Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - paroos

#161
Hej alla flygtokiga människor!!!

IMAC Sverige behöver dina bästa bilder från årets tävlingar!

Dels som material till dokumentation, artiklar etc. dels att bevara centralt som historiskt material.

Vill du dela med dej, vilket vi hoppas så skicka dina bästa bilder till patrick.roos@capgemini.com
Vi förutsätter att vi iom att vi mottar bilderna också får rätten att använda dem. Har ni speciella önskemål kring användningen så meddela även detta.

Just nu behöver vi bilder till höstens artiklar i MFN från Gotland, Jönköping och Brännebrona. Har du tagit bra bilder från någon av dessa tävlingar så tar vi tacksamt emot.



Patrick Roos
IMAC Sverige
#162
Utrustning / Batteri-Tråden!
2008-09-30, 12:30:25
Är på G att köpa celler för att tillverka acke-paket till min nya kärra. Eftersom jag bara kommer att ha 5st digi-servo och alltså ingen speciellt behov av högt ström urtag så blir det NiMh celler.

Nu den eviga frågan: Vilket fabrikat skall man köpa???

Jag inbillar mig att alla NiMh celler är uppbyggda på samma sätt.
Att de tillverkas i ett fåtal fabriker, framförallt i Kina/Asien.
Att det kan mer eller mindre kvitta vad det står på utsidan.
GP, Coltech, Varta, Sanyo, Hama, Biltema, Duracell, Powebase m.fl m.fl. av de 100-tals \"fabrikat\" som finns...
Att det som vanligt är marknadsföring som avgör priset. Därför kostar ex. GP celler 30% mer än ex. Coltech. Men på båda står det Made in China...

Eller har jag fel? Finns det nån faktisk kvalitéts skillnad beroende på konstruktion, tillverkningsprocess, materialval etc.

Hade varit kul med lite diskussion/debatt...[;)]

Patrick Roos
IMAC Sverige
#163
Här postas all info rörande NM 2009 i Norge.


Patrick Roos
IMAC Sverige
#164
Posta dina bästa:

-Minnen
-Ögonblick
-Kommentar
-Händelse
-Prestation
-Bild
-Etc etc

Från AA-Challenge 2008-säsongen som gick...HÄR!

Patrick Roos
IMAC Sverige
#166
Allmänt / XFC-2008 bilder + filmer
2008-08-05, 14:30:24
Hej,

Nu har det kommit referat med filmer och bilder från
XFC-2008. Du hittar det här: (klicka på airplane coverage)

http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=1026


mvh

Patrick

Patrick Roos
IMAC Sverige
#168
Allmänt / TIPS!
2008-07-09, 18:09:50
http://www.aeroseum.se/goteborgaeroshow2008/index.html

Image Insert:

38.41 KB
Medverkande flygplan & helikoptrar (prel.)
Supermarine Spitfire Mk XVI
North American P-51D Mustang
J 28 de Havilland Vampire
J 29 Flygande Tunnan 60-årsjubileum!
J 32 Lansen
J 34 Hawker Hunter
J 35 Draken
JAS 39 Gripen
Sk 11 de Havilland Tiger Moth (flera)
Sk 16 North American T-6 Harvard (flera)
Sk 50 Saab Safir (flera)
Sk 61 Scottish Aviation Bulldog
Saab B 17 nytt!
Douglas DC-3 Dakota (flera)
Antonov An-2 \"Världens största dubbeldäckare\"
Yakovlev Yak-55 konstflyg
Göteborgs Veteranflygsällskap:
  Götaverken GV-38, Piper Cub, KZ III
Polis-, ambulans- och räddningshelikopter:
  Eurocopter EC 135, Sikorsky S-76
Uppvisningsgruppen Vingarna, HKP 9
HKP 4 Boeing Vertol-helikopter
Kustbevakningens CASA och nya Dash
Konstflygning med segelflygplan DG-1000
Massuppstigning av luftballonger
Ryanair Boeing 737 m fl startar och landar
Ultralätt, paramotor, fallskärm...
...med mera!



Patrick Roos
IMAC Sverige
#169
Byggen / GreatPlanes Extra 330S 27%
2008-06-19, 23:22:35
Jaha...då kör vi igen![8)]

Först Yaken som dog[:(], sen gamla Smeck-Kines-Extran som f-n inte går att komma till tals med...[:(!]

MEN! Det finns hopp, och en marknad FULL av underbara modeller!

