Hej
Som ni kanske har hört så har min fyrcylindriga ZDZ224 äntligen fått ett Extra hem.
Så här bara för dig Niilo ;D, kommer lite bilder på min nya maskin.
Snyggt Micke, now we talking...
//Patric
Kul med ett nytt märke bland Imac kärrorna.... :-X
//Pär
Säger bara - LÄCKERT!!! :P
Yes, den blir Extra läcker...
//Patric
Nu har jag vägt lite på detta ekipaget.
Komplett kropp 6025 gr
H vinge 1460 gr
V vinge 1460 gr
H stabbe 300 gr
V stabbe 295 gr
Totalt 9540 gr
Kunde ej låta bli.....
En komplett vingdel till Hangar9 Su 26 3,1m med servon, linkage och kablar väger 1750 gram.
Quote from: Mikael_Ingemarson on 2015-11-09, 19:54:57
Nu har jag vägt lite på detta ekipaget.
Komplett kropp 6025 gr
H vinge 1460 gr
V vinge 1460 gr
H stabbe 300 gr
V stabbe 295 gr
Totalt 9540 gr
Lätta vingar, meeen, är kroppen en grovt urholkad norrlandsfura??
Kroppen till min 3,2 m SU-26 var drygt 2 kg innan jag började lätta den... :-D
Hej Pontus
Komplett kropp består av
kropp
huv
motorkåpa
landställ
hjulkåpor
damasker
sporrställ
vingrör och stabbrör
spinner
sidroder
Okey, det verkar ju lite rimligare.. J
Blir lite nyfiken på ModelPower...den som heter MP42 är väl en Sbach som inte får heta så...?
Funderar du på att bli bli återförsäljare kanske?
Quote from: Lonsan on 2015-11-18, 20:14:02
Okey, det verkar ju lite rimligare.. J
Blir lite nyfiken på ModelPower...den som heter MP42 är väl en Sbach som inte får heta så...?
Funderar du på att bli bli återförsäljare kanske?
Hej Pontus
Ja MP42 ska väl föreställa detta originalet vad jag kan förstå.
https://en.wikipedia.org/wiki/XtremeAir_Sbach_342
ModelPower har inga återförsäljare bara två försäljningsrepresentanter
Idag har jag limmat gångjärn För stabbe och fena.
Snyggt men vad är det för verktyg som du har satt fast i rodret?
//Patric
Gissar på gängtapp för roderok...
//Pär
Ja hålet ska vara M6 till min fina compositroderhorn från Gabriel.
Snyggt!
//Patric
Idag har det blivit lite motormontering.
Och då tog jag hjälp av min kära kompanjon gravitationen. ::)
Ser ut att bli OK. :o
Ooh va snyggt, visste att det fanns lite Extra hos dig...
MVH
Patric Holmström
Kul att se att det går framåt nu när höstmörkret börjar slå till. Såg ju ut som att du fick till det riktigt bra. Håll uppe tempot nu så blir det snart klart :)
--Per
Gillar färgschemat Micke... ;D
Är så man blir sugen med något nytt..;)
//Pär
Låter som en mycket bra förändring. :)
Meckat lite med ljuddämparfästen idag.
Enklaste och bästa fästena för service är dessa i trä..;)
Bra jobbat med en ny maskin.
//Pär
Sådär idag har krökarna blivit inpassade och faktiskt även lödda. :)
3vligt med riktiga bensin motorer, och i synnerhet ZDZ.
:)
Jobbat lite med bafflingen av motorn.
Mycket fint Micke!! :)
Är Extran tänkt som primärmodell i år? :)
När beräknar du provflygning? :)
Hej
Om det bli primärmodell vet man ju inte förrän efter provflygning.
Svårt stt vara bättre än en Sukhoi vet du. ;)
Ingen tid planerad för provflygning tyvärr. Mycket jobb kvar att göra.
Hur går det med Extran? Har du hunnit med en provflygning än?
MVH
Patric Holmström
Hej Patrik
Nej ingen provflygning än, fortfarande flera veckor bort. :'(
Och nu måste man ju börja träna också. ::)
Har fått hjälp med en egentillverkad servoarm.
Så nu blir det parallella linor till sidorodret.
Hur är armen gjord? Ser ut som två aluplåtar med rörnitar imellan...men hur är den då fäst på splinsen?
Det är två aluplåtar som sitter över och under en typ SWB arm.
Inget nytt snart?
Ingen fart på forumet tycker jag...
Jag har gjort tre hål idag, inte så mycket att visa. ::)
Hmm...gränsen går nog vid fyra (4) gjord hål.
Idag har jag gjort ytterligare två hål, fast större.
