Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - jornat

#21
Antar att många av er sett videosnutten på Futabas hemsida där mannen i den orangea fleecen demonsterar S-Bus systemets förträfflighet. Visst verkar det fantastiskt – en sladd till bakkroppen och en till vardera vingen. Sen sköter några hubbar om resten. Så nu går jag och velar .... Att S-Bussa eller inte S-Bussa det är frågan........Utrustningen i min Yak med Emcotec box och en mottagare har ju fungerat bra. Varför byta till  (relativt) oprövad teknik? "Still confused but at a higher level".

Också finns ju mellantingen. Två mottagare som S-bus ansluts till boxen och därifrån lika många sladdar som servon.

Hur skall man tänka? Säkerheten har ju prio ett. Ju mer elektronik man stoppar in ju mer grejor finns det som kan haverera. Någon som läst en vettig sammanfattning. Speciellt intresserad av elektroingenjörernas (Pontus och Mikael J– kanske finns det flera) synpunkter

Jörgen
#22
Utrustning / Val av krökar och dämpare
2011-11-02, 16:27:10

Har haft problem med att få jämn varvtalsövergång på min DA 100L. Med den ursprungliga uppsättningen betedde sig motorn helt digitalt – antingen full gas eller tomgång. Mellanregister saknade helt. Jag hade då krökar som var 210 cm och Krumscheid 80 dämpare. Förstod att krökarna var för korta och har bytt till en cross-over variant och problemet har blivit bättre men långtifrån bra. Har nu skrivit till Krumscheid, MTW och JMB.
Krumscheid: föreslår uppgradering till 91VS som skall funka bra med de kortare krökarna på 210 cm. " A lot of European competion-pilots use this combination with a neutral header-length from 200 mm"
MTW föreslår TDH 75 K med kröklängd på ca 300 mm
JMB har inte svarat
Någon som har erfarenhet eller uppfattning????
#23
Jag har börjat snegla på sportsmanprogrammet 2012 och efterlyser en kod eller lexikon att översätta bilderna med. Ofta står samma personer två och två och då utvecklar man kanse ett eget språk med det bästa vore ju om alla gjorde på (i alla fall ungefär) samma sätt. I basic är det hela ju tämligen enkelt men vartefter manövrerna byggs på blir det värre. Jag undrar nu hur ni rävar gör?
Nedan finner ni mitt försök att tolka nästa års sportsman. Har börjat med att ange grundmanövern och sedan de olika delmoment som finns inlagda. Tacksam synpunkter
Jörgen

1.   Teardrop. Pull till 45 grader stig med 2-momentsroll. Pull 5/8 loop. Pull ut.
2.   Halv looping. Helroll. Pull till halvlooping. Ut inverterat.
3.   Hajtand. Pull till 45 dyk med halv 4-momentroll. Pull till stigande linje med halvroll. Push ut.
4.   Spinn 1 ¾ (inåt) .Ut cross
5.   Humpty. Pull till stigande linje med halvroll. Push. ¾ roll på vägen ner.
6.   Hammerhead. Helroll ner
7.   Looping. Helroll på toppen
8.   Kuban rättvänd. Pull 5/8 looping till 45 graders dyklinje med halv 4-momentroll  
9.   90 Pull till stigande linje med halv 4-momentroll. Push ut.
10.   Push till 45dyklinje med hel positiv kvickroll. Pull halv looping till stigande 45 med halvroll

#24
Min tändbox har gått sönder. Tydligen mycket ovanligt fel. Gnista bara på ena sidan (ja - jag har skiftat stift utan resultat...). Finns det någon som har en tändbox liggande?????/Jörgen N-B