom väldigt genomtänkt och välgjord även för 2t, lackat och klart etc. På bild ser ni motor och reglage som ska in i min.
(//uploaded/Lonsan/20121216191916_inside.jpg)
Ja, för 2t extremt väl förberedd med lååång kanal under som rymmer antingen kanister eller piiiipa[:D]
(//uploaded/Lonsan/2012121619209_bottenkanal.jpg)
Beroende på om pipa, kanister eller inget alls används så fyller man ut kanalen
med dessa \"klossar\" som väger 37 + 48 gr.
(//uploaded/Lonsan/20121216192129_insatser.jpg)
Vingprofilen är, konventionell(?), ganska tjock alltså, tror jag gillar det men vi får se.
(//uploaded/Lonsan/20121216192221_profil.jpg)
Stabbar, också lite mer konventiojnella, \"bara\" hälften av ytan är roder.
(//uploaded/Lonsan/20121216192155_stabbar.jpg)
Detta är hur mycket som blev byggt idag, dvs jag klistrade på instrumentpaneldekalen.
Trevligt med en färdigbyggd och målad cockpit som omväxling.
(//uploaded/Lonsan/20121216192046_dashboard.jpg)
To be continued.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8
Hitec
Autopartner.se
Hoppas det Grabbens kärra?
//Micke
IMAC-Sverige
Jag befinner mig just nu i bensin-chock!!
Nattade just Svante (som är den lille grabben men mest flygintresserad)
Visade inläggen ovan, med pip-kanalen, han sa \"jag vill ha ett bensinplan, dom är coola och kan göra rök, då kan jag skriva ett S\"
Å andra sidan så vill han också ha en Ferrari när han fyller 18...\"vill ha\" är väldigt välutvecklat hos kidsen av idag...:-o
Kul att du bygger lite Wood-kärror, och som jag förstår det rätt, kanske lämnar den moderna el-världen.......[:I], och anammar lite gammal \"stenåldersteknik[;)], som du uttryckt dig förut.....\"
[:p][:p][:p]BENSINMOTOR[:p][:p][:p]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
quote:
Originally posted by Lonsan
Jag befinner mig just nu i bensin-chock!!
Nattade just Svante (som är den lille grabben men mest flygintresserad)
Visade inläggen ovan, med pip-kanalen, han sa \"jag vill ha ett bensinplan, dom är coola och kan göra rök, då kan jag skriva ett S\"
It\'s The End Of The World As We Know It [:0]
dina barn har sett ljuset Pontus ! !
nu finns det ingen väg tillbaka... [:D] [;)]
/Perra
(//uploaded/Lonsan/20121220193240_klossar.jpg)
klossar att fästa kåpan i
Kåpan inpassad och borrad
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2012122217197_cowl.jpg)
Mycket på gång på samma gång...kommer att för ovanlighetens skull köra en barskrapad
installation och bl a anvönda medföljande 4-40 stålstötsänger, vanliga metalllinkar, servoarmar som följer med servona (Hitec skickar med hyfsat stöddiga bitar jmf alla andra fabrikat)
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20121222171932_byggbord.jpg)
Hur bred är motorkåpan?Har hafft lite funderingar just på den gp yak tillsammans med Dle60 twin....:)
/Henrik
Hoppla! Då blir det nog pulver över.
Firewall är drygt 26 cm, sen konar kåpan så framme över topparna lär det vara nån/några cm till. Ska mäta vid tillfälle, bygger inte kärran hemma.
Kan för övrigt upplysa lite om vikten. Komplett med elsetup verkar den hamna på 7.8 kg om jag använder allt standard. Plockar jag bort el-drivlinan så blir vikten 4.9 kg.
Eftersom typvikten anges till 8.2-8.8 kg så ska det nog finnas utrymme för en kopiös övermotorisering utan att det blir för tungt. Men du får nog göra en 2-1 övning med avgaserna, att klämma in 2 kanistrar kommer att kräva en major reconstruction.
Tänkte köra med avgasriktarna som följer med motorn med 23/8 allt 24/8 propp!
/Henrik
Eh hoppsan, jag tänkte fel innan, när du sa DLE 60 twin kopplade min hjärna det som 2x60, dvs 120cc. DET hade ju varit en övermotorisering av klass ;-).