Kylning för ljuddämpare är tanken.
Har även monterat tändsystem och tändkablar, eller om det blev ett ormbo. ::)
Oj ujj, hur går de där kablarna? Fler bilder från olika vinklar! Eller en 3D så man kan snurra runt och kolla vore bra.
Mulligt med 4-c, nästan som 4-t... =)
Preliminärt ser det ut så här.
Aha!
Som väl är verkar längderna generöst tilltagna :-)
De är både för långa och i kortaste laget.
Problemet är tändsystemet som sitter på högra sidan som ska mata främre vänstra cylindern.
Hmm...och ovanpå domen...sida vid sida eller kanske efter varann på "trappsteg" skulle inte funka?
Annan sak...noterar att kylflänsarna på topparna sitter i längsled...vore det inte mer rätt med vertikala med tanke på att en fyra måste bafflas för luftflöde "top-down"?
Jag vill ha tändkablarna under den horisontella bafflingen, därför sitter inte tändsystemen på motordomen.
Den här helgen blev det en platta för batterier och Centralbox.
Propert!
Tänker du använda Jeti's LiIon ackar?
Tycker jag känner igen hållarna. :-)
Ja det är Jetis LiIon ackar.
Ahh, har själv fattat tycke för dem.
Råkade se att Emcotec har en riktig värstingvariant också med hela 4250 mAh vid en vikt på bara 144 gram.
Vanliga "platta" LiPo ligger på 200-250 gram för motsvarande kapacitet.
https://www.hacker-motor-shop.com/Akkus/Empfaengerakkus/Li-Ion/2S-LiIon-Akku-4250mAh-Compact-Black-Edition-20A.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A43080&p=10188 (https://www.hacker-motor-shop.com/Akkus/Empfaengerakkus/Li-Ion/2S-LiIon-Akku-4250mAh-Compact-Black-Edition-20A.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A43080&p=10188)
Ja mina är 5200 mAh och väger 230gr.
Korrigering acken väger 190 gr och fästet 40 gr.
Lagt lite förstärkningstråd i kolfiber runt luftutsläppen i kroppens botten.
Progress?
Två hål och två höjdroderkablar gjorda i helgen.
Det går undan värre. 8)
Klätt på lite fartränder på undersidan av stabbarna.
Fixat kontakter Emcotec för höjroderservona.
Batterier på plats.
Hur ser din restlista ut?
Nu är mottagare och all kabeldragning för servon klart.
Även tankarna och slangdragningen är klar.
Idag har det varit byggdag.
Monterat stötstänger för skev och höjdservon, trimmat in dem.
Monterat ihop och trimmat in de båda sidroderservona.
Monterat några konstiga galoscher på hjulen, vad nu de ska var bra för. :-\
Mycket svordomar för att få dem på plats. 8)
Snyggt! Galoscher är ett måste..vått på flygfält :)
/Rikard
Det är ju så snyggt, en till Extra i år. Hur bra kan det inte bli...
Ska bli så kul nu att faktiskt komma igång och flyga efter allt som har varit
Med förhoppning om att vi denna säsong kommer att ha lika kul som alla andra säsonger.
Väl mött 2018,
Patric Holmström
Idag har pilot och instrumentbräda flyttat in.
Jädrar så fint Micke..
//Pär
Quote from: paho on 2018-05-01, 21:55:50
Det är ju så snyggt, en till Extra i år. Hur bra kan det inte bli...
Ska bli så kul nu att faktiskt komma igång och flyga efter allt som har varit
Med förhoppning om att vi denna säsong kommer att ha lika kul som alla andra säsonger.
Väl mött 2018,
Patric Holmström
Meeen, var det inte så att:
"When you got a Yak, you have the edge and need nothing extra"
(Vet inte hur Sukhoi vävs in i detta dock)
Hej
Äntligen fått ordning på telemetrin. :-[
Så nu blev det invägning av tyngdpunkten och provbrummning i trädgården.
Hur mycket telemetrix kör du med?
Jag kollar bara drivspänningen till mottagaren (oreglerad).
Bränslemätare vore fint men finns ingen sån sensor till mitt system.
Jag mäter
Batterispänning på mottagarackarna
Förbrukad kapacitet från mottagarackarna
Cylindertemperatur på alla fyra cylindrar
Skall koppla på varvtal också
Till Jeti skall det finnas en bränslemätare
Premiärad ikväll :)
Oj, missat detta, grattis, följer den med till Helsingborg?
Vi får se
Trattar monterade ikväll.
Är det insugsljudsbasuner?
Ser ut som små megafoner :-)
Nä det är fylletrattar :o 8)
Ska fylla förgasaren med luft ;)