IMAC Sveriges forum

IMAC Sverige => Byggen => Topic started by: OlleG on 2020-10-20, 12:45:44

Title: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-20, 12:45:44
Hej
Har just köpt en begagnad Krill SU-29 33% med en 3W112B2 CS.  Tänkte höra med er som kan detta om lite funderingar jag har.
Vikten verkar vara 14,2 kg, är det rimligt? Ganska mycket från den PilotRC Yak54 50cc modellen jag hade, ca 7,6 kg.
Servona är genomgående HS7954SH. Räcker det med ett sådant servo för sida som det är i modellen?
När man rör en del servon, för hand, kan man höra ett aning mer ljud från kuggarna i mittläget samt nära ytterutslagen. Tolkar det som några kuggar mitten av utväxlingen är lite slitna. Bör man byta dreven?

Vad är fabriksinställning på förgasaren, går bra och har inte rört den men ändå?

Är det någon  som har monteringsmanualen? Krills hemsida verkar omgjord och fungerar konstigt.

Tackar på förhand
/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-20, 14:36:34
Måste korrigera mig själv. Sidroderservo är ett HS7980TH, borde räcka med ett. Radioplattan satt för och jag antog felaktigt att det var samma servo som övriga.
/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2020-10-20, 17:06:15
Låter vettigt. Grattis till en fin maskin. Har du någon bild att lägga ut?
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-20, 18:23:15
Bild kommer.
Är även vikten vettig?
/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Gullberg on 2020-10-20, 19:00:27
Hej,
Tänk på att en helkompositmodell blir något tyngre (oftast) jmf med trämodeller.
14,2 låter rimligt om än lite i överkant. Mina två Krill YAK 55M 33% har vägt ca 13,6 om jag minns rätt men då med dubbla tankar och rökpump. 3W motorerna är inte kända för att vara lätta men pålitliga (jag har haft DA-100L och DA-120 i mina Yakar). Krill har aldrig varit bra på manualer, men har väl blivit lite bättre på senare år. När SU-29 kom ut fanns det  troligen ingen assembly instruction alls, möjligtvis en A4 som visar TP läget. Krill har tidigare förutsatt att man var erfaren byggare/flygare när man införskaffar den typ av flygplan som de producerar. Om du googlar hittar du diverse byggtrådar både från Sverige och andra som kan bidra med tips o hjälp tror jag.

// Gullberg
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-21, 12:47:46
En bild på nyförvärvet.

Vad tror ni om detta med lite ljud från servona? Allvarligt och måste åtgärdas direkt?

Jag söker också vad förgasaren heter till 3W-110iB2 CS motorn. Det är en Tillotson, med markering 232E433. Men kan inte hitta någon uppgift om den.


/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: paho on 2020-10-21, 22:46:10
Snygg modell, verkar välbevarad. Grattis.

Verkar vara en stor tank, där kan du spara vikt, stället ser ut som att det inte är kolfiber, stämmer det kan du byta till ett ställ av kolfiber. Har för mig att tidiga modeller inte hade kolfiber i vingröret, där vinner du några gram om du byter det också

Servon som börjar låta onormalt brukar jag byta, mest för att jag är lat. Har bytt kugg tidigare men tycker det är svårt att hitta rätt kugg till servorna idag. Verkar vara en liten marknad för reservdelar och handlarna tar inte in detta i sitt sortiment. Nu letar jag inte aktivt, ni andra har säkert bra förslag på vad man bör göra när man hör missljud från servon.

Jag tar det säkra före det osäkra och byter hela servot...

MVH Patric Holmström

Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Kent on 2020-10-22, 09:05:34
Grundinställningar för nålarna finns att hämta på 3W's hemsida.
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Edge540 on 2020-10-22, 12:24:20
Hej
Är motorn en 110 eller 112?
Menar du 110, två röda cylindrar och en förgasare?