Nu blir det en fin-flygare istället, borde bli väldigt lätt, vad väger twinnen?
http://www.troybuiltmodels.com/items/DLE60TWINENGINE.html
/Henrik
Motorfäste tar form [:p]
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2012122621319_motormount1.jpg)
Motorn på plats
(//uploaded/Lonsan/2012122814044_Image2.jpg)
Provmontage
(//uploaded/Lonsan/2012122813915_Image1.jpg)
Javisst ja, dagens viktbesparing, ett hål i firewall sparad detta + de spånor som
gick bort i kapprocessen...[:I]
(//uploaded/Lonsan/2012122814757_Image1.jpg)
Har du nattskiftet?.....i Yak-fabriken[:)][:)][:)]
Synd att de har gjort glashuven lika \"ful\" som på tremeters Krill 55:an, dvs. icke skalariktig, annars ser den ju mycket snygg ut.
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Öh, jag tyckte huven på denna va så ful att jag trodde den var snudd på skalariktig...
Hmm lite väl rund framtill kanske, eller vad menar du Paul? Jag har ritat en Yak i Cad, och inser att det finns lite olika vingalternativ till Yak55. Har även en ritning som beskriver 2 samt 3 delad huv så även här finns alternativa lösningar :-)
Krillen tycker jag ser rätt skala riktig ut... Dock annan form på sidroder ach bakdel på huv mot min ritning....
Någon som kan mer om Yak varianterna??
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/20121228164330_3dViewvsKrill.jpg)
40.81 KB
Tjuggehell! Min GP Yak är inget skalaprojekt. ;-)
Jo, Yak 55:an har två rutramar som går bakåt, Krill har så på sin 2,6 m[:)][:)], men på 3 meters modellen har dem gjort som du ritat, Rikard, dvs med en rutram som går framåt[xx(][xx(], precis som på Pontus GP, en bagatell kanske, men det vore ju så lätt att göra som det skall se ut[:I][:I]
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Paul/20121228175727_55m.JPG)
81.89 KB
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Hej Paul, Denna ritning beskriver 2 eller 3 delad huv... Vilka versioner av Yak55 son har vilken har jag inte koll på...
Förlåt tråd avvikelse i skala riktning ;-)
/R
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/RikardLevenstam/2012122818946_Namnos.jpg)
47.83 KB
edit....Bild utan ÅÄÖ i namnet....[:I]
Coolt, jag visste faktiskt inte att det fanns en tvådelad, alla bilder som jag sett på riktiga har varit tredelade[:o)].....tänk vad man lär sig mycket på detta forum[:D]
Såg nu att du skrivit det i din förra post Rikard, dock läste jag denna för snabbt och slarvigt,....... det allra viktigaste är dock att måla sina roderhorn[:p][:p][:p]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
Yes, Paul...börjar fatta 2013 trenden ;-) Ska tänka på det när extran kommer...
Klar
Och hur blev det[?][?][?]
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige (//%5C%22http://www.zdz.se%5C%22)
MTW dämpare (//%5C%22http://www.zdz.se/index-filer/Page506.htm%5C%22)
Bra tror jag, bilder kommer. Vid radio inställning upptäckte jag att ett höjdroder var ganska skevt, hoppas det går att dra rätt med klädseln. Träkärror baah!!
Efter ett tags finlir med utslagen så slutade plötsligt ett höjdroder att fungera. Efter felsökning visade det sig att plus-hylsan i UNI-kontakten kasat ut när jag satte den i mottagaren.
UNI-kontakter, dubbelt baah!!!
Helt färdig är jag inte, det ska till ett kolfiberlandställ också, det medskickade i 5 mm alu är för tungt, för styvt och för lågt.
Men skulle det mot förmodan bli kalasväder så går det nog att ta en testrunda på plåtkryckor också ;-)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se
quote:
Originally posted by Lonsan
Bra tror jag, bilder kommer. Vid radio inställning upptäckte jag att ett höjdroder var ganska skevt, hoppas det går att dra rätt med klädseln. Träkärror baah!!