Nu kör vi vidare med den senaste i GreatPlanes performance series.
En Extra 330S 27%, spänvidd knappt 203cm, vikt tja, efter att ha kännt på alla delarna, mest luft!!
Inte mycket trä för pengarna numera[:D]
Men synd att klaga, jag förväntar mig en slutvikt på ca: 6kg...[^]

Valet föll på denna då jag hade alla grejor att stoppa i. (Jo självklart har man ändå köppt lite nytt också..)
Framörallt för att kärran är designad efter min numera inkörda O.S.160FX med Bisson Pitts dämpare.
JR PCM mottagare och en 6V 2000mAh acce.
Skevar (och throttle): Hitec 625MG, 6,8kg, 0,15sek -6V
Höjdar: Hitec digitala 5625MG, 9,4kg, 0,14sek -6V
Sida: Hobbico digitalt CS-150, 14kg, 0,21sek -6V

Modellen då...tja GreatPlanes kvalité rakt igenom, ni som har dem vet redan vad jag menar. Denna modell är ytterliggare ett steg i utvecklingen. De har tänkt på ALLT! Varje detalj är genomtänkt till 110%. Det är stort A i ARF. Inget att fundera över, bara att bygga.
Några exempel:
-Hjulkåporna i glasfiber har redan islagsmuttrar inlaminerade för infästning på stället.
-Rör inlimmat i kroppen att dra antennen i.
-Olika färdiga plattor för acce, radio etc beroende på var man vill placera den i kroppen för tyngdpunkten. (Elmotor, Glöd alt. bensin)
-Valbart och klart att montera sidoservona antingen bak eller pull-pull inne i kroppen. (tyngdpunkten)
-Redan utmärkt på motorspantet för O.S.160FX, Fuji43cc bensin. Bara att borra och montera.
-1000 pryttlar att använda beroende på motorval. Elmotorbox, tändsystemhållare, div. plywood bitar för att staga upp ex. rör m.m.

Klädseljobbet är perfekt. Träkvalite top. Tillbehör, nästan överdivet bra. Rejäla doningar till allt, horn, linkar, pinn-gångjärn, stor tank, feta servo horn i alu till sido linkaget, etc.
Man får t.om. kardborrband att fästa saker i.
Trevligt också att en fet alu-spinner ingår med adapter till O.S.

Jag tror f-nimej att ALLT ingår...t.o.m. änd-pluggar till slangarna.

Snygg är den också...så tja...flyger den hälften så bra som den ser ut är jag nöjd![:p]

NOG SNACKAT!!! NU SKALL DET BYGGAS I EN J---A FART![}:)]
Det blir mest bilder och kanske en o annan kommentar om jag hinner.

In i CA-dimman...




Patrick Roos
IMAC Sverige
#170
Allmänt / Redbull Airrace inställt!!!
2008-06-19, 22:32:22
Hej,

Tyvärr har sommarens höjdare blivit inställd, RedBull Aiirace i Stockholm.[V]
Tydligen valde klåparna i kommunhuset att flytta tävlingen.
RedBull Airrace tävlingsledning ansåg att på den nya platsen kunde man inte garantera säkerheten och såg sig tvugna att ställa in.

Härligt den svenska byråkratin har återigen segrat och dödat nåt kul!

Man undrar ju hur de kan flyga i alla andra städer/länder?

SURT![:(]

http://www.redbullairrace.com/news.php?id=800



Patrick Roos
IMAC Sverige
#171
Tävlingar och evenemang / KARLSKRONA -08
2008-06-08, 15:29:45
Här lägger vi all info rörande tävlingen i Karlskrona 28-29 Juni-08!

Patrick Roos
IMAC Sverige
#172
Byggen / GRYMMA DEKALER!!!!
2008-06-07, 22:45:48
Hej ALLA!
Kolla in denna siten: http://www.bandegraphix.com/index.asp
Mycket coola dekaler mm som hottar upp vilken gammal Yak som helst[:D]
Jag gillar speciellt det här med Wall graphics, härligt nu kan man få sin kärra över hela väggen...kanske över sängen i taket!?[:p][:D]

Det fina är att man kan påverka mycket som storlek, färger, göra egen text osv. Allt online.

Sååå nu vill vi se IMAC loggan på ALLA modeller!!![8D]

Patrick Roos
IMAC Sverige
#173

Hej alla IMAC vänner!

Man kan ju lungt konstatera att intresset för IMAC blivit helt enormt.
Idag skriver vi den 21 JANUARI och redan har 12 piloter anmält sig till årets tävlingar. Det säger allt tycker jag.

När jag o Peter Schmidt bestämde oss för att försöka dra igång IMAC i Sverige trodde vi inte att denna diskussion skulle bli aktuell.

Men med tanke på hur stort intresset verkar vara så känns den helt plötsligt realistisk.
En flygning tar ju en viss tid och en dag har ju ex. antal timmar med tillräckligt dagsljus. Det finns alltså en gräns för hur mycket man hinner. (Förutsatt att vädret tillåter...)

Frågan är alltså, var går gränsen, hur många piloter är rimligt att hantera på en helgtävling?
(Hur mycket orkar domarna?, Hur många flygningar kan man trycka in på en dag? Kan vi flyga på två lines=två samtidigt? Skall man prioritera fler piloter och färre rundor? Även ta med fredagen som tävlingsdag?etc.)

Vad tror du är max antalet?
(20?25?30?fler..?)

Vad gör vi om fler än max anmäler sig?
(Lottning? Först till kvarn? I USA tillämpas båda har jag sett)

Vi vill ha allas er input!!