Nu går ju din motor fint. Men, till en del av sina motorer
säljer 3W Walbroförgasare som ersätter befintlig
Tillotson.

Mvh Isabelle
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2020-10-22, 19:14:12
Hej
112 är väl de fyrcylindriga och 110 tvåcylindrig enligt min uppfattning.
Här finns manualen
https://3w-modellmotoren.de/wp-content/uploads/2016/11/Operating-Manual.pdf
Men hittar inget om nålarnas grundinställning där.
Förgasaren verkar vara en Tillotson HS 232 enligt spareparts list som finns här
https://3w-modellmotoren.de/wp-content/uploads/2016/11/3W-110iB2-CS-Annex-B-Spare-parts-EN-Rev-4_2016.pdf
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Edge540 on 2020-10-22, 19:21:04
Hej
Jag uppfattar oxå som att 112 är fyrcylindrig.
Funderade eftersom det stod 112 i första inlägget,
110 i ett senare.
Mvh Isabelle
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-22, 21:09:31
Ni har ju rätt så klart. 110 ska det vara. Två röda cylindrar!

Men jag hittar inte nålinställning på hemsidan. Har försökt...

Metallställ, kolfiberrör. Tanken har jag inte tänkt på. Ska se vidare på tank och ställ. Blir nog inte att flyga förrän till våren.

Också uppenbart att DA motsvarigheten är ca 400g lättare.

Den är i mycket fint skick, inte en skråma någonstans.

Tack för alla svar. Har hittat drevsats till servona och köpt några.
/OlleG



Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Edge540 on 2020-10-22, 21:12:04
Hej
Fint! Brukar vara bra effekt i 110 CS!  8)
Mvh Isabelle
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-23, 10:49:00
Tanken är 1 liter. Det är väl typisk storlek för en 110 cc?

Jag undrar hur ni placerat tanken i en Krill? Som ni ser på bilderna verkar tankplattan sänkt. Dvs den ursprungliga delad, men är inte den en del av stabiliteten i kroppen?
Om man har kvar den i ursprungligt skick kommer tanken väldigt högt upp i huven. Ser nog inte vettigt ut. Vad säger ni? Kan också tänka mig att det lätt rinner baklänges i tankanslutningen när man tar bort slangen från dunken om tanken sitter mycket över påfyllningsanslutningen.
/OlleG

Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Kent on 2020-10-23, 22:54:50
Needle settings 3W finns här:

https://www.aircraftinternational.com/Products/Motors/CarburetorSettings.aspx
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-26, 08:09:11
Hej
Eftersom rätt ny på stort så blir det en del frågor.
Bortsett från tank och tankplattefrågan ovan, hur ser typiska sporrhjulsinstallationer ut. På det planet jag köpte blev det en utslagsbegränsning på sidroder. Nu funderar jag på den optimala installationen. Ett krux är att sporrhjulet ligger rätt långt under rodret och därmed lite trickigt att på ett lätt (viktsmässigt) sätt få ned styrningen.
Kanske någon kan skicka en bild på er installation?
/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Gullberg on 2020-10-26, 17:09:32
Sporrhjul kan ju lösas på diverse olika sätt men här är några exempel.
Sista bilden full size Extra 330  ;)

//Gullberg
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-26, 19:53:02
Tack för bilderna. Får prova med två "dragtrådar", lite orolig att vinkeln uppåt blir för brant men tror nog mest på den lösningen ändå.
/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-26, 20:26:12
En annan fråga, vad ska man förvänta sig för varvtal för en 3W-110 B2 CS med en Biela 28x10? Gjorde ett kort test och verkar hamna runt 6000 varv. Är det lite?