Efter ett tags finlir med utslagen så slutade plötsligt ett höjdroder att fungera. Efter felsökning visade det sig att plus-hylsan i UNI-kontakten kasat ut när jag satte den i mottagaren.
UNI-kontakter, dubbelt baah!!!
Helt färdig är jag inte, det ska till ett kolfiberlandställ också, det medskickade i 5 mm alu är för tungt, för styvt och för lågt.
Men skulle det mot förmodan bli kalasväder så går det nog att ta en testrunda på plåtkryckor också ;-)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se
Inte behövst det väl nytt landställ det är väl din son som skall flyga![:)]
//Micke
(http://i1211.photobucket.com/albums/cc428/skymics/ae8da214b98fd0559c7bcd931f212cb7.jpg)
He he, nja det skulle va höjden då, Svante undrar varför den har så liten propeller (24x12),
Stefan har 26x12 på sin Terminator.
Svante testar utslagen
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2013318205710_18svante.jpg)
62.28 KB
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se
trip trapp trull, ryska rundnosar på rad...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/2013318205828_18rundnosar.jpg)
85.5 KB
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se
Också var det ju lättare (och aningen högre) landställ.
Halva vikten mot original, dvs en besparing motsvarande 3 servo
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201331821038_18kolstall.jpg)
80.02 KB
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se
Bra val att spara på stället då ;-) [:D]
Maiden idag, svinkallt om fingrarna men hade nog klarat en flygning till om det inte vore för att sporrstället inte var kvar efter landningen. Såg inte det falla av i luften och sökte länge och väl längs med utrullningen och tillbakataxningsvägen men...borta![:(!]
Beställt ett nytt av märke Graupner, en typ jag använt förr (på 2,3 m Extran). Såg till min förvåning att Graupner håller på att gå i putten och verkar genomgå rekonstruktion...[:0]
Nåja, lite bilder från idag:
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20133231959_23uppfart.jpg)
86.64 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201332319525_23maiden.jpg)
86.2 KB
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/201332319539_23sporraway.jpg)
71.68 KB
Ja just det, den flög väldigt bra och krutet räckte till, lagom vertikalgas för var ca 50%...
Den kändes lika pigg och lätt som min GB YAK 1,8m.
Men 5 min flygning säger ju långt från allt.
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se
Verkar som det ordnar sig för Graupner, med en Technical Manager vid namn Hannes Runknagel kan det inte gå fel...
Hur flög den?Har läst att den ska vara väldigt neutral(ingen pitch i knivägg)
/Henrik Karlsson
Provade inte nån längre knivegg, får återkomma, behöver få ny sporre på plats...
Ny sporre på plats!
Nu förankrad medelst slasklimmad (mycket lim) plywoodplatta med inslagmuttrar.
En timmes jobb som tog 3.
Metallhylsan som funkar som lager för styrningen var av mässing, Ø3 invändigt/Ø5+M5 utvändigt. Vid åtdragning så drog jag sönder mässingen[:(!]
Så det fick vacker bli att tillverka en motsvarande del själv, utgick så klart
från en M5 aluminuim skruv. 1 gr viktbesparing[:o)]...
Image Insert:
(http://www.mini-iac.se/forum/uploaded/Lonsan/20134591853_05sporrnew.jpg)
87.04 KB
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se
3 flygningar idag. Fick inte till allt fintrim pga att det var DK som gällde idag.
Dragning i knivegg har jag inte märkt av, har ingen mixer inlagd.
Kärran är hyfsat framtung, behöver tydlig stöttning i ryggläge.
Drivlinan har lite bensinmotorkaraktär, fick nämligen motorstopp 2 ggr idag med påföljande nödlandning.
Så det blir att skruva lite på nålarna ;-), kan bero lite av varje. Fixar sig säkert.
Skruvat på nålarna, fast tändpunkt 24 grader BOD och 2 sekunder pådragsdämpning
gjorde att fullgas på marken funkar igen.
Loggarna visade ganska hög temp på reglaget under längre flygning, drygt 70C
Lite dålig marginal om det blir 25 grader varmare ute.
Därför blev det till en baffling med hål som ska rikta luft mot just reglaget.
(//uploaded/Lonsan/201347165032_Image1.jpg)
Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG Terminator 30/10
Hitec
Autopartner.se