Tack för intresset!

MVH

Arbetsgruppen





Patrick Roos
IMAC Sverige
#174
Nu börjar det bli dags för säsongen 2008!!!
HÖG TID ATT KOMMA UR VINTERDVALAN!

(Det kanske tom är vår redan, eller?)

Nu vill vi se vad DU kommer att flyga med 2008!
Posta bilder på era babys [:X] (nej flygplan inte naket[:D]) och plita ner lite om vilken utrustning som sitter i...

Vi vill se ALLA modeller gamla som nya, stora som små!

Kom igen nu!!![:0]

//Patrick


Patrick Roos
IMAC Sverige
#175
Byggen / TRÄ ELLER KOMPOSIT!?!?
2007-10-21, 13:06:40
Hej alla!

Vad föredrar ni?
Trä eller glasfiber modeller??

Varför?
Vad är fördelarna med det ena eller andra?
Flyger en trämodell bättre eller vice versa? Ingen skillnad?
Varför valde ni trä vs komposit?
Vad är framtiden? Kommer aerobaticmodeller i trä att försvinna?


[?][8D]



Patrick \"Wood is good\" Roos
IMAC Sverige
#176
Tävlingar och evenemang / TÄVLINGAR 2008
2007-09-14, 17:19:39
Vill ni vara med och arrangera en av nästa års succétävlingar?

Att arrangera en tävling är ett utmärkt tillfälle att visa upp sin klubb och locka publik och därmed eventuella nya medlemmar. Kan man även erbjuda försäljning av glass, korv, läsk, mm. finns det goda möjligheter att dra in en slant till klubbkassan också. Det krävs då naturligtvis lite fler medhjälpare och lokal marknadsföring.

2006 var det premiär för IMAC i Sverige och vi hade två tävlingar under sensommaren. 14 deltagare i Helsingborg och 16 i Brännebrona blev facit, riktigt bra med tanke på att det är en ny tävlingsform.
2007 har det varit tre deltävlingar. Brännebrona lockade 21 piloter, Karlskrona 17 och till finalen i Helsingborg hade 19 piloter samlats.

Reglerna när det gäller en tävling är ganska flexibla, det finns ett antal grundkrav att uppfylla för att hålla en officiell tävling. Vill man ha en 1-dags tävling och bara flyga Basic är det också OK.
En 2-dagars tävling där man flyger i 3 klasser drar förstås fler deltagare.

Det krävs inte så stora resurser för att arrangera en tävling i IMAC.
Det som behövs i resursväg är i grova drag:
1 Tävlingsledare, som drar i trådarna och dirigerar evenemanget.
2 Domare för flygbedömning. Även piloter kan användas som domare.
2 Skrivare som noterar domarnas bedömning, flera kan turas om, även piloter.
1 Sekretariat som har hand om protokoll och resultatrapportering.
1 Flygfält där man även kan flyga i djup-led då det ingår i vissa program.
1 Ljudanläggning om man ska köra Freestyle, det fungerar även med en bil.
1 Tidtagare om man ska köra Freestyle.
1 "Ordningsvakt" som håller reda på depon =vem som är på tur att flyga, säkerhet osv.

Finns det även möjlighet att ställa upp husvagn för de tävlande samt plats att ställa in modeller över natten är det jättebra.

För mer information eller intresseanmälan, hör av er till IMAC-gruppen,

Peter Schmidt,    peter.schmidt@glocalnet.net
Patrick Roos,    patrick.roos@capgemini.com
Ulf Svartén,   ulf@zdz.se
Daniel Casselby, daniel@casselby.se

Redan klara arrangörer inför 2008 är:
Helsingborg, Brännebrona och Karlskrona. Vår målsättning är att det gärna blir 2-3 officiella 2-3 dagars tävlingar till.
När det gäller ev. enklare 1-dags tävlingar där man kör Basic får det gärna bli hur många som helst!

Ni som funderar på att arrangera tävling skall veta att:
1. Ni får mycket hjälp från oss, både före och under tävling.
2. Det kommer tom snart en Tävlingsguide som underlättar för er. (under skrivande, klar inom kort.)
3. Använd detta forum att ställa så mycket frågor ni bara orkar...
4. Ett utmärkt sätt att prova om man är tveksam är att arrangera en träningshelg.
5. Det finns INGA gränser för vad man kan hitta på/utveckla sin IMAC tävling till...

MVH

Arbetsgruppen
IMAC Sverige



Patrick Roos
IMAC Sverige
#177
Utrustning / Diamond/Daimond Servo...
2007-09-12, 20:52:30
Tjenare,

Upptäckte att det fanns ett märke på servo som heter Diamond eller Daimond på IMAC tävlingen i HBG.
Enligt \"säkra källor\" mycket bra och väldigt billiga digitalservo.
(tydligen populära i Tyskland)

Fråga: Nån som vet vart man kan hitta info om dem på webben???

MVH

Patrick



Patrick Roos
IMAC Sverige