/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Gullberg on 2020-10-26, 20:52:15
Quote from: OlleG on 2020-10-26,  19:53:02
Tack för bilderna. Får prova med två "dragtrådar", lite orolig att vinkeln uppåt blir för brant men tror nog mest på den lösningen ändå.
/OlleG
Är vinkeln för brant är det bättre att välja lösningen på bild 3. Väl beprövat och vanligt förekommande på Extreme Flight modeller.
Eller som jag har det på min Krill Yak 55M 33% där vinklen blir för brant med bef sporrställ (se bild nedan)

// Gullberg
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: paho on 2020-10-26, 23:17:28
Quote from: OlleG on 2020-10-26,  20:26:12
En annan fråga, vad ska man förvänta sig för varvtal för en 3W-110 B2 CS med en Biela 28x10? Gjorde ett kort test och verkar hamna runt 6000 varv. Är det lite?

/OlleG
6000 varv är rätt normalt för en bensinare med den snurran. Man kan laborera lite med olika proppar för att hitta den bästa setupen. Själv hade jag valt en kolfiberpropp trebladig. 3W är starka motorer så där passar trebladig bra. Micke Ingmarson kan säkert få fram en bra propp till dig med rätt dimensioner

MVH Patric Holmström

Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-27, 08:52:37
Super att få goda råd.  Nu har jag inte flugit än... så jag ska prova lite innan jag shoppar loss på trebladigt. Men ett bra tips på propeller (och annat) är alltid välkommet.

Fundering som kvarstår. Den höga tanken. Se tidigare bilder så är tanken sänkt på bekostnad av den genomgående (stag-)plattan inte ger stabilitet längre (viktigt??). Vad är rådet? Min oro om jag höjer tanken och får stabiliteten så kommer det att bli trickigt att ta bort tankslangen efter tankning. Bensin kommer att rinna baklänges genom tankanslutningen innan man får i proppen. Redan nu kan det bli problem. Just nu är inflödet i tanken böjt uppåt och då får man inte problemet, men tanken går inte att tömma.
/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Gullberg on 2020-10-27, 13:32:40
Quote from: OlleG on 2020-10-27,  08:52:37
Super att få goda råd.  Nu har jag inte flugit än... så jag ska prova lite innan jag shoppar loss på trebladigt. Men ett bra tips på propeller (och annat) är alltid välkommet.

Fundering som kvarstår. Den höga tanken. Se tidigare bilder så är tanken sänkt på bekostnad av den genomgående (stag-)plattan inte ger stabilitet längre (viktigt??). Vad är rådet? Min oro om jag höjer tanken och får stabiliteten så kommer det att bli trickigt att ta bort tankslangen efter tankning. Bensin kommer att rinna baklänges genom tankanslutningen innan man får i proppen. Redan nu kan det bli problem. Just nu är inflödet i tanken böjt uppåt och då får man inte problemet, men tanken går inte att tömma.
/OlleG
Jag har visserligen inte haft just en Krill Sukhoi, men jag är väldigt säker på att hyllan för tanken inte är en bärande del av konstruktionen. På mina Krill Yakar och även andra modeller från Krill har man antingen en hemmagjord hylla eller en komposithylla från Krill som sitter skruvad och eller klämd fast på vingröret som sitter i kroppen. Dessa hyllor har ingen förankring i kroppsidorna och absolut inte en bärande del i kroppen. På min Krill Ultimate ligger mina två enliterstankar på en hylla som iofs sitter fastskruvad i de längsgående plywood förstärkningarna i kroppen, men kan inte anses som en bärande del av kroppen.

// Gullberg
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-27, 14:26:29
Tack!
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-28, 19:08:02
Efter en hel del funderande bytte jag sporrställets böjda kolfiberdel mot en rak. Blev mycket bättre vinkel för styrlinorna. Desutom lite mer skalalikt vad jag kan se på bilder från fullskalamodellen.

Fråga är om jag dragit på mig någon nackdel? Varför är originalsporrstället så böjt?
/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Gullberg on 2020-10-29, 22:12:43
Quote from: OlleG on 2020-10-28,  19:08:02
Efter en hel del funderande bytte jag sporrställets böjda kolfiberdel mot en rak. Blev mycket bättre vinkel för styrlinorna. Desutom lite mer skalalikt vad jag kan se på bilder från fullskalamodellen.

Fråga är om jag dragit på mig någon nackdel? Varför är originalsporrstället så böjt?
/OlleG
Svårt att avgöra på bara en bild men nackdelen är att du har betydligt mindre avstånd till rodrets underkant och får du en lite för hård landning kan sporrstället ev slå i rodrets underkant, men vid perfekta landningar fungerar det nog bra, men såklart mindre marginaler för lite hårdare landningar men mer skalenligt för Sukhoi.  ;)

// Gullberg
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Lonsan on 2020-10-30, 01:49:49
Quote from: OlleG on 2020-10-20,  18:23:15
Bild kommer.
Är även vikten vettig?
/OlleG
Hej, oj, ursäkta sent svar men 14,2 kg (torr?) verkar svintungt för den modellen!!
Jag byggde en sådan 2012 med eldrift. Motor, reglage och batteri vägde 5425 gram ihop och totalvikten på kärran blev då strax under 13 kg.  http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1468.msg11393#msg11393 (http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1468.msg11393#msg11393) finner du vikter på alla delar, jämför gärna.
Har fått för mig att Krill faktiskt ÖKAT vikten på sina modeller en aning genom åren för att motstå de allt våldsammare 3D-flygstilarna och glidningen mot större o starkare motorer 100 -> 120
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-10-31, 11:36:59
Hej
Tack för referensen, mycket intressant. Nu är ju min modell byggd så det är inte möjligt att enkelt väga kroppen. Men en första jämförelse är denna och det är nog som du säger att de ökat på tjockleken lite. Vingar och stabbe är för min del med servo, kablar och länkage. Kanske något saknas i din sammanställning men det är en uppenbar skillnad! Allt eftersom kommer jag att vet mer, ska bla byta drev i ett stabb-servo och då kommer jag att kunna väga stabben ren. Återkommer framåt vintern....


/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-11-05, 20:18:46
Hittade i ett tyskt forum där en hade viktsuppgifter dels på en 2010-års modell och dels på en 2017-års modell. Lonsans tolkar jag som ungefär 2011-års modell, vilket också stämmer sett ur viktsutvecklingen.
Mailade Krill och de var lite oförstående men hävdade att de nu använde miljövänlig färg som krävde fler/tjockare lager för att täcka. Men 1200 g färg låter mycket.

Har översatt och sammanställt de viktigaste delarna.
/OlleG

Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Lonsan on 2020-12-09, 23:22:41
Hej, inte här så ofta nu för tiden men i alla fall, detta bekräftar en annan rapport jag fick för kanske två år sedan. Någon hade köpte en vinghalva i reserv. Vet inte om det var Su-29:an eller ens en 33% modell men säker på att det var krill. Personen ifråga var hyfsat missnöjd då den nya vingen förutom en miss i färgschemat också vägde hela 100 gram mer än den gamla, skadade vinghalvan. Modellen blev då nära 200 gram tyngre då den gamla, hela vinghalvan fick viktas för att få balans på modellen.

Jag gillade verkligen min Su-29 och har många gånger funderar på att köpa en ny.
Men nu har jag också skrivit till Krill och tagit upp denna observation och också sagt att jag INTE kommer att köpa en modell som väger betydligt mer än vad den gjorde 2011. 2011-12-10 för att vara exakt.
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-12-22, 09:56:43
Hej, som sagt ny med Krill-modell och en hel del frågor dyker upp hela tiden.
I min tidigare (och enda bensinmodell) så gick dämparen i egen tunnel men i Krill så finns ingen avskiljning. Blir det inte väldigt varmt inne i modellen när man stänger av motorn med väldigt heta dämpare?
Tänker framförallt på om man kan ha små detaljer 3D printade i PLA inne i modellen. Stöd för ack, fäste för gasservon etc.  PLA börjar väl mjukna vid 70+ grader eller något sådant.

En annan fråga, inte kopplat till Krill. Förre ägaren har lagt in en del servokabel i svart strumpa. Inte så att flera kablar är ihopbuntade utan det är en kabel i en strumpa. Sett det på annan modell jag köpt begagnad också. Funderar på vad vitsen med den svarta strumpan är egentligen?
/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2020-12-22, 13:30:50
Hej
Jag har en CARF Extra som är byggd som din Krill med dämpare öppet inne i kroppen.
Sitter även en del 3D printade fästen, fast inte jättenära dämparna.
Jag har inte haft något problem med detta eller att det känts extremt varm efter flygning.

Nät gäller en kabel i en strumpa så känns det väl snyggare och lite mer skyddat mot nötning av vibrationer när man fäster kabeln med buntband.

Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: paho on 2020-12-22, 15:55:38
Buntband är en styggelse, har flera gånger förstört kablar genom att fästa dem med buntband.

MVH Patric Holmström

Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2020-12-22, 20:20:41
Tack för svar.
Intressant om buntband. Har själv aldrig haft problem med dem. Är det vid fastsättning eller avnötning pga vibration som du haft problem?
/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Gullberg on 2020-12-22, 20:51:21
Hej,
När det gäller dämpare så har jag/har haft Krill modeller både med tunnel och utan tunnel för dämparna. Jag tycker att tunnel är mest till besvär och gör dämparna mer svåråtkomliga och svårmonterat. När det gäller temperaturen inne i modellen är det däremot av största vikt att ha en bra luftgenomströmning inne i kroppen för att kyla dämparna och hålla nere temperaturen. Krill har ju som sagt inte så bra bygginstruktioner, men en tumregel brukar  vara att ha ett 1 till 3 förhållande på arean av inluften i förhållande arean för utluften. Med andra ord vikten av att ha ventilationshål i kroppen, vanligtvis undertill. Se exempel bild på en av mina Krill Yakar. Med ordentlig ventilation brukar temperaturen inne i kroppen inte vara några problem åtminstone inte på våra breddgrader.  ;)
Jag har själv inte erfarenhet av 3D printade detaljer i mina modeller men däremot kontroll på temperatur på mottagare etc. och de lägger av tidigare än dina 3D printade plastbitar.
När det gäller buntband tycker jag att de är väldigt praktiska, men kan vara en risk för kablarna vid skarpa kanter och de betydligt större vibrationerna som 2 takts bensinmotorerna genererar, då är det bra att skydda kablarna med kabelspiraler, kabelstrumpor eller exempelvis en slangbit som skydd just där du har buntbanden.

// Gullberg
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2021-03-01, 22:58:43
Hej
Fler frågor från den nye:
1: Vad har ni för kanister till 110 cc motorer? De som är till 55 cc styck eller 65 cc?
2: Någon som kör med utsläpp bak på dämparen? Fördel/nackdel?
3: Någon som vet något om flexslang rören? (Tex http://www.mtw-silencer.com/kruemmer/edelstahl-flexschlauch.html). Silverlöder man dem som rören som vanligt?

Väldigt tacksam för era svar.
/OlleG
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: Mikael_Ingemarson on 2021-03-02, 18:10:45
Hej
Idag hade man med fördel valt dämpare 50-62cc. T.ex. MTW TD80 eller TDH80.
Front eller bakutblås handlar väl mest om vad som passar installationsmässigt.
Vill man använda flexrören kan man löda dem på sina krökar.

Så här kan man använda flexrör, man lindar ofta värmetålig tejp utanpå för att det ska hålla tätt.
Title: SV: Krill SU 29 33%
Post by: OlleG on 2021-03-02, 18:30:45
Tack för svar.
Så flexrören är inte täta!?
Vad är det för tejp man använder då (kanske en länk till ett exempel)?
På bilden är flexrören ganska försiktigt böjda men hur skarpt går de att böja?
/OlleG